Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@21:45:43 GMT

از سکوت بازار تا سفره بی آجیل شب یلدا+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۰۷۳۹

از سکوت بازار تا سفره بی آجیل شب یلدا+فیلم

‌پاییز رفته‌رفته رخت بسته و یلدا به انتظار زمستان نشسته است، هرسال نزدیک یلدا که می‌شود هیاهوی کوچه و بازار حظ آمدن سرمای زمستان و شب‌نشینی‌های گرمش را دوچندان می‌کند؛ امسال اما گویی هیاهوی بازار لای باروبندیل پاییز به خواب رفته است...

‌به گزارش ایسنا، ‌این روزها با نزدیک شدن به شب یلدا به دنبال سنت دیرینه این جشن باستانی انتظار می‌رود بازار خرید آجیل و خشکبار هم داغ باشد اما افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها قدرت خرید مردم را تا حتی حذف آجیل از سفره شب یلدا پایین آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین سبب برای بررسی وضعیت خریدوفروش آجیل و خشکبار به بازار روز بندرعباس رفتیم.

یکی از شهروندان بندرعباسی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آجیل شب یلدا اظهار کرد: افزایش قیمت‌های امسال بسیار در توان خرید ما تأثیرگذار بوده است، با این قیمت‌ها مردم مجبورند کمتر خرید کنند.

وی خاطرنشان کرد: بنده امروز برای خرید آجیل به بازار آمدم و مصمم به خرید بودم اما متأسفانه با دیدن قیمت‌ها دو دل شدم.

باید برای این تفاوت قیمت‌ها دعاگوی مسئولین باشیم

یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: نزدیک شب یلدا هستیم و افزایش قیمت‌ها بیشتر از هر زمانی به‌خصوص در آجیل شب یلدا محسوس است، آنچه در بازار قابل‌مشاهده است این است که انگار هیچ خریدی انجام نمی‌شود.

وی افزود: کشور ما در تولید پسته و زعفران در دنیا حرف اول را می‌زند و می‌توان گفت تولید و فروش این دو مورد در جهان در انحصار کشورمان ایران است اما متأسفانه در بازار می‌بینیم پسته‌ای که تولید خودمان است و آن را از جای دیگری تهیه نمی‌کنیم که نوسانات ارز در آن تأثیر گذاشته باشد ازنظر قیمتی مثل بقیه جنس‌هایی است که با دلار وارد کشور می‌شود؛ این معنی ندارد و نمی‌دانم نظارتی رو این موارد هست یا خیر؟!

شهروند دیگری نیز در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: مسئولین بسیار قشنگ به مشکلات و گرانی‌ها رسیدگی می‌کنند، مردم توان خرید ندارند، فردی که وضعیت مالی خیلی خوب داشته باشد شاید نهایتاً بتواند 200 گرم آجیل برای شب عید خود بخرد.

وی عنوان کرد: 200 گرم آجیلی را که را امسال نزدیک به 40 هزار تومان می‌خریم سال‌های گذشته 4 هزار تومان می‌خریدیم؛ باید برای این تفاوت قیمت‌ها دعاگوی مسئولین باشیم.

خیلی‌ها با دیدن قیمت‌ آجیل‌ها دست‌خالی برمی‌گردند

یک فروشنده آجیل و خشکبار در شهر بندرعباس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آجیل شب یلدا از رسم و رسوماتی است که مردم ایران دارند و به تاریخ چند هزارساله کشورمان برمی‌گردد و بسیار بااهمیت است اما متأسفانه خیلی نسبت به سال‌های گذشته افزایش قیمت داشته‌ایم.

امید شکوه کمبود عرضه و فراوانی جنس نسبت به سال‌های گذشته به‌خصوص درزمینهٔ پسته بادام و گردو و افزایش قیمت ارز و کاهش محصول کشاورزان تا نزدیک به یک‌چهارم را از دلایل اصلی افزایش قیمت آجیل و خشکبار عنوان کرد و افزود: متأسفانه تعداد مشتری‌ها بسیار کم شده است چراکه مردم توان خرید ندارند، افزایش قیمت نسبت به سال گذشته خیلی زیاد و سرسام‌آور بوده؛ خیلی‌ها قیمت‌ها را که می‌بینند، دست‌خالی برمی‌گردند و برخی هم نسبت به بودجه‌شان در حد سفره شب یلدایشان خرید می‌کنند.

وی با بیان اینکه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته حداقل 150 تا 200 درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: سال گذشته آجیل شب یلدا حدود 48 تا 50 هزار تومان بوده و امسال آجیل با کیفیت پایین‌تر را 80 ‌هزار تومان و آجیل‌های با کیفت بالاتر را در قیمت‌های بالاتری در اختیار مشتری قرار داده‌ایم.

این فروشنده آجیل و خشکبار در شهر بندرعباس با اشاره به اینکه ما خود از این افزایش قیمت و کم شدن توان خرید مردم بسیار ناراحت هستیم، بیان کرد: امیدواریم با این شرایطی که دارد به وجود می‌آید و کاهش قیمت ارز توسط دولت، قیمت‌ها کاهش یابد و توان خرید مردم بیشتر شود.

فروشندگان حق افزایش سرخود قیمت آجیل و خشکبار در شب یلدا را ندارند

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار بندرعباس در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال شرایط خیلی سختی در تولید آجیل و خشکبار در کشور به علت کم‌آبی، سرما، آفت و مسائل این‌چنینی به وجود آمده و همچنین افزایش هزینه کارگران، قیمت آجیل و خشکبار نیز به‌تبع آن بالا رفته است.

اشکان عباسیان امین با بیان اینکه نوسانات ارزی نیز در این افزایش قیمت بی‌تأثیر نبوده است، افزود: در حوزه آجیل و خشکبار صادرات و مقداری هم واردات داریم و این مسئله موجب می‌شود نوسانات ارز تأثیر خود را در قیمت‌گذاری‌ها داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه فروشندگان حق افزایش سرخود قیمت آجیل و خشکبار در شب یلدا را ندارند، تصریح کرد: فروشندگان می‌توانند 10 درصد سود مجاز به‌اضافه دو درصد کرایه حمل را به قیمت خریداری شده اضافه کنند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار بندرعباس ادامه داد: اینکه چه نوع آجیلی از مرغوب تا معمولی با هر قیمتی در اختیار مشتری قرار بگیرد بستگی به ذائقه خود مردم دارد، مشتری حق انتخاب دارد و می‌تواند بین آجیل سوپرلوکس و معمولی انتخاب کند.

عباسیان امین در تشریح قیمت برخی انواع آجیل در بازار عنوان کرد: آجیل مخلوط از 60 هزار تومان تا 140 هزار تومان، آجیل شیرین از 80 هزار تومان تا 180 هزار تومان، پسته از 160 هزار تومان تا 260 هزار تومان، کشمش سبز از 20 هزار تومان تا 35 هزار تومان، انجیر خشک از 50 هزار تومان تا 140 هزار تومان و ... در بازار موجود است و مردم می‌توانند بنا به ذائقه و قدرت خرید خود انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه برخی آجیل‌ها مثل تخمه آفتابگردان و گردو که مصرف مردم نسبت به سطح زیر کشت ما بالاتر است وارد می‌شوند، خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از فروشندگان از نمایشگاه‌های عرضه مواد غذایی و آجیل و خشکبار ناراحت هستند و حق هم دارند، چراکه هر فروشگاه ما خود یک نمایشگاه است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار بندرعباس با اشاره به اینکه ما با سیاست‌های دولت مبنی بر عرضه آجیل و خشکبار در نمایشگاه‌ها موافق هستیم اما با نحوه ثبت‌نام مخالف هستیم، بیان کرد: باید از واحدهای صنفی توانمند شهرستان بندرعباس و استان هرمزگان در این نمایشگاه‌ها استفاده شود.

عباسیان امین همچنین افزود: متأسفانه حضور وانت‌بارها و خودروهایی که در کناره راه‌ها و خیابان‌ها به عرضه آجیل و خشکبار می‌پردازند نیز در وضعیت بازار تأثیر می‌گذارند؛ در این خصوص مکاتبات بسیار زیادی با فرمانداری، پلیس راهور، نیروی انتظامی و ... داشته و اظهار کرده‌ام که به این موارد رسیدگی کنند، علاوه بر عدم نظارت بر کیفیت مواد غذایی عرض شده توسط این خودروها، بر سیمای شهر نیز تأثیرات بسیار بدی می‌گذارند، به همین سبب از مسئولین خواهش می‌کنم این مسئله را یک بار برای همیشه حل کنند.

وی در خصوص علت پایین‌تر بودن قیمت آجیل و خشکبار عرضه شده توسط وانت‌بارها و خودروهای کناره راه‌ها، اظهار کرد: متأسفانه کیفیت آجیل و خشکبار عرضه شده مورد نظارت قرار نمی‌گیرد و معلوم نیست کجا و در چه کارگاه‌هایی فراوری می‌شوند، از طرفی نیز این خودروها هیچ‌گونه مالیات، عوارض شهرداری، پول آب و برق، اجاره مغازه و ... پرداخت نمی‌کنند و همه این موارد تأثیرگذار است.

گزارش از: لیدا رضایی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۰۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد بازار حبوبات در استان یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، از ابتدای امسال حبوبات با افزایش قیمت مواجهه بوده است، اما این افزایش در عدس بیشتر بوده است.
این موضوع موجب عرضه برخی اقلام بی کیفیت شده و قدرت خرید خانواده‌ها را نیز کمتر کرده است.
اختلاف قیمت‌ها در بازار نیز زیاد است تنها در عدس در یک محدوده شاهد قیمتی بین ۷۵ هزار تومان تا ۹۹ هزار تومان بودیم.
این موضوعات موجب شده بازار حبوبات در اولویت گشت‌های تعزیرات حکومتی استان یزد باشد.
از آغاز امسال تاکنون، ۵۵ پرونده تخلف در این حوزه رسیدگی شده که منجر به صدور رای جرائمی به مبلغ ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست / پایان دیرهنگام سکوتِ مجلس مقابل دولت!
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای