Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گناباد- ايرنا- زعفران به عنوان يکي از گرانترين محصولات کشاورزي جهان جايگاهي خاص در اقلام صادراتي از ايران به عنوان بزرگترين توليدکننده و صادرکننده زعفران دنيا دارد.

ايران در سطح 105 هزار هکتار سطح زيرکشت زعفران 90 درصد توليد اين محصول را در جهان به خود اختصاص داده است. بعد از آن هند با پنج هزار و 700 هکتار و 5،8 درصد در رديف دوم و يونان جايگاه سوم را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اين وجود اسپانيا که اسپانيا در رديف پنجم جهان از اين نظر قرار دارد در بازاريابي و برندسازي بسيار موفق بوده بطوري که زعفران در جهان بيشتر با اسم اين کشور تجارت مي شود.
86 هزار هکتار از مجموع 105 هزار هکتار زمينهاي کشت زعفران ايران مربوط به خراسان رضوي است. در اين ميان گناباد با سه هزار و 500 هکتار مزرعه زعفران سالانه 12 تن محصول توليد مي کند و نيمي از زمينهاي زير کشت اين شهرستان به زعفران اختصاص دارد.
با توجه به اهميت اين موضوع ميزگردي با عنوان بررسي موانع و چالشهاي نقش آفريني زعفران در رونق اقتصادي گناباد در دفتر ايرناي اين شهرستان با حضور روساي اداره صنعت و معدن و تجارت، ايستگاه تحقيقات زعفران و گياهان دارويي، تعاون روستايي، مدير مرکز رشد فناوري و کارشناسان باغباني و فني و زيربنايي مديريت جهاد کشاورزي گناباد برگزار شد.
* کمبود منابع آبي و افزايش هزينه توليد
کارشناس اداره باغباني مديريت جهاد کشاورزي گناباد در ميزگرد ايرنا گفت: اين شهرستان از 18 سال قبل با خشکسالي و کمبود منابع آبي دست به گريبان بوده و اين مساله طي سنوات اخير موجب بروز مشکلات بسياري براي توليد محصولات کشاورزي مانند زعفران شده است.
علي موذن گفت: افزايش هزينه هاي ناشي از آبياري ، نگهداري و برداشت مشکلات مهم توليد زعفران در اين شهرستان است به طوري که 150 هکتار مزرعه زعفران اين شهرستان به واسطه قرار داشتن در مناطق کوهپايه اي و کمبود شديد منابع آبي در سالجاري با بهره گيري از 450 دستگاه تانکر آبرساني شدند.
وي ادامه داد: اين در حالي است که هيچگونه اعتباري براي آبرساني به مزارع زعفران گناباد اختصاص نيافته و هزينه سنگين آن مشکلات زيادي براي زعفرانکاران بدنبال داشته و بابت حمل هر تانکر براي آبياري 15 ميليون تا الي 18 ميليون ريال پرداخت کردند و همچنين خشکسالي موجب کاهش منابع آبياري زعفران اين شهرستان از بالغ بر 500 به حدود 180 منبع شد.
کارشناس اداره باغباني مديريت جهاد کشاورزي گناباد ثابت ماندن سطح زير کشت زعفران گناباد طي سوات گذشته را دگر تبعات کمبود منابع آبي ذکر کرد و گفت: به همين دليل اين شهرستان که در سالهاي گذشته رتبه دوم و سوم توليد زعفران استانهاي سه گانه خراسان را داشت ولي هم اکنون در رتبه پانزدهم قرار دارد.
وي گفت: همچنين استمرار معضل خشکسالي موجب کاهش ميانگين توليد زعفران شهرستان گناباد از پنج به سه کيلو در هکتار طي سالهاي گذشته شده و امسال به دليل بارندگي هاي خوب در زمان فصل آبياري ابتداي سال به 3،8 کيلوگرم رسيد.
او ادامه داد: مديريت جهاد کشاورزي براي کاهش اين معضل افزايش کشت زعفران در واحد سطح را مورد توجه قرار داده و با برنامه هاي آموزشي و ترويجي و احداث مزارع الگويي در بخش کاخک و دهستان زيبد و غيره براي تحقيقات بدنبال ارتقاء سطح آگاهي هاي زعفران کاران است.
کارشناس اداره باغباني مديريت جهاد کشاورزي گناباد گفت: آبياري با تانکر براي محصول زعفران به صرفه نيست ولي براي حفظ سطح زير کشت و با توجه به اينکه بيشتر مزارع اين محصول در گناباد به صورت خرده مالکي است، چاره اي جز اين نيست و به ازاي هر تانکر 400 هزار ريال به کشاورزان پرداخت مي شود که بخش بسيار ناچيزي از مبالغ پرداختي آنان را شامل مي شود.
وي فقدان توجه به روشهاي نوين آبياري را ديگر مشکلات اين بخش ذکر کرد و گفت: کشت زعفران در گلخانه کيفيت زعفراني که به روش سنتي و در مزارع کشت مي شوند، را ندارد و بايد با حمايت از توليد کنندگان روشهاي سنتي را بيشتر ترويج کرد.
علي اصغر بيگي کارشناس فني و زيربنايي مديريت جهاد کشاورزي گناباد هم در اد امه ميزگرد ايرنا گفت: دولت طي سنوات گذشته با پرداخت تسهيلات مکانيزاسيون پنج ساله و با سود کم در بخش برداشت و ايجاد استخرهاي ذخيره آب و لايروبي و بهسازي اين بخش از کشاورزان حمايت مي کند و از ابتداي امسال بيش از 50 مورد براي اخذ اين تسهيلات معرفي شدند.
مسوول ايستگاه تحقيقات زعفران و گياهان دارويي گناباد نيز گفت: با توجه به خشکسالي و کمبود منابع آبي ناشي از تغيير اقليم سالهاي گذشته در گناباد و افزايش هزينه هاي توليد با علم و دانش نوين و روشهاي آبياري قطره اي و باراني مي توان تا 70 درصد در مصرف آب صرفه جويي کرد.
يدالله قيصري توسعه کشتهاي گلخانه اي را ديگر اقدامات مهم در اين بخش دانست و گفت: در گناباد از اين روش استقبال نشده است و بايد روش کارآيي فني و اقتصادي آب و يا Wue براي زعفران مورد توجه قرار گيرد و و در اين راستا ميزان اب مصرف شده براي آبياري يک محصول کشاورزي و هزينه و کارآيي مورد انتظار آن سنجيده مي شود.
وي گفت: زعفران کاران گنابادي با وجود کمبود منابع آبي ناشي از خشکسالي سنوات گذشته تمايل چنداني به روشهاي نوين در کشت و آبياري اين محصول ندارند و به همان روشهاي سنتي متکي هستند در حالي که روشهاي سنتي به صرفه نيست.
رئيس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد نيز در ادامه ميزگرد ايرنا گفت: خرده مالکي بودن بخش اعظم اراضي زعفران گناباد در شرايط کمبود منابع آبي افزايش هزينه ها در اين بخش را به دنبال داشته است.
هادي ايزدي گفت: کشت بي رويه و سرمايه گذاري هاي بدون برنامه ريزي و توجه ناکافي به بازار مصرف و صادرات اين محصول در نقاط مختلف کشور در آينده مشکلاتي براي کشاورزان به وجود مي آورد.
رئيس اداره تعاون روستايي گناباد هم مي گويد: 12 طرح لايروبي قنوات با هدف کاهش معضل کمبود منابع آبي کشت محصولات کشاورزي با اولويت زعفران توسط شرکتهاي تعاون روستايي اين شهرستان در دست انجام است که در تامين آب مورد نياز زعفران کاران بسيار موثر است.
مهدي رضازاده ادامه داد: تعاون روستايي گناباد مواد اوليه کشت و ريز مغذي ها و سموم مورد نياز کشت زعفران را تامين و در اختيار زعفران کاران قرار مي دهد و به ميزان کافي از اين موارد در انبارها موجود و دغدغه اي از اين نظر وجود ندارد.
مدير مرکز رشد فناوري گناباد نيز در ميزگرد ايرنا گفت: با هدف حمايت از توسعه کيفي محصول زعفران چند شرکت دانش بنيان در زمينه توليد کودهاي بيولژيک و ارگانيک و بهينه سازي مصرف آب در اين مرکز فعالند.
حسين تقوي ادامه داد: طرحهاي علمي شاخص در زمينه زعفران تحت پوشش حمايت مرکز رشد فناوري گناباد قرار مي گيرند.
* ضرورت تشکيل زنجيره توليد تا مصرف و کاهش نقش دلالان
رئيس ايستگاه تحقيقات و گياهان دارويي گناباد در خصوص نقش واسطه ها و دلالان متعدد در افزايش قيمت زعفران گفت: وجود واسطه ها يکي از ارکان مهم زنجيره توليد تا مصرف محصولات کشاورزي به شمار مي روند ولي بدليل فقدان نظارت کافي بر قيمتها اين افراد بيشتر از حد متعارف بدنبال کسب سود هستنند.
قيصري گفت: واسطه ها و دلالان زعفران را با قيمت پايين از زعفران کاران خريداري کرده و به قيمتهاي بالا در بازار به فروش مي رسانند و هر چه تعداد اين افراد از مرحله توليد تا مصرف بيشتر باشند، قيمت تمام شده اين محصول در بازار مصرف افزايش بيشتري مي يابد.
وي تاکيد کرد: دولت بايد با افزايش نظارت و خريدهاي تضميني مقطعي و نرخ گذاري هاي معقول از افزايش و چند نرخي شدن قيمتها در اين بخش جلوگيري کند.
رئيس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد در ادامه ميزگرد ايرنا گفت: اصل مهم در اقتصاد عرضه و تقاضا است و هر چه عرضه بيشتر و تقاضا کم باشد، قيمتها کاهش مي يابد و در اين شرايط نقش واسطه ها و دلالان پر رنگ تر مي شود و ميزان توليد زعفران در اين شهرستان به نسبت توليد آن بسيار بيشتر است.
هادي ايزدي گفت: زعفران در قالب کالاهاي طرح تنظيم بازار قرار ندارد و نمي توان با متخلفان و گران فروشان اين بخش برخورد تعزيراتي کرد و دولت براي جلوگيري از افزايش و ايجاد ثبات بيشتر قيمتها در بازار مصرف ، زعفران را به تازگي در بورس کاال عرضه کرده است.
وي تصريح کرد: قيمت زعفران متکي به عرضه و تقاضا است زماني که گل زعفران در بازار زياد است قيمت آن کاهش مي يابد و زماني که گل کم باشد شاهد بالا رفتن قيمت آن هستيم
کارشناس اداره باغباني مديريت جهاد کشاورزي گناباد نيز گفت: تشکيل صندوق حمايت از توليد کنندگان زعفران ضرورت مهم براي حمايت از فعالان اين بخش است و هم اکنون اين صندوق در استان خراسان رضوي و برخي شهرستانهاي همجوار مانند بجستان تشکيل و 70 درصد اقدامات تشکيل آن در گناباد هم انجام شده و در آينده نزديک شاهد تحقق آن خواهيم بود.
موذن با اشاره به اينکه حاصل دسترنج و صرفه اقتصادي زعفران کاران متناسب با زحمات زياد آنها نيست، ابراز اميدواري کرد: با تشکيل صندوق حمايت از توليد کنندگان زعفران قيمتها ثبات بيشتري داشته و معضل واسطه ها و دلالان متعدد در اين بخش کاهش يابد.
کارشناس فني و زيربنايي مديريت جهاد کشاورزي گناباد هم گفت: بخش عمده زعفرتن کاران اين شهرستان که به صورت خرده مالکي در اين بخش فعالند قدرت بازاريابي و فروش ندارند و مجبورند زعفران توليدي خود را با قيمت بسيار پايين به واسطه ها و دلالان عرضه کنند.
بيگي گفت: دلالان هم با قيمت بسيار ناچيز اين محصول را خريداري و آن را با قيمت بالا در بازار مصرف عرضه مي کنند و در شرايطي که اقتصاد کشور ما از ثبات لازم برخوردار نيست و نظارتها ناکافي است، بيشترين سود نصيب اين افراد مي شود.
رئيس اداره تعاون روستايي گناباد بر اين باور است: نبايد واسطه ها و دلالها را کاهش دهيم بلکه بايد فضاي رقابتي سالم در اين بخش حکم فرما شود.
رضازاده گفت: مهمترين مشکل تعدد قيمتها در بازار زعفران مبهم بودن و فقدان شفافيت قيمتها است و نبايد تعدادي خاص تعيين کننده قيمت زعفران باشند و بايد با افزايش شفافيت و نظارت ها در جهت ثبات بيشتر آن گام برداشت.
وي تصريح کرد: نوع و کيفيت گل زعفران در قيمت آن موثر است و در زمان برداشت ابتداي آبان ماه لغايت نيمه آذرماه جاري هر کيلو از اين گل در بازار مصرف گناباد از 700 هزار ريال الي يک ميليون و 200 هزار در نوسان بود و هم اکنون اين محصول مثقالي 330 الي 430 هزار ريال عرضه مي شود که نسبت به سال گذشته 200 هزار ريال افزايش يافته است.
مدير مرکز رشد فناوري گناباد بر اين باور است: تعدد دلالها در فرآيند توليد تا مصرف زعفران موجب افزايش بي رويه قيمت و به زيان کشاورزان و مصرف کنندگان است و بايد کاهش يابند و اين افراد در قالب زنجيره توليد در کنار فعالان اين بخش قرار گيرند.
تقوي گفت: يکي از شرکتهاي دانش بنيان فعال در زمينه زعفران در حال طي ثبت مقدماتي است علاوه بر آنکه داراي يک برند مي باشد به صورت واسطه اي مستقيم بين کشاورزان و مصرف کننده خارجي و بازار مصرف است و فرآيند واسطه ها و دلالان در فعاليت آن وجود ندارد.
* خام فروشي، کمبود صنايع فرآوري و مشکلات بسته بندي
رئيس ايستگاه تحقيقات زعفران و گياهان دارويي گناباد در ادامه ميزگرد ايرنا گفت: به دليل نبود برند و کمبود صنايع بسته بندي و فرآوري زعفران اين شهرستان به صورت خام به ديگر نقاط کشور و حتي کشورهاي ديگر صادر مي شود و اين مساله موجب شده که برخي کشورهاي عربي و اسپانيا زعفران کشورمان را با نام خود در بازارهاي جهاني عرضه کنند.
قيصري افزود: صادر کنندگان به دليل شرايط تحريم نمي توانند اعتبار اسنادي (ال سي) براي صادرات زعفران باز کند و در اين شرايط مجبورند از طريق تاجران کشورهاي ديگر مانند افغانستان وارد عمل شوند و تاجران افغااني هم در برخي موارد آنها به نام خود صادر مي کند و دولت بايد با افزايش رايزني هاي بين المللي بستر مناسبي براي فعاليت تاجران کشورمان فراهم کند.
رئيس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد هم گفت: سه واحد فرآوري و بسته بندي زعفران در اين شهرستان فعال است که جوابگوي نياز نيست و بيش از 70 درصد زعفران توليدي گناباد صورت خام به ديگر نقاط فرستاده مي شود.
ايزدي گفت: دولت علاوه بر سرعت بخشي صدور پروانه تاسيس و مجوز زمين براي واحدهاي فرآوري و بسته بندي زعفران با مشوقهاي صادراتي از صادر کنندگان اين بخش در نمايشگاهها و جشنواره ها حمايت مي کند.
کارشناس اداره باغباني مديريت جهاد کشاورزي گناباد در اد امه ميزگرد ايرنا فرآوري و بسته بندي و برند سازي را حلقه مفقوده نقش آفريني زعفران در رونق اقتصادي اين شهرستان برشمرد و گفت: گناباديها بيشتر به صورت سنتي در توليد زعفران فعالند و تمايلي به سرمايه گذاري در ايجاد واحدهاي فرآوري و بسته بندي اين محصول را ندارند.
وي افزود: تنها يکي از واحدهاي فرآوري زعفران در حوزه تجزيه و مشتقات اين محصول فعاليت مي کند.
موذن گفت: برند سازي و توجه بيشتر به فرآوري و بسته بندي و توليد مشتقات زعفران موجب افزايش ارزش افروده اين محصول مي شود و مديريت جهاد کشاورزي اقدامات زيربنايي مهمي در اين زمينه در دست انجام دارد.
کارشناس فني و زيربنايي مديريت جهاد کشاورزي گناباد گفت: 15 موافقت اصولي راه اندازي واحدهاي بسته بندي در سنوات گذشته در اين شهرستان صادر شده که تعدادي از آنها فعاليت ندارند و سه واحد فعاليت شاخص تري در اين بخش دارند.
بيگي گفت: بايد در کنار برند سازي منطقه اي با حمايت بيشتر دولت زعفران کشورمان با برند جهاني به ساير کشورها صادر شوند تا بهتر در سطح بين المللي شناخته شوند.
وي افزود: شوراي ملي زعفران چندي پيش تشکيل شد و هم اکنون فعاليت در خور توجهي ندارد و بايد دوباره احياء و در استانها و شهرستانها فعاليت داشته باشند و حمايت دولت از زعفران کافي نيست و اين محصول مهم کشاورزي براي نقش آفريني بيشتر در عرصه اقتصادي نيازمند حمايت بيشتر دولتمردان است.
رئيس اداره تعاون روستايي گناباد هم در ميزگرد ايرنا گفت: بايد در کنار حمايت از متقاضيان ايجاد واحدهاي فرآوري و بسته بندي بدنبال ايجاد برند منطقه اي براي زعفران در اين شهرستان باشيم.
رضازاده گفت: سازمان مرکزي روستايي در سالجاري با هدف حمايت از برند سازي کشاورزي در سطح کشور براي هر استان يک محصول کشاورزي را با برند تروکا (تعاوني روستايي کشاورزي ايران) در نظر گرفته و 9 استان مشمول اين طرح قرار گرفتند و برند استان خراسان رضوي محصول زعفران است.
وي تصريح کرد: محصولات کشاورزي با برندهاي فوق در سطح فروشگاههاي تعاوني روستايي کشور عرضه مي شوند.
رضازاده گفت: تعاون روستايي گناباد با هدف افزايش کيفيت و استانداردسازي در توليد زعفران سالجاري تنها زعفران نگين خريداري کرد و و زعفرانهايي که به صورت پوشال و دسته بودند، خريداري نشد.
تقوي مدير مرکز رشد فناوري گناباد گفت: اين مرکز از ايده هاي خلاقانه و جديد در حوزه هاي بسته بندي ، فرآوري زعفران استقبال و شرکتهاي فعال در اين بخش را مشمول حمايتهاي خود قرار مي دهد.
* زعفران تقلبي
رئيس ايستگاه زعفران و گياهان دارويي گناباد در ادامه ميزگرد ايرنا گفت: هر چيز با ارزش مانند اسکناس و طلا مشابه تقلبي اش در بازار وجود دارد ولي با دستگاههايي خاص مي توان نوع تقلبي از اصلي آن را تشخيص داد.
قيصري گفت: برخي اشخاص به دليل ارزش محصول زعفران در برخي موارد مبادرت با برخي افزودني ها مانند رنگ و اسانس محصولات تقلبي در بازار مي کنند ولي هيچ دستگاهي براي تشخيص محصول زعفران اصلي از تقلبي وجود ندارد.
رئيس اداره صنعت و معدن وتجارت گناباد نيز گفت: براي پرهيز از عرضه زعفران تقلبي بايد زعفران در قالب بسته بندي شرکتهاي معتبر که با نظارت کارشناسان ذيربط بسته بندي شده اند، خريداري کرد.
ايزدي گفت: اين اداره در صورت اثبات فروش زعفران تقلبي با متخلفان برخورد مي کند.
کارشناس اداره باغباني مديريت جهاد کشاورزي گناباد وجود خلاء هاي قانوني و مجازاتهايغير بازدارنده را در عرضه زعفران تقلبي در بازار مصرف موثر دانست و گفت: بايد با قوانين بازدارنده با عرضه کنندگان اين محصولات تقلبي قاطع برخورد شود.
موذن گفت: نبود آزمايشگاههاي کنترل کيفي محصول زعفران را ديگر مشکلات اين بخش به شمار مي رود.
رئيس اداره تعاون روستايي گناباد گفت: عرضه زعفران تقلبي به دليل بافت فرهنگي و مذهبي در اين شهرستان به نسبت ساير مناطق بسيار کمتر است و استاندارد سازي و توجه بيشتر به نظارت و کنترل کيفي در فرآيند برداشت تا عرضه در بازار موجب کاهش اين معضل مي شود.
رضازاده گفت: عرضه زعفران در بورس اقدامات مهم تعاون روستايي براي حمايت از اين محصول است و بر اين اساس تنها زعفرانهايي که داراي استاندارد کافي باشند قابلبيت عرضه در بورس را دارند اين درحالي است که در سالهاي گذشته اين محصول به صورت انباشت در کيسه ها خريداري مي شد.
وي بيان کرد: مساله مهم در بازار يابي زعفران تحريک رقبا است و با افزايش بيش از حد قيمت زعفران و به طبع آن توجيه اقتصادي بالا موجب افزايش دلالها و حتي از ديگر کشورها مانند چين براي خريد پياز زعفران از کشورمان شده است.
34 هزار بهره بردار بخش کشاورزي گناباد با 20 هزار هکتار کشتزار آبي، 1700 هکتار ديمزار و 500 هزار راس دام سالانه 87 هزار تن محصولات زراعي، باغي و دامي توليد و روانه بازار مصرف مي کنند.
از مجموع توليد ساليانه حدود 19 هزار و 300 تن محصولات باغباني در گناباد 12 تن را زعفران تشکيل مي دهد و بيش از 50 درصد اراضي زير کشت اين شهرستان زير کشت زعفران رفته است.
گناباد در فاصله 287 کيلومتري جنوب مشهد واقع است.
2095/1858
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۱۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با بیان نقش و اهمیت کارگران در رونق تولید و پیشرفت جامعه؛ اساس و بنای توسعه کشور را کارگران دانست که در همه عرصه ها اعم از صنعتی، خدماتی، کشاورزی با تلاش و پشتکار در پی آبادانی کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حجت الاسلام حبیب الله غفوری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه کرمانشاه- یازدهم اردیبهشت- روز کارگر را به کارگران کشور، که با عرق جبین در پی کسب روزی حلال هستند تبریک گفت.

وی همچنین به نقش مهم کارفرمایان در رونق تولید و سرمایه در کشور اشاره کرد که محصولات مورد نیاز را تولید و برای کارگران اشتغال ایجاد می‌کنند.

امام جمعه کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالگرد شهادت آیت الله مطهری و روز معلم در ۱۲ اردیبهشت ماه؛ هفته معلم را به معلمان و فرهنگیان استان تبریک و از آنان خواست در کنار تعلیم، به تربیت اخلاقی و رفتاری دانش آموزان اهتمام ویژه داشته باشند.

وی همچنین به روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در هفته آتی اشاره کرد گفت: پهلوان در تاریخ کشورمان یعنی فرهنگ انسانیت، جوانمردی و مردانگی؛ پهلوانان محلات از حق مظلوم و فقرا در مقابل زورگویان و ظالمان دفاع می‌کردند و همیشه به اخلاق‌های جوانمردی و خوب مزیّن بودند و الگوی برای جوانان و نوجوانان محلات محسوب می‌شدند لذا باید این فرهنگ را پاس بداریم.

سفر رئیس جمهور به پاکستان مهم بود

حجت‌الاسلام غفوری سفر رئیس جمهور به کشورهای پاکستان و سریلانکا را مهم ارزیابی کرد و گفت: این سفر پس از عملیات غرور آفرین «وعده صادق» به رژیم صهیونیستی و تهدیدات و تحریم‌های آمریکا صورت گرفت، یعنی زمانی که آمریکا کشورها را به تحریم در صورت مبادله با ایران تهدید می‌کرد از این نظر در عرصه بین المللی مهم است.

وی همچنین به تفاهم نامه‌های اقتصادی و امنیتی این سفرها اشاره و بیان کرد از اولویت‌های ما باید مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه با توجه به اشتراکات فرهنگی و اقتصادی امنیتی باشد.

امام جمعه کرمانشاه در پایان این خطبه‌ها؛ وفات ماموستا؛ «فخری» امام جمعه شهر جوانرود را به مردم اهل تسنن استان کرمانشاه تسلیت گفت.

کد خبر 748131

دیگر خبرها

  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بر نقش کلیدی طبقه کارگر در رونق اقتصادی تاکید کرد
  • کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی شهرستان چهار باغ  
  • نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی
  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال