Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز - سه‌شنبه - در ابتدای درس خارج فقه به شرح حدیثی از پیامبر اعظم (ص) درباره «درباره تبعات اخروی ریاست» پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، متن بیانات رهبر انقلاب به شرح زیر است:

«بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاه و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عن النّبیّ صلَّی ‌اللَّه علیه و آله قال: لا یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلی عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم‌ اِلّا جِی‌ءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلی عُنُقِه فَاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنهُ وَ اِن کانَ مُسیئاً زیدَ غِلّاً اِلی غِلِّهِ.
لا یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلی عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم‌ اِلّا جِی‌ءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلی عُنُقِه

این حدیث درباره‌ بنده و امثال بنده است؛ [رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله] فرمود که هیچ کس نیست که بر 10 نفر یا بیشتر ریاست و امارت داشته باشد ــ هر کسی که بر 10 نفر، نه حالا بر هشتاد میلیون نفر امارت و ریاست داشته باشد؛ ــ «اِلّا جی‌ءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلی عُنُقِه»، [مگر اینکه] این آدم رییس را که این‌قدر در دنیا محترم است و رییس است و مدیر است، ‌چنین آدمی را در روز قیامت وقتی که می‌آورند، دست او را به گردنش بسته‌اند؛ یعنی دست‌بسته او را وارد محشر می کنند، آن هم به این شکل که دستش به گردنش بسته است. نفْس این مسئولیت و آمریت و ریاست، یک تبعاتی دارد که ایجاب می کند این را.

در آن حوزه‌ مأموریت که ما آنجا رئیسیم، مدیریم، یک کاره‌ای هستیم، بعضی از کارها انجام می گیرد که ما می توانستیم مانع آن بشویم و نشدیم؛ حالا یا غفلت کردیم [وارد] نشدیم، یا از روی تنبلی وارد نشدیم؛ این کار خلاف، زیر نظر ما و در پست نگهبانی ما انجام گرفت ــ پُست نگهبانی ما است دیگر ــ یا بعضی از کارها باید انجام می گرفت در حوزه‌ مأموریت ما که انجام نگرفت؛ یا به‌خاطر اینکه ما نفهمیدیم، دقت نکردیم، تعقیب نکردیم، مشورت نکردیم، پرس‌و‌جو نکردیم و ندانستیم، یا نه، دانستیم، تنبلی کردیم، امروز و فردا کردیم، [گفتیم] حالا ان‌شاءاللّه بعداً، فردا، و ضایع شد، فوت شد. اگر ماها عقل داشته باشیم، باید دنبال ریاست ندویم؛ واقعاً این‌جوری است. باید دنبال ریاست نرویم؛ ریاست این تبعات را دارد. بعضی می دوند دنبال ریاست، نمی فهمند که نفْس این آمریّت و ریاست، این خطرات را دارد که روز قیامت وقتی او را بیاورند، مغلولاً می‌آورند؛ این چیز خیلی مهمی است. مغلولاً می‌آورند او را در پای محاسبه الهی.
فَاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنه

اگر چنانچه او آدم خوبی بود، درستکار بود، در آنچه انجام گرفته بود تقصیری و گناهی متوجه او نبود، اینجا رها می کنند او را. بالاخره شارع مقدس و پروردگار عالم موازینی دارد؛ یک جاهایی ممکن است که انسان مَعفوّ باشد به دلیلی؛ قصورش قصورِ عن‌تقصیرٍ نباشد ــ گاهی ما قاصریم، جاهلیم امّا جهلمان عن‌تقصیرٍ است، گاهی نه، واقعاً تلاش خودمان را کرده‌ایم، زحمتمان را کشیده‌ایم، آخرش این [نتیجه] درآمده ــ این [قصور]، اینجا مورد عفو الهی است. پس اگر «محسن» باشد این آمر و این رئیس، فُکَّ عَنه.
وَ اِن کانَ مُسیئاً زیدَ غِلّاً اِلی غِلِّه

امّا اگر نه، انسان نیکوکاری نبوده است در دنیا، خودش هم آدم بدکار و بدعملی بوده است ــ هرجور بدعملی که فرض کنید ــ اینجا آن گرفتاری و آن غل و زنجیری که به او بسته شده است، افزایش پیدا می کند.
اینها را باید ما بفهمیم؛ اینها را باید بفهمیم. دنبال کرسی‌های ریاست [بودن] ــ چه ریاست اجرائی، چه ریاست تقنینی؛ می‌بینید برای نمایندگی مجلس بعضی خودشان را می کُشند، اگر چنانچه راه پیدا نکنند به هر دلیلی یا مثلاً فرض کنید صلاحیتش را تأیید نکنند یا رأی نیاورد و غیره، خودش را به آب و آتش و در و دیوار می زند که چرا نشد ــ عقل نیست، تدبیر نیست. ملاحظه کردید؟ اگر چنانچه این ریاست، مایه یک چنین دغدغه‌ای است، خب انسان رها کند؛ مگر اینکه واقعاً متوجه انسان بشود و واجب باشد برای انسان؛ آن [جا] بله [لازم است].

بنده دوره‌ دوم ریاست جمهوری، قطعاً عازم بودم به اینکه نامزد ریاست جمهوری نشوم ــ حالا دوره‌ اول که تحمیل شد بر ما، هیچ ــ دوره دوم دیگر یقیناً گفتم من قطعاً نامزد نمی شوم؛ امام به من فرمودند بر تو واجب عینی و تعیینی است ــ هر دو را گفتند ــ گفتند: هم واجب عینی است، هم واجب تعیینی است؛ خب بنده هم بر خلاف میل خودم قبول کردم و رفتم. درست این است که اگر چنانچه تکلیفی وجود ندارد، واجب بر انسان نیست، انسان نرود به سراغش و دنبال نکند آن را. بله، اگر چنانچه ناچار شد، ناگزیر شد، به گردن انسان گذاشته شد، آنجا «خُذها بِقُوَّة»؛ بایستی با قوّت انسان دنبال بکند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: رهبری خارج از فقه ریاست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۱۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هرجا مظلومی از ما درخواست کمک کند به او کمک می‌کنیم

امام جمعه اصفهان گفت: اگر کشوری باشد که مسلمان هم نباشد، اما کشور دیگری به آن حمله کند و از ما دعوت کنند که به ما کمک کنید و بدانیم که مظلوم هستند، از آن‌ها دفاع می‌کنیم، همان‌طور که از سوریه و عراق دفاع کردیم و اگر این دفاع نبود، داعشی‌ها به ایران هم می‌رسیدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد صبح امروز _چهارشنبه بیست و نهم فروردین_ در مراسم رژه نیروهای ارتش اصفهان به مناسبت روز ارتش اظهار کرد: علت نام گذاری روز ارتش این بود که امام امت واقعیت جوانان ما در آن زمان را متوجه شد و می‌دانست که مفسدین یک عده از سران بودند اما باطن ارتش ما جوان‌های مسلمان، متدین، میهن دوست، علاقه مند به اسلام و دین و کشور بودند، به همین خاطر امام در مقابل کسانی که سخن از انحلال ارتش می‌گفتند ایستاد و اعلام کرد که ارتش باید باقی بماند و حمایتگر از انقلاب باشد و در روز ۲۹ فروردین دستور دادند که ارتشیان در شهرهای بزرگ در خیابان‌ها، با همه تجهیزاتی که مناسب است حرکت کنند، رژه بروند و به مردم هم دستور دادند از ارتش که ارتش اسلامی است حمایت کنند و این کار به زیبایی اتفاق افتاد.

وی افزود: امام در مقابل کسانی از دشمنان خارجی و یا نفهم‌های داخلی که حرفشان این بود که ارتش باید به طور کامل منحل شود ایستاد و فرمود باید از این به بعد ارتش را ارتش اسلامی بدانیم و دیدیم که انصافاً ارتشیان نیز به تعهدشان از ابتدا تا کنون به خوبی عمل کرده‌اند. در جنگ‌های داخلی ارتش در مکان‌های مختلف حضور پیدا می‌کرد و در کنار سپاه و بسیجیان عزیز و با همراهی مردم کشورمان، ۸ سال دفاع مقدس را به خوبی انجام دادند و شهدای بسیاری تقدیم کردند اما یک وجب از خاک کشور به دست بیگانه نیفتاد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان ادامه داد: امروز نیز به همه نیروهای مسلحمان افتخار می‌کنیم، زیرا بعد از جنگ ۸ ساله، ما دست به کار شدیم و این موشک‌ها و پهپادها ساخته شد، درحالی که ما در زمان دفاع مقدس گاهی امکانات جزئی جنگ مانند گلوله آر پی جی را نداشتیم و دشمن خصوصاً آمریکا تمام سعی خود را کرد تا ما از دیگران اسلحه نخریم و ما را تحریم کرده بود و شوروی آن زمان نیز همین طور بود.

آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: یکی از مهمترین نعمت‌های انقلاب برای ما آزادی است که معنای این آزادی زندگی است. امیرالمومنین در یک جمله کوتاه مرگ و زندگی را برای ما توضیح می‌دهد و می‌فرماید «میدانید انسان مرده کیست؟ مرده کسی است که راه می‌رود و حیات دارد اما مقهور دیگران است»، زیرا مقهور خدا بودن لطف و عزت است اما مقهور دیگران بودن به گفته ایشان مرگ است و در مقابل انسان زنده کسی است که پیروز باشد و زیر بار غیر خدا نرود و اسلام و انقلاب این مطلب را برای ما به ارمغان آورد.

وی یادآور شد: کشورهای عربی را در همین جریان جنگ غزه ببینید، با وجود اینکه مردم غزه از نظر مذهب، زبان و نژاد با آنها مشترک هستند اما این کشورها جرأت اینکه با وجود تسلیحات، بدون اجازه آمریکا یک گلوله به آنها بدهند را ندارند، برای مثال صحرای سینا متعلق به مصر است اما اگر به آنها گفته شود یک راه باز کن برای همنوعانت در غزه تا غذا و دارو وارد شود، اجازه این کار را ندارد زیرا به گفته امام علی اینها مرده‌اند.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: ما خواستیم جنایتی را که صهیونیست‌ها انجام دادند تلافی کنیم، خودمان تصمیم گرفتیم و انجام دادیم از هیچکس هم اجازه نگرفتیم، سلاح درست کردیم، به دیگران آموزش می‌دهیم و از کسی هم اجازه نمی‌گیریم و هر کاری که خداوند دستور می‌دهد انجام می‌دهیم. در اسلام ما با کسی جنگ نداریم، بلکه دفع فساد داریم، اگر کسی از حد خودش تجاوز کرد باید دفاع کنیم و به همین دلیل به ۸ سال جنگ عنوان دفاع مقدس را داده‌ایم.

آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند اگر انسان‌ها را بکشند کار مهمی انجام داده‌اند در حالی که هر طفلی که کشته می‌شود بمبی علیه خودشان است و شما می‌بینید که دنیا امروز علیه اسرائیل و آمریکا حرف میزند و پرچمشان را آتش می‌زنند زیرا انسان‌ها عقل و دل دارند و می‌فهمند موجودی که بیش از ۱۴ هزار طفل را کشته است، انسان نیست بلکه رژیمی حیوانی است.

وی با بیان اینکه جنگ دنیا به غیر از اسلام، جنگ برای توسعه کشور است، گفت: حتی جنگ اسلام برای مسلمان شدن دیگران نیست، بعضی‌ها به غلط یا عمدتاً میگویند که اسلام در ابتدا و در زمان پیامبر با شمشیر پیشرفت کرده است در حالی که هیچکدام از جنگ‌های پیامبر و امیرالمومنین غیر از دفاع نبوده است، زیرا دفاع مسئله‌ای عقلی و شرعی است، از نظر عقلی انسان نباید بنشیند تا به ناموس و کشورش آسیب برسانند و تجاوز کنند و از نظر شرعی نیز قرآن دفاع را کار خدا می‌داند و می‌گوید اگر خدا بعضی از انسان‌های خطاکار را به دست بعضی دیگر که متدین هستند، دفع نمی‌کرد زمین را فساد فرا می‌گرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در آیه دیگری خدا می‌فرماید اگر خدا انسان‌های پست و پلید را به وسیله مؤمنان دفع نمی‌کرد و جلوی جنایتشان را نمی‌گرفت، ذکر و عبادت خدا به طور کامل از بین می‌رفت، زیرا کسانی که برای دنیا می‌جنگند دین ندارند و با دین مخالف هستند. اسرائیلی‌های امروز نیز تابع حضرت موسی نیستند و آمریکایی‌ها هم تابع حضرت عیسی (ع) نیستند بلکه افراد جنایتکاری هستند کهدر اصل تابع فرعون هستند نه موسی (ع).

آیت الله طباطبایی نژاد ادامه داد: حتی حقوق حیوانات در اسلام تاکید شده است و در روایت داریم که ائمه به بعضی اصحاب که سفر می‌کردند دستور می‌دادند، در سفر اول به حیوانت برس و بعد خودت غذا بخور. حتی امیرالمومنین می‌فرمایند اگر تمام دنیا را به من بدهند من یک پوست جو را از دهان مورچه نمی‌گیرم، فلذا بدانید ما اصلاً در اسلام جنگ به معنای گسترش کشور یا حتی گسترش مراممان نداریم و تمام جنگ‌های ما دفاعی است، هم دفاع از خودمان و هم دفاع از مظلوم.

وی تاکید کرد: اگر کشوری باشد که مسلمان هم نباشد اما کشوری به آنها حمله کند و از ما دعوت کنند که به ما کمک کنید و بدانیم که مظلوم هستند از آنها دفاع می‌کنیم، همانطور که در سوریه و عراق دفاع کردیم، و اگر این دفاع نبود، داعشی ها به ایران هم می‌رسیدند.

امام جمعه اصفهان در انتها با اشاره به عملیات وده صادق گفت: ایران کار بزرگی انجام داد اما هنوز متوجه عظمت آن نشده‌ایم، طوفان الاقصی ضربه محکمی برای صهیونیست‌ها بود و عملیات وعده صادق ضربه‌ای به آنها زد که کمتر از طوفان الاقصی نبود زیرا اسرائیلی‌ها باور کرده بودند که کسی نمی‌تواند با آنها بجنگد و باور کرده بودند گنبد آهنین نفوذ ناپذیر دارند اما کاری که ایران انجام داد آنقدر عظیم بود که تحولی در دنیا بوجود آورد و کشورهای عربی فهمیدند یک کشور قدرتمند مسلمان مؤمن با ارتش و سپاه متدین در کنارشان قرار دارد که می‌تواند در زمان لازم از آنها دفاع کنند.

کد خبر 745357

دیگر خبرها

  • سردار عالیرتبه دفتر رهبری: دنبال کشته گرفتن نبودیم | با انواعِ جدیدی از تسلیحات مواجه می‌شوید
  • عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات
  • تحلیلگر مصری: ایران به دنبال جنگ نیست، بازدارندگی ایجاد کرد
  • هرجا مظلومی از ما درخواست کمک کند به او کمک می‌کنیم
  • دانشگاه آزاد قزوین حمایت قاطع خود را از این اقدام غرور آفرین سپاه اعلام می‌کند
  • حجت الاسلام ادیانی با صدور پیامی روز ارتش را تبریک گفت
  • ارزش‌های انقلاب اسلامی به شیوه‌های هنری بیان شود
  • (ویدئو) اعتراف اسرائیلی‌ها به تحمیل خسارت سنگین از اقدام تنبیهی ایران
  • به نظر آمریکایی‌ها دوره ریاست ترامپ از زمان بایدن بهتر بوده است
  • رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟