Web Analytics Made Easy - Statcounter

گامی که رئیس جمهوری سودان درخصوص سوریه برداشت، تنها و اولین اقدام صورت گرفته در روند تغییرات منطقه‌ای و بین‌المللی در قبال دمشق نبوده است اما این اقدام عمر البشیر زمینه تماس مجدد میان اعراب‌ و دمشق در سطح روسای جمهوری و رهبران را فراهم کرد.

به گزارش ایسنا، سایت النشره در تحلیلی نوشت: قبل از گام اخیر عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان در قبال سوریه گام‌هایی با همین اهداف‌ برداشته شده بود اما در سطح سفر رئیس جمهوری یک کشور عربی نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله این گام‌هایی که توسط کشورهای عربی مختلف در راستای برقراری روابط با سوریه برداشته شده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نخست، نشست‌های سیاسی و امنیتی میان سوریه با اردن که در دمشق برگزار شد و هیئت پارلمانی اردن پیام‌هایی را از امان به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه منتقل کرد.

دوم، قاهره نماینده کاردار خود را در سوریه نگه داشت و خطوط ارتباطی میان مصری‌ها و سوری‌ها چه محرمانه و چه آشکار فعال باقی ماند.

سوم، هنگامی که خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین با ولید معلم، همتای سوری خود دیدار کرد با او احوال‌پرسی و گفت‌وگی گرمی داشت. وی گفت: باید تمام خاک سوریه به دولت بازگردد.

چهارم: الجزائر در راستای این امر تلاش کرد که سوریه نقش عربی خود را مجدداً به دست آورد که این امر در سفر وزیر خارجه الجزایر به دمشق به عنوان اولین وزیر خارجه کشور عربی در سوریه که قطع رابطه با سوریه را می‌شکست، نمود پیدا کرد.

پنجم، امارات مقدمه چینی‌هایی برای بازگشایی سفارت خود در سوریه کرده که این امر نشانه‌ای از آمادگی ائتلاف عربستانی- اماراتی برای گشودن صفحه جدیدی در روابط با بشار اسد بود.

ششم، پارلمان عربی از اتحادیه عرب خواست تا سوریه را به این اتحادیه بازگرداند و به تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه پایان دهد.

به رغم تمامی این‌ها، اقدام سودان برجسته‌ترین گام در برقراری مجدد روابط کشورهای عربی با سوریه به حساب می‌آید، به ویژه اینکه عمر البشیر هم‌پیمان عربستان است و ارتش کشورش ریاض را در جنگ علیه یمن یاری می‌دهد.

اما آیا رئیس جمهوری سودان پیامی از عربستان سعودی به دمشق برده است؟!

روابط عمر البشیر با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه استراتژیک و ممتاز است و هنگامی که سال گذشته میلادی با وی در مسکو دیدار کرد، البشیر به جانبداری از سوریه پرداخت که این گام سودان برای سوریه خوب بود و مورد استقبال روسیه قرار گرفت. احتمال دارد رئیس جمهوری سودان قصد داشته باشد خودش را به عنوان میانجیگر برای اجرای حل و فصل وضعیت سوریه با کشورهای عربی معرفی کند و همچنان به موقعیت و اهمیت دمشق پایبند باشد.

در نتیجه، این دیدار اهدافی را محقق ساخت که البشیر و دمشق را به سمت هم پیش برد. رئیس جمهوری سودان به دمشق رفت و مورد استقبال اسد قرار گرفت. به این ترتیب قطع روابط رهبران عرب با سوریه که از سال ۲۰۱۱ میلادی ایجاد شده بود از بین رفت. احتمال می‌رود بعد از این سفر دیدارهای دیگری انجام شوند و ابتکارعمل‌ها زیاد و توافقات سیاسی و اقتصادی میان کشورها و سوریه صورت بگیرد. تاکنون مصر، الجزائر، سودان، اردن، بحرین، عمان، مراکش، تونس، عراق، امارات، کویت و لبنان (البته پس از تشکیل دولتش) و کشورهای دیگر  به سمت سوریه و بشار اسد دست دوستی دراز کرده‌اند.

این بدین معناست که اکثر کشورهای عربی که بیشتر آن‌ها هم‌پیمان ریاض هستند برای بازگرداندن دمشق به نقش و موقعیتش آماده می‌شوند. سوریه باید موضعش را درخصوص طرح بازگشت به اتحادیه عرب در گام اول و حضور بشار اسد در نشست سران عرب در ماه مارس به عنوان گام دوم برای ورود به مرحله جدید مشخص کند. پس از آن به سرعت تغییراتی برای بازگشت دمشق به ایفای نقش گسترده منطقه‌ای و عربی شروع می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بشار اسد سودان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۱۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه

رئیس جمهوری لهستان در اظهاراتی مدعی شد که روسیه ممکن است پس از شکست اوکراین به دیگر کشورهای اروپایی و حتی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی حمله کند.

به گزارش مشرق، «آندژی دودا» در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز گفت که اگر روسیه بتواند اوکراین را شکست دهد، به احتمال زیاد علیه سایر کشورهای اروپایی و حتی اعضای ائتلاف نظامی ناتو اقدام خواهد کرد.

پیش‌بینی این مقام اروپایی یک روز پس از تصویب بسته ۹۵ میلیارد دلاری مجلس نمایندگان آمریکا صورت می گیرد که شامل ۶۰ میلیارد دلار کمک جدید به اوکراین است. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده است که به سرعت برای انتقال تسلیحات و مهمات به کی‌یف اقدام خواهد کرد.

ولودومیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین پیش از این بارها هشدار داده بود که در صورت نرسیدن کمک های خارجی، کشورش ممکن است در جنگ با روسیه شکست بخورد.

رئیس‌جمهوری لهستان در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد: این استعمارطلبی سیری‌ناپذیر روسیه است. وی سپس بر ابراز اطمینان از توان اوکراین برای دفاع از خود تاکید کرد.

درحالیکه ائتلاف ناتو صرف دو درصد از تولید ناخالص داخلی هر یک از اعضا را برای هزینه های دفاعی تعیین کرده، دودا گفت که این میزان باید به سه درصد افزایش یابد.

این مقام اروپایی در ادامه اضافه کرد: «راه دیگری وجود ندارد. هزینه های دفاعی باید افزایش یابد. درست همانگونه که در دوران جنگ سرد رخ داد. این راهی برای حفظ صلح در اروپا و توقف استعمارطلبی روسیه است».

دودا سپس خاطرنشان کرد: «لهستان بیش از ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاعی می کند و بیشتر آن صرف خرید تسلیحات ساخت آمریکا مانند سامانه موشکی پاتریوت می شود. وی همچنین افزود: خلبانان نیروی هوایی لهستان در آمریکا در حال یادگیری نحوه پرواز با جنگنده های اف-۳۵ هستند که به تازگی خریداری شده اند».

پیش از این نیز ژنرال کارستن بروئر از مقامات ارشد نظامی آلمان در سفر به لهستان ادعا کرده بود که ممکن است روسیه طی سال‌های آینده به یک کشور عضو ناتو حمله کند.

وی در این زمینه مدعی شد: روسیه پس از بازسازی نیروهای خود پس از جنگ اوکراین، می‌تواند در پنج تا هشت سال آینده آماده حمله نظامی به یکی از کشورهای عضو ناتو شود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت
  • رئیسی روز ملی سوریه را تبریک گفت
  • پیام ابراهیم رئیسی به بشار اسد +جزئیات
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت
  • رئیسی فرا رسیدن روز ملی جمهوری عربی سوریه را تبریک گفت
  • رئیسی به بشار اسد تبریک گفت
  • گاهی دیدارهایی با آمریکایی‌ها داریم اما...
  • بشار اسد : گاهی دیدارهایی با آمریکایی ها داریم
  • ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه
  • آینده اقتصاد سوریه/ شرایط روزبه‌روز سخت می‌شود