Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@11:49:13 GMT

تازه دامادها و رسمی به نام خونچه آپاردی

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۲۰۵۴

تازه دامادها و رسمی به نام خونچه آپاردی

طولانی‌ترین شب سال در میان مردم آذربایجان آئین‌های خاص خودش را دارد که اگر زرق و برق امروزی را از آن بگیریم جز زیباترین روسمات کشورمان می‌یاشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، "شب چله" یا "چیلله گجسی" آخرین شب فصل پاییز و جشنی برای استقبال از زمستان است. در چنین شبی مردم ایران و منطقه آذربایجان در کنار هم جمع شده و تا پاسی از شب به شادی می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  این شب اما رسومات خاصی در منطقه آذربایجان دارد که شاید کمتر در سایر شهرهای دیگر دیده شود و یا بدین ترتیب آداب و رسوم شب چله برگزار نشود. گرچه برخی از این آئین‌ها به کلی فراموش شده و برخی نیز گرفتار زرق و برق‌های این روزی شده‌اند.   چیلله قارپیزی، دمله یارپیزی   مردم آذربایجان در شب یلدا "چیلله قارپیزی" (هندوانه چله) می‌خورند و معتقدند باخوردن هندوانه، لرز و سوز سرما به تنشان تاثیر نداشته و اصلا سرمای زمستان را حس نمی‌کنند.   برنج، مرغ و آش شیر پخته شام اغلب مردم آذربایجان‌شرقی در این شب است و تنقلات این شب نیز شامل قاورقا (گندم برشته با شاهدانه) آجیل، لبو، هویج، کدوی حلوایی و انواع میوه، خربزه، هندوانه و خشکبارهایی چون انگور، بادام و سنجد می‌باشد. البته در این سالها تنقلاتی مانند آجیل هقت مغز، پشمک، باقالا و میوه‌هایی مانند انار جایگزین بسیاری از تنقلات قدیمی شده است.   از دیگر رسوم مردم آذربایجان در این شب دم کردن چای "یارپیز" یا همان چای پونه می‌باشد که فامیل با جمع شدن دورهم بعد از خوردن این تنقلات چای "یارپیز" را به عنوان پایان‌بخش شب‌نشینی استفاده می‌کنند.   "خونچه‌ای" برای تازه عروسان و نودامادان   از دیگر رسوم مردم آذربایجان‌شرقی بردن "خونچه یا خوانچه" برای تازه عروس و نودامادان است. در قدیم خانواده داماد در شب یلدا برای خانواده تازه عروس خونچه می‌فرستادند.   در میان این خوانچه، علاوه بر هندوانه تحفه‌های رنگارنگ نظیر پارچه های حریر و گرانقیمت، میوه‌ها و شیرینی‌های متنوع و آجیل بود و برخی از آذربایجانی‌ها و به ویژه «تازه داماد» در چنین شبی سعی می‌کردند ذوق هنری خود را به رخ خانواده عروس و به ویژه عروس خانم بکشد! به همین خاطر، هندوانه را به شیوه زیبا، جالب و شورانگیزی، تزئین می‌کردند.   طبق‌های آماده خونچه را بر سر افرادی که معین شده قرار داده و روانه خانه عروس می‌کردند و مادر عروس پس از تحویل طبق‌ها، هدایای مانند پول، شیرینی، جوراب و دستمال به آنها می‌داد. فردای این شب مادر دختر تمام طبق‌ها را در اتاق میهمان چیده و از زنان فامیل برای صرف میوه و شیرینی دعوت می‌کرد.   در سالهای اخیر این رسوم اندکی عوض شده و ابتدا خانواده خونچه‌ای به خانه تازه عروس فرستاده و بعد از چند روز نیز خانواده عروس خونچه‌ای شامل لباس و میوه و شیرینی را روانه خانه داماد می‌کنند.   شعر و بایاتی در شب‌نشینی چیلله گجسی   شهریار؛ شاعر شیرین سخن آذربایجان شب نشینی‌های زمستان و نقل داستان‌ها و روایات را در منظومه پایدار «حیدربابایه سلام» چنین به تصویر منظوم کشیده است:   قــــاری ننه گئجـه نــاغیل دینـــده   کولک قالخوب قاپ باجانی دوینده   من قــاییدوب بیرده اوشــاق اولیدیم   بیر گول آچوب اوندان سورا سولیدیم   در میان عامه مردم نیز «بایاتی»ها و اشعار منظوم متنوعی رواج دارد که از جمله آنها می توان به این «بایاتی» اشاره کرد:   چیله چیخار بایراما بیر آی قالار   پینتی آرواد قوورمانی قـــورتارار   گئدر باخار گودول ده یارماسینا   باخ فلکین گردش و غوغاسینا     انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۲۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه، پناه مردم و مستضعفان است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان شرقی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به سالروز تاسیس سپاه پاسداران در دوم اردیبهشت ۱۳۵۸، گفت: این نهاد انقلابی در طول حیات خود دژ مستحکم و پناه مردم و مستضعفان است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در نشست شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی، افزود: سپاه پاسداران به منظور حراست از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن به دستور امام خمینی (ره) تاسیس شد و در ۲۶ شهریور ۱۳۶۴ با دستور امام به سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی گسترش یافت.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۶۹ با فرمان رهبر معظم انقلاب، ۲ نیروی قدس و سازمان بسیج به این نهاد انقلابی اضافه شد، اظهار کرد: سپاه از مردم و برای مردم است و همه این نهاد انقلابی را دژ و پناه خود می‌دانند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی با تبریک روز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پیشکسوتان، رزمندگان، فرماندهان و کارکنان این نهاد انقلابی و بسیجیان گفت: سپاه پاسداران امروز فهرست بلندی از افتخارات، تجارب و نوآوری‌های نظامی و فنی در اختیار دارد.

آل هاشم، بر تقویت و حمایت از این نهاد انقلابی و نیرو‌های مسلح به عنوان عناصر اقتدار کشور، تاکید کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: اشاعه فرهنگ مشارکت مردمی در اقتصاد از اولویت‌های برنامه ریزی شورای فرهنگ عمومی استان است.

محمدحسین بلاغی، افزود: ابعاد فرهنگی منشور سال و نقش اصلی فرهنگ در جهش تولید شامل اصلاح فرهنگ اقتصادی، توسعه اقتصاد فرهنگ بنیان، تحقق مشارکت اجتماعی و پیوست فرهنگی اجتماعی جهش تولید است.

وی با بیان اینکه مقوله اصلاح فرهنگ اقتصادی، رکن اول این منشور است، اظهار کرد: فرهنگ اقتصادی به بینش‌ها، نگرش‌ها، ارزش‌ها، ترجیحات و الگوی رفتار اقتصادی افراد جامعه اشاره می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی رکن دوم این منشور را توسعه اقتصاد فرهنگ بنیان اعلام کرد و گفت: صنایع فرهنگی و خلاق در دنیای کنونی یکی از پیشران‌های اصلی اقتصاد و تولید محسوب می‌شود و در این راستا برنامه اختصاصی مفصلی در قرارگاه صنایع فرهنگی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور تدوین شده است.

بلاغی، با اشاره به الزامات تحقق مشارکت اجتماعی به عنوان رکن سوم این منشور، ادامه داد: امید اجتماعی، انسجام اجتماعی و وحدت ملی، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی از ملزومات این مقوله از دیدگاه رهبر معظم انقلاب است.

وی با بیان اینکه پیوست فرهنگی اجتماعی جهش تولید رکن چهارم این منشور است، یادآور شد: این رکن شامل عدالت فرهنگی، امنیت فرهنگی، زیست بوم گرایی و هویت فرهنگی است.

دیگر خبرها

  • شکوفا شدن درختان میوه در اهر به وقت بهار + فیلم
  • (ویدیو) نوری قزلجه: تعطیلی شنبه به نفع اقتصاد مردم و کشور است
  • یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟
  • نوری قزلجه: تعطیلی روز پنجشنبه ارتباطات رسمی را به مدت ۴ روز قطع خواهد کرد / تعطیلی شنبه به نفع اقتصاد مردم و کشور است + فیلم
  • بازارچه میوه و تره بار ایلام زودتر احداث شود
  • سپاه پناه مردم و مستضعفان است
  • سپاه، پناه مردم و مستضعفان است
  • تعیین تکلیف ۷۵درصد اراضی آذربایجان غربی در کمیسیون رفع تداخلات
  • دانه چیا را اینگونه مصرف کنید تا لاغر شوید
  • توسعه شهر ارومیه با جلب مشارکت مردم