Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@23:32:26 GMT

کمبود فضا در احداث پایگاه‌های اورژانس اصفهان

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۲۵۸۳

کمبود فضا در احداث پایگاه‌های اورژانس اصفهان

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره به کمبود فضا برای ایجاد پایگاه‌های اورژانس، گفت: تنها رشته دانشجویی که بیکار ندارد مربوط به اورژانس پیش بیمارستانی است، اما متأسفانه استان اصفهان در تربیت تکنسین‌های پزشکی دچار ضعف است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، غفور راستین ظهر امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه اورژانس پیش بیمارستانی یکی از واحدهای اصلی درمانی وزارت بهداشت و درمان است، اظهار کرد: ماموریت اورژانس از لحظه امدادخواهی در حوزه‌های تصادف ترافیکی و حوادث غیرترافیکی آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه سال گذشته اورژانس اصفهان 206 هزار ماموریت انجام داد، افزود: از این تعداد 140 هزار ماموریت امدادخواهی شامل حوادث غیرترافیکی همچون بیماری‌های قلبی، آسم، مادران باردار و 60 هزار ماموریت مربوط به حوادث ترافیکی بود، همچنین 70 درصد حوادث ترافیکی مربوط به داخل شهر و 30 درصد دیگر حوادث ترافیک جاده‌ای بود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان به زلزله سال گذشته کرمانشاه اشاره کرد و گفت: در این حادثه از استان اصفهان 20 دستگاه آمبولانس عازم مناطق زلزله‌زده شد و همچنین یک بیمارستان 52 تخته‌خوابه برای امدادرسانی به بیماران احداث کردیم و خدمات‌رسانی تا نوروز 97 ادامه داشت.

وی با اشاره به طرح زمستانه امدادرسانی، اظهار کرد: طی سه ماهه زمستان سال گذشته بیش از 50 هزار ماموریت در اصفهان انجام شد که 12 هزار مورد آن حوادث ترافیکی بود، همچنین 128 مورد مسمومیت با منوکسیدکربن را امدادرسانی کردیم که 9 نفر آن‌ها فوت شدند.

راستین یادآور شد: سال گذشته 242 مورد مسمومیت با منوکسید کربن را در استان اصفهان امدادرسانی کردیم که 24 مورد آن منجر به فوت شد.

وی همچنین در خصوص امدادرسانی هوایی، گفت: سال گذشته بیش از 20 ماموریت هوایی توسط اورژانس انجام شد و بیش از 40 مصدوم نیز به مراکز بیمارستانی منتقل شدند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه طی هشت ماهه امسال 153 هزار ماموریت اورژانس در استان اصفهان انجام شد، گفت: در این مدت 105 هزار ماموریت مربوط به حوادث غیرترافیکی و 48 هزار ماموریت مربوط به حوادث ترافیکی بود که از این تعداد 35 هزار مورد حوادث ترافیکی و 13 هزار مورد حوادث جاده‌ای است.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا به امروز در 15 ماموریت هوایی اورژانس 20 مصدوم امدادرسانی شدند، افزود: در این مدت 112 مورد مسمومیت با گاز منوکسیدکربن گزارش شد که 9 مورد آن منجر به فوت شدند.

راستین همچنین به طرح زمستانه اورژانس از 22 آذر ماه تا 22 اسفند ماه اشاره کرد و گفت: امسال در این طرح 145 پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی به طور صد درصد در تمام استان اصفهان آماده‌باش هستند و کل جاده‌های اصلی را تحت پوشش قرار داده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات اورژانس در گذشته ناوگان قدیمی آمبولانس بود، گفت: طی دو سال گذشته آمبولانس‌های استان را به بهترین تکنولوژی و ناوگان روز دنیا جایگزین کرده‌ایم و در حال حاضر 90 درصد پایگاه‌های استان از بهترین آمبولانس‌ها برخوردار هستند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان تأکید کرد: در کنار تأمین ناوگان اورژانس و به دنبال ارتقا نیروی انسانی و آموزش‌های تخصصی در زمینه برخورد با صحنه، مواجه با مصدوم و ... مهارت‌های علمی و تجربی امدادرسانی داده ‌شده است.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته سیستم اتوماسیون اورژانس استان راه‌اندازی شد، گفت: پیش‌ازاین اطلاعات هر امدادخواهی به صورت کاغذی ثبت می‌شد، درحالی‌که امروز در تماس هر امدادخواه با 115، یک پرونده الکترونیک برای بیمار تشکیل می‌شود و مطابق سیستم مانیتورینگ تیم پزشکی بر بالین بیمار حاضر و تا زمان انتقال بیمار به بیمارستان انجام وظیفه می‌کند.

راستین همچنین به حوادث شیمیایی، هسته‌ای، بیولوژیکال اشاره کرد و گفت: در حوزه پیش بیمارستانی تمام پرسنل آموزش های لازم علمی و عملی را در برخورد با این حوادث دیده‌اند و اکنون در حال آماده‌سازی کد برخی مناطق پرخطر همچون سایت‌های هسته‌ای، کارخانجات مواد شیمیایی، پتروشیمی‌ها، تجهیز آمبولانس‌ها و ... هستیم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 60 دستگاه آمبولانس را مجهز به تجهیزات خدمات‌رسانی به بیماران قلبی کرده‌ایم که موفقیت"طرح 247" برای بیماران قلبی 100 درصد است، اضافه کرد: در "طرح 724" مربوط به امداد و خدمات‌رسانی اورژانس به بیماران سکته مغزی 80 درصد بیماران بدون هیچ عارضه بهبود یافته‌اند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه بزرگ‌ترین زیرساخت‌های ارتباطی و امدادی بی‌سیمی اورژانس کشور در استان اصفهان ایجاد شده است، گفت: در نظرسنجی از 10 درصد بیمارانی که از خدمات اورژانس استفاده کرده‌اند 80 درصد مردم رضایت داشته‌اند.

وی در خصوص گلایه مردم نسبت به دیر رسیدن اورژانس بر بالین بیمار، اظهار کرد: متأسفانه در رسیدن اورژانس به مردم در اصفهان تأخیر داریم. توزیع نامناسب پایگاه‌های اورژانس در سطح شهر و عدم تناسب با بافت شهری و نیاز مردم، نبود زمین مناسب حتی برای تغییر کاربری به اورژانس، بی‌توجهی به توسعه امدادرسانی همپای توسعه شهری ازجمله دلایل تأخیر اورژانس برای امدادرسانی است.

راستین با بیان اینکه میانگین امدادخواهی در کل استان اصفهان 5800 مورد است، تصریح کرد: با تمام تلاش‌های صورت گرفته اورژانس استان روزانه حدود 800 مأموریت انجام می‌دهد که حتی تکنسین‌های این مجموعه زمانی برای استراحت ندارند.

وی با بیان اینکه در طول سال جاری 223 مورد احیاء موفق بیمار توسط اورژانس استان انجام شد، افزود: همچنین در این مدت 17 مادر باردار توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در ادامه در خصوص مزاحمت‌های اورژانس، گفت: دو سال گذشته 30 درصد تماس‌های اورژانس غیرمرتبط با امداد خواهی بود که سال گذشته آمار این تماس‌ها به 17 درصد و امسال نیز با اجرای طرح اتوماسیون به 6.8 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شاخص حضور بر بالین بیمار در 80 درصد ماموریت ها کمتر از هشت دقیقه است، اما در شهراصفهان بیش از این زمان است، اظهار کرد: در جاده‌ها 80 درصد مأموریت‌های اورژانس در مدت زمان 15 دقیقه انجام می‌شود و در حال حاضر به زیر 14 دقیقه رسیده است، اما با افزایش پایگاه‌ها باید به کمتر از 10 دقیقه برسیم. 

راستین با بیان اینکه اورژانس پیش بیمارستانی در کشور و استان از ناحیه کمک‌های مردمی محروم است، گفت: متأسفانه خیران شروع درمان را از بیمارستان می‌بینند درحالی‌که آغاز درمان از اورژانس پیش بیمارستانی و منزل است و امیدواریم برای کمک به این بخش ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه حدود 40 درصد تکنسین‌های اورژانس اصفهان از استان‌های دیگر کشور هستند، تصریح کرد: تنها رشته دانشجویی که بیکار ندارد مربوط به اورژانس پیش بیمارستانی است، اما متأسفانه استان اصفهان در تربیت تکنسین‌های پزشکی دچار ضعف است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که آیا در تجهیز پایگاه‌های اورژانس اصفهان، ردیف بودجه وجود ندارد، اظهار کرد: بودجه اورژانس محدود است و به عنوان بودجه جاری مصوبات کشوری دارد و در اصفهان به ازای هر 50 هزار نفر نیازمند یک پایگاه اورژانس هستیم.

وی با تاکید بر اینکه برای توزیع عادلانه پایگاه‌های اورژانس در اصفهان، شهرداری می‌تواند مکانی به اندازه یک کانکس در اختیار ما قرار دهد، افزود: البته دانشگاه علوم پزشکی تاکنون با در اختیار دادن فضا به اورژانس کمک کرده، اما همچنان دچار کمبود پایگاه هستیم.

راستین همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر طرح تحول سلامت در حوزه اورژانس، گفت: تاثیرات طرح تحول سلامت بیشتر در حوزه بیمارستان‌ها نمایان بود، البته در حوزه پیش بیمارستانی موجب ارتقا علمی و مهارتی تکنسین‌ها، نوسازی ناوگان اورژانس و توسعه اورژانس هوایی و ... شده است.

وی با بیان اینکه اورژانس استان اصفهان مجهز به 230 آمبولانس است، افزود: در حال حاضر 145 آمبولانس در اصفهان است و بقیه در حالت رزرو هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اورژانس منطقه اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۲۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران کمبود پرستار در کانادا

کارشناسانِ نظام درمانیِ کانادا پس از انجام یک مطالعه آماری دریافته‌اند ۷۰ درصد از مردم این کشور نگران عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی ضروری و کارآمد هستند و یکی از عواملی که این معضل را تشدید می‌کند، کمبود پرستار در بخش‌های مختلف درمانیِ کاناداست.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر افزایش تقاضا برای دریافت خدمات پرستاری در کانادا بسیار بیشتر از عرضه فعلی است.

کارشناسان آماری کانادا گزارش داده‌اند که در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ میلادی، پرستاری نسبت به هر شغل دیگری، جایگاه‌های خالی بیشتری در این کشور داشت و پرستاران بیش از ۲۶ میلیون ساعت اضافه کاری داشتند.

سیستم بهداشتی درگیر با کمبود پرستار

مدل‌های پیش‌بینی نیز کمبود ۶۰ هزار پرستار در سراسر کانادا را تا سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌کردند و تخمین می‌زنند که تا سال ۲۰۳۰ این تعداد تقریبا دو برابر شود و به بیش از ۱۱۷ هزار پرستار برسد.

کمبود قابل توجهی در تعداد پرستاران وجود دارد و حفظ پرستاران موجود که دارای تحصیلات و تخصص لازم هستند، ضروری است.

در سال ۲۰۲۴، فدراسیون اتحادیه های پرستاری کانادا (CFNU)، یک نظرسنجی از ۵۵۹۵ پرستار انجام داد که ۳۰ درصد آنان از شرایط شغلیِ خود ناراضی بودند و ۴۰ درصد نیز قصد ترک پرستاری یا بازنشستگی را دارند.

بار کاری زیاد و تعداد ناکافی پرسنل

در همین حال اکثر پاسخ دهندگان به نظرسنجی CFNU این ناامیدی را به بار کاری زیاد و تعداد کارکنان ناکافی نسبت دادند. یکی از دلایل افزایش حجم کار، مراقبت از بیماران بیشتر از ظرفیت تخت است. ۷۰ درصد از پرستاران در این کشور گزارش دادند که محل کار آنها به طور منظم بیش از ظرفیت فعالیت دارد.

حتی زمانی که بخش های مراقبتی شاهد کاهش تعداد پرستاران هستند، نیازهای بیمار تغییر نمی کند و تعداد کمتری از پرستاران باید این نیازها را برآورده کنند. پرستاران همچنین تحت تأثیر کمبود در سایر بخش ‌های بهداشتی مانند فیزیوتراپی هستند و مجبور هستند وظایف اضافی هم برای رفع نیازهای بیماران داشته باشند.

تعداد پرسنل ناکافی، بار کاری پرستار را به بالاتر از نیازهای عادی افزایش می دهد و می تواند ایمنی بیمار را نیز تهدید کند. هنگامی که کارکنان کافی وجود ندارد، پرستاران از بخش‌های دیگر ممکن است برای پوشش دادن این خلا متحمل بار اضافی شوند. به عنوان مثال، پرستاری که در بخش ارتوپدی مشغول فعالیت است، ممکن است به بخش مغز و اعصاب منتقل شود.

۴۲ درصد از پرستاران در نظرسنجی CFNU در سال گذشته مجبور به نقل مکان برای انجام وظایف دیگر شدند و ۴۰ درصد از آنها اذعان کردند برای بخش مراقبتی که به آن اعزام شده اند آموزش کافی ندیده اند.

تعداد کارکنان ناکافی بی‌تردید می تواند منجر به کاهش مراقبت‌ها از بیمار در جایی که نیازهای بیمار برآورده نشده است، شود. مثال‌های رایج عبارتند از تأخیر یا عدم پاسخگویی به زنگ‌های تماس بیمار یا کمک به مراقبت شخصی.

در همین حال، نگرانی پرستاران در مورد ارائه مراقبت های نامرغوب بر حفظ شغل توسط آنها تأثیر می گذارد زیرا ممکن است ناراحتی اخلاقی را تجربه کنند. پریشانی اخلاقی با افزایش قصد ترک شغل یا حرفه ارتباط زیادی دارد.

داشتن اضافه کاری‌های اجباری و نداشتن زمان مناسبت بین شیفت‌های کاری برای ریکاوری هم یکی دیگر از معضلات حرفه پرستاری در کاناداست.

پیامدهای کمبود پرستار

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، عوامل مرتبط با ساعت کار پرستاران بر ایمنی بیمار تأثیر می گذارد. مطالعه CFNU نشان داد شیفت های طولانی منجر به نقص در مراقبت از بیمار می شود و پرستاران کاهش قدرت بدنی، تمرکز و توانایی دلسوز بودن را گزارش می دهند. خستگی منجر به اشتباهات دارویی نیز می شود.

خستگی با خواب آلودگی و مشکل در بیدار ماندن، هم در شیفت کاری و هم در هنگام رانندگیِ پرستاران به سمت خانه پس از پایان شیفت کاری مرتبط است. این وضعیت یک خطر جدی برای بیماران، پرستاران و همه کانادایی ها در جاده ها است.

مشخص شده است که خستگی مداوم بر سلامت پرستاران تأثیر می گذارد. این وضعیت بر حضور و غیاب کاری تأثیر می‌گذارد که کمبود را بیشتر می‌کند.

کارشناسان می‌گویند: همه کانادایی ها باید نگران کمبود پرستار باشند و بدون تلاش برای حل این بحران جدی در نظام درمانی این کشور، توانایی کانادایی‌ها برای دسترسی به مراقبت ایمن و دلسوزانه به خطر خواهد افتاد.

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بحران کمبود پرستار در کانادا
  • کاهش ۳۱ درصدی حوادث ریلی مهم/حوادث درجه یک ۶درصد افزایش یافت
  • احداث بیش از ۲ هزار کلاس درس با همراهی خیران در اردبیل
  • ۵پایگاه جدید هلال احمر در استان سمنان احداث می‌شود
  • افزایش پایگاه های امدادی هلال احمر در سمنان
  • آخرین آمار مصدومان حوادث جوی ۱۴۰۳
  • فوت ۴ نفر بر اثر اصابت صاعقه در سال ۱۴۰۳
  • انحراف پراید از جاده در محور نطنز ۲ کشته و ۴ مصدوم داشت
  • یک هفته با ۶۲ کشته | مصدومیت ۱۳۱۷ نفر در تصادفات ۷ روز اخیر
  • ۱۳۱۷مصدوم و ۶۲ کشته در تصادفات هفته دوم اردیبهشت در کشور