Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@21:37:31 GMT

دنیای امروز ما، جهانی با هویت‌های تکه پاره

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۳۱۵۶

دنیای امروز ما، جهانی با هویت‌های تکه پاره

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی دکتر جهانگیر مسعودی امروز در پنجمین نشست سالانه حوزه و دانشگاه در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی با اشاره به نقش حوزه و دانشگاه در حل مسائل اجتماعی و اقتصادی افزود: بیشتر بحث در خصوص مسائل، مشکلات، آسیب ها و مسائل روز در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و در این بخش به بعد اجتماعی و فرهنگی پرداخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



علت یابی مسائل پیدای جامعه با شناخت ابر مسائل
مسعودی افزود: نگاه به مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در دو لایه شامل مسائل جاری و پیدای جامعه و مسائل پنهان است که بحث پیدای آن در بعد اجتماعی شامل آسیب هایی چون طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و مواردی از این قبیل می شود که در جامعه کم هم نیست و به صورت عینی همه درگیر این مباحث هستند اما ابر مسائل ما در جامعه نه در ایران بلکه در جهان اسلام نیز مسائل پنهانی است که عامل پیدایش مسائل پیدای جامعه می شود و گاها به دلیل درگیر بودن در مسائل جاری و پیدای جامعه از این مسائل غافل هستیم؛ لذا در این خصوص نیازمند یک کالبد شکافی جدی بوده تا ابر مسائل روزگار معاصر شناسایی شود.

عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی اظهار کرد: در جامعه نیز باید چاره اندیشی از سوی حوزه و دانشگاه صورت گیرد تا مسائل و مشکلات تیمار و رفع شود. در این مسیر باید بر اساس روش شناسی دکارت که می گوید «ما برای حل مسائل از هر جنسی نیازمند چهار گام هستیم که مهم ترین گام، گام اول است. در گام اول باید از نقاط واضح و متمایز آغاز کنیم»، حرکت کرد. در حقیقت در گام نخست نیازمند فهم دقیقی از سوال هستیم.

وی اضافه کرد: در حقیقت در برخی مسایل حتی با وجود با وجود وضوح مساله، اگر به تمایزی از آن مساله نرسیم، در جهت حل آن کامیاب نخواهیم شد؛ به عنوان مثال فردی که دندان درد دارد، جدای از وضوح مساله درد که بر وی عارض شده، باید بداند کدام دندان منشا درد است؛ لذا اگر اشتباهی دندان دیگری را بکشد، منشا درد همچنان باقی خواهد ماند.

عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی افزود: برای حل مساله باید ابتدا سوال را درک کرد. در واقع فهم سوال بخشی از مساله را حل می کند؛ لذا مقام استفهام سوال را اگر انسان به خوبی طی کند، در مسیر پاسخگویی به سرازیری خواهد افتاد. به تعبیر دکارت باید در برخورد با نقاط مساله دار، ضمن درک واضح بودن مساله، به صورت متمایز آن را دریابیم.

مسعودی گفت: کمترین درد ما این است که پس از 40 سال انقلاب، امروز با نسلی مواجهیم که هزار پارادوکس ذهنی، روحی داشته و درگیر مسائل مختلف است. ما این مسائل را دریافته ایم اما به تعبیر دکارت نمی دانیم مشکل از کجاست؛ لذا باید مساله شناسی کرده و مسائل پنهان که عقبه مسائل ظاهری است را بیابیم.

وی گفت: شهید مطهری در مقدمه کتاب «انسان و سرنوشت» که پیرامون مباحث قضا و قدر است، در خصوص علت اصلی انحطاط تمدن اسلامی آورده «20 سال است درگیر این کلان مساله هستم که آیا خود اسلام را باید مسئول انحطاط مسلمین شناخت كه بسیاری از غربیان (نه همه) كه احیانا گرفتار تعصّب مسیحی هستند و یا بالاتر، مأموریت استعماری دارند، آن را ادعا می كنند، یا اسلام از این مسئولیّت مبراست و مسلمانان مسئول این انحطاطند و یا نه این موضوع به اسلام مربوط است و نه به مسلمانان؛ علت این انحطاط، ملل و اقوام غیر مسلمانند كه در طول تاریخ 14 قرنی اسلام، به انحای مختلف با مسلمانان سر و كار داشته اند». پاسخ به این پرسش، كار ساده ای نیست؛ یك رشته مباحث نسبتا طولانی باید پیش كشیده شود که لازم است در هر یك از آن با اسلوب علمی تحقیق كافی به عمل آید.

نحوه تعامل جهان اسلام و مدرنیته از چه الگویی پیروی می کند
وی با اشاره به اینکه این مساله برای پسینیان استاد مطهری تبدیل به مساله ای بزرگتر شد، اظهار کرد: این مساله به این دلیل بوده که اگر در جایی احساس می کنیم، از تمدن غرب عقب افتاده ایم، برای جبران آن مدل مدرنیته غربی را مورد استفاده قرار می دهیم؛ لذا برای متاخرین، مساله انحطاط تمدن اسلامی به موضوعی بزرگ با عنوان نسبت اسلام و مدرنیته تبدیل شده است.

عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی اظهار کرد: کلان مساله ای که در جهان اسلام با آن مواجه هستیم، این است که دنیای اسلام در جهان معاصر چه نسبتی باید با مدرنیته برقرار کند. بحث های غرب زدگی، رویکردهای غرب ستیزی، رویکردهای غرب شناسی و انواع رویکردهایی که در نیم قرن اخیر به وجود آمده، پاسخ هایی در برابر این سوال بوده است چرا که سرنوشت روزگار ما به این مسائل گره خورده است.

مسعودی گفت: این مساله در آثار شهید مطهری، سید جمال الدین اسدآبادی و اقبال لاهوری مطرح شد و پاسخ هایی نیز برای آن ارایه گردید. در واقع سیر دغدغه های مسلمانان از مسائل ابتدایی تر به مسائل انتهایی تر و معاصرتر حرکت کرد.

وی تصریح کرد: سنت ما در تطبیق با مدرنیته بازسازی نشده است؛ البته در این میان برخی عقیده ای به تمدن غرب عقیده ندارند و قائل به غرب ستیزی و مدرنتیه ستیزی هستند. در کنار این امر، با حلاجی بیشتر مساله اسلام و مدرنیته، در می یابیم که امروز با مساله مدرن تری مواجهیم که در جهان فرامدرن مطرح است؛ در واقع ما هنوز دعوای سنت و مدرنیته را ترک نکرده، وارد فاز جدیدی از زیست جهان یعنی دوران فرامدرنیته شده ایم.

مسعودی گفت: در کتاب جامعه شناسی پس مدرنیسم اثر «اسکات لش» آمده دو دوره بنیاد گرایی در طول تاریخ پشت سر گذاشته شده که یکی بنیاد گرایی بود که بر محور جامعه دینی قرون وسطی شکل گرفت و با ظهور مدرنیته، این بنیاد گرایی ترک شد؛ دیگری بنیاد گرایی جدیدی به نام بنیاد گرایی مدرن است.

عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی اظهار کرد: ستون اصلی در بنیاد گرایی نوع اول تفکر دین مدار و در بنیاد گرایی نوع دوم عقل خود بنیاد مدرن بود. براساس نظرات اسکات لش هر دوی این بنیادگرایی ها در دوران معاصر بازنشسته شده اند؛ لذا ما امروز گرفتار جهانی بی بنیاد و خیمه ای بدون محور شده ایم.

در این دنیای بی بنیاد امروز با یک خلا در حوزه مرجعیت پاسخگویی مواجه هستیم
وی ادامه داد: انسان معاصر انسانی است که در فضای پست مدرن نه به دین و نه به عقل مدرن اعتماد دارد؛ لذا در جامعه نه به حوزه و نه به دانشگاه که نماینده عقل مدرن است، اعتماد می کند. لش می گوید «در این دنیای بی بنیاد امروز، آن مرجع های اصلی که پاسخگوی انسان زمان خود بود، از دست رفته و ما با یک خلا در حوزه مرجعیت پاسخگویی مواجه هستیم».

مسعودی عنوان کرد: به تعبیر دکتر شایگان، انسان معاصر انسانی است که دچار هویت 40 تکه شده است. واقعیت این است که ما نیز مثل انسان غربی در فضایی از پست مدرنیسم ورود کرده ایم که خیلی چیزها در این فضا فرو ریخته و ما فروریختن آن را چون پنهان است، نمی بینیم و نمی دانیم بسیاری از زلزله های پنهانی در گسل های ذهنی نسل جدید صورت گرفته و ما ابعاد ظاهری آن را در قالب اعتیاد، بی بندوباری، طلاق و... می بینیم؛ لذا اگر آن لایه های درونی را تشخیص دهیم و نسبت سنت با مدرنیته و پست مدرنیسم را تعریف کنیم، شاید بتوانیم به وظیفه طلبگی و دانشگاهی خود عمل کنیم؛ آن زمان است که در تعامل حوزه و دانشگاه نقش طلبه و دانشگاهی مشخص خواهد شد.

مسعودی ادامه داد: تفاوت ما با غربی ها این است که آنان مدرنیته را از حدود 5 قرن پیش، یعنی از رنسانس به بعد، تجربه کردند؛ لذا 5 قرن زمان برد تا ایشان به صورت تدریجی مدرنیته را تجربه کنند اما این زمان برای ما حدود یک قرن گذشت؛ ضمن اینکه غربی ها پست مدرنیسم را از نیمه قرن بیستم تجربه کردند اما ما در یکی دو دهه اخیر محصولات پس مدرن از جمله فیلم، فضای مجازی و... را تجربه می کنیم.

عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی گفت: مساله ما این است که هنوز سنت را ترک نکرده، مدرنیته را تجربه کرده ایم و در حال تجربه پست مدرنیسم نیز هستیم؛ لذا هویت ما از هم گسیخته و چند پاره شده و تبدیل به هویت شهر فرنگی شده که هم سنت، هم مدرنیسم و هم پست مدرنیسم در آن جریان دارد.

وی گفت: روانشناسان از این امر به هویت پریشی و هویت چندگانه یاد می کنند. این مساله مشکل ما در مواجهه با نسل جدید است؛ بنابراین درد را می دانیم اما مساله را تمایز نداده ایم. می دانیم نسل ما در حال از دست رفتن است اما نمی دانیم از کجا ضربه خورده ایم؛ لذا تامل اساتید حوزه و دانشگاه و تقسیم کار در پیدا کردن این تمایز مساله می تواند در یافتن پاسخ به ما کمک کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی معارف اجلاس سالانه حوزه دانشگاه هویت مدرنیته سنتی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۳۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک هزینه ۱۰۰میلیون یورویی به دانشگاه‌ها تعلق گرفت

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار مهر تصریح کرد: با دستور مقام معظم رهبری و درخواست وزارت علوم سال گذشته ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای خرید تجهیزات به دانشگاه ها و پژوهشگاه های وزارت علوم اختصاص داده شد که ۱۰ درصد این مبلغ برای خرید هزینه اشتراک در پایگاه های اطلاعاتی و ۹۰ درصد این مبلغ نیز برای خرید تجهیزات اختصاص می یابد.

وی افزود: تاکنون ۵۰ درصد این مبلغ به دانشگاه ها پرداخت شده است و تا اوایل سال جدید مابقی این مبلغ به دانشگاه ها پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: اختصاص این میزان پول برای حوزه تحقیقات و فناوری، حمایت خیلی بزرگی بود ولی اگر تداوم پیدا نکند ممکن است دوباره دچار مشکل شویم.

صالحی گفت: بر اساس سیاست هایی که وزارت علوم دارد همواره به بحث تولید علم و جایگاه علمی توجه ویژه ای شده است، دغدغه ای که در این زمینه وجود دارد این است که آیا تحقیقات دانشگاهی پاسخگوی مسائل و نیازهایی که در کشور داریم است یا خیر؟ اما بحث تولید علم جایگاه خاص خود را دارد، اگر به ابلاغیه های مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه توجه کنیم متوجه می شویم که تاکید بسیار زیادی بر رشد شیب علمی داشته اند و فرموده اند که شیب رشد علمی کشور باید حفظ شود. البته باید به این نکته نیز توجه کنیم که در بعضی از رشته ها پیشرفت های ویژه ای داشته ایم.

وی با اشاره به بحث نظام مسائل در تحقیقات، گفت: باید بدانیم که چطور می‌شود بیش از ۶۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و بیش از ۱۶۰ هزار دانشجوی دکتری که در کشور در حال تحصیل هستند را به سمت نظام مسائل سوق دهیم. وزارت علوم در این زمینه ایده جدیدی برای نظام مسائل به نام «سامانه نان» تدوین کرده است. این سامانه اکنون وارد مرحله اجرا شده است و در بسیاری از آیین نامه ها، قانون بودجه امسال و بودجه سال آینده و همچنین قانون برنامه هفتم توسعه به این سامانه توجه ویژه ای صورت گرفته است.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: سامانه «نان» به گونه ای تنظیم شده است که تمامی دستگاه ها، سازمان ها و بازار نیاز و مسائل خودشان را در این سامانه اعلام می کنند و پایان نامه ها و رساله های دانشجویان به منظور حل این موضوعات نوشته خواهند شد.

وی افزود:کسانی که از طریق سامانه «نان»، رساله و پژوهش خود را انتخاب کنند پژوهانه بیشتری می گیرند. از این رو این سامانه برای تبدیل وضعیت و ترفیع افراد در آینده موثر خواهد بود.

کد خبر 6057360

دیگر خبرها

  • ۱۰ فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • علم‌الهدی: تامین اقتصادی اصل قرار گیرد، مردم یکدیگر را پاره پاره می‌کنند | اینجوری یزید بوجود می‌آید!
  • احمد علم الهدی: اگر تامین اقتصادی اصل قرار گیرد، مردم یکدیگر را پاره پاره می‌کنند
  • صلح پایدار در پرتو آموزهای متعالی اسلام ایجاد می‌شود/ حال "پاره تن اسلام" خوب نیست
  • ۹ فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • مقاومت مردم غزه، فلسطین را به مساله جهان تبدیل کرده است
  • مقاومت مردم غزه مساله فلسطین را به مساله جهان تبدیل کرده است
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد حامیان دانشگاه تهران، بنیاد علم و فناوری جمیلی و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران؛ 2 بهمن
  • کمک هزینه ۱۰۰میلیون یورویی به دانشگاه‌ها تعلق گرفت
  • جمعیت صدهزار نفری‌ امروز آزادی نشان دهنده هویت مردم ایران است