Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@19:38:43 GMT

استفاده از خوراک دام در تولید پفک

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۳۳۵۰

استفاده از خوراک دام در تولید پفک

سخنگوی سازمان غذا و دارو از احتمال تعطیلی موقت یا دائم برخی خطوط تولید دو برند معروف اسنک پف کرده که از ذرت دام در تولید محصولات‌شان استفاده کرده‌اند، خبر داد.

به گزارش مشرق، کیانوش جهانپور در این باره گفت: طبق مقررات، در تامین خوراک دام که ذرت نیز از جمله آنهاست، از منابع ارز دولتی ترجیحی استفاده می‌شود، اما به ذرتی که برای محصولات اسنک پف کرده و سایر صنایع غذایی استفاده می‌شود، ارز سامانه نیما تعلق می‌گیرد که قیمت آن حدود دو برابر ارز دولتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحثی که درباره این دو برند اسنک پف کرده مطرح است، در درجه اول این است که از ارز دولتی برای واردات این ذرت استفاده شده، ولی در جایی دیگر به کار گرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

یا شیر جزو لبنیات نیست یا حرف دولت حرف نیست!

وی افزود: قاعدتا بحث چگونگی تامین و نوع ارز به کار گرفته شده و سایر قضایای آن، در حوزه ماموریت سازمان غذا و دارو نیست و این نگاه مربوط به حوزه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی است. سازمان غذا و دارو از نگاه ایمنی و سلامت به موضوع نگاه می‌کند، بر این اساس حتی اگر ذرت استفاده شده در صنایع غذایی با ذرت خوراک دام از نظر آنالیز، یکسان هم باشد، اما وقتی ذرتی با برچسب خوراک دام وارد می‌شود، پذیرفته نیست که شرکتی آن را در مسیر دیگری استفاده کند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: عملکردهای این چنینی خلاف صداقت و ادعای اولیه است و وقتی ماده اولیه‌ای وارد می‌شود که قید شده صرفا برای خوراک دام است، قاعدتا نباید در مسیری غیر از آن به کار گرفته شود و سازمان غذا و دارو، قطعا با این موضوع برخورد خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو متولی سلامت جامعه هستند و در بحث سلامت اغماضی نخواهیم داشت، افزود: به هر حال موضوع رعایت صداقت و Claim تولیدکننده است و ادعای یک شرکت باید در تمام زنجیره از تامین مواد اولیه تا سایر مراحل تولید و توزیع، لحاظ شود؛ بنابراین مجددا تاکید می‌کنیم که حتی اگر اسپک ذرت‌هایی که برای فرآورده‌های غذایی انسانی استفاده می‌شود، از نظر ایمنی و سلامت تفاوتی با خوراک دام نداشته باشد، سازمان به عنوان یک اصل کلی، با این موضوع بعنوان یک امر خلاف ادعا و اظهار اولیه، قطعا برخورد قانونی خواهد داشت؛ چراکه خلاف رویه‌هایی است که باید در تمام حلقه‌های زنجیره تولید لحاظ شود.

جهانپور درباره اینکه تخلف برای سازمان محرز شده یا همچنان در حال بررسی است، گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است که حداقل دو شرکت این تخلف را داشته اند و موضوع هم از جنبه علمی و فنی و هم از جنبه رعایت مقررات پایبند بودن به اصول اولیه، در دست بررسی‌های تکمیلی و اقدام است و قطعا هر شرکتی که این اتفاق را رقم زده باشد، مدیرعامل و مسوول فنی اش پاسخگو خواهند بود و حتی ممکن است به تشخیص مراجع ذیصلاح و حسب مقررات، منجر به تعطیلی موقت یا دائم برخی از خطوط تولید هم شود.

منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: قانون بازنشستگان بازار سکه و ارز ظریف اعتراضات فرانسه ارز دولتی پفک سامانه نیما وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۳۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو

روابط عمومی سازمان غذا و دارو، اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت را که فاقد مجوز بهداشتی بوده یا ادعای درمانی داشته‌اند؛ اعلام کرد.

به گزارش ایسنا؛ روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای فرآورده گیاهی قطره تقویت جنسی Desi Mumy، فرآورده‌های گیاهی سیلی بین Silibin، فرآورده گیاهی SATONiNE، فرآورده‌های perfecto و Vitomix و فرآورده تیزن مخلصه سعال حکیم مومن تبریز را به دلیل نداشتن مجوزهای بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

در این اطلاعیه همچنین محصولاتی چون چای گیاهی لاغری (گیاهان شفا بخش)، فرآورده معجون فاقد مجوز Lukaci Epimediumlu، شربت گیاهی تری تراپیست (مدبرغدیر) و فرآورده پودر گیاهی بهنوشان ۲ از سوی اداره کل فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می شوند.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلام اینکه این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه صورت می گیرد؛ از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام لازم را به عمل آورند.

در پایان، شماره تلفن 66462026روابط عمومی سازمان جهت دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • فعالیت ۸ سایت تبدیل بقایای کشاورزی به خوراک دام در کشور
  • اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر
  • کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید