Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@08:00:24 GMT

هدایت تحصیلی راهی برای عملکرد تحصیلی بهتر

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۳۶۲۷

هدایت تحصیلی راهی برای عملکرد تحصیلی بهتر

تهران- ایرنا- انتخاب رشته تحصیلی به دلیل نقش و اهمیت زیادی که در زندگی آینده نوجوانان و جوانان دارد، نیازمند اموری نظیر هدایت تحصیلی است و به نظر می رسد عدم پرداختن به این امر و فراهم نکردن بسترهایی برای برخی رشته ها، کارکرد نظام آموزش را با مشکل رو به رو کرده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، هدایت تحصیلی به معنای راهنمایی و مشخص کردن یک مسیر برای ادامه تحصیل در رشته های مختلف است تا بر اساس آن دانش آموزان بتوانند بصورت آگاهانه شاخه و رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به رشد جمعیت و افزایش و تمایل افراد به تحصیل در سطوح مختلف و تراکم و تنوع واحدهای درسی و ضرورت انتخاب مناسب مشاغل و حرفه ها بحث هدایت تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است.
از سویی هدف اصلی نظام تعلیم و تربیت نیز رساندن دانش آموزان به سطحی از تمایزیافتگی است که خود بصورت کاملا آگاهانه و با توجه به استعدادها، توانایی ها و رغبت های آنها صورت می گیرد تا تصمیم گیری نهایی در تعاملی سه جانبه میان افراد، خانواده و مشاور صورت بگیرد. همچنین این امر سبب می گردد از گرایش افراد به سمت مدرک گرایی و تحصیلات صرف دانشگاهی کاسته شده و افرادی با استعدادی مخصوص وارد محیط کسب و کار و کارآفرینی شوند.
در خصوص اهمیت هدایت تحصیلی و تاثیر آن بر عملکرد تحصیلی و وضعیت کارآفرینی دانش آموزان پژوهشگر ایرنا با سید عقیل غیاثی، مشاور تحصیلی به گفت وگو نشست.

** اهمیت هدایت تحصیلی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه
غیاثی در خصوص اهمیت هدایت تحصیلی دانش آموزان برای ورود به دانشگاه گفت: معمولا انتخاب رشته به دو دوره تقسیم می شود. دوره اول که در زمینه انتخاب رشته است. در این زمینه حدود 12 رشته وجود دارد که تعدادی از آنها شاخه های نظری، انسانی، ریاضی و.. است و مابقی از رشته های فنی حرفه ای و کار و دانش است. در واقع بستر اصلی هدایت تحصیلی در این زمان مشخص خواهد شد.
وی افزود: مرحله دوم هدایت تحصیلی زمانی است که فرد در رشته ریاضی قبول شده و می خواهد وارد دانشگاه شود اما نمی داند کدامیک از گرایش های آن را انتخاب کند. در این زمان باز هدایت تحصیلی و مشاوره های آموزشی اهمیت پیدا می کند. بنابراین طی این دو دوره هدایت تحصیلی می تواند نقش موثری در آینده تحصیلی دانش آموزان ایفا کند.

** نقش هدایت تحصیلی در فضای کسب و کار
غیاثی در خصوص نقش هدایت تحصیلی در فضای کسب و کار و به عبارتی کارآفرینی دانش آموزان گفت: تحصیلات عمدتا مبنای هر نوع کسب و کاری است. امروزه همراه با پیشرفت های تکنولوژیکی که صورت گرفته، بر اهمیت تحصیلات افزوده شده است. هر کسی که علم و دانش مربوط به هر نوع کسب و کاری را داشته باشد، صد در صد موفق تر خواهد بود. حضرت علی (ع) هم در این رابطه می گوید هر کسی که با علم و دانش وارد کاری شود در کارش بسیار موفق خواهد بود.اما اگر علم و دانش آن کار را نداشته باشد، نتیجه معکوسی خواهد داشت.
غیاثی افزود: این یک واقعیت است که اگر کسی علم و دانش کاری را نداشته باشد و وارد آن کار بشود نه تنها به موفقیتی دست پیدا نمی کند بلکه با مشکلات بسیاری هم مواجه می شود. قطعا مبنای هر شغلی، علم و دانش مربوط به آن رشته است. این مبنا باید به درستی ریخته شود تا بتوان کسب و کار درست و مناسبی فراهم کرد. و بتوان از منافع آن رشته مثل جایگاه، شغل و تحصیلات مناسب بهره برداری کرد.
وی گفت: ایجاد محیط کسب و کار طبعا برای اکثریت افراد جامعه با همین شاخه فنی و حرفه ای و کار و دانش در نظام آموزشی پایه گذاری شده است. منتها صحبت این است که آیا امکانات و ظرفیت های لازم برای پرداختن به این رشته ها به اندازه کافی وجود دارد یا خیر. اگر این امکانات و تجهیزات به وجود بیاید خیلی خوب است و اکثریت افراد جامعه می توانند وارد محیط و فضای کسب و کار بشوند. اگر این امکانات فراهم نباشد، آموزش نمی تواند اثربخش باشد.
این مشاور تحصیلی افزود: قرار نیست که همه افراد وارد دانشگاه شوند. تعدادی از این افراد می توانند در رده تکنسین باشند و در رشته هایی مثل کاردانی فضای کسب و کاری برای خود ایجاد کنند. در حالی که رشته هایی مثل کار و دانش می توانند مفید و اثربخش باشند، اما امکانات و تجهیزات لازم برای آنها فر اهم نشده است. و این یک درد است و این ناهماهنگی بین بخش های مختلف آموزشی وجود دارد.

** امکانات برای رشته های فنی حرفه ای و کار و دانش فراهم نیست
غیاثی در خصوص امکانات رشته های فنی حرفه ای و کار و دانش گفت: آموزش و پرورش زیربنای هدایت تحصیلی و آمورزش های لازم برای فضای کسب و کار لازم را فراهم نکرده و این امر سبب شده افراد بسیاری بدون کنکور وارد دانشگاه شوند. سال گذشته 60 درصد در دانشگاه ها ظرفیت خالی وجود داشت. اگرچه افراد زیادی بدون کنکور توانستند به دانشگاه وارد شوند ولی نتیجه چندان مطلوبی وجود نداشت. چون بسیاری از دانش اموزان و دانش آموختگان انگیزه و توانایی لازم برای ادامه تحصیل نداشتند.
وی افزود: اکثریت دانش آموزان ممکن است هدف و انگیزه ادامه تحصیل را نداشته باشند و بخواهند وارد بازار کار شوند. در واقع بحث بر سر امکانات و اجرا است. به دلیل فقدان امکانات لازم دانش آموزان به ناچار به سمت شاخه های نظری کشیده می شوند و وقتی دیپلم می گیرند کاری یاد نگرفته اند تا انجام دهند. طبعا آمار بیکاری افزایش پیدا می کند و این امر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی است.

** راهکارهایی برای بهبود وضعیت هدایت تحصیلی
غیاثی در خصوص راهکارهایی برای بهبود وضعیت هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: نکته اول عمل کردن به جای حرف زدن است. نخست باید امکانات فنی و حرفه ای را افزایش دهیم و آموزش های مربوطه را برای همه دانش آموزان فراهم کنیم. وقتی این امر اتفاق بیفتد، خروجی های برخی رشته ها نظیر رشته های فنی و حرفه ای هم وضعیت بهتری خواهند داشت. با برنامه ریزی و تخصیص عادلانه امکانات اثربخشی برخی رشته ها را شاهد خواهیم بود.
پژوهشم**م-ا**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي هدايت تحصيلي مشكلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۳۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش کتب درسی از سه‌شنبه/ توزیع کتب در شهریور

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش شیوه‌نامه سفارش و توزیع کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ را ابلاغ کرد که بر اساس آن ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ دوره‌های تحصیلی آموزش ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و کتاب‌های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش‌آموزان استعدادهای درخشان و همچنین کتاب‌های درسی دانش‌آموزان استثنایی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش my.medu.ir و یا سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی www.irtextbook.ir و برابر جدول تقویم زمانی پیوست انجام و پیرو آن کتاب‌های درسی، بر اساس سفارشات ثبت‌شده در سامانه، توزیع می‌شود.

بر این اساس ثبت‌نام‌ها برای پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم، نهم، یازدهم و دوازدهم از سه شنبه ۲۸ فروردین و همچنین پایه‌های ورودی مقاطع تحصیلی (اول ابتدایی، هفتم و دهم) نیز از دهم تیرماه آغاز می‌شود.

همچنین اصلاح سفارش کتاب‌های تمامی دوره‌های تحصیلی از دهه سوم تیرماه، توزیع به منطقه و سپس به مدارس نیز از شهریورماه صورت می‌گیرد.

مدارس موظفند با ورود به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، نسبت به ثبت سفارش گروهی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان اقدام و از ارجاع دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز به کافی‌نت‌ها پرهیز کنند.

همچنین مدارس باید ضمن اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان به شرح جدول تقویم زمانی یاد شده، نسبت به ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بر فرض قبولی دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری اقدام کنند. در صورت عدم موفقیت دانش‌آموز در پایه فعلی در زمان اصلاح سفارش امکان تغییر پایه وجود خواهد داشت.

دانش‌آموزان و اولیای آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و شش رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، «رمز عبور» ورود به سامانه است.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می‌شود.

دانش‌آموز یا اولیای دانش‌آموز صرفاً موظف به پرداخت هزینه کتاب درسی برابر با قیمت پشت جلد (ثبت شده در سامانه) است؛ لذا، دریافت هرگونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

کد خبر 6076594 علی قدمی

دیگر خبرها

  • ثبت سفارش کتاب درسی از امروز؛ ۲۸ فروردین
  • ثبت سفارش کتاب درسی از فردا؛ ۲۸ فروردین
  • افزایش امتحانات نهایی به سه مقطع تحصیلی
  • کتب درسی از سه‌شنبه ثبت سفارش می‌شود
  • زمان ثبت سفارش کتب درسی اعلام شد
  • ثبت سفارش کتاب های درسی از سه‌شنبه/ توزیع کتاب ها در شهریور
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۲۸ فروردین
  • ثبت سفارش کتب درسی از سه‌شنبه/ توزیع کتب در شهریور
  • اعلام جزئیات ثبت‌نام کتب درسی سال تحصیلی آینده
  • ۱۶۰ میلیون پاکت شیر در مدارس توزیع شد/ ۱۵ نوبت دیگر تا پایان سال تحصیلی