Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید پیمان خادم الحسینی معاون آموزش، پژوهش و فناوری انجمن سواد رسانه‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص توئیت اخیر وزیر ارتباطات در خصوص سواد رسانه‌ای گفت: هر چند وزارت ارتباطات بالاخره سه سال پس از شکل‌گیری نهضت سواد رسانه‌ای ایران به یاد مقوله‌ای به نام سواد رسانه ای افتاده، اما همین که تصمیم گرفته است به این موضوع توجه کند، جای تقدیر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: علاوه بر دیرهنگام بودن ورود وزارت ارتباطات به مقوله سواد رسانه‌ای، موضوع نشست‌هایی که وزارت ارتباطات قصد دارد در زمینه سواد رسانه‌ای برگزار کند تکراری است و پیش از این برخی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات سواد رسانه‌ای با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشست‌هایی را برای ارتقای قدرت تشخیص مخاطب در زمینه اخبار جعلی و فیک در فضای مجازی برگزار کرده بودند.

خادم الحسینی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ نامه‌ای از سوی انجمن سواد رسانه‌ای ایران به مجموعه‌ای از وزارتخانه‌ها ارسال شد که تنها وزارتخانه‌ای که پاسخی به این نامه نداد وزارت ارتباطات بود و حتی دفتر معاون اول رئیس جمهور هم به این نامه واکنش داد اما از وزارت ارتباطات خبری نشد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری انجمن سواد رسانه‌ای ایران تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما بیشترین توجه را طی سال‌های اخیر به حوزه سواد رسانه‌ای داشته‌اند و انجمن سواد رسانه‌ای ایران بارها اعلام کرده است که شبکه‌های رادیویی گفت‌وگو، سلامت، ایران و شبکه دو سیما در حوزه افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان پیشتاز هستند.

او ادامه داد: هم اکنون برنامه‌های تلویزیونی تارگرد و محله گل و بلبل از شبکه دو سیما در حال پخش است که بخشی از این برنامه‌ها به دنبال افزایش سواد فضای مجازی مخاطبان است و پیش از این نیز شبکه امید برنامه رسانش را با هدف افزایش سواد رسانه‌ای نوجوانان تولید و پخش کرده بود.

خادم الحسینی با اشاره به این موضوع که وظایف وزارت ارتباطات در حوزه افزایش سواد رسانه‌ای بیشتر از برگزاری چند نشست است، تاکید کرد: متاسفانه علیرغم برخی تلاش‌های ارزشمند همکاران وزارت ارتباطات هنوز شاهد هستیم که وزارت ارتباطات برنامه مناسبی برای الزام اپراتورها به تنظیم پیوست سواد رسانه‌ای ندارد و برخی اپراتورها هم که برای طراحی سیم کارت کودک اقدام کرده‌اند، فقط به مقوله ساعت مصرف توجه داشتند، در حالیکه مفهوم رژیم مصرف در حوزه سواد رسانه‌ای بسیار گسترده‌تر از ساعت مصرف است و باید طراحی سیم کارت کودک به شکلی باشد که والدین هم بر شیوه مصرف و هم نوع رسانه‌ها و محتوای مورد مصرف کودکان در فضای مجازی نظارت کنند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری انجمن سواد رسانه‌ای ایران در پایان گفت: اگر همکاران وزارت ارتباطات جست‌وجویی ساده در فضای مجازی می‌کردند متوجه می‌شدند که از سال پیش به همت انجمن سواد رسانه‌ای ایران پودمان سواد رسانه‌ای در دانشگاه جامع علمی کاربردی تاسیس شد و نشست‌های زیادی با این موضوع در سراسر کشور برگزار شده است، بنابراین خبری که در خصوص توئیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برگزاری نشست‌های سواد رسانه‌ای در برخی رسانه ها منتشر شده است، نیازمند برخی اصلاحات است.

کد خبر 4489008 مریم علی بابایی

منبع: مهر

کلیدواژه: انجمن سواد رسانه ای ایران سواد رسانه ای نشست رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۳۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین

نقی سیاهکالی مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دوره ضمن خدمت سواد رسانه‌ای «طرح شهیده طاهره هاشمی» با حضور ۱۵۰ مدرس آموزش خانواده و دبیر سواد رسانه استان قزوین برگزار شد.

وی افزود: این دوره با همکاری سازمان فضای مجازی سراج و به منظور توانمند سازی کنشگران در سواد رسانه و فضای مجازی برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: اخبار جعلی در عصر پساحقیقت، نوجوان دیجیتال یا هویت رسانه‌ای، سواد روایت، تربیت در عصر پسا حقیقت و مدیریت رسانه در خانواده، سرفصل‌های دوره ضمن خدمت طرح شهیده طاهره هاشمی بود.

وی در پایان یادآور شد: در این دوره اساتید برجسته و کشوری همچون صالح اصغری و صادق جهانبخش حضور داشتند.

کد خبر 6088134

دیگر خبرها

  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • منطقه پیام، از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین
  • اجرای طرح ایران دیجیتال در کردستان
  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
  • طرح «ایران دیجیتال» در کردستان اجرا می‌شود
  • انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • انتصاب مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد
  • تشخیص خبرهای جعلی از خبرهای واقعی با سواد رسانه‌ای + فیلم
  • حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند