Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در بودجه سال ٩٨ هم براساس دستور مقام معظم رهبری پیام بودجه پیام غیرعادی بودن شرایط خواهد بود که در حال بحث هستیم. بودجه دولت تبدیل به گوشت قربانی شده و هرکسی می‌خواسته کاری انجام دهد به رییس‌جمهور و مجلس گفته کاری را شروع کردیم شما هم بودجه بدهید در حالیکه قرار نبوده از دولت بودجه بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آفتاب‌‌نیوز : اسحاق جهانگیری در آیین رونمایی ١٠ محصول فناورانه جهاددانشگاهی ضمن مهم دانستن طرح‌های رونمایی شده امروز گفت: آنچه که مهم است این است که دانش پایه اصلی اقتدار هر کشوری است و برای ما با این سابقه تمدنی همواره این موضوع به عنوان مساله‌ای مهم بوده و نزدیک‌ترین مسیر برای توسعه همه جانبه توسعه علمی است. لذا باید پیش نیازها و ملزومات توسعه علمی را فراهم کنیم و مطمئن شویم جهت‌گیری‌های اصلی از صدر نظام شکل بگیرد تا کشور توسعه علمی را طی کند و این توسعه حتی در بدنه علمی کشور محقق شود.
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی افزود: یقینا در مبانی این توسعه باید تلاش کنیم و یکی از ضرورت‌ها همان حمایت است که بصورت یکپارچه هرکدام باید دیگری را حمایت کنیم. نقش فناوری در دهه‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و نقش توسعه فناوری در دهه‌های اخیر مهم شده و دستاورد آن فناوری‌های جدید و همه‌گیر است که نقش محوری در توسعه به عهده گرفته و تحول اساسی به وجود آورده  و جای خیلی از سرمایه‌ها تغییر کرده است.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: زمانی منابع طبیعی مهمترین عامل پیشرفت بود الان منابع انسانی جای آن را گرفته یا دانش نیروهای متخصص نقش مهمتری دارد و قادر است ابزارهای پیچیده را به کار بگیرد و مدیریت دانش بر سایر مدیریت‌ها ارجحیت پیدا کرده است. ما در شرایط عادی هم باید این مسیر توسعه را پیش بگیریم به ویژه امروز که در شرایط سختی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: من از همین جا فکر می‌کنم نهادهایی که در دوره‌هایی فرصت‌ساز بودند الان بیشتر می‌توانند مفید باشند. جهاددانشگاهی یکی از این نهادها است. نیروهای جوان جهاددانشگاهی چه در دوره جنگ چه سازندگی برای خود نقشی قائل بودند و می‌گفتند خیلی از کارها را می‌توانیم انجام دهیم. دوران جنگ دوران شکوفایی در این کشور بود و فرصت‌هایی درست شد که استثنایی بود.
جهانگیری با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در این بخش می‌درخشد، گفت: الان هم در چنین دوره‌ای هستیم که بخش‌های مهم کشور تحت تهاجم قرار گرفته است. جنگ نظامی نیست اما جنگ اقتصادی که آمریکایی‌ها راه انداختند، مراکز حساس اقتصادی ایران را هدفگیری کرده است تا مردم در تنگنا قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه نفت و گاز به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمدی در تنگنا قرار گرفته است، گفت: رسالتی بر دوش بخش نفت و گاز قرار گرفته است. وقتی صنعت خودروسازی با مشکل مواجه می‌شود و قطعات وارد نمی‌شود صنعتی که چندین هزار شاغل دارد، نیروهای انسانی کار خود را از دست می‌دهد. در بخش فولاد که اصلی‌ترین صنعت ما است و صدها واحد صنعتی به آن وابسته است، آنها بخش‌هایی را شناسایی کردند و برای آسیب زدن به اقتصاد ما روی صنایع حساس ما دست گذاشته‌اند.
معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: من خدمت شما می‌گویم توانمندی که شکل گرفته بزرگ است. ایران در جایی نیست که نتواند راهکار پیدا کند. آمریکا هم به همین دلیل گرفتار شده که سخت‌ترین تحریم‌ها را وضع کرده است. اینکه چند کارخانه هم دچار مشکل شود طبیعی است.
وی با تاکید بر اینکه جوانان این کشور قادر هستند کشور را از پیچ‌های سخت عبور دهند، یادآور شد: معتقدم صنعت پتروشیمی و فولاد هیچ مشکلی نخواهد داشت. صنعت خودروسازی اگر نیازش را با جامعه دانشگاهی درمیان بگذارد با این طرفیت در زمان کوتاه می‌توان این‌ها را تولید کرد. شرایط سخت را باید به فرصت تبدیل کنیم تا توسعه کشور سرعت پیدا کند.
جهانگیری ادامه داد: جنگ ویرانی زیادی داشت اما فرصت‌های زیادی نیز شکل گرفت مثل همین جهاددانشگاهی. این شرایط سخت حتما می‌تواند ما را به این مسیر بکشاند. امروز گزارش خوبی داده شد و معلوم است هدفگذاری جهاددانشگاهی هم روی صنعت نفت و گاز گذاشته شده است.
معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز در کشور دکل حفاری وارد فاز عملیاتی شده است. نیاز به کارهای جدی‌تری داریم مخصوصا در حوزه دانش بنیان شاید نتوانیم بازار را از واردات قطع کنیم و هزار و یک دلیل دارد در این شرایط این توجیه‌ها هم کمرنگ‌تر می‌شود.
وی با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز مضر است و ما مهمترین تلاش‌مان کاهش ناآرامی بود که به ثبات تبدیل شود، گفت: امروز آثار برگشت ثبات را می‌بینیم. اما همین افزایش نرخ ارز به نفع صادرات عمل می‌کند. این دغدغه که دوستان راجع به حمایت دولت داشتند در دستور کار ما قرار خواهد گرفت تا از کالاهای داخلی حمایت شود. بازارهای خارج را هم باید کمک کنیم تا در اختیار محصولات ما قرار بگیرد و حتما در بودجه سال ٩٨ هم براساس دستور مقام معظم رهبری پیام بودجه پیام غیرعادی بودن شرایط خواهد بود که در حال بحث هستیم.
جهانگیری تاکید کرد: بودجه دولت تبدیل به گوشت قربانی شده و هرکسی می‌خواسته کاری انجام دهد به رییس‌جمهور و مجلس گفته کاری را شروع کردیم شما هم بودجه بدهید قرار نبوده از دولت بودجه بگیرند در حالیکه اراده دولت نبوده کاری انجام شود. خیلی شوراها درست شد و اول فکر می‌کردند محدود است و الان بودجه‌های بالا می‌گیرند و برخی برای نظارت بودجه‌های بالا می‌گیرند با اصلاح ساختار می‌خواهیم این‌ها را حذف کنیم. ما ده‌ها دستگاه موازی داریم که همه بودجه‌بگیر هستند. بودجه امروز ما بسیار بزرگ است. لذا از این شرایط سخت می‌توان برای پژوهشگران و بخشی هم برای دولت فرصت استخراج کرد تا اصلاح ساختار صورت بگیرد.
منبع: خبرگزاری ایلنا

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۳۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین قرارداد‌های تاریخ صنعت نفت کشور امضاء شد

محمد مخبر صبح امروز یکشنبه در مراسم امضای قراردادهای بالادستی توسعه ۶ میدان نفتی شامل میدان مشترک آزادگان و آذر و میادین نفتی سومار، سامان، دلاوران و مسجد سلیمان با اشاره به امضای قراردادهای توسعه میادین نفتی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار با تکیه بر توان، طراحی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های اکتشاف نفت و گاز و بانک‌های ایرانی همزمان با سالروز ملی شدن صنعت نفت تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در نفت و گاز از مهمترین حلقه‌های زنجیره استقلال کشور است که باید از تمام ارکان وزارت نفت و شرکت ملی نفت برای این اقدام بزرگ و بی سابقه در تاریخ کشور قدردانی کرد که به روند اداره کشور کمک شایان توجهی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در سال جاری توانست به بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی توجه و تلاش ویژه‌ای کند که با تمرکز بر سرمایه‌گذاری توانستیم در کاهش تورم، پایه پولی، رشد نقدینگی و کاهش بیکاری به اهداف از قبل تعیین شده در این سال و تحقق شعار رشد تولید و مهار تورم برسیم.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین به تلاش‌های دولت برای کاهش تورم در کشور اشاره و تاکید کرد: دولت توانست با کاهش حدود ۵ درصدی تورم سالانه و همچنین کاهش تورم تولید از ۱۰۳ درصد در اردیبهشت ۱۴۰۰ به ۲۸ درصد در بهمن امسال به اهداف اقتصادی خود برسد که بخش مهمی از این دستاورد‌ها ناشی از سرمایه گذاری به ویژه در صنعت نفت بوده است.

مخبر تصریح کرد: با تلاش‌های دولت سیزدهم و پس از گذار از چندین سال رشد اقتصادی منفی و یا پایین توانستیم به رشد بیش از ۶ درصدی در سال جاری برسیم که در حدود ۲۰ درصد از این رشد اقتصادی مدیون اقدامات و تلاش‌های جهادگران وزارت نفت است که پس از شناسایی ظرفیت‌های موجود سرمایه گذاری گسترده‌ای انجام داده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌ها و طرح‌های بسیاز بزرگ در صنعت و معدن در دولت سیزدهم انجام شده ادامه داد: برای نمونه در بخش معدنی بزرگترین هلدینگ مس منطقه برای استخراج بزرگترین پهنه‌های مسی در دنیا راه‌اندازی خواهد شد.

مخبر افزود: در ابتدای دولت سیزدهم و در جلسه‌ای با مدیران نفتی یادآور شدم که کشوری با بیش از ۱۰۰ سال سابقه استخراج نفت شایسته نیست که منتظر پیمانکاران خارجی برای اکتشاف، بهره برداری نفت و بخش پتروشیمی باشد، پس از ۲ سال از روی کار آمدن دولت شاهد این هستیم که با توان پیمانکار و طراحی و سرمایه گذاری داخلی و بومی چنین اتفاق بزرگی در کشور رخ داده است.

وزیر نفت: هیچ وقفه‌ای در صادرات نفت نداشته ایم

همچنین در این مراسم جواد اوجی وزیر نفت با قدردانی از پشتیبانی‌ها و حمایت‌های رییس جمهور و به ویژه معاون اول رییس جمهور از صنعت نفت تاکید کرد: وزارت نفت دولت سیزدهم مفتخر است با پیدا کردن بازار‌های جدید فروش نفت، هیچگونه وقفه‌ای علی رغم تحریم‌های نفتی در صادرات نفت صورت نگرفت و حتی به رکورد‌های جدید در تولید و صادرات نفت و میعانات گازی رسیدیم.

وی همچنین اتمام ۱۳۰ پروژه نیمه تمام و آغاز عملیات اجرایی ۵۰ پروژه جدید، فراورش ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین، بهره برداری از ۵ پروژه پتروشیمی در آینده نزدیک، تولید ۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی، گازرسانی به ۵۵۰۰ روستا، ساخت هزار کیلومتر خط انتقال گاز به ویژه در مناطق محروم و استان سیستان و بلوچستان، رشد بالای ۲۰ درصدی صنعت نفت و گاز و اختصاص ۴۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عام المنفعه در تمامی حوزه‌ها را از مهمترین اقدامات وزارت نفت در دولت سیزدهم برشمرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت: برای اولین بار بانک‌ها از تسهیلات‌دهنده به سرمایه‌گذار در صنعت نفت تبدیل شده اند

محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز با اشاره به امضای بزرگترین قرارداد نفتی کشور در دولت سیزدهم گفت: برای اولین بار بانک‌ها از تسهیلات‌دهنده به سرمایه‌گذار تبدیل شده است و همچنین توانستیم شرکت‌های پتروشیمی را برای تامین خوراک مورد نیاز وارد چرخه تولید و اکتشاف کنیم که این از جلوه‌های واقعی ملی شدن صنعت نفت است.

وی با بیان اینکه با امضای قرارداد‌های بالا دستی توسعه ۶ میدان نفتی ۴۰۰ هزار بشکه تولید اضافی و ۶۲۰ هزار تولید نهایی خواهیم رسید ادامه داد: این میزان از استخراج، اکتشاف و تولید درآمدزایی ۱۵ میلیارد دلاری برای کشور دارد که این قرارداد‌ها علاوه بر اشتغال‌زایی ۶۶ هزار نفری به صورت مستقیم و غیرمستقیم مبلغ ۲۵۰ میلیارد دلار مسئولیت اجتماعی برای مردم پیرامون این مناطق و میادین نفتی در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است قرارداد توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان در غرب کارون به عنوان بزرگترین قراداد توسعه‌ای صنعت نفت ایران پس از سال‌ها بلاتکلیفی با تدبیر وزارت نفت دولت سیزدهم برای یکپارچه‌سازی روند توسعه بزرگ‌ترین میدان مشترک نفتی ایران و در مجاورت میدان مجنون عراق و ۸۰ کیلومتری غرب اهواز امضا شد که طرح توسعه میدان آزادگان با حفاری ۱۸۵ حلقه چاه تازه در حال اجراست و به تازگی آیین رسمی عملیاتی شدن ۶۰ حلقه چاه آن با حضور رییس جمهور در استان خوزستان عملیاتی شد.

همچنین توسعه میدان مشترک نفتی آذر با تکیه بر توان داخلی با پیچیده‌ترین و پرچالش‌ترین حفاری، مرحله دوم توسعه و افزایش تولید میدان نفتی مسجد سلیمان در راستای پیشرفت شرکت‌های اکتشاف و تولید (EP) در زمینه توسعه در بخش بالادست صنعت نفت و در نهایت قرارداد توسعه ۳ میدان سومار، سامان و دلاوران واقع در گستره عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی در غرب کشور در قالب الگوی تازه قرارداد‌های نفتی ایران شامل توسعه، تولید و بهره‌برداری نیز از جمله قرارداد‌هایی بود که در این مراسم به امضا رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • آمار ادعایی رئیسی از تورم، نقدینگی، کسری بودجه و ... در جمع روحانیون
  • قیمت جدید گوشت اعلام شد/ خبر مهم دولت درباره میزان تغییر قیمت گوشت در بهار ۱۴۰۳
  • بزرگترین قرارداد نفتی کشور امضا شد
  • بزرگترین قرارداد‌های تاریخ صنعت نفت کشور امضاء شد
  • امضای ۱۳ میلیارد دلار قرارداد نفتی
  • تولید سالانه بیش از ۴۱ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان همدان
  • جذب ۱۸میلیارد تومان تسهیلات توسعه مکانیزاسیون در استان همدان
  • افزایش تولید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت در کشور
  • کسری بودجه ۵۶ میلیاردی اروپا برای رسیدن به استاندارد‌های دفاعی ناتو
  • قطع اینترنت سال 98 به اراده من نبود