Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:15:06 GMT

نشست ابوظبی و تناقض در گفتار طرفین مذاکرات صلح

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۴۰۳۲

نشست ابوظبی و تناقض در گفتار طرفین مذاکرات صلح

کابل - ایرنا - برای اولین بار نشست از پیش برنامه ریزی شده برای تأمین صلح افغانستان بین آمریکا و طالبان با نظارت پاکستان، عربستان و امارات برگزار شده است، نشستی که نمایندگان دولت وحدت ملی هم در آن حضور دارند اما طالبان و دولت در باره این نشست گفتارهای متفاوتی ارائه کرده اند.

به گزارش ایرنا، آمریکا از اول سال 1397 پس از آنکه گفت وگوی رو در رو با طالبان را پذیرفت و در واقع به خواسته های طالبان تن داد، تلاش های خود را چند برابر کرده است تا با آن گروه به توافق برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از چند دوره گفت وهای پنهانی و آشکار هفته گذشته «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در شهر «پیشاور» آن کشور اعلام کرد که فرصت گفت وگوی طالبان و آمریکا را در این کشور فراهم کرده است و قرار است دوشنبه (دیروز» این نشست با میزبانی پاکستان برگزار شود.
اما روز گذشته خبرهایی به رسانه ها داده شد که نشست بین طالبان، آمریکا، امارات، پاکستان و عربستان در ابوظبی امارات برگزار می شود و نماینده دولت افغانستان هم در امارات حضور یافته است.
منابع داخلی افغانستان از سفر «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان به امارات خبر داده و گفته بود که وی در این سفر با نماینده آمریکا در ابوظبی هم دیدار کرده است.
کاخ ریاست جمهوری افغانستان امروز سه شنبه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که تیم مذاکره کننده دولتی به ریاست «عبدالسلام رحیمی» رئیس دفتر رئیس جمهوری عازم امارات شده و قرار است با نمایندگان گروه طالبان، در امارات ملاقات کنند.
«شاه حسین مرتضوی» معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان هم در صفحه اجتماعی خود نوشت که هیأت دولتی به ریاست عبدالسلام رحیمی برای آغاز گفت وگوهای قریب الوقوع با هیأت طالبان برای نشست رودر رو وارد ابوظبی شد.
وی افزوده است که سلام رحیمی با «زلمی خلیل زاد» دیدار کرده و قرار است در هفته جاری با نمایندگان امارات و عربستان هم دیدار کند.
«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان اما در توئیتی دیدار روز گذشته نمایندگان این گروه با آمریکا، امارات، پاکستان وعربستان را تائید کرده و گفته است که این نشست امروز هم ادامه خواهد یافت.
مجاهد افزوده است که در نشست روز گذشته پیرامون خروج نظامیان خارجی و جلوگیری از مظالم جاری، توسعه و بازسازی در این کشور بحث و تبادل نظر شده است.
وی با تاکید کرد در این نشست هیچ برنامه ای برای دیدار با نمایندگان کابل ندارند و سخنان دولت افغانستان برای گفت وگوی رو در رو با هیأت خود را شایعه پراکنی کابل خوانده است.
یک منبع معتبر به نقل از «ذبیح الله مجاهد» نوشته است که نشست ابوظبی سه روزه است و ملا«یعقوب» فرزند ملا«محمدعمر» رهبر سابق طالبان با سه تن از افراد دیگر این گروه برای گفت وگو با آمریکا درکنارهیأت رهبری آنها که در قطر مستقر هستند به ابوظبی رفته است.
منابعی خبری افغانستان بدون نامبردن شخصی نوشته اند که زلمی خلیل‌ زاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، چهار عضو شورای رهبری طالبان (شورای کویته) و چند مقام ارشد سیاسی و نظامی پاکستان در ابوظبی حضور دارند.
برخی نمایندگان مجلس در واکنش به برگزاری نشست صلح زلمی خلیل زاد با نمایندگان طالبان در امارات می‌ گویند که جنگ و صلح جاری در کشور در دست حکومت افغانستان نیست.
«الله گل مجاهد» نماینده مردم کابل در مجلس گفت: جنگ و صلح در اختیار خود ما نیست، درک ما این است که نه ادامه جنگ جاری در کشور راه کامیابی است و نه اینگونه صلحی که افغان ها هیچ اختیاری نداشته باشند، راه حل است.
مجاهد افزود، وقتی سرنوشت جنگ و صلح در اختیار مردم افغانستان نباشد، چگونه می ‌توان ادعا کرد که صلح به نفع کشور است و با انجام مذاکرات ثبات در کشور تامین می‌ گردد.
او تاکید کرد که طرف‌های درگیر در افغانستان باید در مذاکرات بین خودی به جنگ خاتمه دهند و صلح را در کشور تامین کنند.
هم زمان با ادامه گفت وگوی صلح آمریکا با طالبان در ابوظبی سناتور «لیندسی گراهام» آمریکایی به کابل سفر کرده است که موضوع اصلی سفر وی تاهنوز به رسانه ها داده نشده است اما وی در دیدار با «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی از ادامه حضور و همکاری ‌های مشترک دو کشور اطمینان داده است.
سفیر روسیه در کابل هم روز گذشته به نشست امارات بطور محتاطانه خوشبینی نشان داد و گفت که صلح افغانستان باید منابع کشورهای منطقه را تامین کند در غیر آن نمی تواند پایدار بماند.
باید گفت که اگر در این دور از گفت وگوها طالبان حاضر شود با نمایندگان دولت افغانستان رودررو گفت وگو کند می توان آن را پیشرفتی در گفت وگوی صلح عنوان کرد اما آنچه که تا هنوز سخنگویان طالبان در صفحات اجتماعی از نشست ابوظبی خبر می دهند، بر رد گفت وگو و دیدار با نمایندگان دولت وحدت ملی تأکید دارند.
طالبان تاهنوز بر زمان بندی برای خروج کامل آمریکا، رهایی، زندانیان، خارج شدن نام رهبران آنها از فهرست سیاه سازمان ملل متحد از پیش شرط های است که در گذشته مطرح کرده بود.
حال باید منتظر ماند تا نشست ابوظبی آمریکا و طالبان با حضور سه کشور حامی سابق طالبان که حاکمیت آنها را در سال های 2000 میلادی به رسمیت شناخته بود، چه نتیجه ای بیرون خواهد داد.
آساق*291**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي نشست صلح افغانستان طالبان آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۴۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است

وزارت خارجه آمریکا با اشاره به سیاست‌ها در قبال زنان و دختران افغانستان گفت عادی‌سازی روابط با کابل مشروط به تغییر رفتار طالبان است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های غربی به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفتند این کشور همراه با متحدان خود، طالبان را تحت فشار می‌گذارد.

این وزارتخانه همچنین تصریح کرد هر گام مهمی در جهت عادی‌سازی روابط با طالبان مشروط به تغییر عمیق در رفتار کابل است.

وزارت خارجه آمریکا پیش از این نیز در گزارش سالانه خود اعلام کرده بود واشنگتن تاکنون تصمیم نگرفته که طالبان یا هر نهاد دیگری را به عنوان دولت افغانستان یا به عنوان بخشی از چنین حکومتی به‌رسمیت بشناسد.

در این گزارش آمده است، طالبان فرمان‌های تحدیدی علیه زنان و دختران صادر کرده‌اند که با تعهدات این کشور در کنوانسیون‌های بین‌المللی مغایرت دارد.

آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم طالبان: خبر واگذاری پایگاه به آمریکا ساختگی است + عکس جامعه اطلاعاتی آمریکا: قدرت و تعامل بین‌المللی حکومت طالبان افزایش یافته است

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان اما با رد این گزارش گفته بود: همه مردم افغانستان مسلمان هستند و حقوق‌شان بر اساس شریعت اسلامی تعریف شده و تأمین می‌شود.

وی همچنین تأکید کرد: آنچه در آمریکا و سایر کشورهای غربی، به‌عنوان فرهنگ و حقوق بشر تعریف شده با افغانستان متفاوت است بنابراین غربی‌ها فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • روسیه: نشست درباره افغانستان باید در هماهنگی با کابل باشد
  • روسیه از واگذاری کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل به طالبان حمایت می‌کند
  • طالبان: غربی‌ها فرهنگ خود را به دیگر کشورها تحمیل نکنند
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • آمریکا: درباره به‌رسمیت شناختن طالبان تصمیم نگرفته‌ایم
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور