Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-24@03:17:54 GMT

روسیه برنده بزرگ نشست اوپک بود

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۴۱۰۴

روسیه برنده بزرگ نشست اوپک بود

نگاهی به اتفاقات ۱۰ روز اخیر نشان می‌دهد اوپک به عروسک خیمه شب بازی کرملین تبدیل شده و فاقد توان تصمیم گیری است. اعضای اوپک در دستیابی به تصمیم‌های مستقل ناتوان شده‌اند و با ورود روسیه به جمع تصمیم گیران این سازمان، اعضای کوچک باید به کاهش تولید تن دهند. اوپک پس از شش دهه فعالیت به دلیل ضعف‌های خود با راهبری مردان یخی به‌سوی آینده‌ای نامعلوم در حرکت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به دلیل رشد ضعیف تقاضا و افزایش عرضه نفت ایالات‌متحده، در نشست هفته گذشته اوپک، وزرای این کارتل نفتی در وین تصمیم گرفتند تا از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی و با هدف متوازن کردن بازار از تولید خود بکاهند، اما هیچ یک از اعضا تمایلی نداشت تا در مقابل سایر دولت‌ها، میزان این کاهش تولید را مشخص کند. در نمودار ۱ رشد تولید عربستان از ماه می گذشته که با رکود بازار به افزایش تنش میان اعضای اوپک انجامید، نشان داده شده است.

 

رشد تولید عربستان از ۲۰۱۶ تاکنون

 

عربستان سعودی پافشاری کرد که همه اعضا باید با درصد یکسانی بر اساس میزان تولید ماه اکتبر، میزان کاهش تولید را بپذیرند. مخالفان این پیشنهاد با اشاره به افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید عربستان به عنوان رهبر اوپک از ماه می، اعلام کردند این کشور باید بیشترین کاهش تولید را برای متوازن کردن بازار انجام دهد. ایران نیز به همراه دو کشور دیگر اعلام کرد به دلایل شرایط ویژه باید از این توافق کاهش تولید مستثنا شود.

 

این اختلاف نظرها تشابه زیادی با اتفاقات نشست دوحه در آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی دارد. دیگر هیچ دولتی خواهان تکرار آن جلسه کابوس وار نیست.

 

در پایان نشست روز ۶ دسامبر، اعضای اوپک نتوانستند در مورد جزییات به توافق دست یابند و خالد الفالح وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرد که به دلیل نبود اعتماد متقابل، موفق به برقراری توافق جامع نشدیم. ضیافت شام در قصر لیختن اشتاین با وجود همه اختلافات اعضا به ویژه میان نمایندگان عربستان سعودی و ایران برپا شد. در پایان این ضیافت نیز وزرای حاضر نتوانستند از دامنه اختلافات بکاهند. نشست روز جمعه با حضور نمایندگان کشورهای همکار اوپک و با اندکی بهبود در میان مواضع اعضا برگزار شد. گفتگوهای جلسه صبح، بی‌نتیجه به پایان رسید و ادامه نشست به عصر موکول شد. در این زمان، روس‌ها به اعضای جلسه پیوستند.

 

گفتگوهای اعضا برای چکش‌کاری توافق نهایی در همه ساعات ادامه داشت.

 

روسیه در سال‌های اخیر، پای ثابت نشست‌های اوپک بوده است. الکساندر نواک در صبح روز جمعه به وین رسید و روانه دفتر دبیر کل اوپک شد. این اقدام نواک نشان می‌دهد اوپک تا چه میزان در حال فروپاشی است. در ادامه، وی دو نشست ۴۵ دقیقه‌ای با وزرای نفت ایران و عربستان سعودی برگزار کرد. دو ساعت بعد، گروه اوپک پلاس به توافق رسید و کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا از کاهش تولید مستثنا شدند که البته در بیانیه پایانی به این معافیت‌ها اشاره‌ای نشده است.

 

توافق کاغذی نهایی، عادلانه و قابل دفاع به نظر می‌رسد. اوپک بر اساس تولید ماه اکتبر ۲۰۱۸ میلادی، ۸۰۰ هزار بشکه از تولید خود کاست. هریک از اعضا ۳ درصد از میزان تولید خود را از ابتدای سال آینده میلادی کاهش خواهند داد. دولت‌های همکار اوپک نیز ۲ درصد از تولید خود را کاهش می‌دهند تا در مجموع ۴۰۰ هزار بشکه از مجموع برداشت آنها کاهش یابد. مجموع این کاهش تولید می‌تواند به ایجاد توازن در عرضه و تقاضا در نیمه نخست سال آینده میلادی منجر شود.

 

عربستان سعودی اعلام کرده است که بیش از کاهش درنظرگرفته شده از تولید خود می‌کاهد. بدین ترتیب تولید این غول نفتی از روزانه ۱۱.۱ میلیون بشکه در ماه گذشته به ۱۰.۲ میلیون بشکه در ژانویه ۲۰۱۹ میلادی می‌رسد.

 

این کاهش تولید، بسیار زیاد به نظر می‌رسد اما همچنان نسبت به هدفگذاری در توافق اولیه، شاهد مازاد ۱۵۰ هزار بشکه‌ای هستیم.

 

از سوی دیگر، شاهد نا عدالتی در توافق جدید اوپک پلاس هستیم. چهار کشور عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی و عراق تولید خود را در فاصله ماه‌های می تا اکتبر در مجموع ۱.۶ میلیون بشکه افزودند. این افزایش تولید از عوامل سقوط قیمت‌ها و ایجاد رکود در بازار نفت بود و نسبت به توافق پیشین توانستند از امتیاز بیشتر و موقعیت بهتری برخوردار شوند؛ اما سایر اعضای اوپک پلاس با تولیدی کمتر، باید به اجرای طرح کاهش عرضه بپردازند.

 

سهم ناعادلانه اعضای کوچک‌تر از توافق کاهش تولید و مقایسه آن با توافق سال ۲۰۱۶ میلادی

 

در توافق جدید، شاهد توزیع ناعادلانه میزان کاهش تولید در مقایسه با توافق پیشین به ویژه برای اعضای کوچک ائتلاف نفتی اوپک پلاس هستیم.

 

با تقدیم کنترل تصمیم‌گیری‌های اوپک به کرملین، شاهد ایجاد هزینه‌های زیادی برای این سازمان به ویژه اعضای کوچک‌تر هستیم.

 

این کشورها احساس می‌کنند در بازی غول‌ها به حاشیه رانده شده‌اند.

 

توافق کنونی نتوانست در دیدگاه این کشورها تغییری به وجود آورد و از طرفی شکاف میان اعضای بزرگ و کوچک نیز گسترده‌تر شده است.

 

روسیه در این شرایط توانسته منافع خود را با بهترین وضعیت حفظ کند. روس‌ها پذیرفتند تا نسبت به تولید ۱۱.۴۲ میلیون بشکه‌ای ماه اکتبر ۲۳۰ هزار بشکه از برداشت خود بکاهند. بدین ترتیب تولید آنها به ۱۱.۱۹ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. این عدد فقط ۱۵ هزار بشکه کمتر از سطح تولید سال ۲۰۱۶ میلادی و برابر ۰.۱ درصد آن مقدار است.

 

در آن سوی این توافق، مثلا کشور الجزایر با تولیدی برابر با یک دهم روسیه قرار دارد. میزان تولید این کشور برای سال آینده ۱.۰۲۳ میلیون بشکه در روز تعیین شده که نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی کاهشی ۶۶ هزار بشکه‌ای (معادل ۶.۱ درصد) نشان می‌دهد.

 

اما نتیجه همه این اتفاقات چه بوده است؟

 

پس از اعلام توافق به سرعت قیمت نفت افزایش یافت، اما در روزهای بعد شاهد بازگشت قیمت‌ها به میزان قبل از شروع نشست بودیم.

 

نوسانات قیمت نفت در دو هفته اخیر

 

بازار به نتایج نشست ۱۷۵ اوپک توجهی نشان نداده و پس از یک اوج‌گیری موقتی و کوتاه‌مدت، قیمت نفت برنت به نقطه پیشین بازگشته است. احتمالا معامله گران بازار به اجرای این توافق خوشبین نیستند و یا به انتظار هویدا شدن آثار توافق وین نشسته‌اند. هرچند اکثر تحلیلگران صرف نظر از نتایج نشست ۱۷۵ اوپک، مسکو را برنده نهایی این توافق می‌دانند.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۴۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ |برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۶۷ سنت معادل ۰.۷۷ درصد کاهش به ۸۶ دلار و ۶۲ سنت رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در آسیا در روز دوشنبه کاهش یافته است. تمرکز سرمایه‌گذاران به دنبال کاهش خطر تشدید دشمنی‌ها در خاورمیانه دوباره به زیرساخت‌های بازار بازگشته است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 67 سنت معادل 0.77 درصد کاهش به 86 دلار و 62 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 22 سنت معادل 0.26 درصد کاهش 82 دلار و 92 سنت معامله می‌شود.
تحلیلگران عقیده دارند نگرانی‌های اقتصادی دوباره به عامل تاثیرگذار بر بازار نفت خام تبدیل شده است و قیمت نفت تحت فشار افزایش ذخایر نفت خام آمریکا و سیاست‌های فدرال رزرو قرار گرفته که ارزش دلار را بالا برده است.

افزایش صادرات نفت ایران به بالاترین رقم در 6 سال گذشتهجهش واردات نفت چین از روسیه

رئیس فدرال رزرو شیکاگو در روز جمعه جدیدترین سیاستگذار آمریکایی بود که از به تعویق افتادن کاهش نرخ بهره به خاطر توقف روند پایین آمدن تورم خبر داد.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد ذخایر نفت خام این کشور 2.7 میلیون بشکه افزایش یافته است. این رقم تقریباً دو برابر انتظار تحلیلگران برای 1.4 میلیون بشکه افزایش بوده است.
هر دوی این شاخص‌های نفتی در هفته گذشته پس از اطلاعیه ایران مبنی بر عدم پاسخ به حمله ادعایی رژیم صهیونیستی به خاک این کشور کاهش قابل توجهی داشتند. قیمت نفت بیش از 3 دلار در هر بشکه قبل از اعلام این اطلاعیه افزایش یافته بود.
مجلس نمایندگان آمریکا در روز شنبه یک بسته کمکی برای اوکراین و و رژیم صهیونیستی تصویب کرد که باعث می‌شود دولت فدرال این کشور تحریم‌هایی علیه ایران و تولید نفت این کشور وضع کند. اما بازار چندان تحت تاثیر این خبر قرار نگرفته چون حتی اگر به تصویب نهایی برسد، روند اجرای آن مشخص نیست.
بررسی این لایحه توسط سنا در روز سه‌شنبه آغاز می‌شود.
ایران سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک است. صادرات نفت ایران علی رغم تحریم‌های آمریکا به خاطر افزایش تقاضا از سوی چین و شبکه‌های خارج از سیستم مالی آمریکا بالا رفته است.
انتهای پیام/38

دیگر خبرها

  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم های بیشتر علیه ایران
  • قیمت نفت نزولی شد
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • «جامعه برف» برنده بزرگ جوایز پلاتینو شد/همدردی با سینمای آرژانتین
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ |برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • مهر تأیید نهادهای بین‌المللی بر رشد صنعت نفت ایران