Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- دادستان تهران گفت: اخیراً آقایی گفته بود که در انتخابات سال ۱۳۸۸، هشت میلیون رأی تقلب شد و وقتی دادسرا او را احضار کرد و از او سوال شد که چه مدرکی دارید، به اظهارات زید و عمرو استناد می‌کرد؛ لذا این فرد تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده اتهامی در شرف صدور کیفرخواست است.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، هفتمین نشست دادستانی تهران با مدیران رسانه‌ها، با مدیران مسئول خبرگزاری‌ها، روز شنبه ۲۴ آبان ماه به ریاست جعفری دولت آبادی دادستان تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفری دولت آبادی با تقسیم‌بندی مطالب به دو بخش اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی، به بیان نکاتی پیرامون مبارزه با فساد پرداخت و اظهار کرد: پس از این‌که مسئله مبارزه با فساد در ایران تشدید شد، در تیرماه سال جاری شعب ویژه در دادسرای تهران تشکیل گردید و پنج شعبه بازپرسی و چند شعبه دادگاه به این امر اختصاص یافته است

وی با اشاره به اقدامات مهم دستگاه قضایی در مسئله مبارزه با فساد، عملکرد رسانه‌ها در این زمینه از حیث انتقادی یا تخریبی آن را قابل توجه دانست.

وظیفه رسانه‌ها در مبارزه با فساد

دادستان تهران وظایف رسانه‌ها در مبارزه با فساد را به دو بخش مطالبه برای مبارزه با فساد و انعکاس عملکرد این مبارزه تقسیم نمود و با بیان برخی مصادیق گفت: وقتی متهمان فروش موبایل یا ارز در دادگاه ویژه محاکمه شدند، یکی از خبرگزاری‌ها به گونه‌ای موضوع را انعکاس داد که گویی افرادی که محاکمه شدند مرتکب جرمی نشده و در این جریان نقشی نداشتند؛ در حالی که محاکمه چنین افرادی کار آسانی نیست و استفاده از تعابیری هم‌چون محاکمه افراد غیرموثر در پرونده واردات تلفن همراه، جفا به قوه قضاییه است.

جعفری دولت آبادی افزود: به طور قطع پشت سر افرادی که در جریان اخلال در بازار تلفن‌های همراه تحت تعقیب قضایی قرار گرفته؛ افراد قوی‌تری نیز هستند؛ اما دادستانی بر اساس گزارش پلیس، نهاد‌های امنیتی و دستگاه‌های دولتی اقدام می‌کند و تنزل و تقلیل دادن اهمیت محاکمات متهمان به فساد، مناسب نیست.

وی افزود: افرادی که محاکمه شدند، ارز‌های دولتی را در بازار آزاد فروخته یا با ارز دولتی موبایل خریداری کرده و به چندین برابر قیمت عرضه کرده‌اند؛ لذا پسندیده نیست با تعقیب این افراد از سوی دادستانی و محاکمه آنان در دادگاه، رسانه‌ها نقش آن‌ها در ماجرا را کمرنگ توصیف نمایند.

جعفری دولت آبادی در بیان مثالی دیگر، پرونده وحید مظلومین را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: تا پیش از اجرای حکم اعدام، ایراد می‌کردند که چرا قوه قضاییه برخورد نمی‌کند و این نهاد را به شعار دادن متهم می‌کردند؛ وقتی هم که حکم اجرا شد، تخریب و فضاسازی را آغاز کردند و در رابطه با اتهامات وی و حتی در اجرای حکم تشکیک نمودند.

مردم در مبارزه با فساد جلوتر از رسانه‌ها حرکت می‌کنند

وی با طرح این سؤال که چرا رسانه‌های داخلی به جای حمایت از قوه قضاییه، مطالب خلاف واقع منتشر کردند، حرکت مردم در این زمینه را جلوتر از رسانه‌ها توصیف کرد و گفت: مردم از اقدامات دستگاه قضایی در زمینه مبارزه با فساد تشکر می‌کنند، ولی رصد رسانه‌ها حکایت از انعکاس انتقادات داشت و برخی وکلا را نیز در این زمینه به کار گرفتند.

دادستان تهران به نتیجه رسیدن پرونده شبکه مظلومین در خلال ماه‌های تیر تا مهرماه را بیانگر یک اقدام دقیق و فشرده عنوان کرد و گفت: دادستانی به دور از هیجانات به این پرونده رسیدگی کرد و قاطعیت دستگاه قضایی در برخورد با فساد با توجه به ملموس بودن و عملیاتی شدن آن، استجازه مقام معظم رهبری، تشکیل شعب ویژه و بر اساس مواضع و سیاست‌های دستگاه قضایی و اتمام حجت با اخلالگران اقتصادی، با رسیدگی به پرونده‌های اخیر اقتصادی جلوه‌گر شد.

جعفری دولت آبادی با اشاره به اجرای حکم وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی با حضور صدا و سیما و انجام تشریفات مذهبی قبل و بعد از اجرای حکم، افزود: تردید در چنین حکم مهمی نشان داد که رسانه‌ها هنوز فکر می‌کنند مبارزه جدی نیست.

وی افزود: اخبار مرتبط با دستگاه قضایی نباید به گونه‌ای انتشار یابد که اساس مبارزه با فساد را سست کند.

گزارش رسانه‌ها نباید به ادعای فساد سازمان یافته دامن بزند

جعفری دولت آبادی در بیان انتظار دوم، با تاکید بر این‌که خروجی گزارش رسانه‌ها نباید به ادعای سیستماتیک و سازمان یافته بدون فساد دامن بزند، اظهار کرد: رسانه‌ها نباید به گونه‌ای قلم فرسایی کنند که نظام به فساد متهم و این تصور القاء شود که در جمهوری اسلامی به عنوان مدعی مبارزه با فساد، فساد سیستماتیک و سازمان یافته وجود دارد.

وی ادامه داد: در همه حکومت‌ها نوعی از فساد دیده می‌شود و ممکن است کم و یا زیاد باشد؛ اما القاء این که تمام ارکان نظام جمهوری اسلامی دچار فساد است، اشتباه خواهد بود.

دادستان تهران پبش‌گیری از ایجاد ناامیدی در بین مردم را به عنوان انتظار دیگر مطرح کرد و گفت: رسانه‌ها و مسئولان حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند. با وجود مشکلات نباید دل مردمی که چهل سال است سخت‌ترین مبارزه و سختی‌ها را تحمل می‌کنند و انقلاب اسلامی با حضور آن‌ها ادامه پیدا کرده است را خالی کرد.

اجتناب رسانه‌ها از ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی

جعفری دولت آبادی پرهیز از ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی را به عنوان نکته چهارم مورد اشاره قرار داد و افزود: قبول داریم که بخشی از وقوع فساد به اتخاذ برخی تصمیمات نامناسب به خصوص از سوی دستگاه اجرایی برمی‌گردد؛ ولی اتخاذ چنین تصمیماتی نشان‌دهنده ناکارآمدی نظام اسلامی نیست.

دادستان تهران با تاکید بر این‌که مطابق با قانونِ مطبوعات، رسانه‌ها در انتشار مطالب آزاد هستند، در بیان انتظار پنجم گفت: رسانه‌ها باید از انتشار مطالب خلاف واقع پرهیز نمایند.

جعفری دولت آبادی ادامه داد: ظرف چند ماه گذشته اخبار متعددی انتشار یافته که مبنا ندارد یا فاقد دلیل است و یا با هدف تشدید اختلافات میان مقامات منتشر می‌شود که غالباً منجر به تشکیل پرونده قضایی شده است.

دادستان تهران گفت: اخیراً آقایی گفته بود که در انتخابات سال ۱۳۸۸، هشت میلیون رأی تقلب شد و وقتی دادسرا او را احضار کرد و از او سوال شد که چه مدرکی دارید، به اظهارات زید و عمرو استناد می‌کرد؛ لذا این فرد تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده اتهامی در شرف صدور کیفرخواست است.

وی تصریح کرد: امروز فضای رسانه‌ای کشور به گونه‌ای است که هرچه می‌خواهند می‌گویند و انتظار دارند که تحت تعقیب قضایی قرار نگیرند و برای دفاع از خود، موضوع آزادی مطبوعات را مطرح می‌کنند درحالی‌که رسانه‌ها طبق قانون مکلفند هستند مطالب واقعی، صحیح و عاری از تهمت و افترا را منتشر نمایند.

احضار یک سلبریتی به لحاظ دخالت در امور دارویی

دادستان تهران با اشاره به احضار یکی از سلبریتی‌ها به دلیل تبلیغ یک آمپول گفت: اخیرا خانمی در فضای مجازی اقدام به تبلیغ یک آمپول کرده بود در حالی که کسی حق ندارد در کاری که به او مربوط نیست دخالت کند.

سیاست دادستانی در برخورد با اخبار بدون مبنا

دادستان تهران با اشاره به سیاست دادستانی در برخورد با اخبار بدون مبنا اظهار کرد: مقامات مسئول و افراد، اگر مطالب بدون مبنا بگویند، حتما از آن‌ها دلیل می‌خواهیم؛ چرا که زیر سئوال بردن برخی مسائل، مردم را دچار تردید کرده و جو بی‌اعتمادی و ناامیدی نسبت به مسؤولین نظام را ترویج می‌دهد.

جعفری دولت آبادی با تاکید بر مرز ظریف بین انتقاد، توهین، روشنگری و تخریب، اظهار داشت: مطبوعات در انتقاد و روشنگری آزاد هستند، اما در توهین و تخریب، قانون مانع آن‌ها می‌شود.

وی یکی از مشکلات فرهنگی و اجتماعی کشور را چاپ و انتشار کتاب دانست و با اشاره به گزارش سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه در این زمینه که موید کپی کردن کتاب‌های پرفروش و چاپ کتاب‌های ممنوعه و عرضه آن به نحو وسیع به خصوص در میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف آن بود، از ارایه گزارش‌هایی در این راستا خبر داد و با اشاره به توقیف بیش از ۲۰۰ هزار جلد کتاب چاپ شده پرفروش، این موضوع را بیانگر عدم توجه عده‌ای به مقررات بخش کتاب و چاپ دانست.

رفع توقیف از قطعات خودرو؛ خودروسازان بهانه نیاورند

دادستان تهران در موضوع رفع توقیف قطعات خودروسازان، تصریح کرد: با حمایت معاون اول قوه قضاییه و همکاری دادستانی تهران دستور رفع توقیف از هزاران قطعه خودرو که پرونده آن‌ها در شعب ویژه در حال رسیدگی بود صادر شده، ولی رسانه‌ها کم‌تر به این موضوع پرداخته‌اند باز هم عنوان می‌شود که خودروساز‌ها دچار مشکلاتی هستند؛ و خودروسازان حق ندارند بهانه بیاورند و عدم انجام تعهدات خود نسبت به خریداران را متوجه قطعه سازان کنند.

وی ادامه داد: قوه قضاییه در کنار کار‌های سلبی، اقدامات ایجابی مناسبی انجام داده است در موضوع قطعات خودرو، متهمان و برخی دیگر رسیدگی قضایی را گروگان گرفته بودند و دوست نداشتند قطعات آزاد شود. برخی خودروسازان هم می‌خواهند مشکلات را به جا‌های دیگر مرتبط کنند در حالی که شرکت‌های خودروسازی که اتومبیل پیش فروش کرده‌اند باید پاسخگو باشند.

جعفری دولت آبادی گفت: رسانه‌ها باید در این بخش روشنگری کنند چرا که اقدامات ایجابی، اقدامات تبلیغاتی نیست. به طور مثال در موضوع نیشکر هفت‌تپه، در ابتدا تاکید شد که کارخانه راه‌اندازی شود و پس از آن به اتهامات متهم رسیدگی شود در حالی که متهم این پرونده دو ماه فراری و پنهان بود.

مبارزه با فساد تعطیل بردار نیست

وی خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که دستگاه قضایی حامی فعالیت مراکز اشتغال و تولید است و در عین حال مبارزه با فساد تعطیل بردار نیست.

دادستان تهران پس از استماع اظهارات مدیران رسانه‌ها، در جمع‌بندی موضوعات به بیان نکاتی پرداخت.

وی از رسانه‌ها خواست بر موضوعات مرتبط با مصالح عمومی کشور و آسیب‌های اجتماعی تمرکز کنند و در ادامه گفت: طلاق، مفاسد اخلاقی، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و نظایر آن، آسیب‌هایی است که مقام معظم رهبری بر رفع آن‌ها تاکید فراوان دارند.

دادستان تهران از این‌که رسانه‌ها در بخش آسیب‌های اجتماعی ورود جدی نداشته و بیشتر به انعکاس آمار‌ها ورود کرده‌اند، انتقاد کرد و گفت: برخی رسانه‌ها هم که به این موضوع ورود می‌کنند، بیشتر نکات منفی را مدنظر قرار می‌دهند.

جعفری دولت آبادی با انتقاد از ارائه آمار‌های عجیب از وضعیت آسیب‌های اجتماعی از سوی جامعه شناسان؛ به گونه‌ای که به مذاق رسانه‌ها خوش می‌آید، گفت: این قبیل اقدامات مشکلی را رابطه با آسیب‌های اجتماعی حل نمی‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه رسانه‌ها بر اقدامات قوه قضاییه در زمینه حقوق عامه، بیان داشت: رسانه‌ها در این زمینه به خوبی می‌توانند ورود کرده و اقدامات دستگاه قضایی را منعکس نمایند.

رسانه‌ها در طرح مسائل آینده نگری را لحاظ کنند

دادستان تهران از رسانه‌ها خواست که در انعکاس مشکلات واقعی کشور از جمله گرانی و نظایر آن، با هوشمندی مطالبه‌گری کنند.

جعفری دولت آبادی با اشاره به این‌که برخی از دادستانی توقع دارند که با گرانی مبارزه کند، بیان داشت: مسئول مبارزه با گرانی سازمان تعزیرات حکومتی است و آن نهاد باید از قدرتی که در این زمینه دارد استفاده نموده و پاسخگو باشد. اما دادستانی تهران برای مقابله با گرانی کلان کالا‌ها آمادگی دارد.

دادستان تهران با اشاره به این‌که برخی اخبار و مطالب منتشره در رسانه‌ها بوی یاس و ناامیدی می‌دهد، یادآور شد: رسانه‌ها باید مطالبات مردم را انتشار دهند که این خود نوعی کمک مردم و به دستگاه قضایی است.

جعفری دولت آبادی با قرائت قسمتی از گزارش یکی از رسانه‌ها مبنی بر این‌که «پس از سه ماه دادگاه و محاکمه، وحید مظلومین معروف به سلطان سکه با همدست خود به دار مجازات آویخته شد، اما آیا اعدام وی می‌تواند داد مظلومین و محرومین را از مفسدان اقتصادی بگیرد؟»، افزود: بدیهی است اطلاع‌رسانی به نحو فوق مبارزه با فساد را سست می‌کند.

رسانه‌ها مطالبات مردم را در چارچوب قانون طرح کنند

وی با تاکید بر این‌که فعالیت رسانه هنر ظریفی است که هنرمندی می‌خواهد، ادامه داد: رسانه‌ها مطالبات مردم را در چارچوب قانون طرح نمایند.

دادستان تهران مراجعه مردم به دستگاه قضایی برای حل و فصل اختلافاتشان را ناشی از اعتماد آن‌ها به قوه قضاییه دانست.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دادستان تهران دادسرای تهران انتخابات 88 پرونده اخلال در نظام اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۴۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قاچاق دختران به بهانه مسابقه / دستگیری ۸ زن و ۲ مرد از سرشبکه‌های اصلی پرونده سایه

سخنگوی فراجا جزئیاتی تکان‌دهنده از شبکه‌های فساد و فحشای منهدم شده از سوی پلیس در ماه‌های اخیر را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار سعید منتظرالمهدی در تشریح برخی از دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع جرایم سازمان یافته و شبکه‌ای اظهار کرد: پلیس به عنوان آخرین و مهم‌ترین حلقه در لبه برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، از آخرین وضعیت زیر پوست شهر مطلع بوده و مطابق آن اقدام و عمل می‌کند.

وی با تاکید بر این که اقدامات و مأموریت‌های پلیس به ویژه پلیس امنیت عمومی فراجا در راستای حفظ سلامت جامعه و ارتقا امنیت و آرامش در دو بخش جرایم آشکار و پنهان پیگیری می‌شود، افزود: در یکی از این جرایم بین بخشی که به شکل نیمه آشکار و نیمه پنهان بود و به پروژه «سرویسِ اسکورت» معروف بود، شاخه خارجی یک باند فساد و فحشاء که اقدام به شناسایی، جذب و انتقال دختران برای خدمات جنسی و قاچاق آنها به خارج از کشور کرده بودند، مورد شناسایی قرار گرفت و منهدم شد، در فاز اول رسیدگی به این پرونده ۲۴ نفر، در فاز دوم ۵۷ نفر دستگیر و در فاز سوم نیز تعداد زیادی شناسایی شده که پرونده آنها در دست اقدام و پیگیری است.

سخنگوی پلیس با اشاره به پروژه دیگری که به پروژه «کینگ» مشهور است، گفت: در این پروژه شبکه‌ای سازمان یافته برای قاچاق زنان به کشورهای ترکیه و گرجستان فعال بود، ارتباطات اعضای این باند با باندهای تجارت مستهجن و غیراخلاقی خارج از کشور مشخص بود و در نهایت نیز اعضای اصلی آن در تهران، البرز، پایانه فرودگاهی و گذرگاه مرزی بازرگان دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.

منتظرالمهدی با اشاره به پرونده دیگری موسوم به «چَتِر بِیت» گفت: اعضای این باند اقدام به تهیه فیلم‌های مستهجن و مروج فساد به صورت برنامه زنده برای شبکه‌ها و سایت‌های منتشر کننده محتوای غیراخلاقی کرده بودند، برخی از دختران کم سن و سال و جوان که بین ۱۵ تا ۲۶ سال سن داشتند در دام سرکرده شبکه چَتِربِیت که در قالب کارآفرینی برای جوانان در رشته‌های کامپیوتر، زبان انگلیسی، طراحی سایت و شبکه تبلیغ کرده بود، گرفتار شده و پس از شناسایی، ساماندهی و آموزش، اقدام به تولید فیلم‌های جنسی زنده برای مردان با ملیت‌های مختلف آلمانی، فرانسوی، آمریکایی، اوکراینی، روسی و انگلیسی کرده بودند.

وی با اشاره به پرونده بزرگ و چندوجهی «رافائل» تصریح کرد: اعضای این شبکه با هدف تغییر ذائقه فرهنگی مردم به سوی ابتذال و حیا زدایی از جامعه عفیف دختران و زنان ایرانی دست به کار شده بودند، پلیس توانست با انواع اقدامات فنی دو سر شبکه اصلی، پنج پل ارتباط داخل و خارج، هشت عکاس و فیلمبردار فیلم‌های مستهجن و ۵۰ مدل را شناسایی و دستگیر و سکوهای تبلیغاتیِ آنان را مسدود کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا خاطرنشان کرد: البته کار بر روی این پرونده به اتمام نرسیده است؛ رافائل از سرشاخه‌های اصلی خارج از کشور است که تبعه یکی از کشورهای آمریکای جنوبی و ساکن کشورهای همسایه است و تعاملات وسیعی با انواع باندهای فساد، فحشاء و سایت‌های شرط بندی با گردش مالی بالا در خارج کشور دارد و در این سو نیز ارتباط گسترده‌ای با تولیدکنندگان محتواهای مبتذل ایرانی و سطح یک این پرونده که به خارج کشور تردد داشتند، دارد؛ پلیس در این پرونده و به طور خاص از مسیر سازمان جهانی اینترپل و سایرِ راه‌های قانونی و بین‌المللی در حال پیگیری است.

منتظرالمهدی درباره پرونده دیگری به نام «لِوِل آپ دنس» و گفت: در این پرونده گردانندگان به بهانه اجرای مسابقه رقص در کشورهای همسایه اقدام به شناساییِ دختران برای اهداف غیراخلاقی، فیلم‌های مستهجن، قاچاق انسان و تشکیل شبکه‌های فحشاء کرده بودند، پشت پرده برخی از تبلیغات به ظاهر مفرح و کم خطر، اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی گسترده‌ای است که خانواده‌ها را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: پلیس امنیت عمومی به پرونده سایه یا همان خانه فساد واقع در یکی از مناطق مرفه تهران که زیر شاخه‌های متعددی داشت نیز ورود کرد که پس از رصد و پایش اطلاعاتی دقیق صورت گرفته در فاز یک این پرونده هشت زن و دو مرد از سرشبکه‌های اصلی و دایرکنندگان فحشاء شناسایی، دستگیر و به دستگاه قضا تحویل داده شدند و در فاز دوم که گستردگی جغرافیایی یافته اما تمرکز و عمده فعالیت‌ها در تهران بود نیز پنج زن و یک مرد در تور اطلاعاتی گرفتار و دستگیر شدند.

کد خبر 747452

دیگر خبرها

  • اتمام حجت سردار رادان در ماجرای توقیف خودروها
  • اتمام حجت سردار رادان در ماجرای توقیف خودروها | این هزینه‌ زیاد را مردم تحمیل نکنید
  • اتمام حجت سردار رادان در ماجرا توقیف خودروها | این هزینه‌ زیاد را مردم تحمیل نکنید
  • آزادی فردی و اجتماعی باید مطابق شریعت باشد
  • قاچاق دختران به بهانه مسابقه / دستگیری ۸ زن و ۲ مرد از سرشبکه‌های اصلی پرونده سایه
  • بازداشت ۱۸ مدعی فروش سوالات کنکور ، امتحان نهایی و تجهیزات تقلب در تهران
  • بازداشت ۱۸ مدعی فروش سوالات کنکور، امتحان نهایی و تجهیزات تقلب در تهران
  • دستگیری ۱۸ مدعی فروش سؤالات کنکور در تهران
  • شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد
  • قیمت تاکسی برقی؛ بین یک میلیارد تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان