Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@11:44:54 GMT

تاج: دستمان خالی تر از همیشه است

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۴۴۷۹

به گزارش فارس، مهدی تاج در حاشیه مراسم بهره برداری از زمین چمن مصنوعی کمپ تیم های ملی گفت:این چمن یکی از بهترین چمن های ٢ستاره فیفا است.خوشبختانه ما ٤چمن طبیعی داریم و این زمین هم مصنوعی است که می توانیم در سب هم از آن استفاده کنیم.
وی افزود:این چمن را از صفر تا صد توسط فیفا داده و چندین متر در زیر زمین برای افتتاح آن حفاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* این چمن نزدیک به چمن طبیعی است

تاج افزود: 5 تا از این چمن در آسیا وجود دارد که ما، مالزی، ژاپن و ... از این چمن داریم. این چمن نزدیک به چمن طبیعی است. با افتتاح این چمن تقریبا مجموعه ما کامل شد. زمین شماره 2 هم 2 تا چمن استاندارد دارد و 2 زمین چمن دیگر هم در جای دیگر داریم که بازسازی آن را شروع می‌کنیم. این چمن بهترین چمن آسیاست و 5-6 ساعت در آن می‌توان بازی کرد. نورافکن‌های آن هم بازسازی شده است.

* زمین شماره دو هم کامل بازسازی شده است

وی افزود: زمین شماره 2 هم کامل بازسازی شده است و نورافکن، مرکز فیزیوتراپی، هتل و ایفمارک دارد که تیم ملی می‌تواند در همین هتل مستقر شود که البته شده است. اگر باشگاهی یا تیمی دیگر هم بخواهد می‌تواند مستقر شود. استخر، سونا و ... هم دارد. در طرح جامع در نقشه‌ها آن را ندیده بودیم که با تغییرات کیفی در نقشه مجموعه خوبی ساخته شده که آیندگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

* حمایت از تیم ملی حمایت از کشور است
رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه 17-18 روز به مسابقات جام ملت‌های آسیا باقی مانده شرایط را چطور می‌بینید و گلایه‌هایی نیز مطرح بود، عنوان کرد: سوال خوبی است. هرچه به جام ملت‌ها نزدیک می‌شویم کشور پشت تیم ملی قرار می‌گیرد. مربیان و باشگاه‌ها کمک می‌کنند. حمایت از تیم ملی حمایت از کشور است.اگر تیم ملی به جام ملت‌های آسیا نمی‌‌رفت گویی 4 سال خاک مرده به تیم ملی می‌پاشیدند و رسانه‌ها در حالت خمودی قرار می‌گرفتند.امیدوارم همه از جام ملت‌ها و بازی‌های تیم ملی لذت ببرند. تیم ملی هم شرایط خوبی دارد.

* دستمان خالی تر از همیشه است

وی در پاسخ به این سوال که فارغ از کسب هر نتیجه‌ای کارلوس کی‌روش به ایران بازمی‌گردد، عنوان کرد: این موضوعی است که الان نباید در مورد آن صحبت کنیم. باید دید چه پیش می‌آید، در ادامه مفصل با کی روش راجع به این مسائل صحبت می‌کنیم. ما دو روز قبل با او جلسه‌ای داشتیم و باید تمام تلاشمان این باشد که تیم ملی به مقام قهرمانی برسد. ما زحمت زیادی کشیدیم و کادر فنی هم شناخت خوبی دارد. امیدوارم نتایج قابل قبولی کسب کنیم. همه تلاشمان را کردیم و هواپیمای اختصاصی در اختیار تیم ملی قرار دادیم. دستمان خالی‌تر از همیشه است، اما با همین دست‌ها کارهای مهمی کردیم. شما همین امروز مجموعه پک را دیدید که چه کیفیت بالایی دارد و افتخاری برای کشورمان است. 

* پاداش‌هایی که بدهکار بودیم را پرداخت کردیم
تاج در ادامه تأکید کرد: پاداش‌های تیم ملی را هم تهیه کردیم، بخشی از پاداش را بدهکار بودیم که به بازیکنان دادیم. پاداش‌هایی را هم که بدهکار بودیم را پرداخت کردیم و مقدار کمی باقی مانده است. پاداش‌های قطر را هم پیش‌بینی می‌کنیم و پاداش‌های جام ملت‌ها را هم مشخص خواهیم کرد.امیدواریم همه بتوانند عملکرد خود را به خوبی انجام دهند، تیم ملی در جام ملت‌ها به موفقیت برسد. 

*در جزیره کیش مراسم بدرقه را پیش‌بینی کردیم

رئیس فدراسیون فوتبال در رابطه با مراسم بدرقه تیم ملی بزرگسالان عنوان کرد: قرار نبود بدرقه‌ای به این شکل داشته باشیم. ما در جزیره کیش مراسم بدرقه‌ای را پیش‌بینی کردیم. قبل از حضور در امارات آخرین جایی در کشورمان که تیم بزرگسالان حضور پیدا می‌کند جزیره کیش است. زمان این مراسم مشخص است اما الان حضور ذهن ندارم. زمان لندینگ هواپیما برای حرکت به سمت کیش و... مشخص است و همه چیز برنامه ریزی شده است. 

* تمام حواس ما و کی‌روش به قهرمانی در جام ملت هاست

تاج در پاسخ به سوالی در باره اینکه هفته قبل مباحثی در مورد مذاکره کی‌روش با فدراسیون کلمبیا مطرح شد و آیا فدراسیون به این موضوع ورود کرده است یا نه، گفت: الان فقط باید روی جام ملت‌ها تمرکز کنیم، هم ما و هم کی‌روش تمام حواسمان به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا است. 

* اینکه توقع قهرمانی ایجاد کنیم کار درستی نیست

وی در مورد اینکه آیا داشتن توقع قهرمانی از تیم ملی به جا است، افزود: سوال بسیار خوبی مطرح کردید. اینکه از الان توقع قهرمانی ایجاد کنیم، کار درستی نیست. البته اینکه ما به کسب قهرمانی امید داریم امید درستی است. به هر حال ما همه امکانات لازم را داریم و تیممان شرایط خوبی داشته است. انتظارمان این است که بهترین نتایج را بگیریم. شما همین الان می‌بینید چه امکانات خوبی در این مجموعه فراهم است. البته فوتبال قابل پیش‌بینی نیست، شما دیدید در جام ملت‌های ۴ سال قبل چه اتفاقی افتاد، اما ما امیدواریم نتیجه مطلوبی کسب کنیم.

* کفاشیان همچنان به عنوان نایب رئیس در فدراسیون هست

رئیس فدراسیون فوتبال در رابطه با استعفای علی کفاشیان عنوان کرد: کفاشیان همچنان به عنوان نایب رئیس اول حضور دارد و از او استفاده می‌کنیم. کفاشیان از کمیته فوتسال استعفا داده است و این کار را خودش انجام داد. من هم صادق پرهیزگار را به عنوان سرپرست انتخاب کردم. سرپرست را رئیس فدراسیون انتخاب می‌کند اما رئیس باید در هیأت رئیسه انتخاب شود. 

* زمان مجمع شاید 16 یا 17 دی باشد

تاج در مورد اینکه چه زمانی مجمع برگزار می‌شود، اضافه کرد: زمان دقیق برگزاری زمان مجمع را نمی‌دانم اما فکر می‌کنم ۱۷-۱۶ دیماه این مجمع برگزار می‌شود. 

* در امارات بازی های ما پرهوادار خواهد بود

رئیس فدراسیون فوتبال در رابطه با اینکه چه تدابیری برای حضور ایرانیان در ورزشگاه‌های کشور امارات اندیشیده‌اند، گفت: وزارت امور خارجه توصیه‌های جدی در این مورد به ما داشته است. شرایط ما آنجا خاص است. ما به نوعی آنجا میزبان هستیم و هم میهنان ما همیشه از تیم ملی حمایت می‌کنند، باید ببینیم چه پیش می‌آید. بازی‌های ما همه پرهوادار خواهد بود و به بهترین شکل تیم کشورمان را حمایت می‌کنند. توصیه من این است که بلیت‌فروشی آغاز شده و اقدامات لازم صورت بگیرد. این بلیت‌فروشی روی سایت ما وجود دارد، اگر بلیت‌فروشی از طریق سایت به طور کامل انجام نشد، کمیته بازاریابی تصمیمات دیگری می‌گیرد که من از آن بی‌اطلاع هستم. این کار برای مرحله اول است، اگر از مرحله دوم هم بالاتر رفتیم، بلیت‌فروشی در همانجا انجام می‌شود.

* در برنامه 90 مشخص شد همه تیم‌ها از داوری‌ها ضرر و سود کرده‌اند

رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید اصفهانیان گفته سیستم VAR سیصد هزار دلار هزینه لازم دارد اما مازیار ناظمی گفته این هزینه کمتر است و حتی از این سیستم در والیبال استفاده می‌شود، تصریح کرد: در خصوص بحث داوران من از برنامه 90 تشکر می‌کنم. دیروز کار فنی خوبی انجام داد. همگان دیدند همه باشگاه‌ها ضرر کردند و همه سود کردند. یکی کمتر یکی بیشتر این به این مفهوم است داوری ما جانبدارانه نیست و ممکن است داوران سهوی اشتباه کنند. من از داوری به خاطر زحماتی که می‌کشند تشکر می‌کنم و از آنها حمایت کامل را دارم.

*  سیستم VAR را باید بپذیریم اما الزاماتی دارد

تاج خاطرنشان کرد: اینکه باید داوری را باید تقویت کنیم تا اشتباهات تاثیرگذار کمتر شود حرف درستی است. در هیات رئیسه ما نیمی از صحبت‌ها فقط بحث داوری بود. من یک گزارش کامل دادم. سیستم VAR را باید بپذیریم اما الزاماتی دارد. اول اینکه فیفا تایید کند و بپذیرد. منم نامه نوشته‌ام. دوم اینکه این سیستم مولفه‌هایی می‌خواهد اینکه زیر 1.5 دقیقه نتیجه را به اطلاع تماشاگر برسانی. نمی‌توانیم 5 دقیقه بازی را نگه داریم، دوربین‌ها را ببینیم اینکه این دوربین خوانا نبود و سراغ دوربین دیگری برویم. پس تجهیزات و زیرساخت‌های پیشرفته می‌خواهد. اگر قرار است ما  یک نمونه امتحان کنیم که این نمونه در شهید دستگردی امتحان می‌شود و شما می‌توانید ببینید. اگر انجام شد و دیدیم مثبت است ادامه می‌دهیم.

*قرار دادن سیستم ویدئویی وظیفه صاحبان زمین است

وی با بیان اینکه این موضوع در اختیار صاحبان زمین است، عنوان کرد: ضمن اینکه این موضوع در وظیفه صاحبان زمین است. سپاهان ورزشگاه عالی نقش جهان را دارد که سیستم گذاشتن در آن کار سختی نیست. یا ورزشگاه فولاد خوزستان، یا امام رضا (ع)، یا ذوب‌آهن که آقای آذری زحمت زیادی کشیده و چمن خوبی ساخته در این ورزشگاه‌ها هم سیستم گذاشتن سخت نیست. همه باشگاه‌ها می‌توانند. ورزشگاه آزادی هم که میزبان بازی‌های استقلال و پرسپولیس است می‌تواند این کار را انجام دهد در کنار آنها فدراسیون فوتبال هم کمک می‌کند.

* نظر من هم این است که هزینه VAR کمتر می‌شود
رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که مجری باشگاه‌ها هستند یا صاحبان زمین، گفت: صاحبان زمین. مثلا باشگاهی مالک استادیوم آزادی نیست. چون استقلال و پرسپولیس در ‌آن بازی می‌کنند کمک کنند این سیستم اجرا شود. فدراسیون فوتبال هم کمک می‌کند. امروز به اصفهانیان گفتم این ارقام را از کجا آورده است؟ نظر من هم این است هزینه کمتر می‌شود. فیفا هم باید مجوز بدهد. دوربین‌ها باید کامل و استاندارد باشد، نمی‌توان سرهم‌بندی کرد باید فیفا هم مجوز بدهد. حالا جلو برویم ببینیم چه اتفاقاتی می‌افتد.

* تیم ملی نتیجه بگیرد به نفع همه است

تاج در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در روزهای نزدیک به جام ملت‌های آسیا صحبت‌هایی از سوی مربیان و یا بازیکنان مطرح می‌شود که چندان به سود تیم ملی نیست، تصریح کرد: من از همه منتقدان و افرادی که منتقد نیستند تشکر می‌کنم. برداشتم این است که صحبت‌ها خیرخواهانه است. هر قدمی که برای تیم ملی برداشته می‌شود به نفع همه است. تیم ملی نتیجه بگیرد به نفع همه است. هر چه به جام ملت‌ها نزدیک می‌شویم همه کمک می‌کنند. هیچ کس از عدم نتیجه گیری تیم ملی سود نمی‌برد همه متضرر می‌شوند حالا عده‌ای بیشتر عده‌ای کمتر. این اتفاق همه را خوشحال می‌کند و می‌توانیم به نتایج خوب برسیم.

* تابان اسپانسر هواپیماست
رئیس فدراسیون فوتبال درباره اسپانسر جدید تیم ملی، عنوان کرد: تیم ملی اسپانسر جدید گرفته و در هیات رئیسه تصویب شده است. قرارداد فناپ هم خاتمه پیدا کرد. قرار است در مراسم بدرقه در کیش از اسپانسر رونمایی شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اسپانسر هواپیمایی تابان است، گفت: خیر تابان اسپانسر هواپیماست و اسم اسپانسر جدید را نمی‌دانم. حضور ذهن ندارم. این موضوع امروز در هیات رئیسه تصویب شده است. حالا باید درباره رقم و مسائل دیگر صحبت کنیم. همه چیز خوب پیش برود آیندگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

تاج در پایان از تخفیف 50 درصدی این هواپیمایی خبر داد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۴۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندلی های خالی دستیاری پزشکی تهدیدی جدی برای نظام سلامت

 ایرج فاضل (وزیر بهداشت در فاصله شهریور ۱۳۶۸ تا دی ۱۳۶۹) با هشدار نسبت به کاهش تمایل جوانان برای تحصیل در رشته پزشکی گفت: «تمایلی به منفی صحبت کردن ندارم ولی من اصلا از وضع موجود و به خصوص برای آینده خوش‌بین نیستم. متاسفانه شرایطی به وجود آمده که مشوق‌ها برای گرایش به رشته‌های پزشکی به تدریج رنگ باخته درحالی که رشته پزشکی از رشته‌های برتر مورد انتخاب در کنکور بود.

متاسفانه الان برعکس این موضوع رخ داده و با کمال تاسف باید نگران دو دهه آینده پزشکی مملکت بود و نگران آنچه بر سر پزشکی مملکت خواهد آمد. اگر برای جلوگیری از این رخداد ناگوار فکر و اقدامی نکنیم، متاسفانه در آینده نزدیک مثل اوایل انقلاب شاید مجبور به استخدام پزشک از کشورهای دیگر باشیم.

الان در برخی رشته‌های مهم و حیاتی مثل جراحی عروق و جراحی کودکان، حتی یک داوطلب برای تحصیل نداریم. انگیزه‌ای نیز برای ورود به رشته‌های پرزحمت و طولانی‌مدت وجود ندارد ولی برعکس در رشته‌هایی مانند جراحی پلاستیک و امثال آن داوطلبان فراوانی وجود دارد؛ این شرایط را ما به وجود آوردیم و متاسفانه گرفتار عواقب آن خواهیم شد.»
رییس جامعه جراحان ایران در ادامه صحبت‌هایش، در توضیح دلیل این وضعیت نگران‌کننده گفت: «باید شرایط تشویق‌کننده باشد تا انگیزه کافی با امکانات تشویقی برای ورود پزشکان به رشته‌های تخصصی پرزحمت و طولانی‌مدت برقرار شود. باید برای افرادی که بخش عمده‌ای از عمر خود را صرف تحصیل یک دوره تخصصی دشوار و طولانی می‌کنند، انگیزه‌های قوی ایجاد کرد.

وقتی وضعیت معیشتی و زندگی نسل فعلی پزشکان مطلوب باشد، این یک انگیزه خوب و اثرگذار برای جذب و ماندگاری پزشکان جوان خواهد بود. باید سیاستگذاری‌ها طوری برنامه‌ریزی شود تا جامعه از این بابت صدمه نبیند.ناامنی شغلی و اقتصادی، سم مهلک برای پزشکی کشور است و اگر شرایط مساعد و مطلوب باشد، جایگاه پزشکی کشور مجدد اوج خواهد گرفت‌.»
فاضل درحالی این نگرانی را مطرح کرد که اخیرا بخشی از گفت‌وگوی تصویری علیرضا مرندی (وزیر بهداشت در سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۸ و ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ در دولت‌های سوم، چهارم و ششم) در فضای مجازی بازنشر شده که این وزیر سابق بهداشت هم در توضیح تبعات تصمیمات شتابزده درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی که از سال ۱۴۰۱ و به دنبال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به اجرا درآمد، گفته بود: «ماه‌هاست که دانشجویان پزشکی معترضند که نه معلم داریم و نه کلاس داریم و نه آزمایشگاه داریم‌. الان خود وزیر (بهداشت) که متاسفانه اشتباه کرد و موافقت کرد با افزایش دانشجو، ناراحت است‌. تازه وزیر شده بود و نمی‌دانست که نباید قبول کند.»
طی دو سال اخیر، رییس کل نظام پزشکی کشور هم علاوه بر ابراز نگرانی بابت تاثیرات مخرب افزایش بی‌ضابطه ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و بی‌توجهی به تامین زیرساخت‌های موردنیاز برای تحصیل جمعیتی که هر سال به تعداد جمعیت دانشجوی پزشکی اضافه می‌شود، این هشدار را بارها تکرار کرده که این تصمیمات غلط که توسط افراد غیرمسوول و ناآگاه به آموزش پزشکی اتخاذ شده، حتما کیفیت آموزش پزشکی کشور را به گونه‌ای تحت تاثیر قرار می‌دهد که مردم بیشترین خسارات را متحمل خواهند شد.

محمد رییس‌زاده طی این هشدارها خطاب به دولت و مجلس، کاهش رغبت به ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی را هم به عنوان مهم‌ترین نتیجه بی‌توجهی به ضرورت‌های نگهداشت پزشکان و دستیاران پزشکی مورد اشاره قرار داده و گفته است: «درحالی که باید تعداد فارغ‌التحصیلان دستیاری بیهوشی در کشور به حدود ۱۶۰۰ نفر رسیده باشد، امروز تعداد این دستیاران متخصص کمتر از ۳۸۰ نفر است و البته وضعیت در رشته‌های اطفال، طب اورژانس و جراحی قلب اطفال هم همین است....باوجود بیش از ۹۰ هزار پزشک عمومی در کشور، درصد پرشدن ظرفیت دستیاری برخی رشته‌های تخصصی در مرز بحران است.

افزایش ظرفیت‌ پذیرش دانشجوی پزشکی، ساده‌ترین و کم‌اثرترین روش چاره‌جویی در حوزه کمیت و کیفیت مسائل جامعه پزشکی است و همه مسوولان بدانند چاره مشکلات جامعه پزشکی فقط در افزایش ظرفیت‌ها نیست .... در عرصه زیرساخت‌های ارایه خدمات سلامت و بهداشت و اقتصاد دچار نقص هستیم، چون در موقعیت‌های مختلف، دولت و مجلس قوانین و اسناد را به درستی اجرا نکردند.... سیاست‌های نادرست، جوانان جامعه پزشکی را ناامید کرده و منجر به خیل مهاجرت و انصراف از پزشکی خواهد شد، چنان‌که پزشکان ما رغبتی برای تحصیل در دوره‌های تخصص و فوق تخصص ندارند و نتیجه این اتفاق این است که در سال‌های آینده پزشک نخواهیم داشت همان‌طور که امروز در بسیاری از رشته‌های ضروری، جراح و پزشک متخصص نداریم‌ و اگر به همین روال پیش برود، مجبور خواهیم شد بیماران را برای مداوا به خارج از کشور بفرستیم یا عقبگرد داشته باشیم و پزشکان خارجی‌ به کشور بیاوریم و به همین سبب عقبگرد ۴۰ ساله را با آمار و ارقام هشدار می‌دهیم.

گرایش به رشته جراحی قلب کاهش چشمگیری داشته و متقاضی ندارد و در سال ۱۴۰۱ رشته جراحی اطفال فقط دو نفر فارغ‌التحصیل داشته است....افزایش ظرفیت افسارگسیخته و دستوری، متخصص بدون مهارت پرورش می‌دهد .... هر جایی که ظرفیت اجازه می‌دهد با شرط حفظ کیفیت، باید اضافه شود و در غیر این صورت، ظرفیت دانشکده‌ای را بالا خواهیم برد درحالی که دانشجو، صندلی برای نشستن ندارد یا اینکه ۵۰ دانشجو با یک استاد بالای سر یک مریض می‌روند، اما به همین تعداد باید در راهرو بمانند .... افزایش ظرفیت افسارگسیخته، فله‌ای و دستوری بدون رعایت زیرساخت‌ها کار را به اینجا می‌رساند که فرد تخصص می‌گیرد، اما مهارتی ندارد.»
درحالی که خالی ماندن صندلی بسیاری رشته‌های تخصصی در آزمون دستیاری طی دو سال اخیر مصداق روشنی از کاهش رغبت دانشجویان پزشکی به ادامه تحصیل در این رشته است، متخصصان حوزه سلامت طی دو سال اخیر بارها این نکته را به دولت گوشزد کرده‌اند که راه جبران کمبود پزشک در مناطق محروم و دستیابی به عدالت در سلامت، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو نیست، بلکه تمهیداتی است که همین تعداد پزشکان در حال تحصیل در رشته‌های تخصصی یا پزشکانی که در مناطق محروم مشغول گذراندن طرح نیروی انسانی هستند را به ماندگاری در مناطق کم‌برخوردار تشویق کرده و باعث جذب آنها به نظام سلامت شود، اما با این حال رفتار و عملکرد دولت طی دو سال اخیر نشان داده که نه تنها به هشدارها و توصیه‌های متخصصان سلامت‌ توجه نمی‌کند، انتقاد و اعتراض را هم برنمی‌تابد.
آبان ۱۴۰۰ و بعد از آغاز فعالیت دولت سیزدهم و زمانی که تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی جدی‌تر از قبل شده بود، حسینعلی شهریاری؛ رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نامه‌ای خطاب به رهبری بابت برخی تصمیم‌های غیرکارشناسانه در حوزه سلامت و تاثیر مخرب این تصمیمات بر کیفیت آموزش و ارایه خدمات پزشکی که به کاهش تعداد متخصصان پزشکی منجر شده، ابراز نگرانی کرد.
در بخشی از نامه شهریاری به رهبری آمده بود: «پدیده‌ای است که در چند سال اخیر به‌طور نگران‌کننده‌ای نظام سلامت کشور را مورد تهدید جدی قرار داده و آن تهدید، روند کاهشی تعداد نیروهای کادر تخصصی درمان در ساختار سلامت کشور است. متاسفانه در سال‌های اخیر، تمایل به ادامه تحصیل در مقطع دستیاری تخصصی و فوق‌تخصصی در رشته‌های مختلف پزشکی با کاهش قابل‌توجه روبه‌رو شده و این کاهش اقبال پزشکان عمومی برای تصاحب صندلی‌های رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی به ‌شدت بر کمیت، کیفیت، سرعت و دقت خدمات بهداشتی درمانی و تداوم و توسعه آن تاثیر سوئی گذاشته و خواهد گذاشت، به‌طوری که از سال ۱۳۹۶ زنگ خطر این حادثه با خالی ماندن صندلی‌های تخصص در برخی رشته‌های مادر همچون بیهوشی، طب اورژانس، جراحی عمومی، داخلی، اطفال، عفونی، جراحی قلب، جراحی اطفال، فوق تخصص کلیه، خون و سرطان با سرعت بسیار نگران‌کننده‌ای به صدا درآمده است.

موضوع نگران‌کننده دیگری که بر تسریع این روند می‌افزاید، خروج پزشکان از کسوت عضویت هیات علمی به شرایط غیرهیات علمی است درحالی که متاسفانه با افزایش درخواست مهاجرت به خارج از کشور نیز مواجه هستیم.تمامی این موارد، سبب می‌شود تا حفظ همه دستاوردهای خارق‌العاده بخش سلامت که زبانزد عام و خاص است، دچار مخاطره شده و به جهت اقبال ضعیف پزشکان عمومی به ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی، موضوع اعزام بیماران به خارج از کشور، جذب و به کارگیری پزشکان خارجی که به یمن سیاست‌های اصولی و مساعی خادمان سلامت، منتفی شده بود، با استمرار روند کنونی، خدای ناکرده احیا و موجب اخلال در دسترسی مردم عزیزمان به خدمات تخصصی موردنیاز سلامت، در اقصی نقاط کشور گردد و نظام سلامت را با چالش‌های مخاطره‌آمیزی مواجه نماید.»
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه نامه خود نوشته بود: «بدون شک بروز این عارضه عواقب جبران‌ناپذیری را در پی دارد که اهم آنها عبارتند از: خالی شدن مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌های مناطق محروم از پزشکان متخصص، بروز مشکلات عدیده برای پزشکان در تامین مخارج زندگی عادی، ایجاد زمینه مهاجرت از داخل به خارج کشور یا از مناطق محروم به مناطق برخوردار کشور یا از بخش دولتی به بخش خصوصی یا از بخش سلامت به سایر بخش‌های اقتصادی، خالی ماندن ظرفیت‌های بالقوه دانشگاه‌ها برای تربیت پزشک متخصص، کاهش خدمات در بخش دولتی و ارجاع بیماران به بخش خصوصی، از دست رفتن دستاوردهای بزرگ خدمات بهداشتی و درمانی و به‌مخاطره افتادن جایگاه و منزلت نظام سلامت کشور در سطح بین‌الملل.»

منبع: سلامت نیوز

دیگر خبرها

  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی
  • جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)
  • برایتون 0-4 سیتی: تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند
  • قابی زیبا از سیدحسین حسینی کنار دخترش؛ یار همیشگی! + عکس
  • صندلی های خالی دستیاری پزشکی تهدیدی جدی برای نظام سلامت
  • جای خالی صالحی امیری در کمیته ملی المپیک
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • جای خالی بخش خصوصی در سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • کسی که اجازه نداد جای خالی پائز احساس شود
  • ضرر‌هایی که نوشیدن قهوه به همراه دارد