Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@10:17:05 GMT

صرفه جویی آب را می توان با مدیریت صحیح انجام داد

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۴۸۷۸

صرفه جویی آب را می توان با مدیریت صحیح انجام داد

یزد - ایرنا - معاون شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: می‌توان با مدیریت صحیح در مصرف آب علاوه بر حفظ معیشت، بدون آسیب زدن به درآمدهای مردم و با شناسایی و اجرای طرح ها و راهکارهای مناسب، در مصرف این ماده حیاتی صرفه‌جویی کرد.

به گزارش ایرنا سید محمد طباطبایی روز سه شنبه در نشست مشترک با بهره برداران منابع آب شهرستان اردکان افزود: در این نشست بنا داریم موضوع مدیریت مصرف آب، سازگاری با کم‌آبی و آب قابل‌ برنامه‌ریزی را مورد بحث قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: در استان یزد 82 درصد منابع آب های زیرزمینی در بخش کشاورزی، هفت درصد در حوزه صنعت و 11 درصد آن نیز به مصارف شرب و بهداشت می‌رسد.
معاون شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه بخش عمده‌ آبی که در اختیار صنعت قرار دارد به پساب تبدیل می‌شود که نباید اجازه داد حتی یک قطره از آن به هدر برود، تصریح کرد: لذا می‌توان این آب را وارد سیستم بازچرخانی کرد و تولیدات را نیز افزایش داد.
وی با بیان اینکه شهروندان می‌توانند برای صرفه‌ جویی آب در حوزه شرب به عنوان سفیر عمل کنند، اظهار داشت: بخش عمده صرفه‌جویی باید در کشاورزی صورت گیرد که در حال حاضر خاموشی چاه‌های کشاورزی یکی از راه‌های صرفه‌جویی در این بخش است.
این مسئول ادامه داد: در سال 96 با انجام این روش 70 میلیون مترمکعب منابع آب های زیرزمینی ذخیره شد.
معاون شرکت آب منطقه ‌ای یزد گفت: کشاورزان از 2 روش اساسی می‌توانند در بحث صرفه‌جویی مشارکت کنند، یکی از آن‌ها استفاده از روش‌های نوین آبیاری و دیگری اصلاح الگوی کشت و روی آوردن به کشت گیاهان کم آبخواه است.
طباطبایی در رابطه با آب قابل‌ برنامه‌ریزی عنوان کرد: از سال 85 طرح تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی در وزارت نیرو برای مدیریت منابع آب زیرزمینی تعریف و در ادامه به طرح احیا و تعادل بخشی تبدیل شد ، این طرح شامل 15 طرح است که هم ‌اکنون به‌ طور موازی در حال اجراست.
وی آب قابل ‌برنامه ‌ریزی را برداشت آب به‌ اندازه ظرفیت ورودی سفره دانست و افزود: برای حفظ سفره آب زیرزمینی میزان آب آن، تغذیه سفره‌ها و میزان حجمی که وارد سفره می‌شود محاسبه و در نهایت حجم آبی که می‌توان به ازای ورودی سفره برداشت کرد را، آب قابل ‌تجدید می‌دانند.
طباطبایی ادامه داد: بر اساس شاخص‌های جهانی برای اینکه سفره ها بتواند پایدار بماند، میزان آب برداشتی باید کمتر از 75 درصد آب تجدید شونده باشد، اما در شرایطی فعلی به‌ جای این میزان 130 میلیون مترمکعب آب از سفره‌ها برداشت می‌ شود که بیش از ظرفیت ورودی است و موجب افت سطح آب های زیرزمینی می‌شود.
وی اضافه کرد: مهمترین برنامه وزارت نیرو برای به صفر رساندن افت سطح آب تحویل حجمی آن به کشاورزان از طریق نصب و راه‌اندازی کنتورهای هوشمند است که در صورت اجرای کامل دیگر نیازی به خاموشی چاه‌های کشاورزی نیست.
معاون فرماندار اردکان نیز در این نشست افزود: امروز کشور با مشکلات و معضلات بزرگی مواجه است که باید با هم‌دلی و تدبیر بیش‌تر آن‌ها را از میان برداریم.
علیرضا جدیدی اردکانی گفت: تحریم‌های ظالمانه امریکا از یک ‌سو و سوء مدیریت‌های داخلی در برخی عرصه‌ها بسیاری از فعالیت‌ها را در داخل تحت تأثیر قرار داده است.
وی اظهار داشت: معضل مهمی که به‌ واسطه عوامل طبیعی و نیز عدم دوراندیشی و آینده ‌نگری بسیاری از نقاط کشور به‌ ویژه استان یزد را مورد تهدید قرار داده، کم‌آبی شدید است.
معاون فرمانداری اردکان بیان داشت: بدون قضاوت در مورد علل کم‌آبی و اتهام‌زدن به صنعت، کشاورزی، مردم و... با توجه به میزان و وضعیت فعلی بارش‌ها، چندان امیدی به بهبود ذخیره سفره‌های آبی وجود ندارد.
جدیدی اردکانی، راهکارهای فعلی برای جبران کم‌آبی در استان را طرح‌های انتقال آب و مدیریت منابع موجود دانست و گفت: علاوه بر کنترل برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی، باید جلوی آلودگی فعلی را گرفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری اردکان بیان داشت: اجرای طرح فاضلاب شهری که به‌عنوان اولین طرح بیع متقابل کشور در حوزه آب انجام شد، در راستای بازگردانی آب و استفاده در صنعت و نیز جلوگیری از آلودگی منابع زیرزمینی صورت گرفت.
وی ادامه داد: مساله اتصال انشعاب فاضلاب شهر اردکان نیازمند عزم جدی مسئولان و همراهی بیش‌تر مردم است.
جدیدی اردکانی با اشاره به برخی آمارهای موجود در مصرف آب شهرستان، اظهار داشت: اصلاح بخش‌هایی مانند مصارف آب در صنایع کنجدی، ابداع روش‌های تولید روغن بدون مصرف آب یا پوست‌کنی کنجد بدون استفاده از آب کمک زیادی به کاهش هدر رفت آب خواهد کرد.
در این نشست کشاورزان سئوال های خود را مطرح کردند و از سوی مسئولان مربوطه به آنها پاسخ داده شد .
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 2047/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد مديريت مصرف نشست كشاورزان شهرستان اردكان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۴۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟

ایران تا پایان هفته اول اردیبهشت به‌طور متوسط ۱۶ درصد بارش بیشتری نسبت به شرایط نرمال دریافت کرده است. با این وجود استان‌های سمنان ۴۴ درصد، تهران ۴۰ درصد، قزوین  ۳۹ درصد و خراسان رضوی ۳۷ درصد کم‌بارشی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند بنابراین دامنه‌های جنوبی البرز بارش کمتری نسبت به دیگر مناطق کشور دریافت کرده‌اند. به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور همکاری مردم و توجه به الگوی کشت برای عبور از شرایط کمبود بارش ضروری است.

احد وظیفه افزود: در هر زمینه‌ای اگر همکاری نباشد آسیب‌ جمعی وارد می‌کند. آب یک عنصر حیاتی است. حدود ۵۰ درصد آب استان تهران صرف شرب و بهداشت می‌شود. این رقم بزرگی است البته در همه کشور این گونه نیست. در خیلی از استان‌ها آب مورد نیاز برای شرب زیر ۱۰ درصد است و حدود ۹۰ درصد آن صرف صنعت و کشاورزی می‌شود ولی در استان تهران به علت سکونت جمعیت متراکم در آن با کمبود منابع آبی مواجه است بنابراین به علت کمبود بارندگی و افزایش تدریجی تقاضا همکاری و توجه مردم بسیار کلیدی و حیاتی است.

وی تاکید کرد: آب را نمی‌توان خلق کرد، اگرچه می‌توان آن را به ‌طور محدود انتقال داد ولی کافی نیست و نمی‌تواند کمبودها را جبران کند بنابراین مهم‌ترین عامل بر کاهش مشکلات موجود همکاری و توجه مردم نسبت به چگونگی‌ مصرف آب به‌ویژه در استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی است چراکه با شرایط بسیار نامطلوبی از نظر تامین آب مواجه هستند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره تاثیر توجه به الگوی کشت برای مدیریت مصارف آب گفت: ایران کشوری نیمه‌خشک و بیابانی است و به‌طور نسبی بارندگی آن یک چهارم متوسط دنیاست بنابراین آب کالای گرانبهایی محسوب می‌شود. کشاورزی مهم‌ترین مصرف کننده آب است و نقش بسیار مهمی دارد چون هم امنیت غذایی و هم پایداری سرزمین‌مان باید حفظ شود. با حفظ آب این دو باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که بیشترین بهره‌بروری با کم‌ترین مصرف آب محقق شود.

وی اضافه کرد: هرچه قدر مقدار آب کم شود، شدت آلودگی آن افزایش می‌یابد چون غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه در منابع آب و خاک بیشتر می‌شود. این موضوع مهمی است که باید در نظر بگیریم. در این شرایط در بخش کشاورزی مجبور می‌شوند به دلیل محدودیت آب سطحی، از پساب‌ها استفاده کنند که موجب خدشه دار شدن امنیت غذایی می‌شود.

وظیفه در پایان گفت: با کاهش آب برای تامین آب شرب از منابع دیگری مانند چاه‌های کشاورزی که قبلا استفاده نمی‌شدند، استفاده می‌شود. درست است که آب آن‌ها تصفیه می‌شود ولی کیفیت آب‌های سطحی  را ندارد. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • صرفه‌جویی ۴۰۰ مگاواتی برق با اصلاح روشنایی معابر
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • صرفه‌جویی جالب به سبک کمیته داوران!
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟