Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ برآبادی مدیر پژوهش های میراث فرهنگی استان گفت: مراسم کف زنی و آیین شب چله‌ ای نو دامادها از آداب و رسوم خاص مردم خراسان جنوبی است که در شب های چله انجام می شود.

وی افزود: در مراسم کف زنی، افراد فامیل در شب یلدا دور هم جمع می شوند و در هوایی سرد، کف را که نوعی شیرینی محلی شبیه بستنی است را می زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماده اولیه کف از ریشه یک گیاه صحرایی به نام بیخ تهیه می شود، به این صورت که بیخ را چند بار در آب می جوشانند و  آب آن را عوض می کنند تا تلخی آن گرفته شود و پس از سرد شدن آب را در ظرف سفالی بزرگی مرسوم به تغار ریخته و با ترکه ای از درخت گز یا انار آن را هم می زنند تا کف کند.

زمانی که کف سفت شد روی آن را مقداری شیره انگور و مغز خشکبار مانند بادام، پسته، تخم رازیانه و بادیان می ریزند.

برآبادی افزود: در شب چله مردم خراسان جنوبی در کنار مراسم کف زنی در خانه بزرگترها، با شاهنامه و حافظ خوانی، پذیرایی با انواع شیرینی، آجیل، میوه و محصولات باغی تولیدی همین منطقه همچون عناب، بادام، توت خشک، کشک زیره ای و کله شاهدانه و کنجد این شب را به صبح می رسانند.

مدیر پژوهش های میراث فرهنگی استان گفت: در مراسم شب چله نو دامادها نیز، خانواده داماد با خرید هدیه های مختلف، میوه، خشکبار و شیرینی به دیدن نوعروس می روند.

در بین مردم خراسان جنوبی، چله بزرگ زمستان از اول دی آغاز و دهم بهمن به پایان می رسد که به آن چله کلو یا چله بزرگ می گویند.

چله خرد یا چله کوچک هم 11 بهمن شروع و تا پایان این ماه ادامه دارد.

مراسم و آیین کف زنی خراسان جنوبی به شماره 815 در بهمن ماه سال 91 در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام / ط آ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: یلدا 97 خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۵۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو مراسم آیینی سنتی کومسای در هورامان کردستان به دلیل بارندگی

به گزارش خبرگزاری مهر، منصور مهرزاد اظهار کرد: کومسای از جمله برنامه‌هایی است که هرساله در نیمه اردیبهشت‌ماه در این منطقه جهانی به ‎صورت ویژه و باشکوه هرچه تمام‌تر برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه این مراسم آئینی در محوطه‌ای روباز و در مجاور زیارتگاه سیدمصطفی مشهور به پیرشالیار از نوادگان و سادات حضرت امام جعفرصادق (ع) برگزار می‌شود، به دلیل بارش رحمت الهی لغو شد.

مراسم پیرشالیار و مراسم کومسای (جشن بهارانه پیرشالیار) هورامان دو رویداد مهمی بود که آبان‌ماه سال گذشته به‌صورت بین‌المللی با ثبت آن در تقویم گردشگری کشور موافقت شد.

نکته قابل توجه این رویداد مهم، مردمی بودن آن است و این مراسم توسط خود مردم، ریش سفیدان و جوانان منطقه برگزار می‌شود و هیچ نهاد و یا اداره دولتی در امر برگزاری آن دخیل نیست.

کد خبر 6095944

دیگر خبرها

  • فیلمی از مراسم تشییع شهید تازه تفحص شده در روستای ده محمد
  • مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام
  • خراسان جنوبی عزادار شهادت امام صادق (ع) + تصاویر
  • لغو مراسم آیینی سنتی کومسای در هورامان کردستان به دلیل بارندگی
  • ببینید | آب‌گرفتگی معابر عشق‌آباد خراسان‌جنوبی و درخواست کمک توسط مردم
  • هلال احمر آماده باش است
  • آماده‌باش جمعیت هلال‌احمر به دنبال هشدار سیلاب
  • دغدغه مردم زیرکوه در خصوص تخریب قنوات و جاده‌ها ویژه پیگیری می‌شود
  • پیشرفت‌های علمی نتیجه آموزش‌های معلمان است
  • میزبانی ۲۷ بقعه متبرکه خراسان جنوبی از عزاداران شهادت امام صادق (ع)