Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-16@07:16:52 GMT

دستفروشی که جهان عرب را به لرزه درآورد+ عکس

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۵۲۰۱

دستفروشی که جهان عرب را به لرزه درآورد+ عکس

رکنا: امروز سالگرد اتفاقی است که تبعات آن یقه بسیاری از دولت‌های عربی منطقه را گرفت و منجر به سقوط برخی حکام و رئیس‌جمهوری‌های مادام‌العمر شد.

هشت سال پیش در چنین روزی، برابر ٨ دسامبر ٢٠١٠ میلادی، محمد بوعزیزی، دستفروش تونسی که مثل همیشه با گاری میوه‌فروشی خود عازم بازار Store میوه‌فروش‌های شهر سیدی بوزید بود، از سوی ماموران پلیس Police مورد ضرب و شتم قرار گرفت و گاری‌اش مصادره ‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برخورد تحقیرآمیز آن هم مقابل چشم دوستان و همشهریان برای محمد گران تمام شده و حتی او را به گریه می‌اندازد. محمد به شهرداری می‌رود تا از برخورد پلیس شکایت کند، اما آنجا هم کسی به تظلم‌خواهی‌اش توجه نمی‌کند. او هم که وضع را چنین می‌بیند مقابل ساختمان شهرداری یک ظرف تینر روی بدنش ریخته و خود را آتش می‌زند.

زبانه‌های آتش، از خاورمیانه تا غرب آفریقا

آتشی که محمد بوعزیزی برافروخت، دامن بسیاری از سران عرب را گرفت. زین‌العابدین بن‌علی، رئیس‌جمهوری مادام‌العمر تونس راه چاره را در فرار Escape از کشور دید و با خانواده‌اش به عربستان گریخت. حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری مادام‌العمر مصر نیز بالاخره بعد از سال‌ها از قدرت کناره گرفت و آماده تشکیل دادگاه و محاکمه شد. معمر قذافی رهبر لیبی اما سرنوشتی عبرت‌آموز یافت و طی جنگ و گریز با انقلابیون در شهر زادگاه خودش سِرت کشته شد. در یمن نیز شدت اعتراضات مردمی، علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری مادام‌العمر را مجبور به فرار از این کشور کرد. در الجزایر، اردن، بحرین، عربستان، سودان، کویت، موریتانی و مراکش اعتراضات منجر به سقوط Fall دولت نشد، اما حکومت امتیازاتی را به مردم و معترضان داد. این میان سوریه اما سرنوشتی تراژیک یافت و به دلیل دخالت‌های قدرت‌های بزرگ و برخی کشورهای منطقه، تروریست‌های سلفی از تمام نقاط دنیا راهی این کشور شدند و جنگی را رقم زدند که هنوز بعد از هفت سال به سرانجام قطعی نرسیده است.

راه محمد بوعزیزی و ١٣ رهرو شعله‌ور

محمد بوعزیزی از حادثه Incident خودسوزی جان سالم به‌درنبرد. آمبولانس بعد از ٩٠ دقیقه در محل حاضر شد و جسم بی‌جان او را به بیمارستان رساند. ماجرای این خودسوزی همچون جرقه‌ای انبار باروت تونس را منفجر می‌کند و مردم خسته از فساد مسئولان را به خیابان‌ها می‌کشاند. پس از شدت گرفتن اعتراضات، زین‌العابدین بن‌علی برای ملاقات محمد بوعزیزی به بیمارستان می‌رود، اما دیگر خیلی دیر شده است؛ هم برای دستفروش بخت‌برگشته و هم برای رئیس‌جمهوری مادام‌العمری که مجبور است بعد از ٢٤‌سال همه چیز را بگذارد و برود. محمد بوعزیزی ١٧ روز پس از خودسوزی به دلیل عوارض ناشی از این اقدام در بیمارستان درگذشت، آن هم درحالی‌که ٢٦‌سال بیشتر نداشت. ١٠ روز پس از مرگ او زین‌العابدین بن‌علی از تونس گریخت. پس از مرگ بوعزیزی ١٣ نفر در کشورهای مختلف عربی اقدام به خودسوزی کردند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

تجاوز مرگبار به یک زن جوان در پارک / این زن می خواست شهردار شود+عکس سعید با نازی دعوا کرد و از خانه رفت/ وقتی به خانه برگشت یک مرد آنجا بود! پشت پرده پرونده سیاه آقای سوپراستار از زبان بازپرس حسین پور + فیلم این خودپردازبه جای اسکناس، طلا می‌دهد +عکس مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا علت مرگ ملیکا زیبایی نژاد بازیگر شیرازی اعلام شد +عکس جزییات شرط‌ بندی و تبانی در ۲ بازی تیم ملی فوتبال ایران لو رفت سقوط دلخراش پسر نوجوان از پشت بام برج 14 طبقه / مادر شاهد حادثه بود+ عکس فیلم نجات یک دختر در هنگام خودکشی توسط دانشجوی مازندرانی تصادف زنجیره‌ای در کرمانشاه ۳ کشته و ۵ زخمی بر جای گذاشت+عکس دردسر فعالیت زن فوتبالیست ایرانی در سایت شرط بندی برای شوهر لیگ برتری اش قاچاق اسلحه قهرمان پر افتخار ایرانی را پشت میله های زندان انداخت دزدی مرد عینکی از بانک مثل آب خوردن ! +تصاویر تهدید وزیر ارتباطات با استخر فرح این 2 سارق مسلح تهرانی را می شناسد؟ / آنها بیرحم هستند + عکس

منبع: رکنا

کلیدواژه: بازار Store پلیس Police ضرب و شتم فرار Escape سقوط Fall حادثه Incident جهان عرب دولت سقوط عکس رئیس عکس فیلم زن جسد دختر جوان همدستی زن جوان خاش خانواده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۵۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه ریاست الماسخاله در هیات فوتبال گیلان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای گیلان؛ مجمع انتخابات رئیس هیات فوتبال گیلان با حضور مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال در سالن اجتماعات ملل منطقه آزاد انزلی برگزار شد که در نهایت قربانعلی الماسخاله با کسب ۳۷ رأی از ۳۸ رأی مأخوذه در سمتش ابقا شد تا وارد چهارمین دوره متوالی خود در این عرصه شود. 
دیگر نامزد‌های احراز این پست محمد حق شناس، فاضل بازیار، سیدمهدی خدمت بین دانا، اسماعیل رجب زاده پیش از آغاز رای گیری انصراف دادند و نقی هدایتی هم در اعتراض به فرآیند روند برگزاری مجمع، جلسه را ترک کرد.
همچنین در این مجمع میر شهاب مومنی با ۳۵ رای نائب رئیس آقایان، مریم آزمون با ۳۶ رای نائب رئیس بانوان و محمد خوشنود با ۲۳ رای نماینده هیات شهرستان‌ها و عضو هیات رئیسه هیات فوتبال گیلان شدند.

دیگر خبرها

  • حمله ایران پرچم قدرت بی‌نظیر ایران را به اهتزاز درآورد
  • کسب‌وکار میلیونی در زیر ‌زمین | چگونه دستفروشان، مترو را قرق کرده‌اند؟
  • دستفروشی زیرزمین؛ روزی ۷ میلیون!
  • وزیر خارجه عربستان به پاکستان می‌رود
  • عملیات قاطع ایران کاخ مستکبران را به لرزه در آورد + تصاویر
  • عملیات «وعده صادق» لرزه بر جان اسرائیل غاصب انداخت
  • ادامه ریاست الماسخاله در هیات فوتبال گیلان
  • واکنش ترامپ به تنش میان ایران و اسرائیل
  • بریکس ظرفیت بالایی برای متوازن‌سازی نظم فعلی جهان و مهار سرکشی غرب به ویژه آمریکا دارد
  • ترامپ: رئیس‌ جمهوری داریم که نمی‌داند که کجاست!