جایزه پژوهش سینمایی سال برگزیدگان خود را شناخت
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۵۳۱۶
به گزارش پارس نیوز،
دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال با معرفی برگزیدگان با حضور مدیران سینمایی در فرهنگستان هنر به کار خود پایان داد.
در ابتدای این مراسم محمود اربابی رئیس شورای سیاستگذاری جایزه و معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و سمعی و بصری گفت: هفته پژوهش را به پژوهشگران تبریک میگویم و وظیفه خودم میدانم، از همه کسانی که در برگزاری این رویداد فرهنگی زحمت کشیدند به ویژه از استادان دانشگاه، هنرمندانی که پژوهش میکنند، از مجموع داوران، شورای علمی پژوهشی و مهندس حیدریان که تلاش بسیار کرد تا پژوهش در سینمای ایران به صورت سازمان یافته دنبال شود، تشکر کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: تردید نداریم که سینمای ایران اگر متکی بر فعالیتهای پژوهشی نباشد، مسیر آینده را که تا به امروز افتخارات زیادی به همراه داشته را نمیتواند به خوبی طی کند و امیدوارم با حضور شما عزیزان پژوهشگر فضایی برای پیشروی پرقدرت سینمای ایران در این مسیر فراهم شود.
در ادامه روحالله حسینی مدیر مدرسه ملی سینما نیز گفت: خوشحالم که مدرسه ملی سینمای ایران که برای پر کردن کاستیهای پژوهش پا به عرصه وجود گذاشته، در این رویداد مهم نقش داشته است.
وی افزود: چند سوال میپرسم و از شما میخواهم به آن فکر کنید. از چه زمانی، چطور و به چه دلایلی سینمای ایران در عرصه جهانی این جایگاه رفیع را کسب کرده است؟ اساسا حوزه نفوذ سینمای ایران در سطح بینالمللی کجاست؟ این رفعت و بلندی را با چه متری میشود، ارزیابی کرد؟ این سینما با جامعه و پدیدههایی مثل دولت، حاکمیت، اقتصاد و... چه نسبتی دارد؟ چه کسانی پول صرف این سینما میکنند؟ این سینما چگونه و کی کمدی و کی دچار بحران میشود؟ فکر میکنم هیچ یک از ما در هر مقام و موقعیتی که هستیم اگر دغدغه سینما و فرهنگ داشته باشیم، گریزی از این سوالات نداریم و هیچ راهی جز پژوهش و تحقیق برای رسیدن به جوابهای مفید به این پرسشها پیش روی ما نیست.
در ادامه دبیر دومین جایزه پژوهش سینمایی گفت: بسیاری از همکاران من در نشستهای تخصصی و مصاحبهها به اشکال گوناگون درباره جایگاه و اهمیت پژوهش برای توسعه و رشد سینمای کشور صحبت کردهاند. بنابراین من هر مطلبی در این زمینه بگویم، تکراری است.
احمد ضابطی جهرمی افزود: در انجام این خدمت لطف خدا شامل حال ما بود؛ به گونهای که دست نیاز به سمت هرکسی دراز کردیم، دست ما را فشردند و استقبال کردند. اندیشه پژوهشی در قالب برگزاری این جایزه از سوی هر فرد و هر گروهی بوده، شایسته تحسین است و من به عنوان آموزگار این رشته این عده را تحسین میکنم.
وی با بیان اینکه من نمیتوانم بگویم این جایزه آغاز تفکر علمی درباره سینماست، بلکه آغاز یک جنبش درباره پدیدههای سینمایی است، اظهار داشت: من از نسلی هستم که اگر کسی درباره پژوهش در سینما حرف میزد، مورد تمسخر قرار میگرفت. چه برسد کسی میخواست پایاننامهای در این باره بنویسد. خودم وقتی پژوهشی درباره یکی از فیلمها انجام دادم استادم اجازه نداد، مقالهام را در کلاس بخوانم. این خاطره را هرگز فراموش نمیکنم.
جهرمی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از پژوهشهای تحصیلات تکمیلی در ایران و خارج به این رویداد رسیدند که این حقانیت سینمایی است که ظرفیت علمی و هنری دارد. دوره دوم جایزه پژوهش کار خود را از مرداد گذشته آغاز کرد و پس از انتخاب اعضای شورا، این شورا به بازنگری پرداخت و بعد متن فراخوان را ارائه دادیم.
وی گفت: هیچ پژوهشی در هیچ بخش سهگانه این رویداد، امتیاز اصلی را نگرفت از همین رو جوایز با رویکردی تشویقی ارایه میشود.
در ادامه این مراسم حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی نیز گفت: وظیفه دارم از آقای اربابی و همکارانش در برگزاری این رویداد تشکر کنم. البته این جایزه در دوران مدیریت آقای حیدریان راه افتاده و امیدوارم تداوم پیدا کند. آنچه جانمایه اصلی را در هر حوزهای تشکیل میدهد، تفکری است که معمولاً مغفول واقع میشود.
انتظامی افزود: امیدوارم زمینههای توسعه این امر ارزشمند به معنی مشارکت دانشگاهها، صنوف مختلف فراهم شود و ادامه داشته باشد. در فضای ناشی از حضور فناوری اطلاعات سرعت تحولات بسیار بالاست و هر چیزی در همسایگی این موارد قرار میگیرد، سرعت میگیرد. وظیفه خود میدانم از استادان ارجمندی که در این حرکت به سازمان سینمایی کمک کردند، تشکر کنم.
در ادامه این مراسم از محمد تهامینژاد کارگردان سینمای مستند به دلیل سالها فعالیت پژوهشی در عرصه سینما قدردانی شد.
در بخش دیگری از این مراسم از محمدمهدی حیدریان رییس سابق سازمان سینمایی نیز قدردانی شد. علیرضا رضاداد به نمایندگی از حیدریان این لوح تقدیر را دریافت کرد.
در ادامه مراسم برندگان دومین جایزه پژوهش سینمایی سال به شرح زیر معرفی شدند:
***بخش پایان نامهها
۱- شیوههای انتخاب و نمایش فیلم در سینمای ایران در دهه-ی ۱۳۸۰ آقای محمدرضا رسولی.
۲-مطالعه دلایل اجتماعی و ارتباطی شکل گیری واکنش ناخواسته در میان تماشاگران آثار اجتماعی سینمای ایران، آقای امیررضا تجویدی
۳- تحلیل مفهوم ژانر در سینمای ایران» آقای وحیدالله موسوی
***بخش طرحهای پژوهشی
۱-تهیه و تدوین اصول، استانداردها و الگوهای ساخت، توسعه و بازسازی سینماها در ایران، آقای دکتر علیرضا عینی فر
۲-امکان سنجی و شناسایی الزامات تامین مالی جمعی تولیدات بلند حرفهای در سینمای ملی ایران، آقای دکتر سیاوش صلواتیان
***بخش مقالات
۱-فرهنگ عامه و تاثیر آن در شکل گیری ژانر کلاه مخملی در سینمای ایران، آقایان دکتر سیدعلی روحانی و پویان غفاری.
۲- برساخت معنایی زن روشنفکر خاص در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی، خانم ساره امیری و آقای احسان بابایی
***بخش جایزه ویژه دبیر
نظریه و روش شناسی سینه متریکس در مطالعات سینمایی: تحلیل سبک و فرم فیلمسازان سینمای ایران، آقای شهاب کلهر منفرد،
انتهای پیام/
منبع: پارس نیوز
کلیدواژه: فرهنگستان هنر معاون فناوری سینمای ایران حسین انتظامی ایران مدرسه جامعه اقتصاد پول رشد تحصیلات تکمیلی فناوری اطلاعات سینمای مستند انقلاب پول سینمای ایران سینمای مستند فرهنگستان هنر معاون پارس پارس نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۵۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای جنجالی که «نماوا» به پا کرد
طی ساعات اخیر ویدئویی از محمدحسن شانهساززاده مؤسس شاتل و نایبرئیس هیئتمدیره پلتفرم نمایش خانگی نماوا منتشر شده است که در آن حرفهای عجیب و غریبی میزند و همه بازیگران و تهیهکنندههای سینمای ایران را به بیاخلاقی متهم میکند.
به گزارش برترينها؛ شانهساززاده در این ویدئو میگوید: «بازیگران این سریالها خیلی بی اخلاقاند. بازیگران و تهیهکنندهها همه بیاخلاقیهای خاص خودشان را دارند و به قرارداد و حرفشان متعهد نیستند. من در چند صنعت مختلف بودم از لوازم خانگی تا مصالح ساختمانی، کاشی سرامیک، خودرو و ... بودم من به بیاخلاقی اینها هیچ جا ندیدم. اسمشان این است که هنرمندند و مثلا فرهیخته و فرهنگیاند، اما بسیار بی اخلاق اند [..]اول و آخرشان پول هست. شما پول بده هر کاری میکنند.»
کد ویدیو دانلود فیلم اصلیاین ویدئو واکنشهای زیادی به دنبال داشت و نهال موسوی، روزنامهنگار نیز طی یادداشتی در این باره نوشت: شنیدن این حرفها از شخصی که سالها مدیر یکی از بزرگترین پلتفرمهای نمایش خانگی بوده و با این جمع بستن همه هنرمندان به صفاتی که گفته است بسیار تاسف آور است. واقعا این سخنان چنان شرم آور است که حتی نباید به آن اصلا پرداخت، ولی باید به آقای شانهساز (به این اسم معروف است) چند نکته را به اختصار یادآوری کرد. تمام مشکل از همین نگرش است که فکر میکنید اول و آخرش پول است و اگر پول بدهی هر کاری را میکنند.
این نگاه شما طبیعتا همین توقع را هم ایجاد کرده است و اگر که پول بدهید مطالبه هر کاری را هم دارید! و بالطبع هنرمندی یا هر شخصی مخالفت کند و حاضر به انجام آن نشود از نظر شما احتمالا عهد شکسته است و بی اخلاقی کرده است.
به گفته خودشان، ایشان در چند صنعت مختلف بوده و اتفاقا مشکل بعدی همینجاست شما که در لوازم خانگی یا مصالح ساختمانی و خودرو فعال بودهاید به سینما و سریال سازی چه ارتباطی دارید؟ احتمالا فکر میکنید، چون پول دارید و پول میدهید میتوانید هر کاری بکنید!
پس دانش، تجربه، تخصص و ... در زمینه هنر صنعت پیچیدهای، چون سینما چه میشود؟ آیا صرف همین داشتن پول کافی است که شما وارد این حوزه شوید و عاقبت هم به این نتیجه گیری برسید؟ فیلمسازی بسیار پیچیدهتر و سختتر از این است که یک پولدار فقط به دلیل پول دار بودن وارد آن شد، در همین کشور افرادی بسیار پولدارتر از شما وجود دارد که حاضر به انجام چنین کاری نشدهاند، چون آنها این درک را دارند که اگر من در فلان صنعت موفق بودهام دلیل نمیشود که در سینما هم بتوانم همین موفقیت را داشته باشم.
آقای شانه ساز، حرف شما شاید در مورد برخی از هنرمندان و سینماگران درست باشد هیچ صنف و رشتهای در این جهان پاک و منزه نیست و در هر حیطه کاری افراد خوب و بد وجود دارد، ولی این که شما اینچنین نشسته و بدون ذرهای استثنا و یا کم و زیاد چنین حکمهای را صادر میکنید به نظر خود شما اخلاقی است؟ به نظرم بسیار مهم است که از شما پرسید شما با چه کسانی کار کردهاید و ارتباط داشتهاید که به این نگرش رادیکال رسیدهاید؟ حال که شما موضع خود را در ارتباط با افرادی که با آنها همکاری داشتهاید به این صراحت گفتید، باید نظر طرفهای مقابل همان محدوده مشخصی که با شما کار کردهاند در مورد شما را هم پرسید و بدانیم آنها درباره شما چه میگویند که شما آنها را چنین بی اخلاق میدانید؟
در پایان باید گفت که چقدر تاسف آور است که یک شخصی با این ادبیات و نگرش نسبت به هنرمندان همچنان در این حیطه فعالیت کند. وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، خانه سینما، ساترا و ... در ارتباط با این بی احترامی نسبت به هنرمندان کشور هیچ نظری ندارند؟ روزگار غریبیست نازنین ...
همایون اسعدیان کارگردان سینما و تلویزیون نیز در واکنش به این اظهارات گفت: آقای شانهساززاده یکی از مدیران ارشد نماوا با حرفهایی که بیشتر زیبنده خودشان است بازیگران و تهیهکنندگان سینمای ایران را مورد نوازش قرار دادند! من در چهلسال گذشته شاهد این میزان از وقاحت در اظهارنظر کسی در مورد هنرمندان نبودم و این صحبتها بیسابقه است. بهخصوص وقتی سوالکننده از آقای شانهساززاده میپرسد نگران عدم همکاری بازیگران و تهیهکنندگان پس از این حرفها نیستید؟ میگوید پول که بدهید میآیند!
قیاس به نفس میفرمایید جناب شانهساز! حداقل برای منی که در دو پروژه با شما کار کردم و چیزهای بسیاری از شما دیدم این حرفها باعث تاسف است. جناب شانهساز برای حفظ حرمت سینمای ایران، من، همایون اسعدیان عضو کوچک این سینما تا زمانیکه شما در نماوا حضور داشته باشید در هیچ سمتی با این مجموعه همکاری نخواهم کرد.
مازیار میری هم در این مورد گفت: آقای شانهساز فرمایشاتی داشتند که واقعا باعث تاسفه. البته از نظر من تاسف بزرگتر جایی است که مدیران فرهنگی کشور شرایطی به وجود میآورند که افراد کاسب کاری همچون ایشان عهدهدار و تصمیمگیر امور فرهنگی میشوند و از آنجا که بر خلاف تصورشان معتقدم اخلاق و شرافت بیش از هر حرفهای نزد اهالی سینماست تا زمانی که ایشان رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکند از تمام پروژههایی که قرار به همکاری با این پلتفرم داشتم انصراف میدهم.
رضا کیانیان عضو انجمن صنفی بازیگران سینمای ایران نیز در واکنش به این ماجرا نوشت: من هم سخنان نایبرئیس پلتفرم نماوا که به بازیگران و تهیهکنندگان توهین کرده بود را شنیدم. اتفاقا به همین علت واکنش انتقادی آقایان همایون اسعدیان و مازیار میری را در صفحه خودم استوری کردم و بازنشر دادم. اصلا دوست ندارم راجع به آن فرد و ادبیات زشت او حرفی بزنم و او را مخاطب قرار دهم، ولی این را بگویم که قرار است انجمن بازیگران سینمای ایران یک شکایت قضایی از نایبرئیس نماوا تنظیم کند. باید منتظر باشیم و ببینیم قوه قضائیه چه تصمیمی درباره سخنان توهینآمیز این فرد میگیرد.
اسماعیل عفیفه تهیهکننده سریال جنگل آسفالت که از طریق نماوا پخش میشود در جواب به حرفهای مدیر ارشد این پلتفرم درباره بازیگران و تهیهکنندگان نوشت: ما به اندازه جناب شانهساززاده درگیر پول نیستیم که بهخاطرش هرکاری بکنیم. ما مانند ایشان ابوالمشاغل نیستیم و شغل و میزان درآمد و سابقه و سطح زندگی ما چیز پنهانی ندارد. من در زمان مسئولیت آقای شانهساززاده قراردادی با نماوا نداشتم و قرارداد جنگل آسفالت با تیم مدیریتی جدید بسته شد و علیرغم بالا و پایینی که هر پروژه دارد صمیمانه و همراه با اعتماد متقابل مشغول کاریم. تهمتهای ایشان قابل پیگرد قانونی است، اما در حال حاضر تیم ما و مجموعه نماوا فصل مشترکی به نام «جنگل آسفالت» دارد، پس ما مانند ایشان مصداق این بیت سعدی نمیشویم که یکی بر سرِشاخ بُن میبرید..»
محسن کیایی و پرویز پرستویی نیز به این ویدئو واکنش نشان دادند:
در انتها، اما روابط عمومی پلتفرم نماوا در واکنش به صحبتهای جنجالی شانه ساز از هنرمندان پوزش خواست و نوشت: غیر از هنر که تاج سر آفرینش است / دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست
مجموعه نماوا به عنوان یکی از قدیمیترین سکوهای نمایش خانگی مفتخر است که سالها خود را به منزله خانه سینماگران و هنرمندان ایران تلقی کرده و رابطه احترامآمیز و مبتنی بر اصول حرفهای با ایشان را همواره راهنمای عمل خود داشته است.
نماوا در بحرانهای اقتصادی سالهای اخیر سینمای ایران، در کنار سایر سکوهای نمایش، کوشیده فضا و فرصتی فراهم کند تا آسیبهای کمتری متوجه نیروهای خلاق سینما شود. هرچند که در جریان ساخت و نمایش برخی مجموعههای نمایشی مشکلاتی با برخی از همکاران پدید آمده باشد و مجموعهای علیرغم صرف هزینههای گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده باشد، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه اخیر نایب رئیس هیات مدیره نماوا را میباید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد.
مجموعه نماوا ضمن پوزش از هنرمندان شریف و نجیب و جامعه اصناف سینمای ایران تاکید دارد که تداوم رابطه مودتآمیز و محترمانه با سرمایههای گرانسنگ سینمای ایران همچنان مهمترین سرمایه او خواهد بود.