Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-29@00:29:36 GMT

بزی که پول پارو می کند+آلبوم تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۵۳۷۴

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ،بز سانن، حيواني اهلي که نگهداري آن ثروت آفرين است. این حیوان خارجی نژادي از بز شيري    بومي کشور فرانسه است که حالا در بسياري از کشور هاي دنيا يافت مي شود.  در بين تمام نژاد هاي شيري بز در دنيا سانن بيشترين پراکندگي را در دنيا دارد. از مهمترين ويژگي هاي اين حيوان سازگاري بالا با رژيم هاي خوراکي گوناگون و اقليم هاي متفاوت از جمله در مناطق کوهستاني و  دشت هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای آشنایی بیشتر با این حیوان اهلی خوش یمن و بابرکت راهی مهریز می شوم تا با چند تن از پرورش دهندگان این حیوان اهلی همصحبت شوم.

 

گشتی در میان پرورش دهندگان بز سانن

يکي از کساني که ده سال قبل به پرورش و نگهداري بز سانن روز اورده است آقاي دهقان از جوانان مهريزي است. او کارش را با 7 راس بز سانن آغاز کرد حالا او 26 راس بز سانن دارد و حدود 300 راس هم يا فروخته و يا براي توليد گوشت ذبح کرده است.

دهقان ميگويد نگهداري بز سانن سود آوري بالايي د ارد و او با علاقه اين کار را دنبال کرده است.

برادرش مهدي هم در اين ده سال او را همراهي کرده است  بجز او دو کارگر هم در دامداري انان اشتغال دارند.

مهدي مي گويد:  هم شير و ماست و ساير لبنيات  و گوشت را توليد ميکنند  و هم بز هاي نرشان براي تکثير در ساير شهرها و استانها خريداران خوبي دارد.

 

 چند قلو زايي و توليد شير بالا ویژگی برتر بز سانن

معاون امور دام وطیور جهاد کشاورزی استان یزد به ما می گوید :بز سانن چند قلو زاست و هر سال توان  يک تا دو زايش را دارد

سلیم می افزاید: مهمتر اينکه شير توليدي اين بز در مقايسه با ساير گونه هاي بز شيري 4 برابر بيشتر است.

وی اضافه می کند:  بز هاي نژاد بومي در کشورمان بين يک تا حداکثر دو کيلوگرم در هر روز شير دارند اما بز هاي شيري سانن بطور ميانگين 4 تا 8 کيلو شير توليد ميکنند.

 

 ویژگی برتر اقتصادی پرورش بز سانن

هزینه پایین درآمد بالا از ویژگی های برتر اقتصادی پرورش بز سانن است. آن گونه که رئيس اداره دام و طيور جهاد کشاورزي مهريز مي گويد بسياري از هزينه هاي نگهداري بز سانن از جمله خوراک هزينه کارگر و سوخت در مقايسه با ساير بزها بسيار پايين تر است  و در برابر بيماريها هم مقاومت بالايي دارد.

همين موضوع اشتياق دامداران براي نگهداري بز سانن را بيشتر کرده است.

زارع ميگويد: مهريز قطب  دام و طيور استان يزد است و در زمينه نگهداري پرورش و تکثير دام هاي سبک پر توليد از جمله سانن در استان پيشرو بوده است.

او ميگويد هم اکنون 5 واحد نگهداري و پرورش بز سانن در اين شهرستان فعال است.

 

مهريز الگوي نگهداري بز سانن

شرايط خوب شهرستان مهریز براي نگهداري بز سانن این شهرستان را به قطب پرورش این دام به صرفه  در استان یزد تبدیل کرده است. رئيس جهاد کشاورزي مهريز معتقد است مهریز زمينه خوبي براي برند سازي نژاد بز سانن دارد و ميتواند به عنوان الگويي براي تکثير و نگهداري سانن در کشور باشد.

جعفري می گوید :  با اين کار هم نگهداري و پرورش و هم فراوري توليدات اين بز  رونق خواهد يافت و از سوي ديگر موجب اشتغال و کارافريني بيشتر و  سود اوري بالايي براي دامداران خواهد شد.

معاون دام و طيور جهاد کشاورزي استان هم اظهار می دارد :  حمايت از گسترش پرورش بز سانن در استان از سياست هاي  اين سازمان است و حمايت هاي تسهيلاتي خوبي از کساني که در اين عرصه وارد شوند خواهد شد.

سليم مي گويد:  در حال حاضر  يکصدو 50 نفر در استان به پرورش 10 هزار بز سانن در گله هاي ده تا 200 راسي مشغولند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان نیز در مورد حمایت های این سازمان برای توسعه نگهداری وپرورش بز سانن گفت  علاقه مندان می توانند از تسهیلات خرید دام تا سقف 400 میلیون تومان وبا کارمزد شش درصد بهره مند شوند.

در هر حال بز سانن  يکي از ظرفيت هاي بالا براي ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي براي علاقه مندان به اين کار است.

و حالا بز سانن اين حيوان اهلي سفيد رنگ منبع درآمد و سوداوري شده براي  کساني که روزي او را در انيميشن ها مي ديدند.

به اميد آنکه روز به روز با حمايت دست اندر کاران شاهد توسعه نگهداري دام هاي سبک پر توليد باشيم چراکه هم در راستاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي است و هم با شرايط  کم آبي کشورمان و از جمله استان يزد  سازگاري بالايي دارد.

نویسنده : غلامرضا استاد

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: صداوسیما یزد گزارش تصویری عکس خبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۵۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیران استان بوشهر از مراکز نگهداری کودکان حمایت کنند

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی مهرانگیز عصر چهارشنبه در بازدید از مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان دختر ۶ تا ۱۲ و ۱۳ تا ۱۸ سال و پسران ۶ تا ۱۲ بهزیستی استان بوشهر با اشاره به اهمیت دادن به مسائل روانشناختی این کودکان گفت: کار کردن روی مهارت‌ها و توانمندی‌های روانی و مذهبی فرزندان باعث می‌شود تا آمادگی‌های لازم را جهت گذراندن بحران‌های زندگی در بزرگسالی کسب کنند.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر به جذب کمک‌های خیرین اشاره کرد و گفت: کمک‌های خداپسندانه خیرین می‌تواند در تأمین رفاه و آموزش‌ها و برطرف کردن نیازهای ضروری این کودکان بسیار اثرگذار باشد.

در این بازدید با پیگیری‌های رئیس کل دادگستری استان یکی از خیران تقبل کرد هزینه‌های دارویی کودکان و نوجوانان این مراکز را تأمین کند.

سرپرست بهزیستی استان بوشهر نیز ضمن تقدیر از حمایت و تلاش‌های مجموعه دادگستری و پیگیری مجدانه نسبت به مشکلات این کودکان، گزارشی را از اقدامات صورت گرفته به کودکان و نوجوان نگهداری در این مراکز ارائه کرد.

در پایان رئیس کل دادگستری استان بوشهر هدایایی به کودکان اهدا کرد.

کد خبر 6063844

دیگر خبرها

  • نسخه الکترونیکی «آتش» منتشر شد/ این بارگوش می‌بیند و چشم می‌شنود
  • خیران استان بوشهر از مراکز نگهداری کودکان حمایت کنند
  • آیا برنج دوباره گرم‌شده باعث مسمومیت غذایی شود؟
  • شکیرا ول‌کن نیست: سیلی دوباره به صورت پیکه!‏
  • شکیرا: جدایی از پیکه؟ از بند شوهر آزاد و رها شدم!
  • راه‌اندازی مرکز جدید نگهداری بیماران اوتیسم در کردستان
  • رفع مشکل شبکه آبرسانی روستای زاویه حسن خان در خوی
  • پرهیز از نگهداری طلاجات و وجوه نقد در منزل
  • آواز سه نسل خوانندگی در «شهر مناجات»/ با این آلبوم آرام می‌گیرید
  • برنج دوباره گرم شده باعث مسمومیت غذایی می‌شود؟