Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:20:27 GMT

70 درصد اسناد دشت گردیان آماده است

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۵۵۲۴

70 درصد اسناد دشت گردیان آماده است

تبریز- ایرنا - رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از آماده شدن دو سوم اسناد دشت گردیان و واگذاری اسناد تمام اراضی این دشت به صاحبان اراضی خبر داد.

محسن نریمان روز سه شنبه در جلسه با اعضای تعاونی تولید روستایی دشت گردیان، با اشاره به برخی از ساخت و سازها و تغییر کاربری های غیر مجاز در این دشت، خاطرنشان کرد: طبق قانون، هرگونه تغییر کاربری و ساخت و ساز غیر مجاز باید تخریب شود، اما سازمان منطقه آزاد ارس در حال رایزنی برای تعیین تکلیف و تدوین الگو و مقررات ساخت و ساز در اراضی این دشت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اعلام کرد: مجوز لایروبی استخرهای برداشت آب دشت گردیان صادر شده و این موضوع در دست اقدام است.
وی با اشاره به وجود اراضی بدون کاشت، تاکید کرد: اراضی بدون کاشت از طریق مدیریت کشاورزی پیگیری شود تا مورد بهره برداری قرار گیرند.
نریمان در زمینه امنیت هر چه بیشتر این دشت، گفت: از طریق حراست سازمان محدودیت های ترددی برای انتقال و جابجایی لوازم در ساعات شبانه اعمال خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در پایان اعلام کرد: با توجه به آغاز فصل سرما، جاده های خاکی موجود دشت گردیان مورد بازبینی و اصلاح قرار می گیرد.
اعضای تعاونی تولید روستایی دشت گردیان نیز در این جلسه مشکلات و مسائل موجود را با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در میان گذاشتند.
تعیین تکلیف مشکلات ساخت و سازهای غیر مجاز و تغییر کاربری های غیر قانونی در دشت گردیان، تکمیل زیرساخت های دشت در حوزه برق، آسفالت باقیمانده جاده ها، رفع ایرادات شبکه آبرسانی و لایروبی استخرهای برداشت آب، اراضی کاشته نشده دشت، افزایش امنیت شبانه و همچنین ارائه اسناد مالکیت اراضی جزو موارد طرح شده در این جلسه بود .
به گزارش ایرنا، دشت گردیان در شمال هادیشهر و در فاصله 5 کیلومتری جنوب شرقی شهر جلفا واقع ‌شده است و از شمال به ارتفاعات اوچ تپه، رودخانه ارس و جاده مرزی آسفالته جلفا-سیه رود و از شرق به اراضی روستاهای نوشروان و از جنوب به ارتفاعات پشت بایر و هادیشهر و از غرب به اراضی شوره زار شجاع و خط راه‌آهن تبریز-جلفا محدود می‌ شود.
مطالعات عمران اراضی ارس کنار توسط معاونت طرح و برنامه وزارت کشاورزی وقت در حدفاصل سدهای ارس و اصلاندوز در سال 1368 شروع و از ده متر مکعب سهم حق آبه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه ارس 4/1 مترمکعب در ثانیه آن به دشت گردیان اختصاص یافت.
واگذاری اراضی به بهره‌برداران از نیمه دوم سال 79 آغاز شده است.
عملیات اجرایی طرح با سرمایه‌گذاری بانک زمین به ‌عنوان مجری و شرکت فراز آب به‌عنوان مشاور آغاز شد و با تفکیک2500 هکتار از اراضی ،اقدام به برنامه‌ریزی جهت بهره‌برداری دشت به ‌صورت کشت آبی و با نام تعاونی تولید گردیان کرد.
بر اساس اقدامات انجام شده 1833 هکتار از اراضی دشت گردیان جهت کشت و کار مناسب تشخیص داده شد که از این میزان 1421 هکتار به احداث باغ (زردآلو، انگور، پسته، آلبالو، فندق، سیب و کشت مخلوط) و 412 هکتار برای زراعت (یونجه، ذرت علوفه ای و جالیز در کنار گندم و جو) اختصاص یافت.
دشت گردیان با توجه به ظرفیت‌های موجود در عرضه تولید کشاورزی می تواند یکی از بسترهای صادرات محصولات باغی مد نظر قرار گیرد و در زمان حاضر سالانه حدود 20 هزار تن انواع محصولات باغی در آن دشت تولید می شود.
میزان اشتغالزایی در دشت گردیان حدود 1560 نفر است.
3071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي ارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۵۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری بدون اغماض پیگیری می‌شود

سیدمهدی هاشمی عضو شورای قضایی و مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در دیدار با رئیس حوزه قضایی سیرجان با بیان اینکه به موجب قانون جامع حدنگار به دستگاه‌های مختلفی در زمینه حدنگاری تکلیف بار شده است، گفت: در صورت استنکاف نهادهای ذی‌ربط، ترک فعل مدیران مربوطه پیگیری می‌شود.

ظهر امروز مدیرکل ثبت استان در دیدار با رئیس دادگستری سیرجان ضمن اشاره به جایگاه مالکیت اشخاص در اعصار گذشته ایران و همچنین توجه ویژه شرع مقدس اسلام به مالکیت خصوصی افراد گفت : ایرانیان مبدع حدنگاری بوده‌اند و علیرغم صدور ۹۹/۸ درصدی اسناد مالکیت اراضی ملی منابع طبیعی، اما هنوز بخش‌هایی از املاک اشخاص حقیقی و دستگاه‌های اجرایی کشور فاقد سند مالکیت حدنگار است.

وی افزود: بسیاری از مشکلات دولت و قوه قضائیه ناشی از عدم اجرای حدنگاری و صدور سند مالکیت است که با تولید بیش از شش میلیون پرونده قضایی در کشور به یک چالش برای دستگاه قضایی تبدیل شده است.

عضو شورای قضایی استان تصریح کرد: در قانون جامع حدنگار دو دسته تکلیف برای دستگاه‌های اجرایی تعیین شده است که تکلیف عام کلیه دستگاه‌ها، ارائه مستندات مالکیت و اطلاعات توصیفی املاک جهت دریافت سند مالکیت و تکلیف دیگر، مختص دستگاه‌های دخیل در حدنگاری است که می‌بایست در زمینه پیشبرد این امر با سازمان ثبت به عنوان متولی حدنگاری همکاری کنند و در غیر این صورت، به عنوان ترک فعل مورد پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت : به موجب تبصره ماده ۱۱ قانون جامع حدنگار و مصوبات شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان ارائه هرگونه خدمات به دارندگان اسناد مالکیت دفترچه‌ای ممنوع و منوط به تعویض اسناد دفترچه‌ای می‌باشد.

هاشمی همچنین نقش صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی در رونق‌بخشی به تولیدات کشاورزی و ارتقاء امنیت غذایی را پررنگ دانست و گفت: با توجه به شعار سال، اولویت اصلی اداره کل ثبت اسناد و املاک، حدنگاری اراضی کشاورزی است.

محمود محمدی رئیس حوزه قضایی شهرستان سیرجان نیز ضمن اشاره به پرتکرار بودن جرم تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی، حدنگاری را مانع این امر دانست و گفت: صدور اسناد مالکیت حدنگار اراضی کشاورزی خرد شده با هر مساحتی و با قید کاربری زراعی، از بیشتر خرد شدن اراضی کشاورزی جلوگیری می‌کند و تفسیر ادارات ثبت اسناد در این زمینه منطبق بر موازین حقوقی است چرا که حدنصاب‌های موضوع ماده ۲ قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، مربوط به تفکیک و افراز است و محدودیتی برای صدور اسناد اولیه از آن استنباط نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • بیش از هزار و ۲۰۰ سندمالکیت‌زراعی در اشنویه صادر شد
  • پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان
  • تثبیت مالکیت و حد نگاری املاک و اراضی ادامه‌دار باشد
  • بیش از ۹۹ درصد از اراضی ملی تثبیت شدند
  • صدور بیش از یکهزار و 200 سند مالکیت زراعی سال گذشته در اشنویه
  • حدنگاری اراضی کشاورزی ۶ واحد ثبتی خوزستان
  • تثبیت سند مالکیت بیش از ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی در خوزستان
  • حد نگاری اراضی ملی سیرجان
  • صدور ۱۲۴۰ سند مالکیت زراعی در سال گذشته
  • ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری بدون اغماض پیگیری می‌شود