Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@08:02:17 GMT

نظام آموزشی ایران، سترون و اشتیاق کش است

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۵۸۶۱

نظام آموزشی ایران، سترون و اشتیاق کش است

تهران - ایرنا - استاد موحد در مراسمی که عصر امروز در تجلیل از شخصیت علمی وی برگزار شد، از نظام آموزشی کشور از پایه تا دانشگاه انتقاد کرد و گفت: نظام آموزشی ما از صدر تا ذیل آفت زده ،سترون و خاموش کننده شوق نوجوانان و جوانان است.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الله ایوبی مدیر کل یونسکو در ایران، اولین سخنران مراسم بزرگداشت دکتر «محمدعلی موحد» مولوی شناس معاصر بود که عصر امروز (سه شنبه) در دانشگاه تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان بخش‌هایی از مقالات شمس، خطاب به دکتر موحد، گفت: شما هم سخن شمس شده‌اید و از سخن او رمزگشایی کردید. وقتی ما می‌خواستیم برنامه را برگزار کنیم به ما گفتند که باید بزرگداشت برای هانری دو فوشه کور باشد،سخن از او باشد، نه من، نباید کاری برای من انجام دهید.
وقتی پوستر برنامه را دو روز پیش دیدند گفتند: نباید اسمم را می‌آوردید، از من نباید تجلیل کنید باید از شمس تجلیل کنیم. من به کلام مصطفی ملکیان برمی‌گردم که گفت محمدعلی موحد یک اثر هنری است، وقتی او را می‌بینید نمی‌پرسید اثرش چیست! وجودش خودش طربناک است.
ایوبی ادامه داد: دکتر موحد ما طرب حضور شما را حس می‌کنیم، همه اهل علم باید شما را ببینند و ما تلاش می‌کنیم که این طرح را به نسل های آینده منتقل کنیم، همه مردم ایران همه نسل جوان باید از وجود شما بهره ببرند، ما سراپا نیازیم اما شما نیازی به ما ندارید.
دبیر کل یونسکو در ایران افزود: امروز از نظر علمی هم روز بزرگی است، شارل هانری دوفوشه کور، مقالات شمس را ترجمه کرده و امروز از این کتاب رونمایی می‌کنیم کتابی که نام آن در جستجوی گوهر و به زبان فرانسه است. این کتاب زحمات دکتر موحد را در غرب به معرفی می‌کند و مفهوم حضور ایشان را به جهان می‌گوید چهره‌ای که از ایران دیده می‌شود بعد از این کتاب زیباتر خواهد بود. در شرایطی که وهابیان چهره ما ایرانیان را مخدوش کرده‌اند اما شانس و این اثر به شکل نگاه‌شان را تغییر می‌دهد و حرف تازه‌ای خواهد زد ما به تماشای خورشید آمده ایم امیدوارم که حضورشان پابرجا باقی بماند.

در این مراسم همچنین پیام های استاندار آذربایجان شرقی موحد خوانده و دکتر مصطفی ملکیان پخش ویدئویی شد.

** استاد موحد: خود را به فتراک بزرگان بسته‌ام
محمدعلی موحد ضمن تشکر از بانیان و حاضران در برنامه، از نهادهای مختلف و به طور ویژه از یونسکو، دکتر ایوبی و دکتر جلالی سپاسگزاری کرد.
موحد به مقدمه تذکره الاولیا اشاره کرد و گفت: عطار در شرح حال خود می‌گوید من در تالیف این کتاب خواستم خود را به فتراک بزرگان ببندم، من نیز همین کار را کردم و خود را به فتراک بزرگان بستم و چه خوب کرده‌ام که از اوج و منزلتی که لیاقتش را نداشتم بهره‌مند شدم اگر اهل فرهنگ نظری سوی ما دارند، به خاطر فتراک بستن به شمس و مولاناست و من این مایه تعریف را به ریش نمی‌گیرم و امر بر من مشتبه نمی‌شود، فقط پیش خود شرمنده می‌شوم که خود را بهتر از هر کس می‌شناسم و هیچ اگر سایه پذیرد، منم آن سایه هیچ.
موحد به حرف های ایوبی اشاره کرد و گفت: درباره مراسم با من صحبت شده بود اما حرفم این بود که این برنامه برای ترجمه دو فوشه کور از مقالات شمس باشد و خودم آقای معصومی همدانی را پیشنهاد کردم که سخنرانی کنند. وقتی از حقیقت آگاه شدم که کار از کار گذشته بود بنابراین تن به قضا دادم، اشکالی هم ندارد حالا که خداوند این طور خواسته و همایش بر دوش ما نشسته، بگذارید، چند کلمه هم حرف دلم را بزنم.

** نظام آموزشی ما اشتیاق کش است
وی افزود: این یونسکو، نهادی برای تعلیم و تربیت است، ما در روزنامه‌ها آن سالها خبر تاسیسش را خواندیم و می دانیم، وظیفه‌اش کمک به پیشرفت سواد آموزی و تربیت نسل جوان در کشورهای عضو سازمان ملل است.
موحد گفت: جدا از آن برخی از حاضران در جمع، بزرگان کشورند که حل مسائل را برعهده دارند، از طرفی این دانشگاه اولین دانشگاه ایران است که با رویکردی به سیستم روز جهان تاسیس شده است. در چنین جمعی باید بگویم که نظام آموزشی ما از صدر تا ذیل از سطوح ابتدایی در دبیرستان تا مراکز آموزشی ادواری که به تدریس در بخش های متفاوت مشغولند، همه آفت زده اند.
مردم از این نظام شکایت دارند که سترون و ناکارآمد است که شور شور و شوق جوانان را می کشد و شمع اشتیاق نوجوانان را خاموش می‌کند.
موحد ادامه داد: درباره سوالات طرح شده در مدارس مقالاتی نوشته‌ام و در روزنامه اطلاعات و مجله نگاه نو چاپ شد. عنوان مقاله من در روزنامه اطلاعات این بود استهزای دین است یا افسوس دانش، که علم اگر این است بگذار و برو. این تنها حرف من نبود، حرف همه بود همه مردم با من همدل و همزبان بودند. این سیستم آموزشی تست محور پدر ما را درآورده است. یونسکو، برای این نیست که فلان بازار مخروبه را ثبت کنیم و دلمان خوش باشد می خواهم بدانم آیا اصلا این نهاد جایی دارد که بتواند سیستم آموزشی ما را تغییر دهد.

** آنهایی که از این نظام آموزشی خلاص می شوند مریم میرزاخانی می شوند
بچه‌ها وقتی از این سیستم خلاص می‌شوند مریم میرزاخانی‌ها هستند و این موضوع بسیار مهم است.
موحد در بخش دیگر حرف‌هایش به دانشجویان و جوانان گفت: دو فوشه کور عنوان کتاب را در جستجوی گوهر گذاشته است. او این رو از خود شمس گرفته که درباره بازرگانی که همه سرمایه‌اش را خرج کرد که دنبال گوهری بگردد، او می‌گوید آن بازرگان منم و گوهر مولاناست، جوانان باید توجه کنند که طلب مهم است و‌ تفاوت انسان بعد از رنسانس و قبل از رنسانس تفاوت انفعال و فعالیت است، انسان بعد از رنسانس کنش‌گر است و این بسیار اهمیت دارد، ما باید به شمس و مولانا توجه کنیم در شمس و مولانا چه هست؟ مولانا را صوفی معمولی می‌شناسیم اما باید عمق اندیشه را دریابیم. اگر خدا بزرگ است باید تو هم بزرگ باشی و متابعت محمد این است که اگر محمد به معراج رفت باید تو هم بروی. هیچ کجا توقف نکن و همیشه پیش برو. به هیچ چیز نباید قانع شد شمس و مولانا دشمن میان مایگی و ابتذال بودندذو اینگونه است که شمس می‌گوید در این شهر قحط خورشید است. جوانان باید طالب باشند و این طلبیدن است که راه نجات است.
ادامه دارد....
فراهنگ 9211 ** 1418

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي فرهنگ و ادب تجليل استاد موحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۵۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰۰مدرسه مختلط در کهگیلویه وبویراحمد

به گزارش قدس آنلاین، محمد جمالی آرند، ظهر سه شنبه در نشست با دبیر اجرایی قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی کشور افزود: کمبود فضای فیزیکی، تجهیزات آزمایشگاهی و آموزشی، کمبود اعتبار و نداشتن سرویس بهداشتی کافی به خصوص در مدارس مختلط استان از مشکلات پیش روی آموزش و پرورش استان است.

وی بیان داشت: همچنین دو هزار رایانه در هنرستان‌های استان نیاز به تعمیر دارند و برای تعمیر و نوسازی این تعداد رایانه نیازمند کمک و همراهی قرارگاه عدالت تربیتی کشور با کمک سایر گروه‌های جهادی و خیران هستیم.

جمالی آرند تصریح کرد: کیفیت بخشی به نظام آموزشی استان، یکی از اولویت‌های کاری مجموعه آموزش و پرورش بوده و در راستای ارتقای کیفیت آموزشی و کیفیت بخشی به نظام‌تعلیم و تربیت این استان کلاس‌های فوق برنامه درسی برای دانش آموزان، کارگاه توانمندسازی ویژه مدیران و معاونان آموزشی مدارس و کارگاه‌های آموزشی توانمندسازی سازی ویژه دبیران متوسطه استان برگزار می‌شود.

وی افزود: هماهنگی و همدلی و گسترش مناسبات و روابط دستگاه‌های اجرایی مختلف در پیشبرد امور از ضروریات است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پی درگذشت دکتر پرویز داوودی
  • معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی
  • تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت دکتر پرویز داودی
  • آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود
  • استفاده از ظرفیت جامعه پزشکی در آموزش و پرورش
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی
  • تایید انتخاب 10 رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب ۱۰ رییس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • ۵۰۰مدرسه مختلط در کهگیلویه وبویراحمد