Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، سازمان گزارشگران بدون مرز در روزهای پایانی سال ۲۰۱۸ با انتشار گزارشی اعلام کرد در این سال دستکم ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه در ارتباط با فعالیت حرفه‌ای خود جانشان را از دست داده‌اند. بیش از نیمی از این افراد به گفته این سازمان، در پنج کشور افغانستان، سوریه، مکزیک، هند و یمن مشغول فعالیت بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 از ۸۰ خبرنگاری که در این سال به قتل رسیده‌اند، سه نفر زن بوده‌اند.

 

در افغانستان ۱۵ گزارشگر، در سوریه ۱۱ تن، در مکزیک ۹ تن، در یمن ۸ نفر و در هند ۶ تن جان خود را از در این سال از دست دادند. گزارشگران بدون مرز گفته ۴۹ تن از خبرنگارانی که در سال ۲۰۱۸ کشته شده‌اند به طور هدفمند به دلیل فعالیت حرفه‌ای‌شان قربانی شده‌اند.

 

گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود از وضعیت آزادی مطبوعات، عنوان کرده آمار خبرنگاران کشته‌شده در سال ۲۰۱۸ به نسبت سال گذشته ۱۵ نفر افزایش داشته است.

 

به گزارش دویچه وله، امسال در آمریکا شش خبرنگار کشته شدند. چهار تن از این کشته‌شدگان در جریان حمله مسلحانه به دفتر روزنامه محلی "کاپیتال گزت" در روز ۲۸ ژوئن به قتل رسیدند.

 

طبق آمار گزارشگران بدون مرز در سال ۲۰۱۸ همچنین ۳۴۸ خبرنگار بازداشت شده، ۶۰ تن به گروگان گرفته شده و سه تن نیز ناپدید شدند.

 

به گزارش یورونیوز، کریسفت دولوار، مدیر کل سازمان خبرنگاران بدون مرز با ابراز تاسف از «کینه و نفرت بعضا اعلام شده برخی رهبران سیاسی، مذهبی یا تجارت پیشگان علیه خبرنگاران، نسبت به تبعات فاجعه آمیز این رویکرد که با افزایش نگران کننده خشونت ها علیه خبرنگاران همراه است»، هشدار داده است.

 

این سازمان در گزارش خود با اشاره به قتل یان کوچیاک، خبرنگار افشاگر اهل اسلواکی و جمال خاشقجی خبرنگار منتقد عربستانی یادآور شده، قتل خبرنگاران به دلیل تحقیقات افشاگرانه‌شان "نشانگر سخت‌سری کسانی است که به هر قیمتی می‌خواهند روزنامه‌نگارانی را که تحقیقات‌شان به منافع آنها گزند می‌رساند، وادار به سکوت کنند."

 

گزارشگران بدون مرز افغانستان را مرگبارترین کشور برای خبرنگاران در سال ۲۰۱۸ خوانده است.

 

این عنوان تا پیش از این در اختیار سوریه بود؛ کشوری که از سال ۲۰۱۲ تا سال گذشته صدر فهرست را در اختیار داشت و اینک با یازده کشته به عنوان دومین کشور خطرناک برای خبرنگاران مطرح است.

 

در مقابل برای نخستین بار در ۱۵ سال گذشته، امسال هیچ خبرنگاری در عراق جان خود را از دست نداده است.

 

به نوشته گزارشگران بدون مرز بازپس‌گیری موصل و دیگر مناطق استراتژیک از داعش به منزله "پایان جنگی خونین" بوده که شمار زیادی از خبرنگاران قربانی آن شدند.    

 

در این گزارش همچنین از چین به عنوان "رکورددار بزرگترین زندان جهان" برای روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و شهروند خبرنگاران یاد شده است. پس از آن مصر، ترکیه و عربستان به عنوان زندان‌های بزرگ جهان برای خبرنگاران لقب گرفته‌اند.

 

به گفته گزارشگران بدون مرز در حال حاضر دست‌کم ۶۰ خبرنگار در جهان به گروگان گرفته شده‌اند. بیشتر این موارد گروگان‌گیری در سوریه (با ۳۱ مورد) و پس از آن یمن (با ۱۷ مورد)، عراق (۱۱ مورد) و اوکراین (یک مورد) بوده است.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: گزارشگران بدون مرز خبرنگاران آمریکا جام نیوز ترکیه سوریه مصر یمن عربستان افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۶۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماشاربپوف بدون هماهنگی با نکونام از ایران رفت!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ پس از پایان بازی با شمس آذر، جلال الدین ماشاریپوف هافبک ازبکستانی استقلال، تهران را ترک کرد و برای مدت کوتاهی راهی دبی شد. البته این سفر در حالی صورت گرفت که جواد نکونام به عنوان سرمربی استقلال در جریان قرار نداشت و ظاهراً با او پیرامون این مسئله هماهنگ نشده بود!

به گزارش خبرورزشی، مربیان استقلال مدعی‌اند که حتی نمی‌دانند پاسپورت بازیکن ازبکستانی این تیم در داخل ساختمان باشگاه قرار داشته یا اینکه دست خود جلال الدین بوده است ولی این را می‌دانند که او از باشگاه برای سفرش اجازه گرفته و همین مسئله باعث تعجب آنها شده است چون قاعدتاً بازیکن باید سرمربی و سرپرست تیم را در جریان بگذارد و پس از کسب اجازه از آنها با باشگاه جهت سفرش هماهنگی‌های لازم را صورت بدهد!

با توجه به شناختی که از جواد نکونام داریم، قطعاً با بازیکن ازبکستانی استقلال برخورد خواهد کرد و او را بابت اتفاق فوق مورد مخذه قرار خواهد داد ولی نکته اینجاست که شکل برخورد با او چه خواهد شد؟ اگر قرار بر جریمه کردن ماشاریپوف باشد، نکونام عملاً نمی‌تواند کار اجرایی بکند چون پرداخت مطالبات و کم کردن قراردادها بر عهده خود باشگاه است و اگر ثابت شود که کادر مدیریتی استقلال به جلال الدین اجازه خروج داده‌اند، قطعاً این بازیکن زیر بار هیچ جریمه‌ای نخواهد رفت ولی باید منتظر بمانیم و ببینیم که ملی پوش ازبکستانی استقلال در جدال هفته آینده برابر تراکتوربا نظر نکونام نیمکت نشین می‌شود یا اینکه تا آن زمان قضایا حل و فصل خواهد شد؟

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898384

دیگر خبرها

  • ماشاربپوف بدون هماهنگی با نکونام از ایران رفت!
  • قیمت روز انواع خودرو در بازار آزاد +جدول
  • قیمت خودرو در بازار آزاد دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه
  • تصاویر نجومی سوم اردیبهشت (۲۲ آوریل)
  • روایت رسانه روسی از مرگ اصطلاح «ورزش خارج از سیاست»
  • باید پایان جنگ در غزه را اعلام کنیم؛ شکست خوردیم
  • روایت رسانه روسی از مرگ اصطلاح «ورزش خارج از سیاست»
  • افزایش صادرات نفت ایران به قبل از بازگشت تحریم‌ها
  • حریق منزل مسکونی در سبزواربا ۲ مصدوم
  • آتش سوزی منزل مسکونی در سبزوار منجر به مصدومیت ۲ نفر شد