Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز، 

سید پیمان خادم الحسینی معاون آموزش، پژوهش و فناوری انجمن سواد رسانه‌ای ایران در خصوص توئیت اخیر وزیر ارتباطات در خصوص سواد رسانه‌ای گفت: هر چند وزارت ارتباطات بالاخره سه سال پس از شکل‌گیری نهضت سواد رسانه‌ای ایران به یاد مقوله‌ای به نام سواد رسانه ای افتاده، اما همین که تصمیم گرفته است به این موضوع توجه کند، جای تقدیر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: علاوه بر دیرهنگام بودن ورود وزارت ارتباطات به مقوله سواد رسانه‌ای، موضوع نشست‌هایی که وزارت ارتباطات قصد دارد در زمینه سواد رسانه‌ای برگزار کند تکراری است و پیش از این برخی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و موسسات سواد رسانه‌ای با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشست‌هایی را برای ارتقای قدرت تشخیص مخاطب در زمینه اخبار جعلی و فیک در فضای مجازی برگزار کرده بودند.

خادم الحسینی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ نامه‌ای از سوی انجمن سواد رسانه‌ای ایران به مجموعه‌ای از وزارتخانه‌ها ارسال شد که تنها وزارتخانه‌ای که پاسخی به این نامه نداد وزارت ارتباطات بود و حتی دفتر معاون اول رئیس جمهور هم به این نامه واکنش داد اما از وزارت ارتباطات خبری نشد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری انجمن سواد رسانه‌ای ایران تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما بیشترین توجه را طی سال‌های اخیر به حوزه سواد رسانه‌ای داشته‌اند و انجمن سواد رسانه‌ای ایران بارها اعلام کرده است که شبکه‌های رادیویی گفت‌وگو، سلامت، ایران و شبکه دو سیما در حوزه افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان پیشتاز هستند.

او ادامه داد: هم اکنون برنامه‌های تلویزیونی تارگرد و محله گل و بلبل از شبکه دو سیما در حال پخش است که بخشی از این برنامه‌ها به دنبال افزایش سواد فضای مجازی مخاطبان است و پیش از این نیز شبکه امید برنامه رسانش را با هدف افزایش سواد رسانه‌ای نوجوانان تولید و پخش کرده بود.

خادم الحسینی با اشاره به این موضوع که وظایف وزارت ارتباطات در حوزه افزایش سواد رسانه‌ای بیشتر از برگزاری چند نشست است، تاکید کرد: متاسفانه علیرغم برخی تلاش‌های ارزشمند همکاران وزارت ارتباطات هنوز شاهد هستیم که وزارت ارتباطات برنامه مناسبی برای الزام اپراتورها به تنظیم پیوست سواد رسانه‌ای ندارد و برخی اپراتورها هم که برای طراحی سیم کارت کودک اقدام کرده‌اند، فقط به مقوله ساعت مصرف توجه داشتند، در حالیکه مفهوم رژیم مصرف در حوزه سواد رسانه‌ای بسیار گسترده‌تر از ساعت مصرف است و باید طراحی سیم کارت کودک به شکلی باشد که والدین هم بر شیوه مصرف و هم نوع رسانه‌ها و محتوای مورد مصرف کودکان در فضای مجازی نظارت کنند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری انجمن سواد رسانه‌ای ایران در پایان گفت: اگر همکاران وزارت ارتباطات جست‌وجویی ساده در فضای مجازی می‌کردند متوجه می‌شدند که از سال پیش به همت انجمن سواد رسانه‌ای ایران پودمان سواد رسانه‌ای در دانشگاه جامع علمی کاربردی تاسیس شد و نشست‌های زیادی با این موضوع در سراسر کشور برگزار شده است، بنابراین خبری که در خصوص توئیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برگزاری نشست‌های سواد رسانه‌ای در برخی رسانه ها منتشر شده است، نیازمند برخی اصلاحات است.

انتهای پیام/

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: معاون فناوری ایران رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد وزارت آموزش و پرورش تحقیقات و فناوری فضای مجازی معاون اول رئیس جمهور وزارت فرهنگ و ارشاد سازمان صدا و سیما سیم کارت والدین کودکان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران رسانه فناوری معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۶۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مسئول برگزاری این همایش وکارسوق آموزشی گفت: نخستین کارسوق آموزشی تحلیل و سواد رسانه‌ای وفضای مجازی برای دانش آموزان با هدف ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای وتحلیل آنها دراین بخش درحوزه فضای مجازی با حضور دانش آموزان چند مدرسه به محوریت دبیرستان علامه حلی آمل برگزار شد.

مهناز خاکی داودی، با اشاره به اینکه درعصر کنونی که با گسترش هزاران شبکه رسانه ای، اخبار و مطالب با کسری از ثانیه در جهان منتشر می‌شود، داشتن سواد رسانه‌ای برای همه افراد جامعه به خصوص دانش آموزان مهم است، افزود: داشتن سواد رسانه به ما کمک می‌کند که اگر مطلبی یا سخنی با شدت کم یا زیاد منتشر شود می‌تواند تبعات زیادی داشته‌باشد.

وی ادامه داد، اگر افراد جامعه سواد رسانه‌ای نداشته باشند، قدرت تشخیص واقعیت را ندارند و می‌توانند تحت تاثیر شایعات کذب، دچار هیجانات زود گذر شده و تصمیمات بی نهایت سطحی را بگیرند، این نوع تصمیمات می‌تواند صدمات زیادی به ساختار جامعه و امنیت مردم وارد کند.

مدیردبیرستان علامه حلی آمل، همچنین با بیان اینکه سواد رسانه‌ای نوعی تکنیک عملی ومهارت بسیار ویژه است که در عصر حاضر یکی از مهمترین آموزش‌ها در جهان تلقی می‌شود، تصریح کرد، سواد رسانه‌ای به فرد این توانایی را می‌دهد که تحلیل مناسبی از مطالب منتشر شده در انواع شبکه‌های رسانه‌ای را داشته باشد.

به گفته خانم خاکی داودی، سواد رسانه ۵ مهارت را به ما می‌آموزد که شامل تشخیص چیزی که رسانه‌ها قصد ایجاد آن در باور مردم را دارند، تشخیص تعصبات و دروغ‌های رسانه ها، کشف داستان‌های پنهان در خبرها، ارزیابی رسانه‌ها با تجربیات، باور‌ها و ارزش‌های خود طراحی و ایجاد پیام‌های رسانه‌ای خود است.

وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای به هر فردی مهارت دسترسی و استفاده از اطلاعات و محتوا، مهارت تحلیل و ارزیابی آن، مهارت ارزیابی انتقادی و مهارت تولید خلاق و ارتباط با پیام‌های رسانه‌ای را می‌دهد، اضافه کرد: امروز نوع استفاده از فضای مجازی که دانش آموزان استفاده می‌کنند، باید هوشیار باشند که خیلی‌ها با نوع مطالب وانتشار گسترده آنها به دنبال پیاده کردن برخی هدف‌های خاص هستند و نمونه آن که دشمن امروز در فضای مجازی بدنبال جداسازی نوجوانان ما از ارزش‌های دینی و اسلامی است تا افکار نوجوانان ما را به سمت باورپذیری‌های غیرمتعارف سوق دهد.

مدیردبیرستان علامه حلی آمل ادامه داد، برگزاری کارسوق و کارگاه‌های سواد رسانه‌ای با هدف آگاهی بخشی و توانمند سازی دانش آموزان و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در حوزه فضای مجازی در قالب این دوره آموزشی یک روزه برگزار شد.

در این دوره یکی از اساتید حوزه سواد سانه‌ای وفضای مجازی به مفاهیم کلی از فضای مجازی و نقش آن در زندگی امروزی و نقش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این فضا اشاره کرد.

در ادامه مباحث مرتبط با امنیت در فضای مجازی، شیوه‌های کلاه برداری، حملات سایبری، حساسیت نسبت به آمادگی در برابر تکنولوژی هوش مصنوعی و تاثیرات عمیق‌تر آن در زندگی آینده بشر بیان شد.

دیگر خبرها

  • نشست «سواد بصری در مد و لباس» برگزار می‌شود
  • جزییات بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  •  ارتقای سواد سلامت مردم/ محور کار شورای سلامت، سند جامع سلامت باشد
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • اجرای طرح ایران دیجیتال در کردستان
  • طرح «ایران دیجیتال» در کردستان اجرا می‌شود
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان