توصیه لاریجانی برای حل مشکل رانندگان و حمل و نقل کشور
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۶۷۱۳
خبرگزاری میزان: علی لاریجانی در مراسم گرامیداشت هفته حمل ونقل بیان کرد: تشکلهای صنفی رانندگان در ماههای گذشته مشکلات این بخش را مطرح و بررسی شد و میدانیم مشکلات این بخش متعدد است.
وی در ادامه افزود: بخشی از توسعه کشور بر عهده سیستم حمل و نقل کشور است و کار شما بسیار دشوار است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:در کشور ما هم بار اصلی بر دوش این بخش است و از کارگاههای کوچک تا بنگاههای بزرگ با حمل و نقل ارتباط دارند و اگر خللی به وجود بیاید مردم با مشکل مواجه میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
لاریجانی اظهار کرد: تعداد رانندگان کامیون و اتوبوس نشان دهنده حجم بالای کار این سازمان است و اشکالاتی در این حوزه کاری است و از وزیر راه میخواهیم در تصمیمات از این تشکلات استفاده کنند و در کشور ما این موضوع هنوز به طور کامل نهادینه نشده تا از تشکلات استفاده شود که این اشکال در آیین نامه رفع شد و در کنار نماینده دولت نماینده صنف هم دعوت شود تا نمایندگان حرفهای تشکلات را بشنوند و بعد نظر دهند و با در کنار قرار گرفتن این دو مشکلات بهتر حل میشود.
وی توضیح داد: از وزیر میخواهیم از تشکلات در تصمیم گیریها استفاده شود و توصیه میکنم این کار را دنبال کنید تا زودتر مشکلات بخش حمل و نقل مرتفع شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از چالشهای بخش حمل و نقل عدم تناسب عرضه و تقاضا در بخش جادهای است که این امر رانندگان را نگران کرده است.
لاریجانی گفت: عدم تناسب بین بارهای کامیونها برای کامیون داران مشکل ایجاد به طوری که کامیون داران نگران آن هستند زمانی که کالا در بنادر کم میشود مشکل ما افزونتر میشود
وی ادامه داد: در شرایط تحریم ورودی کالا به بنادر کم میشود و این موضوع به یک لحاظ درست است، اما ما میتوانیم با حمایت از تولید داخل و تقویت اقتصاد مقاومتی این موضوع را حل کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در شرایط تحریمها باید با همسایگان خود مراودات داشته باشیم و باید وزارت راه وشهرسازی راههای موصلاتی را گسترش دهند. در این شرایط باید امکان وسیع تری در این بخش پیدا میکنم
لاریجانی تصریح کرد: افزایش ساخت وساز و ورود به بافتهای فرسوده و ایجاد یک حرکت جهشی در این بخش میتواند نقش موثری در بهبود وضعیت کامیون داران داشته باشد.
وی افزود: از وزیر راه وشهرسازی درخواست میکنیم که برنامه بهبود وضعیت کامیون داران را به گونهای طراحی کند که رونق برای کشور ایجاد شود.
وی با اشاره به سواحل مکران در کشور افزود: در برخی از شهرهای کشور آب معضل اساسی است این در حالی لین که سواحل مکران تمامی امکانات لازم را دارد و این بخش نیازمند سرمایه گذاری است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید تمامی وزارت خانهها از جمله مسکن و نفت پیگر جذب سرمایه گذار باشند به طوری که هم اکنون مقدار زیادی کار تولید میشود که این تولیدات نیاز به سرمایه گذاری دارد بنایراین باید پروژههای خوبی اجرایی شود تا زمینه ورود سرمایه گذاران فراهم شود.
لاریجانی ادامه داد: در مورد تحریم های ایران امریکا حرف زیاد میزند، ولی هیچ نگرانی بابت کشور وجود ندارد زیراکه در ایران ظرفیتهای بسیار زیادی وجود دارد که باید تمامی انها را فعال کنیم.
وی توضیح داد: در قانون بودجه ۹۸ یکی از مطالباتی که رهبر به مسئولان دستور دادا توجه به اشتعال و رونق سرمایه گذاری است و این موضوع کاملا دقیق و باید در این حوزه عملیاتی شود.
رئیس مجلس با بیان اینکه حرکت اقتصاد باری کشور به روی ریل هیچ مشکلی را برای بخش جادهای ایجاد نمیکند و کامیون داران نگران این موضوع نباشند گفت: جاده و ریل مکمل یکدیگر هستند و با اتصال شرق وغرب به یکدیگر حجم بار ترانزیت در این حوزه بیشتر میشود.
لاریجانی به شفاف سازی حمل ونقل اشاره کرد و افزود: برخی از رانندگان گلهمند بودند که تعدادی رانندگان ۸ روز برای دریافت بارمعطل میشوند، اما برخی رانندگان بعد از یک روز بار دریافت میکنند که به عقیده بنده این موضوع فساد و دغل بازی است و باعث سرخوردگی کامیون داران میشود.
وی ادامه داد: اگر باری وجود ندارد باید برای همه کامیون داران وحود نداشته باشد این موضوع باید توسط وزیر راه و با بازرسی دقیق حسن نیا اصلاح شود
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در چنین شرایط سختی و نگران کننده شفاف سازی ضروری اسا گفت: استفاده از آیتی و تکنولوژی و خدمات اینترنتی در این حوزه به ویژه برای کامیون داران میتواند باعث شفاف سازی حوزه حمل بار شود و لاجرم کشور نیز به این سمت در حرکت است.
لاریجانی اظهار کرد: در بندر عباس و بوشهر ۲ بندر وجود دارد که بسیاری از کامیون داران بارهای خود را از آنجا تحویل میگیرند که متاسفانه امکانات در این بنادر کافی نیست و باید بر اساس اولویتها این مشکلات در این حوزه برطرف شود.
وی به فرسودگی ناوگان اشاره کرد و گفت:میزان سن فرسودگی کامیون داران متوسط و رو به بالا است و وزارات راه وشهرسازی باید رفع این معضل را دردستور کار خود قرار دهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تامین بیمه اجتماعی رانندگان گفت: تلاش میکنیم تا هفته اینده در بودجه این موضوع گنجانده شود و به دلیل آنکه بار مالی دارد در مجلس باید برروی ان کار شود.
لاریجانی به شغل سخت و زیان اور بودن کامیون داران در مجلس و قانون اشاره کرد و گفت: وزیر راه وشهرسازی باید این قانون را پیگری کند و نمایندگان نیز آن را پیگیری خواهند کرد.
وی گفت: این اطمینان را به کامیون داران میدهم که تیم جدید وزارت راه وشهرسازی به جدیت مشکلات شما را پیگری خواهند کرد.
وی به مسئله مهم قاچاق اشاره کرد و گفت: قاچاق برای کشور زخم بزرگی است و خسارتهای فراوانی به اقتصاد کشور وارد میکند در صورتی که شما بتوانید مانع ورود قاچاق به کشور شوید ما هم به شما اطمینان میدهیم که تمامی مشکلات شما را رفع کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: به شما اطمینان میدهیم که از تشکلهای خودتان برایتان ناظر انتخاب کنیم، ولی از شما درخواست میکنیم که مانع قاچاق شودید.
منبع: فردا
کلیدواژه: علی لاریجانی رئیس مجلس مشکلات رانندگان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۶۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشکل اصلی انیمیشن های ایرانی این است که در قصهپردازی و روایت ضعیف هستیم
همشهری آنلاین: فیلم سینمایی «بچه زرنگ» به کارگردانی مشترک بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمدجواد جنتی، در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در آن سال از هیأت داوران سیمرغ بلورین گرفت. گروه هنر پویا که بچه زرنگ را تولید کرد، پیش از این با انیمیشینهای فیلشاه و شاهزاده روم در جشنواره فجر حضور داشت. انیمیشن بچه زرنگ بهتازگی توانست عنوان بهترین رویداد جشن هنر انقلاب را بهدست بیاورد. حامد جعفری، تهیهکننده، که این اثر سینماییاش با بیش از ۶۲ میلیارد تومان در گیشه هم فروش قابل توجهی داشت در گفتوگو با همشهری از بچه زرنگ میگوید و اینکه چرا بهعنوان رویداد بزرگ جشن هنر انقلاب برگزیده شده است. در این انیمیشین بازیگران شناخته شدهای چون هومن حاجعبداللهی، تورج نصر، هدایت هاشمی، میرطاهر مظلومی و... دوبله شخصیتها را برعهده داشتند.
بچه زرنگ بهعنوان یک رویداد بزرگ در جشن هنر انقلاب انتخاب و معرفی شد. بهنظر شما در حوزه انیمیشن ویژگیهای بارز هنر انقلاب چه میتواند باشد؟
بهترین انیمیشن در ساحت هنر انقلاب از نگاه من، اثری است که هم در چارچوب فکری و آرمانی مردم کشورمان قرار داشته و هم توانسته باشد بر مخاطبان خود تأثیر عمیقی بگذارد. یعنی من ۲ عنصر، وجود نگاه آرمانی براساس الگوهای ایرانی-اسلامی در یک اثر و جذابیت برای جذب مخاطب را مهمترین ویژگیهای این حوزه میدانم و اینطور فکر میکنم که لازم است خالقان یک اثر (که در هنر-صنعت انیمیشن همان کمپانی و استودیو سازنده آن است) هم نگاه درستی به چارچوبهای فکری و آرمانی کشور داشته باشند و آن را در اثر خود نشان دهند و هم اثرشان را هنرمندانه خلق کنند تا امکان تأثیرگذاری جدی بر مخاطب را پیدا کند. من با این توصیف همه آثاری را که مشتمل بر محتوای خوب ایرانی-اسلامی (از قبیل قصههای بزرگان ملی-دینی، مفاهیم بدیع و قصهها و مثلهای فرهنگ عامه، قصههای بوستان و گلستان، قصههای قرآنی، قصههای مرتبط با قهرمانان کشور در دفاعمقدس و انقلاب و …) بوده و هنرمندانه و جذاب ساخته شده باشند، حائز ویژگیهای هنر انقلاب میدانم. به بیان دیگر وجود محتوای خوب در آثاری از این دست، شرط لازم و جذابیت در آنها، شرط کافی است.
این حوزه (انیمیشن) ارتباط مستقیم با کودکان و نوجوان دارد، چگونه میتوان یک کار انقلابی را که بدون شعارزدگی باشد در انیمیشنهای ایرانی خلق کرد؟
آثار شعارزده در جذب مخاطب موفق نخواهند بود، بهخصوص در حوزه کودکان و نوجوانان، چرا که با دسترسیهایی که امروز کودکان و نوجوانان عزیزمان در جای جای کشور دارند، فکر میکنم این گروه از مخاطبان کارهای شعاری و کمکیفیت را خیلی زودتر و صریحتر از بقیه اقشار جامعه پس خواهند زد. لذا از نگاه من آثار شعارزده وکم کیفیت را که از جذب مخاطب عاجرند نباید اساسا بهعنوان یک اثر هنری یا انقلابی درنظر گرفت. شما ببینید اثر بچه زرنگ که بهعنوان یک اثر برگزیده شناخته میشود دقیقا واجد چه ویژگیهایی است. این اثر، یک اثر باکیفیت سینمایی است که هم در محتوای ارائه شده دربرگیرنده مفاهیم عمیق مبتنی بر فرهنگ ایرانی-اسلامی مردم کشور است و هم در فرم و کیفیت تصویر توانسته اثری جذاب ارائه کند که قابلیت رقابت با آثار مشابه خارجی را دارد. در نهایت یک اثر با این ویژگیها توانسته است با جذب ۲ میلیون مخاطب در سینماها در جایگاه سومین فیلم پرمخاطب سال بایستد یعنی هر دو مولفه محتوای خوب و جذابیت برای جذب مخاطب را در خود داشته است و توانسته اثرگذاری فرهنگی هنری ویژهای نیز بر گروه مخاطب داشته باشد.
در حوزه انیمیشن از نگاه یک هنر انقلابی چه کمبودهایی وجود دارد و چگونه میتوان درصدد رفع آن برآمد؟
انیمیشن در همه جای دنیا بهعنوان یک صنعت فناورانه و دانش پایه شناخته میشود و بر همین اساس بخش زیادی از بار فرآیند ساخت یک انیمیشن را، ابزارهای تکنولوژیک به دوش میکشند،بر این اساس برداشت من این است که بخشی از کمبودهای ما ناظر به زیرساختهاست، یعنی ابزارهایی که فرآیندهای ساخت یک انیمیشن باکیفیت را تسهیل و تسریع میکند. بخش دیگری از کمبودها به منابع انسانی بر میگردد. جالب است که همین جا به این نکته هم اشاره کنم که تعداد کشورهایی که توان ساخت انیمیشن سینمایی دارند، در دنیا خیلی زیاد نیست و این کاملا به منابع انسانی در کشور بر میگردد، یعنی اگر ابزار کار فناورانه مورد نیاز به کیفیت لازم و به وفور در اختیار باشد ولی کسی برای بهرهبرداری از آن موجود نباشد، عملا فرآیند ساخت پیش نخواهد رفت. از این رو آموزش و تربیت منابع انسانی مورد نیاز یکی از کمبودهای جدی کشور است که باید بار رفع آن را دانشگاهها، هنرستانها و آموزشگاهها به دوش بکشند تا بعد اشخاص آموزشدیده امکان کارآموزی و کار کردن در استودیوها و کمپانیهای انیمیشن را بهدست آورند. کمبود سوم که از نگاه من جدیترین کمبود این صنعت محسوب میشود، کمبود در حوزه قصهپردازی و روایت است، یعنی من فکر میکنم که آنقدر که استودیوهای ایرانی برای رشد کیفیت در فرم و رسیدن به کیفیت مشابه آثار خارجی سرمایهگذاری داشتهاند، متأسفانه در محتوا و روایت سرمایهگذاری نکردهاند و امروز کمبود در این بخش به وضوح در آثاری که ساخته میشود قابل مشاهده است.
بچه زرنگ توانسته جزو انیمیشنهای جذاب برای کودکانی باشد که امروزه در دنیای بهترین انیمیشنها زندگی میکنند. این جذابیت بهنظر میرسد به این دلیل است که با توجه به مضمون قصه مستقیمگویی نداشته است. در دنیای رقابت انیمیشنها چطور میتوان یک انیمیشن ایرانی جذاب تولید کرد؟
همانطور که پیشتر هم به آن اشاره کردم ۲عنصر جذابیت بصری و کیفیت محتوا و روایت آثار در جذب مخاطب، اثرگذارند، یعنی آن چیزی که باعث میشود که اثر بچه زرنگ در اکران موفق به جذب۲ میلیون مخاطب در سینماهای سراسر کشور بشود و این اثر را در بین همه آثار کمدی روز سینما در جایگاه سومین فیلم پرمخاطب سال قرار دهد بهنظرم هم توجه به مضامینی است که در چارچوب فرهنگ ایرانی-اسلامی مخاطبان جای دارد و هم نحوه روایت این اثر است که این محتوا را توانسته بهنحوی هنرمندانه و کماشکالتر (نسبت به آثار قبلی گروه هنر پویا یعنی شاهزاده روم و فیلشاه) برای مخاطب روایت کرده و قصهگویی کند و هم در کیفیت، به یک استاندارد قابلقبولی برای مخاطب رسیده است که وقتی مخاطب این اثر را با آثار مشابه خارجی مقایسه میکند، احساس نمیکند که تفاوت قابل توجهی در کیفیت تصویر وجود دارد. یکی از مهمترین اتفاقاتی که مجموعه هنرپویا خود را در این سالها به آن ملزم میدانسته، بهبود کیفیت آثار و اعمال بازخورد مخاطبان هر اثر در اثر بعدی است. جالب است بدانید ما وقتی با کمک یک گروه از دانشگاه علامه طباطبایی، نظرسنجی کردیم و بازخورد مخاطبان فیلشاه را نسبت به این اثر بهدست آوردیم، ماکت اولیه اثر بچه زرنگ (استوری ریل) هم تقریبا آماده و فرآیند ساخت اثر آغاز شده بود، اما هنر پویا به احترام مخاطب و برای اعمال نظرات آنها کل پروژه ساخت بچهزرنگ را متوقف کرد و با ترمیم تیم و اعمال اصلاحات جدی در روایت اثر، توانست اثر کم اشکالتری را به مخاطبان خود عرضه کند. همین موضوع بهنظرم در افزایش مخاطبان این اثر تأثیر جدی داشته است.
کار بعدی خود را شروع کردهاید و برنامهای برای تولید انیمیشن برای امسال دارید؟
هنر پویا یک کمپانی انیمیشنسازی پیشرو در کشور است که با تکیه بر تجربیاتی که کسب کرده و کمک گرفتن از تجربیات کمپانیهای بزرگ و الگو در دنیا، چرخه ساخت آثار خود را پیگیری میکند و همین امر هم باعث شده در بین حدود سی و چند اثر انیمیشنی که تاکنون در سینمای ایران اکران شدهاند، تنها ۳ اثر بیش از یک میلیون مخاطب جذب سینماها کردهاند و هر سه این آثار یعنی شاهزاده روم (با بیش از یک میلیون مخاطب) فیلشاه (با بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب) و بچهزرنگ (با ۲ میلیون مخاطب) متعلق به استودیو هنر پویاست. ما براساس برنامهریزیهای ، ساخت آثار بعدی خود را نیز از مدتی قبل آغاز کردهایم و این مسیر را هم بهنحوی ادامه میدهیم تا با وجود آن که ساخت هر انیمیشن سینمایی بین ۴ تا ۵ سال طول میکشد، اما بتوانیم به امید خدا طی چند سال آتی هر سال حداقل یک اثر برای اکران در سینماها داشته باشیم.
آیا انیمیشنهای ایرانی با توجه به تولیدات چند سال اخیر و موفقیت آنها در گیشه و جذب مخاطب میتواند با انیمیشنهای خارجی رقابت کند؟
بهنظرم به لحاظ فرم، انیمیشنهایی که در سالهای اخیر ساخته شدهاند از استانداری برخوردارند که در رقابت بصری با آثار خارجی، اختلاف کیفیت فاحشی به چشم مخاطب نخواهد آمد و همین امر یعنی زمینه رقابت با آثار خارجی برای انیمیشنهای ایرانی وجود دارد، اما مانعی که در این مسیر کار را کمی سخت کرده و بهنظرم مسئله اصلی هم محسوب میشود، بحث قصهپردازی و روایت و کارگردانی آثار است که متأسفانه در این بخش، همچنان ضعف بسیاری مشاهده میشود. برداشت من این است که آن چیزی که میتواند زمینه موفقیت آثار در بازارهای خارجی را تا حد خوبی بهبود بخشد، حل معضل ضعف در فیلمنامه، قصهگویی، روایت و کارگردانی است.
چه کاستیهایی در فرآیند تولید و اکران وجود دارد. آیا این کاستی در داستانهای انیمیشن ایرانی است؛ موضوعی که خیلی به آن اشاره میشود.
بهنظرم چیزی که بهعنوان یک ضعف در فرآیند اکران آثار انیمیشن باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، بیتوجهی به آثار سینمای انیمیشن از نگاه سینماداران است، یعنی شما ملاحظه میکنید که همواره آثار کودک و نوجوان برای گرفتن سئانسهای مطلوب از سینماداران با مشکل جدی مواجه هستند. نگاهی در فضای سینماداری کشور حاکم است که میگوید انیمیشن و فیلم کودک، فیلمهای صبح تا ظهر سینما و بعدازظهرها مخصوص فیلمهای کمدی و اجتماعی است، درصورتی که انیمیشنها و آثار کودک عموما آثار خانوادگی هستند و اغلب اوقات تا بچه از مدرسه بازگردد و از تکالیف فارغ شود و پدر و مادرش هم از سر کار برگردند، میشود بعدازظهر و تازه میخواهند برای تفریح بروند سینما و با این مواجه میشوند که سینمادار سئانسی برای آنها درنظر نگرفته است. پس بهعنوان یک نمونه مهم از کاستیها بهنظرم باید به مقوله سئانسدهی در سینماها و جدی گرفتن آثار کودک توجه ویژهتری صورت پذیرد و حتی شایسته است که برای سینما رفتن بچهها به همراه خانوادههایشان، سوبسیدهایی هم درنظر گرفته شود. اگر دقت کنید کشور ما برای صندلی هواپیمای بچهها و یا اسکان آنها در هتلها و خیلی موارد دیگر تخفیفاتی بهعنوان سوبسید قائل است، ولی برای مصرف فرهنگی بچهها چنین سوبسیدهایی درنظر گرفته نشده است و باید این قبیل موضوعات هم مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه آنها اقداماتی و برنامههایی اجرا شود.