Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا زهرا ملکوتی روز سه شنبه در نشست کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به دوری بیابان لوت از مرکز استان افزود: بسیاری از گردشگران تمایل سفر به بیابان را دارند اما وقتی مسافت آن با مرکز استان را می سنجند ترجیح می دهند از بیابان های نزدیک تر دیدن کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه برای دیدن زیبایی های لوت باید سختی ها را متحمل شد گفت: البته نرم افزار واقعیت مجازی را طراحی کرده و در اختیار هتل ها گذاشته ایم تا گردشگران بتوانند از این طریق بخشی از جاذبه های کویر را مشاهده کنند.
مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت خراسان جنوبی ادامه داد: نمونه متحرک نرم افزار واقعیت مجازی نیز در آینده طراحی می شود.

** جاذبه های بیابان لوت را می توان نمادسازی کرد
مدیر پایگاه ملی میراث جهانی بیابان لوت هم در این نشست گفت: جاذبه های طبیعی بیابان لوت از جمله تپه هایی که به شکل برخان یا ستاره هستند را می توان در قالب های مختلف نمادسازی کرد.
مهران مقصودی اظهار داشت: تاکنون هیچ برنامه ای برای گرامیداشت ثبت جهانی لوت برگزار نشده لذا شایسته است که مثل همه پدیده های فرهنگی که به ثبت جهانی می رسد برای این اثر نیز جشنی بزرگ برپا شود.
وی با اشاره به انتشار 15 جلد کتاب در خصوص بیابان لوت از گذشته های دور افزود: با این وجود در آن زمان به جاذبه های بیابان لوت با دید مثبت نگریسته نمی شد اما امروزه آشنایی با این بیابان، جاذبه‌های گردشگری و حفاظت از پوشش گیاهی و جانوری آن از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است.
مدیر پایگاه ملی میراث جهانی بیابان لوت با بیان اینکه امروز گرمترین نقطه جهان در این بیابان مورد توجه بسیاری از گردشگران است گفت: توجه به حفاظت از این قبیل مناطق و گردشگری آن و حفظ حیات جانوری و پوشش گیاهی در جهان روز به روز در حال افزایش است.
وی با تاکید بر اینکه توجه به جاذبه های بی جان از حدود 2 دهه قبل شروع شده است گفت: اگرچه میراث جهانی ژئوپارک نیست اما تاکید یونسکو بر این است که جامعه محلی از آن نفع ببرد.
مقصودی ادامه داد: جامعه محلی زمانی از این میراث ها می تواند نفع ببرد که در توسعه گردشگری نقش آفرین باشد.
وی ایجاد خانه های بوم گردی، برگزاری تورهای گردشگری، صنایع دستی و غیره را از جمله راه هایی برای ارتقای جامعه محلی برشمرد و گفت: توسعه گردشگری با حفظ نگرش حفاظتی می تواند بسیار موثر باشد.
مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت ایران با بیان اینکه بعد از ثبت جهانی لوت حرکت‌های خوبی در جذب گردشگر ایجاد شده است گفت: این حرکت ها همانطور که در کرمان و سیستان و بلوچستان آغاز شده در منطقه دهسلم نهبندان نیز انجام گرفته و موجب افزایش توریست شده ولی استمرار نداشته است.
وی خواستار ایجاد یک برنامه مشخص برای حضور گردشگران در بیابان جهانی لوت شد و افزود: اگر این میراث جهانی به درستی معرفی شود گام بزرگی در جذب گردشگر خواهد بود.
مقصودی برگزاری همایش بین المللی کویر لوت را راهکاری برای معرفی این بیابان عنوان کرد و گفت: مقاصد عمده گردشگران در جهان، میراث جهانی است و این معرفی می تواند اثرگذار باشد.
وی اضافه کرد: ریگ یلان لوت کمتر شناخته شده و نیاز است که با روش های مختلف این معرفی انجام شود.
مدیر پایگاه ملی میراث جهانی بیابان لوت بر آموزش جوامع محلی در برخورد و ارتباط با گردشگران نیز تاکید کرد و افزود: تعیین مسیرهای گردشگری در بیابان لوت بسیار حائز اهمیت است.
وی گفت: جلوگیری از مداخلات تخریب کننده امتیاز گردشگری در بیابان لوت خراسان جنوبی محسوب می شود که امیدواریم تداوم داشته باشد.

** لزوم تعریف جدید از ورزش در کویر
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند هم گفت: در بحث توریسم ورزشی باید به سمت ورزش‌های سازگار با کویر و بیابان برویم و تعریف جدیدی از ورزش در کویر ارایه شود.
محمدرضا مجیدی اظهار داشت: ورزش هایی همچون رالی به کویر آن هم بیابان جهانی لوت آسیب می زند لذا می توان شترسواری را با تشکیل یک هیات گسترش داد.
وی با تاکید بر توسعه پایدار و رونق اقتصاد جوامع محلی با جذب گردشگر افزود: برای جذب گردشگر نیازمند معرفی بیشتر بیابان لوت هستیم که در همین راستا همایش بین المللی اردیبهشت‌ماه 98 برگزار می شود.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه مقاماتی از یونسکو برای حضور در این همایش اعلام آمادگی کرده اند گفت: مسئولان ارشد کشوری نیز باید برای این اثر جهانی اهمیت بیشتری قائل شوند.
وی ضمن انتقاد از برگزار نشدن نکوداشتی برای ثبت جهانی کویر لوت اظهار داشت: این حداقل کاری بود که استان های مشرف به این اثر طبیعی می توانستند برای معرفی بیشتر کویر لوت انجام دهند.
مجیدی بر تهیه بسته های گردشگری کویر تاکید کرد و گفت: بیابان و کویر لوت فقط برای نسل فعلی نیست بلکه باید با طرح ایده هایی این جاذبه‌ها برای نسل‌های آتی پایدار بماند.
بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران سال 1395 در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و بین استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان مشترک است.
نخستین همایش بین المللی کویر لوت با محوریت اتاق های بازرگانی سه استان حاشیه کویر اردیبهشت 98 در دانشگاه بیرجند برگزار می شود.
9893*3028
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جلیقه زردها مشق شب اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی جاذبه های طبیعی جامعه زهرا گردشگری منع به کارگیری بازنشستگان جلیقه زردها مشق شب امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۷۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختراعی با قدمت دوهزار سال| یخچال‌هایی در دل کویر

خبرگزاری علم و فناوری آنا- هدا عربشاهی: اقلیم گرم‌وخشک نواحی مرکزی ایران، ساکنان این مناطق را از دیرباز به مبتکران و مهندسان زبده‌ای تبدیل کرده است که ازطریق نوآوری‌های شگفت‌انگیز درطول هزاران سال توانسته‌اند بیابان‌های ایران را به مناطقی مناسب برای زیستن تبدیل کنند. قنات، بادگیر و آب‌انبار ازجمله ابتکارات خلاقانه‌ای به‌شمار می‌روند که هوا را برای استراحت خنک و دلپذیر و آب را انبوه، شیرین و گوارا می‌کنند. اما شاید بتوان گفت یکی از خلاقانه‌ترین نوآوری‌های مردمان باستان این سرزمین اختراع سازه‌ کوزه‌مانند غول‌پیکری است که کل فصل گرما، یخ و مواد غذایی تازه را برای مردم به ارمغان می‌آورد. وسیله‌ای که به آن یخچال (چاله پر از یخ) می‌گفتند. نامی که در زبان فارسی تا به امروز برای نامیدن دستگاه‌های خنک‌کننده مواد غذایی کاربرد دارد.

****

یخچال‌ها، خنک‌کننده‌های تبخیری کهنی هستند که حدود ۴۰۰ سال پیش‌ازمیلاد ابداع شده‌اند. این سازه‌های مخروطی یا تخم‌مرغی غول‌پیکر کمک می‌کنند که یخ در ماه‌های سردتر ساخته و جمع‌آوری و درطول سال برای مصارفی چون نگهداری غذا و تهیه فالوده استفاده شود. یخچال‌ها ویژگی‌های مختلف و متنوعی داشتند. بعضی‌ از آنها به سوراخ‌هایی در قسمت انتهایی مجهز بودند که هوای خنک به قسمت وسیع زیرزمین سازه که در آن یخ ساخته و نگهداری می‌شد، جریان یابد و سوراخ‌هایی در نزدیکی قسمت‌های فوقانی وجود داشت که هوای گرم ازطریق آنها به بیرون هدایت می‌شد. معمولاً برای اطراف این یخچال‌ها دیواره‌هایی ساخته می‌شد تا آبی را که برای یخ‌سازی استفاده می‌شد همواره زیر سایه نگه دارند. همچنین دیواره‌های بسیار ضخیم ضدآب و مقاوم در برابر حرارت از ملاتی به نام ساروج ساخته می‌شد. ساروج مخلوط خاصی از ماسه، خاک رس، سفیده تخم‌مرغ، آهک، موی بز و خاکستر است.

بسیاری از این بناهای نبوغ ایرانیان باستان هنوز هم پس‌از گذشت صدها سال وجود دارند. یکی از دردسترس‌ترین این یخچال‌ها نزدیک نارین‌قلعه در میبد، استان یزد است، اما در شهرهای دیگری چون یزد، کرمان و ابرکوه هم نمونه‌هایی از یخچال‌ها را می‌توان دید.

تصویر۱- یخچال ابرکوه، استان یزد- عکس از هدا عربشاهی

ویژگی‌های ساختاری یخچال

یخچال‌های سنتی ایرانی همواره موضوع جذابی برای معماران، مهندسان، فیزیکدانان، مورخان و باستان‌شناسان بوده‌اند. یکی از مطالعات اخیری که درباره این سازه‌های گلی انجام شده است را شرکت معماری Max Fordham R+I در انگلستان انجام داده است. هدف از این مطالعه جامع، درک بهتر شیوه‌های به‌کاررفته در یخچال‌ها برای استفاده از آنها در طراحی سازه‌های کم‌مصرف امروزی است. 

این گروه از پژوهشگران از روش‌های مدل‌سازی عددی برای شبیه‌سازی انتقال‌های حرارتی مختلف که فرآیندهای یخ‌سازی و ذخیره‌سازی یخ را کنترل می‌کنند استفاده کرده‌اند و توانسته‌اند مقدار یخی را که می‌توان ساخت و مقدار یخی را که می‌توان طی یک‌سال نگه داشت تخمین بزنند.

یخچال میبد

یخچال‌ها در سراسر ایران در مناطقی یافت می‌شوند که شرایط اقلیمی در آنها به گونه‌ای است که امکان یخ‌زدن آب طی زمستان وجود دارد یا می‌توان یخ و برف را از مناطق کوهستانی مجاور تهیه کرد. یکی از مناطقی که با این ویژگی‌ها سازگاری کامل دارد شهر میبد در فلات ایران است با یخچالی که قدمتش حدود ۴۰۰ سال گزارش شده است.

این مجموعه شامل حوض کم‌عمق یخ‌سازی است که هرشب از طریق آبراه آب شیرین قنات پر می‌شد و دیوار سایه‌بان، حوض را در برابر گرمای خورشید زمستانی با زاویه کم محافظت می‌کرد. ارتفاع گنبد بخچال میبد حدود ۱۵ متر و عمق گودالش حدود ۵ متر است. ضخامت دیواره‌های گنبد در قاعده حدود ۲ متر و در بالای آن حدود نیم‌متر است و سوراخی به‌عنوان دریچه در آن تعبیه شده است. بعضی منابع گزارش می‌دهند که سطح بیرونی گنبد را با لایه ضخیمی از کاهگل پوشانده بودند تا به‌عنوان عایق، محفظه را از گرمای خورشید محافظت کند. اقلیم یزد، همانند سایر نقاط بیابانی مناطق مرکزی ایران، بسیار خشک و دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است و میانگین بارندگی در این استان سالانه کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر در سال است.

دمای هوای این منطقه در شب‌های زمستان می‌تواند حتی به ۵- درجه سانتی‌گراد و در روزهای تابستان تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد برسد. شیرکوه با ارتفاع ۴هزارو۷۵ متر در بلندترین نقطه‌اش از سطح آب‌‌های آزاد، در استان یزد، در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر تفت، منطقه‌ سردسیر و یخبندانی این استان کویری است.

تولید یخ

همان‌طورکه گفته شد پیرامون سازه یخچال، حوض کم‌عمقی زیر سایه دیوار سایه‌بان ساخته شده است. طی روزهای زمستان، آب ازطریق قناب وارد این حوض می‌شد و درطول شب، تمام آب داخل آن به‌تدریج، منجمد می‌شد. هر صبح کارگران، این یخ‌ها را به گودال مرکزی داخل یخچال انتقال می‌دادند و مجددا مسیر انتقال آب را به حوض باز می‌کردند. این کار در تمام فصل سرد انجام می‌شد تا کل گودال مملو از یخ شود.

مساحت حوض یخ‌سازی در یخچال میبد تقریباً ۴۰۰ مترمربع است. برای این اندازه، نتایج شبیه‌سازی سالانه نشان می‌دهد که مقدار کل یخ تولیدشده طی فصل زمستان معادل ۵۰ مترمکعب بوده که حجمی معادل ۳میلیون قالب یخ امروزی و برابر با حدود ۲۰درصد از اندازه گودال در پایه گنبد ذخیره یخ است.

(تصویر ۲- یخچال میبد- عکس از هدا عربشاهی)

ذخیره یخ

گفته می‌شود که از یخ این یخچال، هم به‌عنوان مخزن ذخیره مواد غذایی عمومی شهر و هم برای عرضه به مردم به‌صورت خرده‌فروشی به‌دست یخ‌فروش‌های دوره‌گرد استفاده می‌شد. و ازاین‌رو، مدیر یخچال بسیار مشتاق بوده است که تا حد ممکن یخ را حفظ و از ذوب‌شدن آن جلوگیری کند. سرعت ذوب یخ در انبار یخ به‌ عوامل مختلفی چون متغیرهای آب‌وهوایی ازجمله دما و شدت نور خورشید، خواص حرارتی سازه یخچال و نحوه مدیریت ساختمان بستگی داشته است. شبیه‌سازی‌های حرارتی دینامیک سه‌بعدی برای بررسی انتقال حرارت در این یخچال نشان می‌دهد که برای دیواره‌های خشتی با ضخامت ۱ متر به‌علاوه عایق کاهگلی با ضخامت ۱ متر، مقدار انتقال حرارت برابر با ۰.۱ وات‌/مترمربع در کلوین و ارزش جرم حرارتی برابر با ۱۵۰ کیلوژول/مترمربع در کلوین است. برای رسیدن به این مقادیر در سازه‌ای امروزی به دیوارهایی با سطح پوشیده از ۱۰۰میلی‌متر بتن به‌اضافه ۴۰۰ میلی‌متر عایق پلی‌استایرن نیاز است.

همچنین با فرض اینکه گودال ذخیره یخ تا ماه ژانویه (اوایل بهمن) به‌طور کامل پر می‌شده است، نتایج مدل‌سازی‌ها نشان می‌دهد که در وضعیت دیواره‌های خشتی با ضخامت نیم‌متر به‌اضافه عایق کاهگل به ضخامت نیم‌متر تقریبا ۲۰ درصد از یخ تا سپتامبر (اوایل شهریور) ذوب می‌شد و این یعنی تا شروع فصل جدید سرما، یخچال همچنان از ذخیره کافی یخ برخوردار بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • تصاویری زیبا از ایجاد یک دریاچه در کویر تل شیطان (فیلم)
  • منتظر ثبت چند اثر جهانی دیگر در قزوین
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • برقراری پرواز و افزایش ظرفیت صندلی با نرخ مصوب
  • تصاویری زیبا از ایجاد یک دریاچه در کویر «تل شیطان» پس از بارش فراوان باران
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • حکم اعدام برای ۳ پسر به اتهام تجاوز به ۲ دختر نوجوان در بیابان‌های ورامین!
  • پذیرش ۸ هزار بیمار در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی لرستان
  • اختراعی با قدمت دوهزار سال| یخچال‌هایی در دل کویر