Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، وحدت حوزه و دانشگاه جزو نقاط عطف در تاریخ انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود. این وحدت که نشات گرفته از انقلاب فرهنگی است، در پرتو آرمان های امام راحل(ره) می تواند در راستای رسیدن به تمدن اسلامی بسیار موثر باشد. وحدت حوزه و دانشگاه که محصول تفکری انقلابی است، در برهه ای از تاریخ که دین مداری معطوف به منازل و حوزه شخصی افراد شده بود، توانست با گسترش ریشه های علم و حکمت به دانشگاه های کشور دین را از خطر «سکولاریزه» شدن برهاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

27 آذرماه که در تقویم رسمی که به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه انتخاب شده، یادآور مجاهدت ها و از خودگذشتگی های عالمی دانشمند و شهیدی والامقام به نام «آیت الله مفتح» است. عروج سرخ این عالم ربانی که پرچمدار وحدت میان حوزه و دانشگاه بود، داغی بر دل امام(ره) و امت فرهیخته ایرانی اسلامی برجای گذاشت که هیچ گاه پاک شدنی نیست.

به پاس قدردانی از زحمات و مجاهدت های شهید مفتح در مسیر تحقق وحدت میان دو قشر فرهیخته حوزوی و دانشگاهی، 27 آذرماه که سالروز شهادت عروج ملکوتی وی است، تحت عنوان روز «وحدت حوزه و دانشگاه» نامگذاری شده است.

جایگاه حوزه در نظام اسلامی

در حکومت و نظام اسلامی، حوزه های علمیه به عنوان سنگربان حفاظت از آموزه های دینی، از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردارند. عالمان دینی همواره در راستای رسیدن به اهداف دین مبین اسلام همانند مبارزه با ظلم و فساد حاکمان جور، مقابله با استعمار و استثمار خارجی و همچنین دفاع از حقوق مظلومان وظیفه دارند که پیشاپیش مردم به قیام و مبارزه بپردازند.

همچنین نقش حوزه در هدایت مردم به سوزه آموزه های اصیل اسلام ناب و همچنین تربیت دینی و اخلاقی مردم، اهمیت دوچندان دارد؛ رساندن مردم به کمال انسانیت یکی از اهداف حکومت اسلامی محسوب می شود و لذا حوزه های علمیه در راستای این هدف بزرگ وظیفه دارند که با تلاش و مجاهدت های علمی و دینی، مردم را در رسیدن به این هدف یاری کنند.

با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام(ره) و تشکیل حکومت اسلامی، وظایف حوزه های علمیه دو چندان و مسئولیت آن ها در راستای هدایت و تربیت دینی مردم جامعه بیشتر شد؛ دشمنان انقلاب که اهداف، وظایف و نقش حوزه های علمیه را در حکومت اسلامی به خوبی درک کرده اند، همواره در تلاش بوده اند که بر راه و روشی به این بخش از حکومت اسلامی نفوذ و حوزه های علمیه را از اهداف اصلی خود منحرف کنند. لذا ایجاب می کند که عالمان دینی با هوشیاری و زمان شناس بودن، مردم جامعه را از این هدف شوم دشمنان آگاه کنند.

نقش دانشگاه به عنوان پایگاه علمی و پژوهشی در حکومت اسلامی

دانشگاه‌ها همواره به عنوان یکی از اصلی ترین پایگاه های یک حکومت در رشد علم و بالندگی کشور تاثیر گذار هستند؛ رسالت اصلی دانشگاه سوق دادن مردم جامعه به سمت فراگیری مولفه های فرهنگی، علمی و اجتماعی است و راستای رسیدن به این رسالت، باید از موازین و مبانی انسانی و دینی بهره کافی را بگیرد.

دانشگاه همچنین وظیفه رشد و تعالی اندیشه های علمی مردم را بر عهده دارد و باید پرچمدار پیشرفت، توسعه و عزت ملی کشور باشد؛ نقش دانشگاه در حکومت اسلامی به عنوان پایگاه علمی و پژوهشی چند برابر می شود. دین مبین و همچنین پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) همواره دستور به علم آموزی داده اند تا جایی که پیامبر اسلام تاکید می کنند که اگر علم در پشت دیوارهای چین باشد باید به آن دست یابیم.

لذا لزوم علم آموزی و خرد ورزی در دین اسلام و به تبع آن در حکومت اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ دانشگاه در نظام اسلامی باید مردم جامعه را به سوی علم آموزی و درک حقایق و معنویات دنیا سوق دهد تا مسئله علم آموزی که یکی از تاکیدات دین اسلام است به مهم ترین بخش زندگی مردم تبدیل شود.

دانشگاهیان به عنوان روشن فکرانی که از افق بالاتری به جامعه می نگرند، می توانند در پیشبرد جامعه به سوی رشد و تعالی نقش بسیار مهمی ایفا نمایند.

در همین زمینه حجت الاسلام ذاکر معاون فرهنگی و دانشجویی واحد علوم و تحقیقات در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار داشت: روز وحدت میان حوزه و دانشگاه با شهادت آیت الله مفتح گره خورده است، در طول 40 ساله گذشته حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور اقدامات زیادی را برای به ثمر نشستن این وحدت انجام داده اند و تا حدی نیز موفقیت آمیز بوده است.

وی افزود: اگر بخواهیم وحدت میان حوزه و دانشگاه به سرمنزل مقصول برسد، احتیاج است که هم حوزه و هم دانشگاه نسبت به شکل گیری این وحدت، اهتمام بیشتری بورزند. اهتمام برای وحدت میان حوزه و دانشگاه، مسئله ای است که در کلام مقام معظم رهبری و اندیشه حضرت امام(ره) به شکل واضحی نمود پیدا کرده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد علوم تحقیقات تصریح کرد: دین و علم بایستی با یک دیگر گره بخورد؛ حضور حوزه در دانشگاه و حضور دانشگاه در حوزه، نیاز به یک بازبینی مجدد دارد که بار دیگر نقطه عطفی در این راستا ایجاد شود.

ذاکر اذعان داشت: حضور حوزه در دانشگاه و بالعکس، بایستی حضوری عالمانه باشد و اگر هر دو اهتمام بیشتری را در برخورد با یک دیگر بورزند، قطعا به یقین شاهد نتایج بهتری خواهیم بود. کارهای بسیار زیادی در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه انجام شده است اما این موضوع نیاز به بازنگری، توجه و تعمیق بیشتری وجود دارد.

وی با بیان این که متولی بخشی از وحدت حوزه و دانشگاه نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها است گفت: بخش دیگر این وحدت زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اگر بخواهیم به این موضوع با عینک جناحی وسیاست زدگی بپردازیم قطعا آسیب زا خواهد بود؛ در این زمینه بایستی اغراض سیاسی گروه ها و جناح ها کنار گذاشته شود و یک بررسی عالمانه و دقیقی انجام بگیرد.

در رژیم پهلوی تلاش های بسیاری در جهت منزوی کردن حوزه های علمیه و دانشگاه ها و همچنین سوق دادن جامعه به سمت سبک زندگی غربی صورت گرفت؛ اما انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) تفکرات دو قشر فرهیخته حوزوی و دانشگاه را با یکدیگر همراه کرد و هر دو قشر در مقابل نظام طاغوتی صف آرایی کردند. نقطه اشتراک حوزه و دانشگاه در مقابل با رژیم پهلوی را می توان به عنوان یکی از خجسته ترین رخ داد ها در دوران مبارزات اننقلابی تلقی کرد.

روحانی و دانشجو با درک موقعیت حساس و مهم خود همواره نقش خود را در انقلاب حفظ کردند و پیشاپیش سایر اقشار برای ایفای مسئولیت های خویش وارد عمل شده اند.

وحدت حوزه و دانشگاه در آینه بنیان‌گذار کبیر انقلاب

در اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و بر لزوم وحدت میان روحانی و دانشجو تاکید کرده اند.

ایشان در این راستا فرموده اند:« امروز یکی از ضروری‌ترین تشکل ها بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی نه غربی باشند، امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند».

آن چه که از کلام حضرت امام(ره) بر‌می‌تابد، این است که وحدت حوزه و دانشگاه امری ضروری برای رسیدن به اهداف اسلام ناب محمدی در راستای اتحاد و یگانگی جامعه به منظور دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی است؛ وحدت حوزه و دانشگاه نه صرفا یک وحدت فیزیکی، بلکه وحدت در مبانی، معارف و آموزه های اجتماعی و فرهنگی است که اهمیت آن را دوچندان می کند.

وحدت فرهنگی میان این دو پایگاه، می تواند سدی محکم در برابر هجوم فرهنگی و رسانه ای غرب باشد و تا جامعه اسلامی به فساد و انحطاط کشیده نشود.

دیدگاه مقام معظم رهبری درباره وحدت حوزه و دانشگاه

پس از عروج ملکوتی حضرت امام(ره) حضرت آیت الله خامنه ای سکان داری کشتی انقلاب اسلامی را عهده دار شدند. ایشان نیز همانند حضرت امام(ره) نگاه ویژه ای به وحدت میان حوزه و دانشگاه دارند و برای رسیدن به آن از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

ایشان در این راستا فرمودند:« در نظام اسلامی، علم و دین پابه‌پا باید حرکت کند. وحدت حوزه و دانشگاه یعنی این. وحدت حوزه و دانشگاه معنایش این نیست که حتما بایستی تخصص های حوزه ای در دانشگاه و تخصص های دانشگاهی در حوزه دنبال بشود نه، لزومی ندارد. اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوش بین باشند و به هم کمک بکنند و با یکدیگر همکاری نمایند، دو شعبه از یک مؤسّسه علم و دین هستند. این مؤسسه دو شعبه دارد: یک شعبه، حوزه های علمیه و شعبه دیگر، دانشگاه‌ها هستند ... طلاب و دانشجویان قدر یکدیگر را بدانند، با یکدیگر آشنا و مرتبط باشند، احساس بیگانگی نکنند. احساس خویشاوندی و برادری را حفظ کنند و روحانیون در دانشگاه ها عملاً کوشش کنند که نمونه های کامل عالم دین و طلبه علوم دینی را به طلاب و دانشجویان و دانشگاهیان ارائه بدهند و نشان دهند که هر دو، نسبت به یکدیگر، با حساسیت مثبت و با علاقه همکاری می کنند. این، همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه است. البته برای این کار باید برنامه ریزی و سازمان دهی بشود».

دشمنی در مسیر وحدت

با وجود تمام تلاش هایی که در راستای وحدت میان و حوزه دانشگاه صورت گرفته است، متاسفانه هستند کسانی که از هم کلام و هم اندیشی این دو پایگاه مهم حکومت اسلامی ناراضی باشند؛ زیرا که قطع به یقین با اهداف شوم آن ها که سنگ اندازی در ارتقای نظام اسلامی است، در تعارض است.

کسانی که با اهداف شوم دشمنان انقلاب اسلامی آشنا هستند، نباید اجازه دهند که آن ها با اقداماتی مغرضانه فضای وحدت، هم دلی و هم اندیشی میان حوزه و دانشگاه را بشکنند و جامعه را به فضایی دو قطبی مبدل کنند.

روز وحدت میان حوزه و دانشگاه بهترین فرصت است که مبانی اصیل انقلاب را در لزوم وحدت میان حوزه و دانشگاه بازشناسی کنیم و در آسیب شناسی و آفت زدایی از این موضوع که یکی از مهم ترین آرمان‌های امام راحل و مقام معظم رهبری است از هیچ تلاشی دریغ نکنیم؛ قطع به یقین گسترش وحدت میان حوزه دانشگاه می تواند مهم ترین عامل برای شکست دشمنان انقلاب اسلامی باشد. امروز دشمنان به دنبال آن هستند که با نفوذ فرهنگی و عقیدتی، دین داری را از جامعه از میان ببرند و لذا همکاری حوزویان و دانشگاهیان می تواند سدی محکم در برابر این حربه دشمنان باشد.

انتهای پیام/

108 / 167 وحدت حوزه و دانشگاه حوزه دانشگاه انقلاب اسلامی امام خمینی مقام معظم رهبری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: وحدت حوزه و دانشگاه حوزه دانشگاه انقلاب اسلامی امام خمینی مقام معظم رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۸۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر انقلاب به اسماعیل هنیه: مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و هیأت همراه، با تجلیل از ایستادگی بی‌نظیر نیروهای مقاومت فلسطین و همچنین مردم غزه تاکید کردند: صبر تاریخی مردم غزه در مقابل جنایتها و وحشیگری‌های رژیم صهیونیستی که با حمایت کامل غرب انجام می‌شود، یک پدیده عظیم است که حقیقتا به اسلام عزت بخشیده و موضوع فلسطین را علی‌رغم خواست دشمن، به مسئله اول جهان تبدیل کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه کشتار مردم غزه و نسل‌کشی در این منطقه هر انسان صاحب وجدانی را متاثر می‌کند، افزودند: جمهوری اسلامی ایران در موضوع حمایت از قضیه فلسطین و مردم مظلوم و مقاوم غزه هیچ تردیدی به خود راه نخواهد داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای موضوع حمایت افکار عمومی بین‌المللی و همچنین افکار عمومی جهان اسلام به‌ویژه دنیای عرب از مردم غزه را مهم ارزیابی کردند و گفتند: اقدامات تبلیغاتی و رسانه‌ای مقاومت فلسطین تاکنون بسیار خوب و جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است و باید در این زمینه بیش از پیش اقدام شود.

ایشان همچنین یاد شهید «العاروری» از رهبران حماس را که به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، گرامی داشتند و خاطر نشان کردند: این شهید بزرگوار شخصیت برجسته‌ای بود که عاقبتِ مبارکِ شهادت، پاداش خداوند متعال به مجاهدت‌های وی بود.

آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در این دیدار ضمن تشکر و قدردانی از حمایت‌های مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران از قضیه فلسطین و به‌خصوص مردم غزه، گزارشی از آخرین تحولات میدانی و سیاسی جنگ غزه ارائه کرد و گفت: صبر و ایستادگی مثال‌زدنی مردم غزه و نیروهای مقاومت در این شش ماه،که ناشی از ایمان راسخ آنان است موجب شده دشمن صهیونیستی به هیچ یک از اهداف راهبردی خود در جنگ غزه، دست نیابد.

رئیس دفتر سیاسی حماس با تاکید بر اینکه عملیات «طوفان‌الاقصی» اسطوره شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی را از بین بُرد و اکنون دشمن صهیونیستی بعد از گذشت شش ماه خسارت‌های سنگینی را متحمل شده و هزاران نفر از نظامیان این رژیم کشته و زخمی شده‌اند، افزود: جنگ غزه یک جنگ جهانی است و هیأت حاکمه آمریکا شریک اصلی جنایت صهیونیستها است زیرا رأسا هدایت جنگی رژیم صهیونیستی را بر عهده دارد.

وی در پایان خطاب به رهبر انقلاب تاکید کرد: به جنابعالی اطمینان خاطر می‌دهم که به‌رغم همه وحشیگیری‌ها و جنایات و نسل‌کشی که در غزه در جریان است، مردم غزه و نیروهای مقاومت با قدرت ایستاده‌اند و به دشمن صهیونیستی اجازه نخواهند داد ذره‌ای به اهداف خود دست یابد.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888419

دیگر خبرها

  • ترس دشمن از گسترش انقلاب اسلامی
  • پیشرفت در جامعه دینی بدون بستر فرهنگ ممکن نیست
  • رهبر انقلاب: ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد
  • رهبر انقلاب: جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد
  • رهبر انقلاب به اسماعیل هنیه: مقاومت بی‌نظیر نیروی مقاومت و مردم غزه به اسلام عزت بخشیده است
  • شورای وحدت به‌دنبال تشکیل فراکسیون وحدت در مجلس است
  • سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز: مردم مهمترین هدف مورد هجوم دشمن است/ خیلی از اصول‌گرایان هم کوتاهی کردند/ وجود انسان‌های بی‌بصیرت مانع رشد وحدت امت است
  • وضعیت اخلاق مداری دانشجویان
  • ابعاد مختلف ماه مبارک رمضان، وحدت و تقریب را میان امت اسلامی پررنگ می کند
  • حوزه عمل سپاه با افزایش عمق نفوذ انقلاب پیچیده‌تر می‌شود