Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-24@05:32:55 GMT

توصیه های غذایی برای ویلچر نشینان

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۸۵۳۶

کاهش وزن یک برنامه جامعی است که نیاز مند تغذیه درمانی و فعالیت فیزیکی می‌باشد. افردی که بر روی ویلچر می‌نشینند مانند افراد دیگر قادر به انجام فعالیت فیزیکی نبوده و محدودیت حرکت دارند. ناطقان: بسیاری از افراد ویلچر نشین اعم از پیر و جوان بدلیل افزایش وزن خواهان کاهش وزن هستند.

کاهش وزن یک برنامه جامعی است که نیاز مند تغذیه درمانی و فعالیت فیزیکی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افردی که بر روی ویلچر می‌نشینند مانند افراد دیگر قادر به انجام فعالیت فیزیکی نبوده و محدودیت حرکت دارند.

ولی باز هم راه‌هایی برای کاهش وزن در این افراد وجود دارد اما باید توجه داشته باشند که برای رسیدن به این هدف درمقایسه با سایرین باید تلاش بیشتری کنند.

بیشتر افراد ویلچر نشین بیش از نیاز خود کالری دریافت می‌کنند و این موضوع منجر به افزایش شیوع چاقی در آن‌ها می‌شود.

از طرف دیگر در این افراد پس از مدتی ماهیچه‌های پاها تحلیل رفته و این امر خود نیاز به دریافت کالری را کاهش می‌دهد.

هدف کاهش وزن نیم کیلو تا نهایتاً 1 کیلوگرم در هفته بسته به شرایط فرد می‌باشد.


کالری مورد نیاز

یک رژیم متعادل و سرشار از مواد مغذی و همچنین فعالیت فیزیکی مناسب به شما کمک خواهد کرد که به وزن ایده آل برسید.

میانگین انرژی مورد نیاز برای یک مرد 2500 کالری و برای یک زن 2000 کالری می‌باشد اما این مقادیر درافرادی که بر روی ویلچر می‌نشینند قاعدتاً کمتر از این مقادیرخواهد بود.

متخصص تغذیه به شما کمک می‌کند تا میزان کالری مورد نیاز روزانه خود را محاسبه کنید.

برای رسیدن به این هدف چندین مرحله پیش رو خواهید داشت که در ادامه بیان شده‌اند.


مرحله اول

کاهش کالری دریافتی از طریق مصرف غذاهای کم چرب بجای غذاهای فرآوری شده و پرکالری و پرچرب. کاهش دریافت 500 کالری روزانه موجب کاهش وزن نیم کیلوگرم در هفته می‌شود.

هر نیم کیلو چربی 3500 کیلوکالری است لذا برای کاهش وزن یا باید کالری کمتر دریافت کنید و یا بسوزانید.

از آنجا که یک گرم چربی در مقایسه با کربوهیدرات و پروتئین کالری کمتری دارد، با کاهش دریافت چربی کالری کمتری نیز دریافت خواهید کرد.

افزایش مصرف میوه جات و سبزیجات و کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده به کاهش وزن شما کمک خواهد کرد.

خوردن غذاها و سبزیجاتی که محتوای آب بالایی دارند نظیر کاهو، هویج و... سبب احساس پری معده و سیری شما می‌گردد بدون اینکه مقادیر زیادی غذا مصرف کرده باشید.

مرحله دوم

انتخاب آب به جای آب میوه‌ها و نوشابه‌ها. شما می‌توانید روزانه 2 لیوان شیر کم چرب مصرف کنید. چراکه سرشار از کلسیم بوده و برای سلامت استخوان‌ها مورد نیاز است.

سعی کنید هر کجا که می‌روید یک بطری آب همراه داشته باشید. این کار باعث می‌شود که همواره هیدراته بمانید و نیازی به خوردن نوشیدنی‌های کالری دار و نوشابه یا آبمیوه نداشته باشید.

دریافت مایعات به مقدار كافی در جلوگیری از عفونت‌های ادراری و پیشگیری از تشكیل سنگ كلیه مهم است.

همچنین مصرف کافی آب و مایعات به جلوگیری از یبوست کمک خواهد کرد. یبوست یکی از مشکلات رایج در این گروه از افراد می‌باشد.

اشخاص فلج به علت كاهش حركت، درگیری اعصاب، كاهش قدرت كشش عضلات و در نتیجه تغییر و کاهش تونوسیته و حركات روده، دچار یبوست می‌گردند.
برای پیشگیری از یبوست توصیه‌هایی وجود دارد که عبارتند از:

دریافت مایعات فراوان در حدود 3-2 لیتر در روز؛ اجابت مزاج منظم که برای تحریک آن استفاده از آب ولرم و یا فشار بر شكم می‌تواند مفید باشد.

در موارد حاد استفاده از ملین‌ها می‌تواند کمک کننده باشد ولیکن نباید بطور روتین مورد استفاده قرار بگیرند؛ مصرف آلو و انجیر بسیار مؤثر است؛ مصرف مقدار كافی فیبر و منابع آنها که عبارتند از سبزیجات و میوه‌هایی مانند سیب، هویج، مركبات و غلات كامل و در نهایت فعالیت فیزیکی منظم که به آن اشاره خواهیم کرد.

انواع مختلفی از فعالیت فیزیکی وجود دارند و هدف افزایش ضربان قلب و فعال بودن است و شدت ورزش باید به‌گونه‌ای باشد که فرد قادر باشد بطور معمولی صحبت کرده اما نتواند آواز بخواند. برخی از انواع ورزش‌هایی که می‌توان به آنها اشاره کرد عبارتند ازشنا، دوی سرعت با ویلچر و ورزش‌هایی که بر روی صندلی چرخدار انجام می‌شوند مانند والیبال، بسکتبال یا بدمینتون و یا فعالیت ورزشی کششی جهت تقویت عضلات مثلاً بلند کردن وزنه یا دمبل.

جمع بندی توصیه‌ها

* وزن خود را چک کنید.

* میزان انرژی مورد نیاز خود را محاسبه کنید.

* مصرف میوه و سبزیجات یا بعبارتی دریافت روزانه 5 واحد میوه و سبزی از انواع مختلف با تاکید بر مصرف سبزیجات را به یاد داشته باشید.

* مصرف غلات کامل بجای قندهای ساده که مثال ساده آن استفاده از نان‌های جو یا سنگک بجای انواع نان‌های باگت یا لواش می‌باشد.

* مصرف مرغ و ماهی و یا تخم مرغ بعنوان منبع پروتئین بجای گوشت قرمز، سوسیس، کالباس و انواع غذاهای فرآوری شده

* دریافت روزانه 3-2 واحد لبنیات نظیر شیر کم چرب یا سایر مواد لبنی

* نوشیدن آب و مایعات کافی

* فعالیت فیزیکی منظم در حد امکان


مرحله سوم

بدون تحرک نمانید. از خانه بیرون بروید و به هرکجا که دوست دارید بروید و اینگونه فعالیت خود را حفظ کنید.

در واقع شما با حرکت چرخ‌های خود کالری می‌سوزانید. بجای اینکه از سایرین بخواهید شما را مثلاً به فروشگاه ببرند سعی کنید خودتان بروید و خرید کنید.

حرکت ویلچر توسط خودتان باعث بکارگیری عضلات بازوها و سوختن کالری می‌شود.

فعالیت فیزیکی جهت حفظ سلامت قلب و عروق و جلوگیری از تحلیل ماهیچه‌ها و حفظ قدرت بدنی لازم هستند.

برنامه‌های آموزشی تحرک برای افرادی که بر روی ویلچر می‌نشینند را تهیه کرده و به آنها عمل کنید. انواعی از فعالیت‌های مختلف برای این افراد وجود دارد که براحتی قابل تهیه و انجام هستند.

مهم این است که شما برای انجام آنها تلاش کرده و بدین گونه کالری اضافی می‌سوزانید.

فعالیت‌های ورزشی هوازی که ضربان قلب را افزایش داده و سبب تعریق بدن می‌شود و فعالیت‌های ورزشی جهت تقویت عضلات به صورت منظم برای این گروه از افراد به اندازه سایرین در حفظ سلامتی اهمیت دارد.

فعال بودن برای این گروه بسیار مهم و حیاتی است. صندلی چرخدار انجام فعالیت فیزیکی را به کاری دشوار تبدیل می‌کند.

استفاده از صندلی چرخدار برای انجام حرکات خاص یا به جلو راندن آن می‌تواند کشش خاصی بر عضلات بالاتنه وارد کرده و خطر کشیدگی یا سایر آسیب‌ها را افزایش دهد.

فعالیت‌های ورزشی برای تقویت عضلات می‌تواند در مدیریت صندلی چرخدار در طول روز به شما کمک کرده و این آسیب‌ها را کاهش دهد.

متخصصان سلامت توصیه می‌کنند که بزرگسالان در طول هفته 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط و 1 یا 2 روز در هفته فعالیت‌های تقویت عضلات و کششی انجام دهند.

حتی افزایش اندکی، در فعالیت فیزیکی فواید بسیاری به همراه خواهد داشت.

در صورتی که عادت به انجام فعالیت ورزشی ندارید یا مدت‌های مدیدی است که ورزش نکرده‌اید، هدف اولیه انجام ورزش به میزان 10 دقیقه و افزایش تدریجی آن به 20 دقیقه می‌باشد.





منبع: سلامت نیوز برچسب ها: توصیه ، تغذیه ، ویلچر نشینان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: توصیه تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۸۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید

احساس خستگی مداوم در دنیای امروز بسیار رایج است. تحقیقات نشان داده تنها اضطراب بالا نیست که می‌تواند باعث شود تمام روز احساس خستگی و خواب آلودگی کنیم.

به گزارش روزیاتو، در بسیاری از موارد عوامل فیزیکی و نه روانی، دلیل این مشکل هستند که تشخیص آن‌ها کار ساده‌ای نیست.

در ادامه از دلایل پنهان خستگی دائمی خواهیم گفت:

۱- مصرف زیاد کافئین

ما معمولاً تصور می‌کنیم قهوه و نوشیدنی‌های انرژی زا تنها باعث می‌شوند انرژی مان فوراً بالا برود و به کلی فراموش می‌کنیم که انرژی ما بی پایان نیست. به همین دلیل، وابستگی بیش از اندازه‌ای به این نوشیدنی‌ها پیدا می‌کنیم. شاید برای مدت کوتاهی احساس خوبی پیدا کنیم، اما روز بعد خستگی شدیدی احساس خواهیم کرد.

به علاوه، قهوه تأثیر بسیار زیادی بر خواب ما دارد و آن را ضعیف و ناکافی می‌کند. مصرف زیاد قهوه ارتباطی مستقیم با بی قراری‌های شبانه و همینطور افزایش بیداری در نیمه‌های شب دارد و بنابراین، به طور کلی، مدت زمان خواب را کاهش می‌دهد.

به علاوه، برخی افراد به تأثیرات کافئین بر خواب حساس ترند. به همین دلیل اگر متوجه چنین چیزی شده اید، مصرف آن را کاهش دهید و ببینید که کمکی به بهبود خواب و سطح انرژی تان می‌کند یا خیر.

چای سبز هم حاوی کافئین است، بنابراین اگر طرفدار این انرژی زای «طبیعی تر» هستید، باید ببینید که آیا اصلاً برای سلامتی تان خوب است یا نه. مصرف روزانه یک فنجان چای ایرادی ندارد، اما ضرر مصرف زیاد آن ممکن است بیشتر از فوایدش برای سلامتی باشد.

۲- عدم مصرف به اندازه‌ی آب

برخورداری بدن از آب کافی برای حفظ سطح انرژی ضروری است. ما با هر کالری‌ای که مصرف می‌کنیم، آب از دست می‌دهیم؛ و همه‌ی این از دست رفتن‌ها باید جایگزین شود. اگر به اندازه‌ی کافی آب ننوشیم، بیشتر و بیشتر احساس خستگی خواهیم کرد و توان مان برای تمرکز به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

در حقیقت، کمبود آب تمام بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، امری که روی چرخه‌های خواب هم تأثیر می‌گذارد، به طوری که آن‌ها را کوتاه می‌کند، مانند همان تأثیری که قهوه دارد؛ و نشانه‌های این مسأله هم بسیار آشنا هستند: تشنگی، احساس خستگی، سرگیجه و حتی سردرد.

ممکن است شنیده باشید که هر روز باید ۸ لیوان آب نوشید. اما این امر تماماً به وزن، سن، جنسیت و میزان فعالیت بدنی فرد بستگی دارد. برای شروع، هر زمان که احساس خستگی کردید، یک لیوان آب بنوشید و خودتان را زیر نظر بگیرید. خواهید دید که خیلی زود حال و روحیه تان بهتر می‌شود.

۳- کمبود آهن

این امر باعث مشکل کم خونی می‌شود که ممکن است دلیل اصلی احساس خستگی زیاد شما باشد. کمبود آهن در خون مانع از آن می‌شود که بدن بتواند به اندازه‌ی کافی هموگلوبین تولید کند. با این حال، تا زمانی که آزمایش خون ندهید، نمی‌توان با اطمینان در اینباره صحبت کرد. در برخی موارد شدید، می‌توان از روی رنگ پریدگی زیاد پوست در مقایسه با پوست طبیعی، به کمبود گلبول‌های قرمز پی برد.

اگر احساس خستگی برای شما مدت‌ها است که به امری دائمی تبدیل شده، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگر آهن کافی در بدن شما وجود ندارد، رژیم غذایی خود را تغییر دهید و اسفناج و گوشت بیشتری مصرف کنید. می‌توانید از مکمل‌های آهن هم استفاده کنید.

۴- وگان یا وجترین بودن

وگان یا وجترین بودن ایرادی ندارد. اما ویتامین ضروری B۱۲ تنها در پروتئین حیوانی وجود دارد و کمبود آن می‌تواند یاعث احساس خستگی شود؛ بنابراین به پزشک مراجعه کنید و همه‌ی ویتامین‌های لازم را دریافت کنید تا همیشه انرژی داشته باشید.

۵- کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید بیماری بسیار رایجی است و زمانی رخ می‌دهد که غده‌ی تیروئید به اندازه‌ی کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند، هورمونی که سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کند. به همین دلیل است که وقتی سطح این هورمون پایین است، ممکن است احساس خستگی کنیم، دچار اضافه وزن شویم و همیشه احساس سرما کنیم.

لازم به ذکر است که کم کاری تیروئید می‌تواند در نشانه‌های افسردگی هم نقش داشته باشد. اما یک آزمایش خون ساده می‌تواند آن را مشخص کند و پزشک می‌تواند دارو‌های برای شما تجویز کند که به حل مشکل کم کاری تیروئید و بهبود حال تان کمک می‌کنند.

۶- اختلال وقفه تنفسی خواب (آپنه خواب)

آپنه خواب مشکلی مزمن است که ممکن است تنفس فرد را در حین خواب به طور موقت متوقف کند. این وضعیت تنها چند ثانیه به طول می‌انجامد، اما می‌تواند طی شب بار‌ها رخ دهد. در اغلب موارد، تنفس فرد با یک خروپف یا صدایی مشابه به حالت عادی بازمی گردد. این مشکل خواب فرد را مختل می‌کند و به همین دلیل باعث احساس خواب آلودگی و خستگی در روز بعد می‌شود.

دیگر نشانه‌های آپنه خواب عبارتند از: سردرد‌های صبحگاهی، مشکلات حافظه، تمرکز پایین و زودرنجی؛ بنابراین اگر می‌دانید که خروپف می‌کنید، از اطرافیان خود بپرسید که ایا متوجه شده اند که حین خواب مشکل تنفس هم دارید یا خیر. اگر این نشانه‌ها را داشتید، به پزشک مراجعه کنید. درمان‌های زیادی برای این حل این مشکل وجود دارد که به بالا رفتن کیفیت خواب و روحیه‌ی شما کمک می‌کنند.

۷- حساسیت‌های غذایی

بسیاری از افراد دچار حساسیت غذایی هستند، بخصوص اگر به تیروئیدیت هاشیموتو یا هر گونه بیماری خودایمنی دیگر مبتلا باشند. رایج‌ترین حساسیت‌های غذایی عبارتند از حساسیت به گلوتن، سویا، تخم مرغ، ذرت و آجیل.

در اینصورت، با یک آزمایش خون ساده می‌توانید متوجه شوید که آیا حساسیتی دارید یا خیر. یا می‌توانید صرفاً ماده غذایی که فکر می‌کنید برایتان مشکل ساز است را از رژیم غذایی خود حذف کنید. این کار نه تنها به حفظ سطح انرژی تان کمک می‌کند، بلکه شما را از دیگر عوارض حساسیت غذایی تان هم می‌تواند مصون نگه دارد.

۸- نور آبی

قرارگیری طولانی مدت در معرض نور آبی بخصوص در زمان شب، می‌تواند تأثیر چشمگیری برای کیفیت خواب ما و سلامت مان داشته باشد. نور آبی از صفحه‌ی تمامی لوازم الکترونیکی که روزانه با آن‌ها سر و کار داریم ساطع می‌شود، از تلویزیون و کامپیوتر گرفته تا موبایل و تبلت.

همچون هر مسأله‌ی دیگری، در اینجا هم کلید حل مشکل رعایت تعادل است؛ بنابراین سعی کنید استفاده از لوارم الکترونیک را تا حد امکان کاهش دهید یا نور صفحه‌ی آن‌ها را کمتر کنید.

با این حال، اگر تصور می‌کنید کنار گذاشتن موبایل و کتابخوانی پیش از خواب، مشکل را برطرف خواهد کرد، باید بدانید که در اشتباه هستید، چرا که لامپ‌های معمول هم یکی از منابع نور آبی به شمار می‌روند؛ بنابراین تلاش کنید به جای آن‌ها از لامپ‌هایی استفاده کنید که ضریب M/P پایین تری دارند. این لامپ‌ها تنها به اندازه‌ی کافی روشنایی تولید می‌کنند و باعث خسته شدن چشم‌ها نمی‌شوند.

اگر نمی‌توانید از کار با موبایل پیش از خواب دست بکشید، یا اگر به بی خوابی دچار هستید، از عینک‌های مخصوص حذف نور آبی استفاده کنید. این عینک‌ها گرچه شما را در برابر تأثیرات نور آبی مصون نگه نمی‌دارند، اما به طور حتم باعث می‌شوند در معرض نور آبی کمتری قرار بگیرید.

۹- سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن به خستگی شدیدی اطلاق می‌شود که بیشتر از ۶ ماه به طول انجامد. این مشکل با استراحت برطرف نمی‌شود و اغلب موجب کاهش عملکرد شغلی، تحصیلی یا اجتماعی فرد می‌شود؛ و حتی می‌تواند باعث شود دائماً احساس کنید در حال غش کردن هستید.

تشخیص این مشکل تنها توسط پزشکان ممکن است و گرچه درمان قطعی‌ای ندارد، اما اغلب نشانه‌های آن را می‌توان با دارو و تغییر سبک زندگی مدیریت کرد. در برخی موارد، نشانه‌های این مشکل می‌تواند سال‌ها به طول انجامد، اما با کمک روش‌های درمانی، بسیاری از افراد به مرور احساس بهبود می‌کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کلید کاهش وزن؛ فقط کافی است کالری دریافتی را کم کنید
  • ۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • پیشرفت فیزیکی مطلوب قطعه ۶ آزادراه تبریز- ارومیه/کاهش بار ترافیکی
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • شکم تخت می‌خواهید؟ | ۷ ماده غذایی مفید و موثر برای چربی‌ سوزی شکم
  • مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند
  • رابطه سبک زندگی نادرست و رشد فزاینده بیماری‌های غیرواگیر در کشور
  • علت رشد فزاینده بیماری‌های غیرواگیر در کشور چیست؟
  • «سبک غیرصحیح زندگی» علت رشد فزاینده بیماری‌های غیرواگیر