Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@11:27:47 GMT

مافیای «کنکور» و «مشق شب» به هم گره خورده‌اند

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۸۸۶۴

میرحمایت میرزاده در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به حواشی پیش‌آمده بعد از طرح موضوع کنکور و حذف مشق شب گفت: در وهله اول باید به این موضوع توجه داشت که مسائل مربوط به مشق شب، تخصصی است و هر کسی باید به کار خود برسد؛ یعنی اگر معلمی دوره‌های تربیت معلم را گذرانده و فن معلمی و روش تدریس را می‌داند خودش در جلسات درسی تصمیم‌گیری می‌کند که متناسب با درس و شیوه‌ی تدریس چه روندی را در پیش گرفته و بگوید که بچه‌ها چه تکالیفی را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر این اساس این‌که به صورت کلیشه‌ای در مورد مشق شب تعیین تکلیف صورت گیرد غلط است چه این‌که وزیر و مسئول مربوطه از بالا دستور دهند که بچه‌ها تکلیف شب نداشته باشند و چه این‌که موسسات کتاب‌های کمک‌درسی چاپ کرده و به مدارس بدهند و بگویند که این کتاب‌ها به عنوان مشق شب باشد. این روند ۱۰۰ درصد غلط و غیرکارشناسی می‌باشد.

وی یادآور شد: بعد از بحث‌های وزیر درباره این‌که لزومی به استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی نیست و به دنبال آن تعدادی از مدارس دیگر میدان به این موسسات ندادند، ظاهرا افراد فعال در این موسسات خودشان را به هر دری می‌زنند تا به هر طریق ممکن بگویند که کتاب‌های کمک‌درسی از نماز هم واجب‌تر است، اما این روند غیرکارشناسی است و هیچ متخصص تعلیم و تربیت آن را نمی‌پذیرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «مشق شب نباید کلیشه‌ای و به صورت دستوری باشد»، اظهار کرد: کتاب کمک‌درسی جلوی خلاقیت را می‌گیرد. معلم در کلاس درس متناسب با سن دانش‌آموزان و شرایط روحی و روانی و شیوه تدریس تکلیف مشخص می‌کند. ممکن است این تکلیف نوشتن از روی کتاب باشد یا این‌که داستان‌سرایی، فیلمبرداری، عکس گرفتن، بازی و نمایش و قصه‌گویی از محتوای کتاب باشد. در این شرایط کسانی که منافع‌شان را در خطر می‌بینند این موضوع را نپذیرفته و چنین فضایی را ایجاد می‌کنند.

وی با بیان این‌که «حذف کنکور و حذف مشق شب با یکدیگر ارتباط دارد»، گفت: مشق شب همچون سوالات تستی کلیشه‌ای کنکور است که با چند سوال تستی می‌خواهیم سرنوشت کشور و افراد را در دو ساعت تعیین کنیم، کاری غلط و غیرکارشناسی است که در حال تسری مشق شب است. این‌که به دانش آموزان بگوییم جای خالی را پر کرده و تست بزند کلیشه‌ای است و جلوی خلاقیت آن‌ها به خصوص در دوران ابتدایی را می‌گیرد. صاحب‌نظران و کارشناسان این روند را نمی‌پذیرند.

وی ادامه داد: انگار این موسسات از زمان تولد به فکر بچه‌ها هستند و می‌خواهند دانشمند، دکتر و مهندس تربیت کنند. انگار این کشور به سایر مشاغل مثل کارگر، کارمند، خبرنگار نیاز ندارد و قرار است همه بچه‌ها مهندس و پزشک شوند آن هم به شرط این‌که در این موسسات ثبت نام کنند؛ این بدبختی ما است.

میرزاده با بیان این‌که «مافیای چاپ کتب کمک‌درسی و کنکور خود را در خطر دیده است»، مشق شب و کنکور را گره زده بهم دانست و توضیح داد: اصولا نباید اجازه داده می‌شد که مافیای چاپ کتب کمک‌درسی و کنکور به مدارس وارد شود. آنها قرار بود اول وارد مقطع دبیرستان شوند ولی وارد راهنمایی شده و اکنون ظاهرا به دبستان و پیش دبستانی رسیده‌اند. احتمالا در آینده نزدیک وارد روز تولد و بیمارستان شده و می‌گویند ما کتبی را داریم که اگر نوزاد به آن نگاه کند و انگشت روی آن بزند او دکتر یا مهندس می‌شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۸۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد

ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از امروز برای دانش‌آموزان میان پایه آغاز می‌شود.

ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم همچنین پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی) از امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز شد و تا پایان خرداد ادامه دارد.

دانش‌آموزان برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌نشانی my.Gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به‌نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir مراجعه کنند.

دانش‌آموزان و اولیاء آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و۶ رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، "رمز عبور" ورود به سامانه است.

دانش آموزان اتباع باید به جای کد ملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، ۶ رقم یک (۱۱۱۱۱۱) وارد کنند.

به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، قیمت کتاب‌های درسی به طور میانگین ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

قیمت کتاب‌های درسی دوره ابتدایی بدین شرح است:

قیمت کتاب‌های درسی پایه هشتم برای دانش‌آموزان دختر ۱۴۹ هزار تومان و برای دانش‌آموزان پسر ۱۵۲ هزار تومان است.

قیمت کتاب‌های درسی پایه نهم ۱۵۷ هزار تومان است.

منبع: تسنیم

tags # دانش آموزان سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی در یزد
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه‌های مختلف تحصیلی
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید اعلام شد
  • قیمت کتاب‌ های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد