Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-03-19@02:15:24 GMT

نخست وزیر بلژیک از مقام خود کتاره‌گیری می‌کند

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۸۹۱۳

نخست وزیر بلژیک از مقام خود کتاره‌گیری می‌کند

نخست وزیر بلژیک در بحبوحه تشدید فشارهای سیاسی و تجزیه دولت ائتلافی حاکم، از مقام خود استعفا می دهد.

به گزارش اسپوتنیک، «چارلز میشل» نخست وزیر بلژیک در واکنش به تشدید فشارها علیه دولت این کشور، روز سه شنبه از مقام خود استعفا می دهد.

گفتنی است که چارلز میشل به دنبال عدم حمایت بزرگترین حزبِ دولت ائتلافی بلژیک از «پیمان جهانی مهاجرت سازمان ملل در امور مهاجرت» و فروپاشی این دولت، استعفانامه خود را تقدیم می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چارلز میشل روز سه شنبه خطاب به اعضای پارلمان بلژیک اعلام کرد که تصمیم خود را برای استعفاء گرفته است. و این که در دیدار با پادشاه بلژیک، «تصمیم خود را به اطلاع وی می رساند».

نخست وزیر مستعفی بلژیک همچنین گفت: «دریافتم که فرجام خواهی من پارلمان این کشور را متقاعد نکرد. باید به آن احترام بگذارم و این موقعیت را درنظر بگیرم. من تصمیمم را برای استعفاء گرفته ام».

گفتنی است که هفته گذشته، چارلز میشل پیمان جهانی سازمان ملل در مورد مهاجرت را- که به تجزیه دولت ائتلافی بلژیک انجامید- تصویب کرد.

این در حالی است که روز شنبه (۱۵ دسامبر/ ۲۴ آذر) مردم بلژیک در تظاهرات اعتراض آمیز علیه نخست وزیر این کشور، شعارهائی را علیه چارلز میشل سر دادند.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، تظاهرات در برخی نقاط در شهر «بروکسل» به درگیری با پلیس منتهی شد. تظاهرات کنندگان به هزینه بالای زندگی در بلژیک معترض بودند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: نخست وزیر بلژیک استعفا فشار علیه دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۸۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد شدید «فتح» و «حماس» از یکدیگر در پی انتصاب نخست‌وزیر جدید در رام‌الله

به نظر می‌رسد فرمان محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین برای تشکیل دولت جدید در رام الله موجب بروز اختلافات میان جنبش فتح و حماس شده‌ است.

به گزارش ایسنا، جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای به فرمان محمود عباس برای تشکیل دولت جدید پرداخت.

در این بیانیه آمده است: جناح‌های ملی فلسطین تاکید می‌کنند که اکنون بالاترین اولویت ملی مقابله با تجاوزات وحشیانه صهیونیست‌ها و جنگ نسل کشی و قحطی و گرسنگی است که اشغالگران علیه مردم ما در نوار غزه به راه انداخته و نیز مقابله با جنایات شهرک نشینان در کرانه باختری و بیت المقدس اشغالی، به ویژه مسجد الاقصی و خطرات بزرگ پیش روی ما به ویژه تهدید آوارگی است که هنوز وجود دارد.

حماس افزود: اتخاذ تصمیمات فردی و مشغول شدن به گام‌های ظاهری و بی‌محتوا، مانند تشکیل دولت جدید بدون اجماع ملی، تقویت کننده سیاست انحصارگرایی و تعمیق تفرقه در برهه تاریخی مهم است که مردم ما و آرمان ملی آنها بیش از همه به اجماع و اتحاد و تشکیل رهبری واحد ملی برای برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک با مشارکت همه اجزای ملت فلسطین نیاز دارند.

این جنبش مقاومت ادامه داد: این گام‌ها بیانگر عمق بحران در درون رهبری تشکیلات، جدایی آن از واقعیت و شکاف بزرگ بین آن و مردم ما، دغدغه‌ها و آرمان‌های آنان است که این مساله را نظر اکثریت قریب به اتفاق مردم ما تایید می‌کند که از دست دادن اعتمادشان را نسبت به این سیاست‌ها و روندها ابراز کرده‌اند. مردم ما حق دارند در مورد امکان‌پذیری جایگزینی یک دولت با دولت دیگر و یک نخست‌وزیر با دیگری، از همان فضای سیاسی و حزبی، سؤال کنند.»

در این بیانیه تاکید شده است: «با توجه به اصرار تشکیلات خودگردان فلسطین بر ادامه سیاست انحصارطلبی و نادیده گرفتن همه تلاش‌های ملی برای وحدت و اتحاد فلسطین در مواجهه با تجاوز به مردم، ما مخالفت خود را با ادامه این رویکرد اعلام می‌کنیم؛ رویکردی که باعث صدمه زدن به مردم و آرمان ملی ما شده و می‌شود.»

در پایان این بیانیه آمده است: «ما از مردم و نیروهای بیدار آنها می‌خواهیم که صدای خود را بلند کرده و با این دستکاری در حال و آینده آرمان ما و منافع مردم و حقوق ملی آنها مقابله کنند و همچنین از همه نیروهای ملی به‌ویژه برادران جنبش فتح می‌خواهیم  برای توافق بر سر مدیریت این مرحله تاریخی و مهم در جهت خدمت به آرمان ملی ما و تحقق خواسته‌های مردم در بازپس گیری حقوق مشروع و آزادسازی سرزمین و مقدسات خود و برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی اقدام جدی و مؤثر انجام دهند.»

جنبش فتح نیز با انتقاد شدید از عملیات هفتم اکتبر جنبش حماس و عملکرد رهبران آن در قبال این جنگ، در اظهاراتی بی‌اساس تاکید کرد: «کسی که باعث اشغال دوباره نوار غزه توسط اسرائیل شده، حق تعیین اولویت‌های ملت را ندارد.»

جنبش آزادی‌بخش ملی فلسطین (فتح) در این بیانیه مدعی شده که این حماس است که از واقعیت و ملت فلسطین بی‌خبر است و حماس را متهم کرده که «در حال حاضر با اسرائیل مذاکره می‌کند و با عقب‌نشینی‌های پیاپی هیچ هدفی جز حفظ امنیت رهبران خود ندارد!»

فتح اظهارات حماس درباره «تک‌روی و شکاف» را تقبیح و تاکید کرده که مگر حماس «وقتی تصمیم خود در هفت اکتبر را گرفت و موجب مصیبتی بدتر از مصیب (نکبت) ۱۹۴۸ شد با کسی مشورت کرد؟».

فتح همچنین در ادعایی بی‌اساس حماس را متهم کرد که می‌کوشد با «بنیامین نتانیاهو» به توافق برسد تا نقش خود در غزه و فلسطین را حفظ کند.

به گزارش خبرگزاری «سما» فلسطین، این جنبش در ادامه نیز مدعی شد: «طبق قانون اساسی این حق محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان است که هر اقدامی را که در راستای منافع مردم فلسطین است، انجام دهد، اقدام عباس در تعیین دکتر محمد مصطفی در چارچوب مسؤولیت‌های سیاسی و حقوقی‌اش بوده است. امروز اولویت هر فلسطینی توقف فوری جنگ، ممانعت از کوچاندن، امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده ما، بازسازی نوار غزه، پایان اختلافات و بازگرداندن اتحاد کشور فسلطین است، اما حماس در بیانیه امروز خود نشان داد که اینها اولویتش نیستند.»

فتح همچنین گفت: «دکتر محمد مصطفی، نخست وزیر مکلف دارای برنامه‌های ملی و نه برنامه‌های جعلی است که تنها مصیبت‌ را برای مردم فلسطین به ارمغان می‌آورند و حتی یک دستاورد ندارند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتخاب اولین رهبر سیاه پوست در اروپا /  متولد زامبیا ، نخست وزیر ولز بریتانیا 
  • بن سلمان، نخستین میهمان خارجی دولت جدید پاکستان
  • بلژیک: تل‌آویو نباید از گرسنگی به‌مثابه سلاح جنگی استفاده کند
  • گفت وگوی امیر قطر و نخست‌وزیر بلژیک درباره تحولات غزه
  • نخست وزیر بلژیک: مرگ کودکان غزه از گرسنگی قابل قبول نیست
  • دیدار سران گرجستان و جمهوری آذربایجان با محوریت همکاری‌های استراتژیک
  • دیدار سران گرجستان و آذربایجان با محوریت همکاری‌های استراتژیک
  • بلژیک: اسرائیل اجازه رسیدن کمک به غزه را بدهد
  • نخست‌وزیر مکلف فلسطین: بدون غزه هیچ دولتی تشکیل نمی‌شود
  • انتقاد شدید «فتح» و «حماس» از یکدیگر در پی انتصاب نخست‌وزیر جدید در رام‌الله