Web Analytics Made Easy - Statcounter

انقلاب اسلامی ایران دارای اهداف و آرمان‌هایی در زمینه‌های گوناگون از جمله در حوزه مسائل اقتصادی بود که بررسی و آسیب‌شناسی میزان تحقق این آرمان‌ها می‌تواند راهگشای برنامه‌ریزی‌های بعدی برای اقتصاد کشور باشد. یکی از بخش‌های مهم در اقتصاد هر کشوری، بیمه است. در کشور ما نیز در چهار دهه گذشته پیشرفت‌های بسیاری در این حوزه و مخصوصاً در زمینه بیمه سلامت حاصل شده اما همچنان جای اقدامات بیشتر در زمینه توسعه بیمه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به بیمه
حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رضایی، عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه مفید و عضو شورای فقهی بانک مرکزی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره دستاوردهای صنعت بیمه در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی اظهار کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به طور خاص به موضوع بیمه پرداخته شد و به ویژه بیمه تأمین اجتماعی که جنبه اجتماعی دارد و اقشار مختلف کشور را در بر می‌گیرد مورد توجه قرار گرفت و در طول این سال‌ها تلاش بسیار زیادی انجام شد که بیمه بتواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه جمعیت کشور از چهار دهه گذشته تاکنون تقریبا سه برابر شده است باید تلاش بر این باشد تعداد کسانی‌که از بیمه برخوردار هستند به صد درصد برسند. در این زمینه برخی مشکلات به خاطر اطلاعات و آمار و امور زیربنایی داریم که به این هدف ضربه زده اما در عین حال، بیمه کارمندان، بیمه روستائیان، بیمه رانندگان و اقشار دیگری که در کشور وجود دارند، از جمله بیمه‌های انجام شده است، در حالی‌که برخی از این اقشار، حق بیمه را خودشان پرداخت نمی‌کنند بلکه این حق بیمه را دولت از طرف آنها پرداخت می‌کند و که اقدامی بسیار مهم و اساسی است.

ضرورت کاهش هزینه‌های بیمه سلامت
رضایی افزود: اگر بتوان همه مردمی که در این کشور زندگی می‌کنند را زیر پوشش بیمه بُرد، کار بزرگی است و در طول سالیان گذشته این درصد دائماً گسترده شده است. اکنون دولت علاوه بر افراد شاغل، حتی افراد بیکار را هم به نوعی بیمه کرده است.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی به بیمه درمانی اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر، علاوه بر بیمه‌های بازنشستگی و مانند آن، موضوع بیمه سلامت و بهداشت و درمان گستردگی زیادی پیدا کرد که این هم اقدامی مهم است و بودجه زیادی از سوی دولت را به خود اختصاص داده است. البته باید تلاش شود که هزینه بیمه سلامت کاهش پیدا کرده و بخشی از آن به موضوع پیشگیری و بخشی به آموزش مردم اختصاص یابد.

بیمه حوادث غیرمترقبه پیشرفت چندانی نداشته است
وی بیان کرد: اگر اینکار صورت گیرد، تداوم بیمه سلامت راحت‌تر است و چنین هزینه‌های سنگینی را در پی نخواهد داشت. موضوع دیگر درباره انواع پوشش‌های بیمه‌ای برای منازل است. چنین پوشش‌هایی قبل از انقلاب نبود و بعد از انقلاب هم به میزان اندکی پیشرفت کرد و این در حالی است که ما کشوری زلزله‌خیز هستیم که روی گسل قرار گرفته و حوادث طبیعی زیادی را شاهد هستیم؛ بنابراین باید همه خانه‌ها، ساختمان‌ها و اماکنی که ممکن است براثر سیل، زلزله یا حادثه دیگری از بین بروند، بیمه شوند.

رضایی ادامه داد: البته اقداماتی هم در این حوزه انجام شده و از جمله بررسی صندوق بیمه حوادث غیرمترقبه در مجلس شروع شد اما هنوز نهایی نشده است و امیدواریم که به نتیجه مناسبی برسد. نکته دیگری که در حوزه بیمه باید به آن توجه کرد، بیمه محصولات کشاورزی است که در این حوزوه هم دولت برای کشاورزانی که درآمد آنها دچار آسیب‌ می‌شود، این بیمه را تعیین کرده است.

ضرورت یکسان‌سازی بیمه‌ها
این کارشناس اقتصاد اسلامی با بیان اینکه بیمه جای گسترش بیشتری دارد، تأکید کرد: در زمینه بیمه عمر و بیمه حوادث غیرمترقبه در ابتدای کار هستیم. همچنین باید خدمات بیمه تأمین اجتماعی گسترش پیدا کند؛ به گونه‌ای که دفترچه بیمه تأمین اجتماعی در هیچ جایی رد نشود و مورد پذیرش همه دستگاه‌ها قرار گیرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید افزود: موضوع مهم دیگری که تاکنون امکان آن فراهم نشده و امیدواریم خیلی زود مورد توجه قرار گیرد، ‌یکسان‌سازی در مجموعه بیمه است. ما در کشور، بیمه لشکری، کشوری، صدا و سیما، بانک مرکزی، شرکت نفت و بیمه‌های دیگری را داریم که با هم متفاوت هستیم، بنا بر این بود که این بیمه‌ها و خدمات آنها به یکدیگر نزدیک‌تر و تفاوت میان آنها برطرف شود. امیدواریم که در چند سال آینده در این زمینه به نتیجه خوبی برسیم.

بیمه مشکل شرعی ندارد
وی درباره ابعاد فقهی و شرعی بیمه تأکید کرد: خوشبختانه در کشورمان به هیچ وجه با مشکل و ایرادات شرعی در حوزه بیمه مواجه نیستیم و فقهای شیعه هم بیمه را تأیید کرده‌اند. ما هم قبول داریم که غَرَر از موانع معاملات است اما ما بیمه را غرری نمی‌دانیم و معتقدیم به هیچ عنوان مشکل شرعی ندارد و اساسا برای پوشش خطر و از بین بردن غرر ایجاد شده است، نه اینکه خودش دارای خطری باشد. در واقع این از اشتباهاتی است که برخی از علمای اهل سنت مطرح می‌کنند و خوشبختانه در کشور ما مشکلی با بیمه وجود ندارد و حضرت امام(ره) هم بیمه را صحیح می‌دانستند و ابعاد مختلف آن را پذیرفته بودند.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی در پایان درباره تکافل که در سایر کشورهای اسلامی وجود دارد گفت: اهل سنت به دنبال تکافل رفتند که البته از لحاظ شرعی مشکلی ندارد اما قدرت جایگزینی با بیمه کنونی را هنوز پیدا نکرده است. اشکالی هم ندارد که تکافل در کشور ما شکل بگیرد اما بیمه هم باعث مشکلی نمی‌شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا سیاست و اقتصاد مجید رضایی بیمه انقلاب اسلامی آرمان واقعیت تأمین اجتماعی غرر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۹۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق هیمنه استکبار را شکست

 سردار اباذر سالاری فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان در گفت و گوی خبری شبکه استانی خلیج فارس با بیان اینکه موفقیت‌های سپاه مرهون ولایت مداری است، افزود: تکلیف و ولایت مداری همواره دو رکن اصلی سپاه بوده است.

وی گفت: سپاه آنچه امام خمینی (ره) و اکنون امام ولایت می‌فرمایند را سرلوحه کار خود قرار داده است.

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان گفت: این روز‌ها و در دنیا وحشی گری و سیاست‌های دوگانه شاهد اقدام موثر سپاه در حمایت از مردم مظلوم غزه هستیم.

سردار سالاری افزود: همه شیاطین عالم بر مردم مظلوم فلسطین هجوم آورده اند و اسرائیل غاصب، آمریکای جنایتکار، اروپا و همه کشور‌هایی که به ظاهر نام اسلام را یدک می‌کشند در مقابل عده‌ای انسان مظلوم و بیگناه در فلسطین قرار گرفته اند.

وی گفت: جنایتکاران در این ایام روزانه مردم مظلوم فسلطین را بمباران می‌کنند و بمب‌های سنگرشکن یک تُنی بر سر مردم و کودکان می‌ریزند.

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان گفت: در این ایام تنها کشوری که تا پای جان در کنار مردم فلسطین ایستاده، نظام جمهوری اسلامی ایران است و مردم متدین ما نیز در راهپیمایی‌ها و همه ادوار چهار دهه گذشته همواره حمایت خود را از فلسطین اعلام کرده اند.

سردار سالاری با بیان اینکه در دنیای امروز باید با زبان دشمنان با آن‌ها حرف زد، گفت: اکنون شاهدیم که سپاه در مقابل استکبار جهانی ایستاده و هیمنه دشمن را درهم شکسته است.

وی افزود: هیچ کشوری در دنیا اینگونه قدرتمندانه در مقابل دشمن نایستاد.

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان گفت: پس از جنایتی که آمریکایی‌های شیطان صفت در ترور سردار سلیمانی انجام دادند، ایران اسلامی با حمله به مدرن‌ترین پایگاه نظامی آمریکایی ها، هیمنه آن‌ها را شکست و پس از آن معبری باز شد تا اقداماتی علیه استکبار جهانی اجرا شود.

سردار سالاری افزود: پس از این حمله همه مردم دنیا نگاه ویژه‌ای به ایران اسلامی خواهند داشت.

وی گفت: روزانه نیرو‌های یمنی و حشدالشعبی عراق به مجموعه‌های استکبار سیلی می‌زنند.

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان گفت: همه اقدامات امام خمینی (ره) از جمله دستور تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام بزرگی بود.

سردار سالاری افزود: از بدو تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شاهد اقدامات موثر این نهاد در عرصه‌های مختلف بوده ایم.

وی گفت: از ابتدای انقلاب تا دفاع مقدس و پس از آن سپاه به عنوان یک نهاد درخشان بوده و این روز‌ها بیشتر این موضوع قابل مشاهده است.

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) استان هرمزگان گفت: سپاه خود را صرفاً در امر دفاع محدود نکرده است و در دیگر امور از جمله سازندگی و محرومیت زدایی نیز اقداماتی زیادی داشته است.

سردار سالاری افزود: بزرگترین طرح‌های کشور توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اجرا شده است.

وی گفت: سپاه به محرومان نیز توجه داشته است و اقدامات بسیار موثری در توانمندسازی، اشتغال، راهسازی، احیاء چشمه‌ها و قنوات، آبرسانی به روستا‌های محروم، ساخت مدارس و مساجد و مجموعه‌های ورزشی داشته است.

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان با بیان اینکه سپاه متناسب با شرایط روز برنامه ریزی می‌کند، افزود: با توجه به نام گذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به جهش تولید با مشارکت مردم، سپاه با بهره گیری از ظرفیت بسیج و مشارکت مردم در این زمینه اقداماتی را در نظر گرفته است.

سردار سالاری افزود: همانطور که در هشت سال دفاع مقدس حضور مردم و بسیجیان معادلات جنگ را بر هم زد در شرایط امروز جامعه نیز در عرصه جهش تولید باید از ظرفیت مردم استفاده شود.

وی گفت: موضوع قرارگاه تحول محلات هم بهره گیری از ظ راهیان نور دریایی، ایجاد اردوگاه‌های فرهنگی جدید و برگزاری یادوراه شهدا اجرا می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری فارس
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
  • تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی
  • بهره مندی ۶۵ درصدی جمعیت خراسان جنوبی از بیمه سلامت
  • جایگاه ویژه‌ مردم ایران در بسط تفکر مهدوی در جهان امروز
  • حضور در یادواره‌ شهدا وظیفه‌ای ملی و انسانی است
  • عملیات وعده صادق هیمنه استکبار را شکست
  • هر جا کار به دست مردم سپرده شد موفقیت به دست آمد
  • «خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم