Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@17:09:57 GMT

فرصت و تهدیدی به نام «آموزش مجازی»

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۹۰۴۴

حضور در کلاس درس به کمک رایانه که تا چند سال پیش به رویایی کودکانه شباهت داشت که بسیاری آرزوی تحقق‌اش را داشتند، مدتی است که محقق شده و با جدیت در حال پیشرفت است، اما آیا این رویا نیمه تاریک و نگران کننده‌ای ندارد؟
به گزارش «تابناک»، سال‌ها از دایر شدن دانشگاه‌های مجازی در کشورمان می‌گذرد و در این مدت، آنقدر در این زمینه اوضاع تغییر کرده که همگان، به ویژه دانشجویان با این نوع آموزش آشنایی کامل دارند و روز به روز بر شمار افرادی که آموزش به این شیوه را تجربه می‌کنند، افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آموزشی که با گسترش روز افزون زیرساخت‌های فضای مجازی، رونق بیشتری می‌گیرد، تا جایی که شاهد به کارگیری آموزش مجازی در بسیاری از دانشگاه‌های کشورمان هستیم. آموزشی که البته بیشتر برای درس‌های عمومی درنظر گرفته می‌شود.
درس‌هایی مانند دانش خانواده و جمعیت یا دفاع مقدس یا عناوینی از این دست که ارائه آن‌ها به صورت مجازی، می‌تواند محاسن بسیاری به دنبال داشته باشد. فوایدی شبیه آنچه برای توسعه دولت الکترونیک بیان می‌شود؛ کاستن از تردد‌های غیرضرور که مخاطراتی به دنبال دارند و ترافیک آفرین و آلاینده هوا هستند، موجب هدررفت زمان می‌شوند و غیره.
محاسنی که اغلب با آن‌ها آشناییم و برشمردن شان چندان ضروری به نظر نمی‌رسد، هرچند ممکن است در خصوص تدریس دروس دانشگاه به صورت مجازی، کمی متفاوت باشند. نکات قوتی که ظاهرا آنقدر زیاد هستند که روز به روز دانشگاه‌های بیشتری به صف دانشگاه‌های ارائه دهنده آموزش‌های الکترونیک بپیوندند.
اتفاقی که این فرصت بزرگ را پیش روی دانشگاه‌ها قرار می‌دهد تا با تجربه مزایای این نوع آموزش غیرحضوری، به فکر دایرکردن دوره‌های تحصیلی بر بستر نت بیفتند و توسعه‌ای بی نیاز از توسعه فیزیکی را تجربه کنند. نوع متفاوتی از توسعه که با هزینه کمتر قابل دستیابی است و می‌تواند گامی مهم در راستای بهره مندی عموم از مزایای آموزش رایگان در کشور باشد.
فرصتی بی همتا که شاید اگر جدی گرفته شود، بشود بر مشکلات نظام آموزش عالی کشور از جمله کنکور و متمرکز شدن دانشگاه‌ها در شهر‌های بزرگ فائق آمد و امیدوار بود که عدالت در سطوح بالاتری در این خصوص متجلی شود، اما تجربه نشان داده که خالی از نگرانی هم نیست!
نگرانی‌هایی که برخی شان را می‌شود در نظام فعلی آموزش عالی در کشور شناسایی و معرفی نمود و بعضی شان، احتمال دارد در آینده بروز و نمود پیدا کنند چراکه پیش نشانه‌های آن‌ها قابل لمس است. موضوعاتی مهم و گاه کلیدی که ظاهرا تاکنون توجه مسئولان را به خود جلب نکرده که اگر این گونه بود، شاهد برنامه ریزی‌های وسیعی در این خصوص می‌بودیم.
برای مثال، می‌شود به تقلب گسترده‌ای اشاره کرد که جامعه علمی کشورمان بدان مبتلاست و می‌تواند با رایج شدن آموزش مجازی، وسعت بگیرد. صحبت درباره بازار داغ فروش مقاله و پایان نامه و دیتاسازی و تقلب‌های دیگر در این خصوص است که سالهاست گریبان آموزش عالی کشورمان را گرفته، اما عزمی برای مقابله با آن در مسئولان و نهاد‌های مختلف دیده نمی‌شود.
اشکالی که به دلیل ویژگی‌ها و شاخصه‌های منحصر به فرد آموزش مجازی، احتمال تشدید آن‌ها می‌رود، اما ظاهرا قرار نیست جدی گرفته شود، درست همان گونه کهدر عالم واقع جدی گرفته نشده است. آسیبی بزرگ که هم اساتید و دانشجویان به آن واقفند و هم مسئولان آموزش عالی، اما حتی دستمایه اجرای طرح‌های ضربتی برای مقابله با این تخلف‌ها و قانون شکنی‌های آشکار هم قرار نگرفته است.
به این اشکالات، نقش پررنگ رانت و تخلف‌های فراوان در حوزه دانشگاه را هم می‌توان افزود که موجب شده پرونده‌های پرشماری در حوزه مدرک فروشی، بورسیه، معادل سازی، تبدیل داخل به خارج و امثال این موارد را شاهد باشیم. مواردی که اگر تصور کنیم در سایه رونق آموزش مجازی، تشدید نخواهند شد، ساده انگارانه است.
تهدید‌هایی بالقوه که می‌توانند کاری کنند آموزش مجازی به رغم همه محاسن پرشمارش، به آفتی بزرگ در سال‌های آینده تبدیل شود که چه بسا به موجب آن، بسیاری آرزو کنند کاش هرگز پای این نوع آموزش به کشورمان باز نمی‌شد؛ آرزویی که می‌شود با تدبیر اوضاع از هم اکنون، از شکل گیری آن پیشگیری به عمل آورد.  

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۹۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژنرال صهیونیست: السنوار به دنبال بیرون راندن ما از نوار غزه است/ایران تهدیدی بزرگ برای اسرائیل

یک ژنرال رژیم صهیونیستی ضمن مخالفت با حمله به رفح، به نقش راهبردی «یحیی السنوار» (رهبر حماس در غزه) در مدیریت نبرد با وجود گذشت ماه‌ها از جنگ اشاره و تاکید کرد که وی به دنبال بیرون راندن صهیونیست‌ها از نوار غزه است.

رای الیوم با اشاره به افزایش شکاف و دو دستگی در اردوی صهیونیست‌ها نوشت: با تداوم جنگ غزه و حملات حزب الله به شمال سرزمین‌های اشغالی و تبدیل شدن آن به منطقه اشباح، دامنه انتقادات از کابینه بنیامین نتانیاهو افزایش یافته و فشار‌ها بر آن تشدید شده، به ویژه آنکه ارتش اشغالگر به اهداف جنگ در زمینه نابودی حماس و آزادی اسرا دست نیافته است.

در این زمینه «عاموس گلعاد» ژنرال احتیاط و رئیس مرکز راهبردی در دانشگاه «رایخمن» رژیم صهیونیستی و رئیس سابق دایره سیاسی و امنیتی وزارت امنیت این رژیم به نقش راهبردی «یحیی السنوار» در مذاکرات مبادله اسیران اشاره کرد.

این ژنرال صهیونیست اذعان کرد: السنوار به دنبال خروج ما از غزه است؛ او دستاورد‌های راهبردی زیادی کسب کرده و توان خارج کردن ما از غزه به طور کامل را هم دارد. کابینه هیچ راهبردی در جنگ ندارد.

وی افزود: استراتژی السنوار بازگشت به قدرت است و ما اصرار بر بازگردانیدن اسیران داریم. اگر ما اسیران را نجات ندهیم، پیروزی در کار نخواهد بود. هرکاری برای برگرداندن اسیران باید انجام دهیم، به ویژه نظامیانی که ما مدیون آنها هستیم. ما باید اهداف راهبردی زیادی کسب کنیم که در راس آنها، ایران است؛ کشوری که قدرتمند شده و تهدیدی بزرگ برای ما و نیز جبهه شمالی است.

این ژنرال صهیونیست ضمن مخالفت با حمله به رفح بیان کرد: ورود به رفح تضمین کننده بازگشت اسیران نیست و این کار راهبردی نیست. ما استراتژی نداریم. بیش از شش ماه از جنگ گذشته و همچنان السنوار برای ما شرط می‌گذارد و ما منتظر پاسخ او هستیم و این به دلیل نبود راهبرد است.

گلعاد اضافه کرد: اگر بدون هماهنگی با مصری‌ها و آمریکایی‌ها به رفح حمله کنیم، راهکاری برای جبهه شمالی نخواهیم داشت و جنگی ادامه خواهد داشت؛ جنگی که دامنه آن به کل اسرائیل گسترش خواهد یافت. ما اتحاد راهبردی را از دست خواهیم داد و امکان توسعه صلح و توان مقابله با تهدید اصلی را نخواهیم داشت. تهدید اصلی ایران است.

بر اساس این گزارش، «عاموس هارئیل» تحلیلگر امور نظامی روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز ضمن تاکید بر ضرورت انجام توافق مبادله اسیران و مخالفت با حمله به رفح، دغدغه کنونی نتانیاهو را حکم بازداشتی دانست که دیوان بین المللی کیفری علیه آن و رهبران سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی صادر می‌کند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • هشدار فرمانده بلندپایه ارتش /به هیچ تهدیدی توجه نمی کنیم
  • رویداد «صدرا» بهترین فرصت برای تبادل اندیشه‌ دانشجویان و صاحبان صنایع است
  • استاد مرموز در دانشگاه معروف تهران؛ ترک تحصیل دانشجویان در مقطع دکترا/ «استاد ایمیل زد و فرصت مطالعاتی را از بین برد»
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»/ هنوز برای ستاره شدن وقت هست
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت
  • فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون» تمدید شد
  • ژنرال صهیونیست: السنوار به دنبال بیرون راندن ما از نوار غزه است/ایران تهدیدی بزرگ برای اسرائیل
  • آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست
  • آموزش حلقه مفقوده حریم خصوصی در اینترنت/ کشورها برای محفاظت از کودکان چه کردند؟