Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@16:51:03 GMT

یلدایی که دیگر شیرین نیست

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۱۹۱۹۳

یلدایی که دیگر شیرین نیست

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، چند روزی بیشتر به شب یلدا نمانده است؛ شبی که آخرین شب پاییز، طولانی‌ترین و تاریک‌ترین شب سال است؛ شبی که ایرانیان رسم دارند در آن، تا سپیده دم در کنار یکدیگر نشسته و بزرگترها برای دیگران قصه تعریف کنند.
خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار، شیرینی و میوه‌های گوناگون که همه جنبه نمادین دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند، از جمله رسوم شب یلداست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همه ساله، وقتی به شب یلدا نزدیک می‌شویم، بازارها رونق می‌گیرند؛ مردم با شور و اشتیاق خاصی به بازارها می‌روند تا بساط شب یلدا را مهیا کرده و شبی پرخاطره را رقم بزنند.
امسال اما، در حالی به شب یلدا نزدیک می‌شویم که گرانی‌ها کام مردم را تلخ کرده است؛ گرانی به گونه‌ای قدرت خرید را از مردم گرفته است که گویا دیگر شب یلدا را باید بدون طعم شیرینی و آجیل، صبح کرد.

این‌روزها اگر به بازار سری بزنیم، مردمی را می‌بینیم که با نگاهی سنگین، از مقابل ویترین‌های پر زرق و برق یلدایی عبور می‌کنند؛ سبدهای خریدشان خالی است و دیگر از آن هیاهو و شور و نشاط خاص شب یلدا، خبری نیست.
خیلی‌ها تنها برای پرسیدن قیمت‌ها به بازار آمده‌اند؛ برخی حساب و کتاب می‌کنند تا بعضی خوراکی‌ها را حذف کرده و شب یلدای ارزان‌تری داشته باشند؛ البته در این میان، کسانی هم هستند که همه چیز می‌خرند تا مبادا فردا گران‌تر شود.

گرانی، انگیزه خرید مردم را گرفته است
محمدحسین صباغ، نایب رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان استان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: متأسفانه افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم را کاهش داده است، به‌طوری که قیمت شیرینی نسبت به سال گذشته 20 درصد و آجیل 100 درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 90 درصد بازار شب یلدا ضعیف شده است، ادامه داد: مردم با شور و اشتیاق به بازار می‌آیند، اما وقتی قیمت‌ها را می‌بینند، انگیزه خرید را از دست می‌دهند.
نایب رئیس اتحادیه قنادان و آجیل فروشان استان اظهار کرد: مسئولان باید مواد اولیه را ارزان‌تر در اختیار ما قرار دهند تا گرانی بر دوش مردم فشار نیاورد.

تفاوت جنس؛ دلیل قیمت‌های متفاوت
محمد رفیع سلطان‌زاده، معاون بازرسی و نظارت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز به اختلاف قیمت‌ها و تفاوت در کیفیت محصولات اشاره کرد و افزود: از آن جا که نوع و کیفیت آجیل‌ها متفاوت است، نرخ گذاری‌ها نیز تفاوت دارد.
وی خاطرنشان کرد: طی جلسه‌ای با رؤسای اتحادیه‌ها مقرر شد کنترل قیمت‌ها افزایش یابد؛ فروشنده‌ها نیز موظف هستند از برچسب قیمت استفاده کنند، در غیر این صورت با افراد خاطی برخورد جدی می‌شود.
معاون بازرسی و نظارت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بیان کرد: با نزدیک شدن به شب یلدا، نظارت‌ها به ویژه در بازار آجیل، شیرینی و میوه تشدید می‌شود و گشت‌های مشترک با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط از جمله تعزیرات حکومتی، مجامع امور صنفی و اتحادیه‌های مربوط و بازرسان اصناف انجام می‌گیرد.
در حال حاضر، در بازار زاهدان آجیل به قیمت کیلویی 100 هزار و پسته کیلویی 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت‌هایی که در مقایسه با سال گذشته، سه تا چهار برابر افزایش را نشان می‌دهد.

گزارش از هادی محمدی

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا شب یلدا گرانی تورم و گرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۹۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا مهدیار اسماعیلی رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن از ورود این صندوق به بازار خرید سیمان از طریق بورس در آینده نزدیک خبر داد، گفت: در ادامه حمایت‌های این صندوق از سازندگان مسکن، پس از اجرایی شدن خرید فولاد در سال گذشته، امسال خرید سیمان به منظور تزریق به پروژه‌های مسکن کشور در برنامه صندوق ملی مسکن قرار دارد.

رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن کاهش قیمت مصالح برای سازندگان با حذف واسطه‌ها و افزایش سرعت پیشرفت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن را دستاوردهای مهم ورود این صندوق به عرصه خرید مصالح ساختمان سازی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این با خریدهایی که به صورت عمده با حجم بالا و به صورت نقد از طریق بورس صورت می‌گیرد، از تولیدکنندگان داخلی مصالح ساختمانی هم حمایت می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: فولادهای خریداری شده در سال گذشته توسط این صندوق به زودی به پروژه‌های مسکن در نقاط مختلف کشور تزریق خواهد شد. بر اساس مصوبه هیئت امنای صندوق ملی مسکن در اجرای تبصره‌های ۱ و ۲ ماده ۱۳ قانون جهش تولید مسکن به این صندوق اجازه داده شده تا نسبت به خرید سیمان و فولاد از طریق بورس کالا یا سایر طرق مصوب در شورای‌عالی مسکن اقدام کند.

کد خبر 6090244 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان صاحب خودرو شوید!
  • بستنی‌هایی که از بازار می‌خرید، چگونه در کارخانه تولید می‌شوند؟ (فیلم)
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • خرید شکلات تلخ بهتر است یا  شکلات شیرین؟
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!