Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از قزوین، به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه همایش «نهج‌البلاغه زبان مشترک» به‌منظور تبیین نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی برای حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بعدازظهر دیروز ۲۷ آذرماه در سالن شهدای گمنام (آمفی‌تئاتر مرکزی) این دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمیدرضا مهدوی ارفع مسئول نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی، در این همایش بابیان اینکه در دوران کنونی نیاز به وحدت بسیار احساس می‌شود، اظهار کرد: نظام بینشی و متعالی نهج‌البلاغه از بهترین راه‌های وحدت است.
وی افزود: امام علی (ع) در مذمت شدید تفرقه فرمودند «هر کس شما را دعوت به شعار تفرقه کرد او را بکشید حتی اگر در زیر عبای من علی باشد»؛ این نکته نشان می‌دهد امت اسلام باید به «وحدت ایدئولوژیک» برسد.
حجت‌الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به سالروز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت قطعه‌ای از پازل سعادت بشر است.
وی افزود: متأسفانه در وحدت حوزه و دانشگاه کاستی بسیار است، تا به کی باید در این موضوع فقط باید به برگزاری همایش بدون بازده بسنده کنیم؟
این کارشناس دینی عنوان کرد: اگر به دنبال زبان مشترک در حوزه وحدت هستید، بدانید نهج‌البلاغه امام علی (ع) بهترین جایگاه را در این حوزه و گفتمان سازی دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: احیای نهج‌البلاغه در بین تمام اقشار جامعه ما را بر آن داشت که به سمت راه‌اندازی «نهضت جهانی احیای نهج‌البلاغه خوانی آسان» حرکت کنیم.
این استاد حوزه و دانشگاه شعار و چشم‌انداز این حرکت جهانی را «همه با نهج‌البلاغه مبلغ دین شوند»، دانست و افزود: نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی جنبش و حرکتی خودجوش، جهانی و مردمی است.
وی ادامه داد: تاکنون این طرح در بیش از ۳۰ کشور جهان مورد استقبال اقشار مختلف مردم قرارگرفته و شبکه چند میلیونی نهج‌البلاغه خوانی در کشورهای مختلف جهان ایجاد شده است.
حجت‌الاسلام مهدوی ارفع در تشریح روش نهج‌البلاغه خوانی آسان اعلام کرد: اولین گام در این راستا خوانش ترجمه نهج‌البلاغه و ترجیحاً ترجمه مرحوم دشتی است که به تائید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده و جزء بهترین ترجمه‌ها محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: اگر در روز حداقل ده الی ۲۰ دقیقه برای نهج‌البلاغه خوانی فرصت بگذاریم خواهیم توانست ۴ ماهه این کتاب معنوی و بزرگ را به اتمام برسانیم.
مسئول نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی عنوان کرد: با توجه به ترجمه می‌توان مزه شیرین نهج‌البلاغه را چشید و بعد به سراغ اصل و معرفت نهفته آن قدم برداشت ازاین‌رو در دور اول خوانش ترجمه نیاز به حفظ و یادداشت نیست.
وی نقطه آغاز خوانش نهج‌البلاغه را چنین توصیه کرد: شروع خواندن از حکمت‌ها باشد چراکه حکمت‌ها کاربردی‌تر و آسان‌تر است و این مجال را به ما خواهد داد تا با ادبیات و سیاق کلام حضرت علی (ع) بیشتر آشنا شویم.
حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: خواندن حکمت‌ها دو بار از اول تا آخر، خواندن نامه‌ها از آخر به اول، خواندن خطبه‌ها از آخر به اول ترتیب ادامه نهج‌البلاغه خوانی است.
وی اضافه کرد: در دور اول مطالعه نیاز به شرح و تفسیر نیست چراکه هدف آشنایی با کلام حضرت است لذا اگر در حین مطالعه به سؤال و مطلبی برخوردید از آن گذشته و مطالعه خود را ادامه دهید.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: باید توجه کرد بامطالعه بیشتر در حکمت‌ها و نامه‌ها و خطبه‌ها ممکن است به پاسخ سؤال خود دست‌یابید.
وی بیان کرد: برخلاف آنچه برخی دامن می‌زنند تجربه ثابت کرده در خوانش نخست بیش از 70 درصد نهج‌البلاغه برای آنان که مطالعه می‌کنند حتی نوجوانان و عوام جامعه قابل‌فهم است و این کتاب معنوی و راه گشا مخاطبان خود را از چشمه‌سار علم و معرفت خویش سیراب می‌کند.
این کارشناس دینی با اعلام اینکه در این نهضت چند هزار نفر به‌صورت خودجوش در حال فعالیت هستند، یادآور شد: این نهضت جهانی از کودکان در سن پیش‌دبستانی آغاز می‌شود و تا بزرگ‌سالی ادامه می‌یابد.
حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ابراز کرد: آسان‌سازی در گام اول رخ می‌دهد اما در مرحله بعد برای بهتر فهمیدن توصیه به «پر خوانی» است زیرا درک مفاهیم نهج‌البلاغه بعد از خوانش اولیه رخ می‌دهد.
وی بابیان اینکه نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی در راستای تسهیل درراه اندازی جلسات نهج‌البلاغه خوانی خدمات مختلفی را به علاقه‌مندان ارائه می‌کند، عنوان کرد: اعزام رایگان استاد و مربی برای راه‌اندازی جلسه نهج‌البلاغه خوانی، تأمین و ارسال نهج‌البلاغه با مبلغ مناسب ازجمله کارهایی است که به دنبال آن هستیم.
این کارشناس دینی ادامه داد: همچنین پاسخگویی به سؤالات برگزارکنندگان و مسئولین جلسات نهج‌البلاغه و ارائه مطالب و جزوه‌های آموزشی از دیگر خدمات نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی به شمار می‌رود.
مسئول نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی در پایان با اعلام اینکه مخاطب حکمت‌های این کتاب ارزشمند تمام مردم جهان‌اند، خاطرنشان کرد: آشنا کردن تمام مردم جهان با بهترین منطق و اندیشه و سبک زندگی علوی از اهداف بلندمدت نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی است.

انتهای پیام

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قزوین نهج البلاغه دانشگاه نهضت قرآن مهدوی ارفع وحدت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۱۹۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت روز چهارشنبه در جلسه با فرمانداران شهرستان‌های لرستان، اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی لرستان در عدم تحقق توسعه، بی اتحادی در دستگاه‌های اجرایی و مسئولان خدمتگزار است.

وی خطاب به فرمانداران، تصریح کرد: شما مسئول به‌کارگیری بدنه دولت و ایجاد اتحاد به‌ویژه در دستگاه‌های زیر مجموعهٔ یک وزارت هستید.

استاندار لرستان، اظهار کرد: در اولین جلسه‌ای که در تهران خواهم داشت این موضوع را از طریق وزارت‌خانه‌ها پیگیری خواهم کرد.

شفقت، عنوان کرد: وزارت‌خانه‌ها باید یک وحدت رویه و همدلی را در بین دستگاه‌های اجرایی تحت مدیریت خود ایجاد کنند و ما هم اتحاد حاکمیتی را برقرار می‌کنیم.

وی اظهار کرد: وحدت رویه در بین نمایندگان مجلس و ائمه جمعه نیز به‌عنوان یک پشتیبان کننده مجموعه اجرایی، رافع مشکلات استان است.

استاندار لرستان، ادامه داد: با این وحدت رویه بسیاری از مشکلات استان و انتظارات محقق خواهد شد.

شفقت، گفت: لرستان امکانات خدادادی زیادی دارد که تنها با برنامه‌ریزی، اقدام و همدلی می‌توانیم آنها را بهره‌ور کنیم.

وی در ادامه بر فعال‌کردن و پیشرفت روستاها تأکید کرد و ادامه داد: ایجاد و ارتقای خرد اقتصادی در روستاها بر پایه داشتن برنامه جامع منطقه‌ای باعث رونق و افزایش درآمد در روستاها شده و حاشیه‌نشینی شهری را کمتر خواهد کرد.

استاندار لرستان، به مدیریت هزینه‌های دولت اشاره کرد و گفت: در شهرهای کوچک منطق مجتمع اداری را پیگیری کرده و از هزینه‌های اضافه خودداری کنید.

کد خبر 6088239

دیگر خبرها

  • سامانه سنام قوه قضائیه پس از ۱۰ روز همچنان قطع است
  • لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان
  • وحدت و انسجام، نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام است
  • فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
  • جشنواره ملی نهج البلاغه دانشگاهیان در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • دشمنان وحدت و تقریب امت اسلامی را هدف گرفته اند
  • برگزاری مرحله مقدماتی پانزدهمین و بیست و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و اذان ویژه مجموعه منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران
  • ائتلاف قالیباف و پایداری‌ها ادامه دارد؛ لیست مشترک در دور دوم انتخابات
  • ائتلاف قالیباف و پایداری ها ادامه دارد /لیست مشترک در دور دوم انتخابات