Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه ترکیه بعد از نشستی با همتایان روس و ایرانی خود در ژنو تاکید کرد که کشورهای ضامن روند آستانه به مرحله مهمی در تشکیل کمیته‌ قانون اساسی سوریه رسیده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از العهد لبنان، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: کشورهای ضامن آستانه تلاش خود را برای تشکیل این کمیته‌ در سریع‌ترین زمان ممکن افزایش خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما پیش‌بینی می‌کنیم که اولین نشست این کمیته‌ ماه ژانویه برگزار شود.

وی افزود: نشست امروز ما دلیلی بر اهمیت مذاکرات آستانه و سوچی برای حل سیاسی بحران سوریه است. نشست امروز بسیار خوب بود و ما امیدواریم که این نشست‌ها عامل مهمی برای آینده سوریه و حل سیاسی بحران در این  کشور باشد.

وزرای امور خارجه روسیه، ایران و ترکیه روز سه‌شنبه در ژنو نشستی را با استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه درباره تشکیل کمیته‌ قانون اساسی برگزار کردند. این کشورها در بیانیه‌ای بعد از پایان نشست‌شان اعلام کردند که با طرحی برای برگزاری مذاکرات میان طرف‌های درگیر در سوریه درباره اصلاح قانون اساسی در اوایل ۲۰۱۹ موافقند.

در این بیانیه آمده است: روسیه، ایران و ترکیه موافقت کرده‌اند که اقدامات مناسبی را برای برگزاری جلسه اول کمیته‌ قانون اساسی سوریه در اوایل ۲۰۱۹ در ژنو اتخاذ کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، گفت: ما به دی‌میستورا نتایج مثبت مذاکراتمان با طرف‌های سوری درباره تشکیل قانون اساسی را اعلام کردیم. ما در روند آغاز فعالیت کمیته‌ قانون اساسی از طریق ایجاد اصول کلی اداری و هماهنگی با طرف های سوری و فرستاده سازمان ملل سهیم خواهیم بود. بر اساس این اصول قواعد اجرایی که فعالیت ثابت کمیته‌ قانون اساسی را تضمین خواهد کرد، مشخص خواهد شد.

کشورهای ضامن روند آستانه تاکید کردند که فعالیت کمیته‌ قانون اساسی باید بر پایه توافق و مشارکت سازنده باشد.

لاوروف مذاکرات روز سه‌شنبه با دی‌میستورا را "بسیار مثبت" خواند.

بیانیه کشورهای ضامن آستانه به این مساله اشاره نکرده که آیا توافق نهایی با لیست شرکت کنندگان در کمیته‌ قانون اساسی حاصل شده است یا خیر.

همچنین دی‌مسیتورا در کنفرانس مطبوعاتی بعد از نشستش با وزرای خارجه روسیه، ترکیه و ایران، گفت: تلاش‌ها برای تشکیل کمیته‌ قانون اساسی سوریه هنوز تکمیل نشده است. من و دبیرکل سازمان ملل معتقد هستیم که باید یک مایل بیشتر با گام‌های ماراتنی در راه تشکیل کمیته‌ قانون اساسی که فراگیر ، مورد اعتماد و هماهنگ باشد، برداریم.

دی‌میستورا تاکید کرد، مذاکرات جدیدی با دبیرکل سازمان ملل در نیویورک برگزار خواهد کرد و ۲۰ دسامبر گزارشی درباره تحولات این روند به شورای امنیت ارائه می‌کند.

وی گفت: کشورهای ضامن روند آستانه مشارکت چشمگیری در تلاش‌ها برای تشکیل کمیته‌ قانون اساسی داشته‌اند.

دی‌میستورا گفت: من قصد ندارم بیانیه‌ای برای پایان فعالیتم در این پست صادر کنم، چرا که می‌خواهم کسی که جانشین من می‌شود، در اجرای ماموریت‌های خود آزاد باشد و خودش تشخیص دهد که باید چه اقداماتی انجام دهد. من امیدوارم که گی‌یر پدرسون، فرستاده جدید سازمان ملل به سوریه در راستای اقداماتی که ما اتخاذ کنم و تلاش‌هایی که در طول چهار سال گذشته داشته‌ایم گام بردارد.

پدرسون هفتم ژانویه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سوريه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۰۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردن : نتانیاهو جنگ غزه را باخته است

معاون نخست وزیر و وزیر خارجه اردن امروز (دوشنبه) تاکید کرد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برخلاف ادعاهایش، جنگ غزه را باخته است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «عمون» اردن، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن امروز طی سخنانی در نشست گفت‌وگو محوری که حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض برگزار شد، گفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جنگ غزه شکست خورده است.

وی گفت: نتانیاهو می‌گوید که به دنبال پیروزی در غزه است اما وی اکنون به شکست رسیده و اسرائیل نیز مطرود شده است. روشن است که نتانیاهو به دنبال صلح نیست.

الصفدی با اشاره به اینکه ۱.۳ میلیون فلسطینی بمباران می‌شوند، گفت: همه خواهان صلحی مبتنی بر راه‌حل «دو دولتی» هستیم و باید اسرائیل پایبندی خود به صلح عادلانه و فراگیر را اعلام کند؛ همچنان که جامعه جهانی نیز بر این باور است که راه حل دو دولتی تنها راه تضمین امنیت و صلح خواهد بود.

شبکه «المیادین» نیز به نقل از وزیر خارجه اردن گزارش داد که ابتدا رژیم صهیونیستی باید جنگ را متوقف کند و پس از آن از حماس برای آزادی اسرای صهیونیست درخواست خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • «حماس» باید در تشکیل کشور فلسطین مشارکت داشته باشد
  • تمجید نخست‌وزیر بورکینافاسو از پیشرفت‌های ایران
  • برگزاری نشست کارگروه ورزش حزب موتلفه و کمیته ملی المپیک
  • وزیر خارجه اردن: نتانیاهو جنگ غزه را باخته است
  • اردن : نتانیاهو جنگ غزه را باخته است
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال