Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@09:31:05 GMT

توصیه‌هایی برای گیاهخواران

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۰۴۴۴

توصیه‌هایی برای گیاهخواران

گیاهخواری به معنی اجتناب از مصرف گوشت است و رژیم‌های گیاهخواری بر پایه مواد گیاهی بوده و دارای مقادیر زیادی میوه، سبزی‌ها، حبوبات، دانه ها و مغزها را شامل می‌شود.

‌به گزارش ایسنا‌، طی سال های اخیر بحث گیاهخواری به عنوان راهکاری برای حفظ سلامت و دستیابی به وزن و اندامی متوازن، مقابله با بیماری های غیرواگیر مزمن نظیر بالا بودن قند و چربی و فشار خون، مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، به افرادی که به دنبال رژیم های گیاهخواری هستند، توصیه کرد که تعادل در مصرف مواد غذایی مختلف را برای تامین نیازهای بدن به مواد مغذی‌ رعایت کرده و حتما در این خصوص با کارشناسان تغذیه مشورت کنند.

فاطمه نوری پور با بیان اینکه محتوای آهن غذاهای گیاهی نسبت به گوشت و جذب آهن از غذاهای با منشأ گیاهی نیز پایین تر است، ادامه داد: گیاهخواران نسبت به همه چیزخواران در معرض خطر بیش تری برای فقر آهن قرار دارند که در نهایت می تواند منجر به کم خونی شود‌.

به گفته این کارشناس تغذیه نشانه های کم خونی فقر آهن شامل ضعف و خستگی، رنگ پریدگی، سردرد، سرگیجه، کاهش اشتها، سردی دست و پا، تپش قلب یا تنگی نفس و ناخن های شکننده‌ است.

او با اشاره به اینکه گیاهخواران باید برای پیشگیری از کمبود آهن مقادیر کافی محصولات گیاهی دارای آهن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند، منابع شامل آهن را حبوبات از جمله عدس، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی و نخود، گندم، نان گندم کامل، لوبیای سویا، مغزها مانند بادام هندی، شاهدانه، تخمه کدو و آفتابگردان، میوه های خشک مانند کشمش، انجیر و زردآلو، سبزی های برگ سبز مانند اسفناج و بروکلی بیان کرد‌.

این کارشناس ارشد تغذیه مصرف مواد غذایی دارای میزان بالای ویتامین ث در کنار غذا را در بهبود جذب آهن موثر دانست و منابع عمده ویتامین ث در رژیم غذایی را میوه و سبزی تازه از جمله آب مرکبات مانند آب نارنج و لیمو، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و سبزیجات برگ سبز مانند بروکلی معرفی کرد‌.

نوری پور یادآور شد: لازم است در رژیم های گیاهخواری از مصرف چای و قهوه در کنار غذا که مانع جذب آهن می شود، پرهیز شود‌.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز توصیه کرد: گیاهخواران باید به صورت دوره ای وضعیت آهن بدن خود را بررسی و در صورت نیاز تحت نظر کارشناس تغذیه یا پزشک، مکمل آهن مصرف کنند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گیاهخواری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۰۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز :

بدن انسان مدام در حال انجام واکنش‌های شیمیایی بسیاری است که تعدادی از آن‌ها در مراحل مختلف به ویتامین‌ها نیاز دارند. اگر ویتامین‌های مورد نیاز در این واکنش‌ها تأمین نشود، ممکن است فرآیند انجام آن‌ها دچار اختلال شود و عملکرد بدن را با مشکل مواجه سازد. در نتیجه، اگر بدن نتواند به درستی فعالیت کند، تلاش شما برای کاهش وزن بی ثمر خواهد ماند. با مصرف ویتامین‌های ضروری، به بدن این امکان را می‌دهید تا با حداکثر پتانسیل خود کار کند و بازدهی بهتری در حذف چربی‌های اضافه داشته باشد.

ویتامین‌هایی که می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند:

ویتامین دی

ویتامین دی، یکی ویتامین‌هایی‌ست که به راحتی در دسترس شماست. بدن شما با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به راحتی می‌تواند ویتامین دی مورد نیاز را تأمین کند. ویتامین D در مواد غذایی مختلفی مانند تن ماهی، جگر گاو، پنیر، زرده تخم مرغ، غلات و شیر نیز موجود است. با مصرف مکمل ویتامین D نیز می‌توان کمبود آن را جبران کرد.

ویتامین ب۱۲

اگر دچار کمبود ویتامین ب۱۲ باشید، بدنتان تصمیم می‌گیرد تا به جای سوزاندن مواد مغذی، آن‌ها را به بافت چربی تبدیل کند! شما می‌توانید برای پیشگیری از این اتفاق، این ویتامین را از طریق مصرف مکمل‌ها و محصولات حیوانی دریافت کنید [ ویتامین ب۱۲ در مواد غذایی گیاهی یافت نمی‌شود].

ویتامین ث

این ویتامین برای کاهش وزن مفید است؛ طبق تحقیقات، افرادی که بدنشان دارای ویتامین ث بیشتری است، [نسبت به افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند]، با سرعت بیشتری لاغر می‌شوند. مصرف مکمل می‌تواند راهی مناسب برای بالا نگه داشتن سطح ویتامین C باشد، اما مصرف میوه و سبزیجاتی که سرشار از این ویتامین هستند، علاوه بر تأمین ویتامین ث، باعث افزایش سلامت رژیم غذایی شما می‌شود.

منبع: فرارو

دیگر خبرها

  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • تغذیه سالم یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد
  • سبد غذایی مناسب ایرانیان تا پایان هفته اعلام می‌شود
  • دانشگاه USC: کشف یک دردسر جدید برای مصرف فست‌ فود و منوی کافی شاپ در دوران نوجوانی
  • دانشگاه یو اس سی: کشف یک دردسر جدید در رابطه با مصرف فست‌ فود و منوی کافی شاپ در دوران نوجوانی
  • خودآزاری با برخی رژیم‌های غذایی!
  • این غذاها مهمترین عامل ابتلا به سرطان هستند
  • آغاز عملیات محلول پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد
  • چند درصد از مردم کشورهای مختلف جهان گیاهخوار هستند؟
  • ۱۲ گام برای زندگی سالم، به سبک ایرانی‌ها