Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، جلوگیری از کاشت برنج و ارزش دادن به نیروهای مردمی برای کمک به پایداری آب را یک ضرورت انکار ناپذیر برای احیای منابع آب از دست رفته در استان فارس دانست.
وی اضافه کرد: این روزها که وضعیت منابع آب در استان فارس بویژه بخش های شمالی آن با برداشت های بی رویه بسیار نگران کننده شده،مدیران فارس طرح نکاشت برنج را کلید زده اند،هر چند این طرح باید از سالها پیش با برنامه ریزی بهتر به اجرا در می آمد ولی اکنون نیز اجرای این طرح بهتر از فردا و سالهای بعد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز ادامه داد:همگام با طرح نکاشت برنج بایستی طرح های آبخیز داری، گسترش قرق مراتع و بذر کاری و نهال کاری را هم افزایش داد تا پوشش طبیعی در بالادست و پایین دست رودخانه ها افزایش یابد.
ناظم السادات گفت: کاهش برداشت از آب های زیرزمینی و جلوگیری از حفر چاه ها از کارآترین روش ها برای پایدارسازی منابع آب است، تا زمانی که سطوح آب های زیرزمینی روند بالارونده ای پیدا نکند، شایسته است مدیران مسئول و برنامه ریزان استان فارس از دادن پروانه جابه جایی چاه ها جلوگیری کنند ، این موضوع باید پایان یابد تا برداشت از منابع آبی مهار شود.
وی گفت: هنگامی که آب از یک آستانه پایین تر رفت باید به هر عنوان از برداشت آن جلوگیری کرد ، در نزدیکی چاهی که ژرفای صد متر دارد و خشک شده است چرا باید پروانه حفر چاهی دیگر با عمق بیشتر داده شود ؟ این کار سطح آب دشت ها را به نابودی می کشاند.
این استاد و پژوهشگر دانشگاه شیراز اضافه کرد: باید راه های درآمد زایی جایگزین کاشت شلتوک و کشاورزی پیش پای مردم نهاده شود، بهره گیری از نظر نخبگان و اندیشمندان هر گوشه از کشور و استان فارس برای گره گشایی از دشواریهای آن پهنه جغرافیایی بهترین گزینه است که باید برنامه ریزان از آن استفاده کنند .
کارگروه سازگاری با کم آبی در استان فارس اخیرا بر اجرای مصوبه 9 آبان 97 هیات وزیران تاکید کرد.
موضوع این مصوبه کاهش سطح زیر کاشت برنج است که بر اساس آن، در خارج از استان‌های گیلان و مازندران، خشکه ‌کاری برنج مشروط به آبیاری تحت فشار و نصب کنتور توسط متقاضی و یا تحویل حجمی و استفاده از حداکثر 7 هزار مترمکعب آب در هکتار طی یک دوره کشت است.
6113 /1876
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جلیقه زردها مشق شب استان فارس برنج درآمد کشاورزی نخبگان منع به کارگیری بازنشستگان جلیقه زردها مشق شب امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۰۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاه‌ها می‌شود

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا حسن زاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، ضمن معرفی برنامه «طراحی، اجرا و ارزشیابی، برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره وری در آموزش علوم پزشکی» گفت: در این برنامه بر اساس اسناد بالادستی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای ارتقا، بهره وری و تعالی آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برنامه ریزی شد. بر این اساس ده کارگروه در نظر گرفته و برای هرکدام شاخص‌هایی طراحی شد تا در دانشگاه‌ها و کلان مناطق آمایش سرزمینی اجرایی شوند.

وی با اشاره به اجرای این برنامه در دانشگاه‌ها گفت: این برنامه در سال ۱۴۰۲ مورد ارزیابی و پایش قرار گرفت و نتایج آن به کلان مناطق ابلاغ شد.

حسن زاده، یکی از مشکلات دانشگاه‌ها را عدم استفاده بهینه از منابع موجود خواند و تصریح کرد: متاسفانه منابع موجود به صورت منطقی و درست استفاده نمی‌شود و گاهی این مسئله موجب می‌شود تا بهره وری در سیستم کاهش پیدا کند؛ لذا اگر بتوانیم انگیزه و نگرش مناسب را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم می‌توانیم کارایی را در آنها افزایش دهیم.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، ارتقای کارایی و اثربخشی را موجب ارتقاء بهره وری دانست و یادآور شد: در این شرایط هم کیفیت کار افزایش و هم هزینه‌های سیستم کاهش می‌یابد.

وی طرح ایده‌ها و برنامه‌های جدید در جشنواره امسال را از نقاط قوت آن ارزیابی کرد و گفت: جشنواره امسال تمرکز خود را بر کار‌های جدید معطوف کرده بود. نحوه پذیرش فرآیند‌ها نیز بسیار خوب و منطقی بود و امیدوارم که فرآیند‌های خوب بتوانند اجرایی شوند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عدم استفاده بهینه از منابع موجب کاهش بهره وری در دانشگاه‌ها می‌شود
  • همه عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رای مردم باشند
  • تمام عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رأی مردم باشند
  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس
  • به زودی میزان خسارت سیل به مزارع گندم اعلام می‌شود
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه در بزرگ‌ترین دشت برنج کشور
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد
  • ریسک سرمایه‌گذاری در دریا باید کاهش یابد
  • کمبود این ویتامین سبب کاهش وزن می‌شود
  • (تصاویر) برداشت گل محمدی در میمند فارس