Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-20@06:27:53 GMT

سرشماری پاییزه پرندگان برای در زریبار انجام شد

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۰۸۵۰

سرشماری پاییزه پرندگان برای در زریبار انجام شد

حبیب الله دبستانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرشماری پرندگان همه ساله در فصل زمستان انجام می شود ولی امسال تصمیم بر این شد در تمام فصول سال این اقدام انجام گیرد.
وی اضافه کرد: برمبنای سرشماری که طی دو روز گذشته در تالاب زریبار انجام شد، 24 گونه پرنده در این محوطه مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناس پایش اداره حفاظت محیط زیست مریوان با اشاره به اینکه تنها پرنده مهاجر مشاهده شده در این تالاب، غاز است، افزود: مابقی گونه های موجود در تالاب بومی، نیمه بومی و مهاجر عبوری بودند.
وی یادآور شد: چنگر معمولی، ادرک سرسبز، غاز خاکستری، کشیم کوچک و بزرگ، چنگر نوک سرخ، یلوه، حواصیل، اگرت، سنقر تالابی، کاکایی معمولی، بوتیمار، باکلان، دلیجه و کاکایی سرسیاه بزرگ و کوچک از جمله پرندگان مشاهده شده در تالاب زریبار است.
دبستانی تاکید کرد: از دیگر گونه های پرندگان مشاهده شده در تالاب کاکایی خزری، کاکایی صورتی، کاکایی ارمنی بالغ، خوتکا معمولی، اردک ارده ای، چوب پا، آبچلیک و ماهی خورک است.
پناهگاه حیات وحش و تالاب زریبار دارای حجم تقریبی آب بیش از 30 میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می شود.
طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب 2 و 6 متر است.
زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از 2 طرف غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.
تاکنون 97 نوع پرنده، 31 گونه پستاندار، 13 گونه خزنده، 11 نوع ماهی یک گونه مار ماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و 17 گونه زئوپلانکتون در تالاب بین المللی زریبار شناسایی شده است.
گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه هایی از گیاهان خاردار و گونه های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می دهد.
سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه های غیربومی این دریاچه است.
شهرستان مرزی مریوان در فاصله 130 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
9936/9102
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جلیقه زردها مشق شب استان کردستان پرندگان تالاب جنگل حفاظت محیط زیست منع به کارگیری بازنشستگان جلیقه زردها مشق شب امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۰۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صیدماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد

جواد شاشانی مدیرعامل تعاونی صیدوصیادی مهاباد گفت: فعالیت صیادی در دریاچه سد مهاباد از اول مهرماه پارسال آغاز شده بود و در این مدت اعضای تعاونی توانستند بیش از ۴۰ تُن انواع ماهی بویژه گونه سوف را صید کنند.

وی با اشاره به اینکه صید امسال اعضای این تعاونی در مقایسه با پارسال ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده، افزود: در این مدت اعضای تعاونی با توجه به شرایط آب‌وهوایی در طول روز با استفاده از تور ماهی‌گیری در این سد، صید می‌کردند.

مدیرعامل تعاونی صیدوصیادی مهاباد اضافه کرد: در سال‌های گذشته به دلیل رهاسازی گونه سوف که از سایر گونه‌های بومی تغذیه می‌کند، اکوسیستم دریاچه سد را تغییر داده لذا امسال همزمان با صید ماهی در این سد، طرح مبارزه با گونه سوف نیز اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه در تعاونی صید و صیادی مهاباد ۴۱ نفر به طور مستقیم و ۲۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال دارند، اضافه کرد: به دلیل عدم رهاسازی بچه‌ماهی در سد مهاباد، میزان صیدماهی از سد بسیار کاهش یافت در حالیکه سال‌های قبل (دهه ۸۰) سالیانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تُن ماهی توسط اعضای تعاونی صیدوصیادی مهاباد برداشت می‌شد.

وی اضافه کرد: در دریاچه پشت سد مهاباد انواع ماهی‌های بومی و غیربومی گرمابی شامل زردماهی، سفید رودخانه‌ای، کپور، آمور، سیم‌برگ، سوف و فیتوفاک صید می‌شود.

شاشانی یادآور شد: اعضای این تعاونی در فصولی که صید ماهی صورت نمی‌گیرد، کار محافظت از دریاچه سد و مقابله با صیادان غیرمجاز را برعهده دارند.

وی با انتقاد از حضور صیادان‌غیرمجاز در این فصل در دریاچه‌سدمهاباد گفت: ادارات مرتبط از جمله محیط زیست باید در راستای حفاظت از دریاچه سد و مقابله با صیادان متخلف در فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها، با اعضای تعاونی همکاری داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • سرشماری دوزیستان در مریوان انجام شد
  • افزایش ۱۵ درصدی صید ماهی از دریاچه سد مهاباد
  • صیدماهی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد
  • صید ماهی در سد مهاباد متوقف شد
  • سرشماری بهاره قرقاول در گلستان آغاز شد
  • آغاز سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی
  • آغاز سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان غربی
  • سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گلستان
  • سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد