Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، رضا ندائی مدیرعلمی، پژوهشی ناحیه بسیج دانشجویی استان اردبیل در جمع دانشجویان بسیجی اردبیل به تشریح دستاورد‌های علمی انقلاب اسلامی در ۴۰ سال گذشته پرداخت و اظهار داشت : پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت وتحولات عظیمی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی بویژه علمی درکشوراتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع انقلاب ایران با رهبری امام خمینی (ره) نقطه عطفی بود برای خود کفایی و ایجاد استقلال همه جانبه، تا دستان شرق وغرب را از مداخله در هر زمینه‌ای قطع کند.

وی با بیان اینکه به برکت خون شهدای دانشمندان هسته‌ای و افزایش روز افزون تحصیلات عالی با بروز وظهور دانشمندان، متخصصان و نخبگان جوان با تکیه برتوانمندی‌های داخلی توانستند علاوه براینکه کشور را از زیر یوغ دستان بیگانه خارج نموده، از لحاظ علمی نیز به اوج قله افتخار جهانی برسانند، گفت: این دانشمندان از ۲۳۹۰ مراکزآموزش عالی (دانشگاهی) درکشور فارغ التحصیلان شده اند. درحال حاضر بیش از ۴ میلیون دانشجوی درحال تحصیل که ازاین تعداد حدود ۵۹۰ هزاردانشجوی دکتری تخصصی می‌باشد.

این مسئول بسیج دانشجویی گفت: پیشرفت علم و دانش و دستیابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌های علمی با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی، از آرمان‌های انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری می‌باشد.

وی افزود: اهمیت و توجه به تولید علم در ایران، موضوعاتی، چون جنبش نرم‌افزاری و جهاد علمی، زمینه‌های خوبی را برای پیش‌رفت در عرصه علوم وفنون نوین در کشور فراهم ساخته است.

ندایی در ادامه سخنان خودبه پیشرفت‌های روزافزون علمی ودستیابی ایران به فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر، پرداخت و گفت: غرب و اروپا را به شدت نگران وشگفت زده نموده است و این پیشرفت وترقی درزمینه‌های مختلف علمی و فناوری جدید جهانی علاوه برنگرانی، منجربه تشدید فشار‌های آنان بر این کشور شده تا به بهانه‌هایی، چون موضوع انرژی هسته‌ای، تجهیزات پیشرفته نظامی وموشکی، تلاش می‌کنند تا جلوی پیشرفت‌های ایران را بگیرند. با وجود تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی و غیرمنصفانه آمریکا برعلیه کشورمان، سرعت پیشرفت علمی در ایران براساس گزارشات بین المللی، یازده برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان بوده و هم اکنون در جایگاه دوازدهم جهانی قرار گرفته است.

مدیرعلمی، پژوهشی ناحیه بسیج دانشجویی استان اردبیل در ادامه سخنان خودبه فعالیت‌های هسته‌ای ایران اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: ایران اسلامی تبدیل به کشوری هسته‌ای شده و عملاً عضو باشگاه هسته‌ای جهان است. علی رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها، ایران با اتکا به تلاش‌ها و مجاهدت‌های جوانان و متخصصین خود، به چرخه کامل سوخت هسته‌ای (غنی‌سازی) دست یافته و از نظر دانش علمی و فناوری در این عرصه (هسته‌ای) در ردیف هفتم و یا هشتم کشور پیشرفته جهان قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: ایران رتبه ۱۲ جهانی را در حوزه نانو دارد؛ و تحولات بزرگی را در جهان ایجاد کرده و ازجایگاه و موقعیت خوبی برخوردار شده است. با توجه به حوزه‌های کاربرد نانو از قبیل: تولید و انباشت دارو، تشخیص بیماری‌ها، سم‌زدایی از آب، افزایش بهره وری در کشاورزی، انباشت و نگهداری محصولات کشاورزی و مواد غذایی، کنترل آفات و... آثار این دستاورد‌ها در زندگی مردم تاحدودی قابل لمس می‌باشد.

ندایی پیشرفت‌های پزشکی را نیز یادآور شد و با بیان اینکه ایران اسلامی در این حوزه نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته و تبدیل به قطب پزشکی در غرب آسیا شده است، گفت:در حوزه‌هایی، چون سلول‌های بنیادین، ترمیم ضایعات نخاعی، تولید دارو‌های راهبردی، شبیه سازی حیوانات و ... سرآمد جهانی بوده و در ردیف اولین‌ها قرار گرفته است.
وی افزود: ایران تولیدکننده پودراستخوان ساز برای اولین باردرجهان، سومین کشور استخراج کننده سلول‌های بنیادی ازدندان‌های شیری، چهارمین کشوردارای فناوری نوین درمان ناشنوایی، دومین کشور دارای توانایی ساخت دریچه قلب درجهان است.

ندایی گفت: دانش و فناوری فضایی در اختیار تعداد محدودی از کشور‌های جهان است. ایران در منطقه، تنها کشور دارای این دانش و فناوری، آن هم به صورت بومی است. چندین ماهواره بر که در مدار زمین قرار گرفته تولید کرده و جز شش کشور طراح، سازنده و پرتاب‌کننده ماهواره در جهان می‌باشد.

وی افزود: رشد و توسعه صنعت خودروسازی، فولاد و آلومینیوم، کشتی‌سازی، هواپیما‌سازی، ساخت اسکله‌ها، حفر چاه‌های نفت و گاز، ساخت پالایشگاه، ساخت سد، ساخت سیلو، ساخت بزرگراه‌ها و انواع سازه‌های فلزی و بتنی، از جمله دیگر آثار رشد علمی و فناوری در کشور می‌باشد. درحالی که اولین سازنده استارتر هواپیما و تنها کشورتولیدکننده لوله‌های چدنی ۲۰۰۰ میلی متری درغرب آسیا، سومین کشور تولیدکننده دکل‌های انتقال برق، دومین کشور دارای فناوری تولید پهباد رادار گریز و دهمین کشور تولیدکننده زیر دریایی درجهان می‌باشد.

مدیرعلمی، پژوهشی ناحیه بسیج دانشجویی استان اردبیل در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در نهایت تولید علم و پیشرفت‌های علمی، اساسی‌ترین ضرورت محیط دانشگاهی کشوراست؛ و تحقق آن جزء مطالبات مقام معظم رهبری از جنبش دانشجویی وجامعه دانشگاهی می‌باشد. حفظ گفتمان اصیل انقلاب اسلامی همچون عدالت خواهی، استقلال طلبی، آزاد اندیشی، نفی سلطه بیگانگان، ذلت ناپذیری، ظلم ستیزی، حمایت ازمظلومان، باور درونی و اعتقادی، پویایی و اصالت جنبش دانشجویی می‌باشد؛ لذا صاحبان علم و اندیشه برای ارتقاء علمی کشور که از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی است، کنند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۰۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین افشاری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در دیدار با محمدحسین تقی‌پور فرمانده سپاه شهرستان دامغان با اشاره به ساختار دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بخشنامه و آیین‌نامه‌های دقیق، ساختار خوب، کارکنان و اعضای هیئت علمی توانمند از دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی پویا و قانونمند ساخته که با توجه به رعایت قوانین کمترین معضلات را در آن شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان یک مفهوم مهم در جامعه علم و فناوری دارای اهمیت بالایی است و این فعالیت‌ها نه‌تنها به توسعه علم و فناوری کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان متذکر شد: یکی از دستاورد‌های دانش‌بنیانی از زیست‌بوم علم و فناوری کشور است و این دستاورد نشان‌دهنده توانایی دانش‌بنیان‌ها در تجهیزات پیشرفته و مقابله با تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی است.

افشاری متذکر شد: همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان بر پایه نوآوری و دانش‌افزایی سریع عمل و با تجاری‌سازی محصولات خود به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند و می‌تواند در توسعه جامعه و اقتصاد کشور اثربخش باشد.

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: راهی به جز حرکت به سوی کار و تولید نیست و با توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی نیازمند تلاش‌های جدی و نهادینه‌سازی آن در جامعه هستیم، آموزش و ترویج مفاهیم کارآفرینی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی می‌تواند نقش مهمی در توسعه این فرهنگ داشته باشد.

افشاری تأکید کرد: آموزش مهارت‌های کارآفرینی به جوانان و دانشجویان می‌تواند آینده‌ی کاری آنها را تحت تأثیر قرار دهد و با توجه به اهمیت کلیدی کارآفرینی در توسعه کشور، تلاش‌های جدی برای ترویج این فرهنگ و ایجاد محیط‌های حمایتی برای کارآفرینان در برنامه‌های ما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی
  • ضرورت حمایت از هم‌افزایی مراکز نوآوری برای ایجاد «مراکز هم‌آفرینی»
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • اسلامی اعلام کرد: گام‌های اساسی ایران برای افزایش تعداد نیروگاه‌های اتمی
  • اسلامی: ایران از قطب‌های اصلی تولید انواع رادیوداروها است
  • سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران منصوب شد | داود یونسیان کیست؟
  • پیشرفت‌های چشمگیر ایران در منطقه و جهان با کاربست های فناوری
  • ایران از قطب‌های اصلی تولید انواع رادیوداروها است
  • دهقانی: زیست‌بوم دانش‌بنیان حامی سپاه درمسیر پیشرفت و اقتدار
  • فعالیت 490 مرکز نوآوری در کشور/ ضرورت رفع مسائل اساسی با ظرفیت‌های قانون جهش تولید