Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@10:05:13 GMT

مسائل ۱۲گانه در حوزه ستایشگری اهل بیت شناسایی شدند

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۱۰۱۲

مسائل ۱۲گانه در حوزه ستایشگری اهل بیت شناسایی شدند

به گزارش خبرنگار مهر، دومین نشست شورای مشورتی ستایشگران اهل‌بیت (ع) (شمس) سه شنبه ۲۷ آذرماه در بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد. در این نشست جمعی از پیشکسوتان مداحی از جمله غلامرضا سازگار، مهدی آصفی، احمد چینی، سید احمد صالحی خوانساری، سید علی سادات رضوی و ... حضور داشتند.

محمدرضا سنگری در ابتدای این برنامه ضمن مروری بر تصمیمات اتخاذ شده در اولین نشست شمس گفت: برای صورت دادن اقدامات ملی در حوزه ستایشگری اهل بیت (ع) لازم است در ۱۲ مورد پیش روی خود که مسائل اساسی و اصلی این حوزه است دست به فعالیت های جدی بزنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موارد، اصول ۱۲ گانه مسائل مبتلا به حوزه ستایشگری اهل بیت (ع) است که عبارت اند از: سیاست گذاری و برنامه ریزی در مورد مسائل اساسی ستایشگران، پژوهش درباره نیازهای آینده ستایشگران، تشکیل مرکز اسناد و کتب تخصصی ستایشگران، فعالیت های علمی و پژوهشی ستایشگران، آموزش و توانمندسازی ستایشگران، رصد مسائل فرهنگی، اجتماعی و تشکیل بانک اطلاعات ستایشگری، تولید محتوای مجالس ستایشگری، خدمات اجتماعی صنفی رفاهی و حقوقی، هماهنگی و تعامل میان تشکل ها و نهادها، برگزاری همایش ها، تکریم ها، تجلیل ها، اتاق فکرها، نشست ها و قرارگاه رسانه ای و در نهایت جمع آوری تجربیات پیشکسوتان.

دبیر علمی شمس در ادامه گفت: در مجموعه مباحث شمس گذشته، ۲۷ موضوع در خصوص تشکل های مربوط به مداحان احصا شد. در نشست امروز بنا داریم در کارگروه ها مسائل مختلف و مبتلا به کمیسیون های مختلف بحث شود و پس از تبیین آن ها مشخص شود که اگر قرار باشد مسائل مطرح شده اجرایی شوند در کدام تشکل می توان به آن ها پرداخت تا رسالت ها مشخص شود و تقسیم کار ملی اتفاق افتد. اما سوال بزرگ تر این است که هدایت کل مجموعه ها با کجا باید باشد؟ چه کسی می بایست هماهنگی و هدایت این کارها را به عهده گیرد؟ لازم است کمیسیون ها مسایل مهم و مبتلا به حوزه خود را شناسایی کنند و سازمان و نهاد متکفل آن را معرفی و پیشنهاد نمایند.

سنگری سپس به معرفی هیئت رئیسه و اعضای پیشنهادی مجموعه کمیسیون های شورای مشورتی ستایشگران پرداخت. اعضای هیئت رئیسه مجمع مشورتی آقایان سازگار، انسانی، عابدی، بازوبند و بهتاش معرفی گردیدند.

پس از سخنان محمدرضا سنگری، کمیسیون‌ها به طور مجزا بر اساس موضع و رویکرد خود به مسئله شناسی و ارائه ایده های کاربردی پرداختند.

تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون‌ خدمات اجتماعی عبارت اند از: تشکیل صندوق قرض الحسنه برای کمک و خدمت به مداحان، کمک به ازدواج فرزندان مداحان، هم فکری با وزارت ورزش و کمک گرفتن از آن برای برای خدمات ورزشی به مداحان، تأسیس هیئت حبیب بن مظاهر، تشکیل جلسات مرتب از سوی مادحین کمتر شناخته شده و پیشکسوت در مسجد آقای آهی و کمک در قالب صله به آن ها و خانواده شان، جلسه با مراکز خیریه و کمک به ستایشگران، تشکیل جلسات مشاوره با خانواده های مداحان.

تصمیمات کمیسیون‌ رسانه نیز این حوزه ها را در بر می گیرد: بررسی و رصد فضای موجود با هدف شناخت آسیب ها، تقسیم کار با توجه به بودجه محدود نهادها، دریافت اطلاعات از تشکل های ستایشگران، دعوت از رسانه های تشکل ها با عنوان تشکیل شورای هماهنگی رسانه های عترتی، دعوت از رسانه های تشکل ها و افراد تاثیرگذار در فضای مجازی و برنامه ریزی برای هر یک از آن ها، تفکیک وظایف رسانه های تشکل ها، بررس شبهات موجود در فضای مجازی در مورد مداحان و پاسخ دهی صحیح به آن ها.

در کمیسیون آموزش نیز تصمیماتی از قبیل بهره‌گیری از ظرفیت و توان سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد دعبل برای نظارت، آموزش و آسیب شناسی مداحی در سطح تهران و سپس دیگر شهرها اتخاذ گردید.

تصمیمات مطرح شده در کمیسیون‌ شعر عبارت اند از: بررسی داده های آماری با کمک بنیاد دعبل در محورهای مختلف اعم از شاعران، حلقه ها، گردهمایی ها و شب های شعر آیینی در سراسر کشور، ایجاد کارگروه تحقیق و پژوهش، آینده پژوهی، تحلیل آسیب ها، تهدیدها، ضعف ها و قوت های فضای شعر آیینی کشور. ایجاد کارگروه آموزش با بهره گیری از ظرفیت های فضای مجازی، برگزاری کلاس و استانداردسازی مدارک آموزشی همراه با ارائه مدرک، ایجاد کارگروه تبلیغاتی و ترویجی با استفاده از ابزارهای هنری و ادبی با استفاده از کتب، مولتی مدیا و برنامه سازی، ایجاد کارگروه نقد در شعر و دستیابی به چارچوب نقد شعر آیینی، ایجاد کارگروه شعر اقشار، کودک، بانوان، جوانان، زبان ها و لهجه های شعری مختلف، ایجاد کارگروه جایزه ادبی سالانه دعبل، برقراری ارتباط با آستان های مقدسه، امامزادگان و عتبات عالیه با هدف هم افزایی و استفاده از ظرفیت های مشترک در حوزه شعر و ادب آیینی.

در کمیسیون‌ هنر ستایشگری نیز ایجاد شبکه رسانه ای جهت تلفیق هنر موسیقی آیینی و مداحی، تفکیک کلیپ های صوتی قدما و بررسی نوع شعر خواندن در آن ها مطرح گردید.

تصمیمات مطرح شده در کمیسیون‌ حقوقی: نیاز به ایجاد آیین نامه یا دستورالعمل اجرایی برای گفت و گو در سطح ملی، ضرورت ایجاد شورای امر به معروف برای جلوگیری از آسیب ها با حضور دایره حقوقی مراجع ذی صلاح، احصای تخلفات صورت گرفته در حوزه ستایشگری با استفاده از منابع فقهی و روایی و مستند به مرامنامه ستایشگری، تشکیل دادگاه ویژه مداحان و رسیدگی به تخلفات، برگزاری کلاس های آموزشی و تعیین شاخصه های آن با هدف خنثی سازی تلاش های دشمن، تلاش برای تمرکز زدایی از تخصیص فضای رسانه به افرادی خاص در حوزه ستایشگری.

در کمیسیون پژوهش نیز موارد زیر مطرح گردید: انجام پژوهش با احصای منابع موجود، استخراج منابع و ارزیابی آن ها، شناسایی خلأها در فضای رسانه های مکتوب، فضای مجازی و مجالس و هیئت ها، پژوهش در خصوص وضعیت موجود مداحان و هیئات مذهبی از جمله تحریف شناسی.

در کمیسیون استان ها نیز تصمیماتی از قبیل تبدیل حوزه مداحی به فضایی در قالب هیئت امنای انتصابی، آفت ستیزی، استفاده از اساتید مجرب، تشکیل اردوهای مختلف علمی و فرهنگی اتخاذ گردید.

کد خبر 4489389

منبع: مهر

کلیدواژه: مداحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۱۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمره خوبی برای جوانان شورای شهر قائل هستم/ در شورای هم‌فکر دوره ششم تضارب آرا وجود دارد

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: جوانان عضو شورای ششم توانستند تناسب مدنظر رهبر انقلاب که «باتجربه» و «جوان» در شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و دولت کنار هم قرار گیرند را تحقق بخشند، در این راستا نمره خوبی برای آن‌ها قائل هستم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی صالحی در برنامه تلویزیونی «بهار بهار» اظهار کرد: در اصفهان مدل فکری مردم مبتنی بر تجربه و کم‌تر خطا کردن در تصمیم‌گیری‌ها است، بر این اساس حضور جوانان در عرصه‌ها سخت است، اما وقتی اعتماد می‌شود، فرصت بسیار خوبی است که تلاش بیشتر و جسارت برای تصمیم‌گیری بیشتری داشته باشند و با وقت‌گذاری بیشتر، پرانرژی به‌دنبال مسائل سختی بروند که در گذشته بر روال عادی حل نشده است؛ انتظاری که در اصفهان با مدل فکری یک جوان در عرصه نیز، بر همین اساس است.

وی افزود: از زمان تحصیل در دانشگاه مسائل حوزه مدیریت بخش عمومی و شهری را دنبال می‌کردم، همچنین در حوزه رسانه فعال بودم، البته فشار کار رسانه بیست‌وچهار ساعته است و انتظار داشتم در شورای اسلامی شهر نیز همین فشار از نظر کاری وجود داشته باشد که با پیش‌بینی من سنخیت داشت.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه پیچیدگی و تنوع مسائل در حوزه مدیریت شهری وجود دارد، تصریح کرد: شاید فشار کار از حوزه‌های دیگر به جهت آنکه کار تقسیم شده است، کمتر باشد، اما محدوده فعالیت و نظارت شورا و مدیریت شهر از ۳۴ متر زیرزمین که سازمان قطار شهری برای احداث مترو فعالیت می‌کند تا ۲۳۰۰ متر بالای سطح دریا با شرکت توسعه سیاحتی و فعالیت تله‌کابین، است.

صالحی ادامه داد: تنوع حوزه‌ها و تفاوت تخصص‌ها، مقداری تصمیم‌گیری و اظهار نظر و ورود به مسائل را سخت و پیچیده می‌کند، اگر بدون تأمل، مطالعه و نگاه کارشناسی وارد شویم، مسائل در سطح تصمیم‌گیری و نظارت، دچار مشکل و پیچیده‌تر از گذشته می‌شود.

صالحی با بیان اینکه مردم اصفهان فرصتی برای من فراهم و اعتماد کردند تا در کنار کسانی که پنج دوره سابقه حضور در شورای اسلامی شهر را داشتند، حضور داشته باشم، افزود: با توجه به حضور افرادی که مخزن تجربیات ملی و استانی هستند، تلاش کردم که این فاصله تجربی را با دقت بیشتر و با رفتن به دنبال مسائل سخت، تلاش و انرژی بیشتر جبران کنم.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: جوانان عضو شورای ششم توانستند تناسب مدنظر رهبر انقلاب که «با تجربه» و «جوان» در شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و دولت کنار هم قرار گیرند را تحقق بخشند، در این راستا ریسک‌پذیری، خطر کردن، وقت‌گذاری بیشتر آن‌ها در کنار تجربه، دانش و تأمل بیشتر، ترکیب خوبی را رقم زد، از این جهت نمره خوبی برای جوانان شورای اسلامی شهر از جمله خودم قائل هستم که وقتی را از دست ندادیم.

صالحی با اشاره به اینکه در این دوره از شورا حجم زیادی از انتظارات و مطالبات وجود داشت که در این راستا اعضا تلاش کردند راهکاری برای گره‌های بازنشده ارائه کنند، افزود: مشکلات و موضوعاتی همچون هتل ارگ جهان نما پس از ۳۰ سال، زمین‌های موسوم به اراضی علی‌آباد کلنگان با نام‌گذاری آن با عنوان شهرک شهید آرمان علی‌وردی، تصویب طرح شهرک شهید کشوری رفع شد تا مخاطرات پیش‌روی آن رفع شود و اتفاقاتی از این جنس همچون احداث خط دوم مترو و رینگ چهارم ترافیکی در دست انجام است.

وی تاکید کرد: همه این اتفاقات و گره‌های بازنشده قدیمی در شورایی انجام شد که به ظاهر همه با هم هم‌فکر بودیم و از یک لیست به شورا راه پیدا کردیم، اما این شورای همفکر، تضارب آرا بالایی دارد، در جلسات نظرات متنوع و متفاوت به نفع مردم و شهر مطرح می‌شود.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: دغدغه من این است که به‌عنوان جوان‌ترین عضو شورای ادوار، پرچمدار خوبی باشم و البته جدی‌ترین نگرانی من این بود که سدی برای ورود جوان‌های بعدی نباشم.

کد خبر 739230

دیگر خبرها

  • متکی: نباید در کمیسیون‌ها سرگرم رسیدن به ریاست باشیم
  • تشکیل کارگروه مشترک دولت و انبوه‌سازان برای رفع مشکل مسکن
  • متکی: نظارت مجلس در کشور ما قوی نیست /۲۰ برابر فرانسه، قانون وضع کرده ایم
  • متکی: نظارت مجلس در کشور ما قوی نیست/ 20برابر فرانسه، قانون وضع کرده ایم
  • متکی: نباید در کمیسیون‌های مجلس دنبال رسیدن به ریاست باشیم
  • جلوگیری از تعطیلی ۶ شرکت ورشکسته درمازندران
  • شناسایی و تشکیل پرونده برای 12 مظنون به فرار مالیاتی
  • نمره خوبی برای جوانان شورای شهر قائل هستم/ در شورای هم‌فکر دوره ششم تضارب آرا وجود دارد
  • دانشمندان جستجوی ذرات مرموز «شبح» را در تونل‌های زیرزمینی سرن آغاز کردند
  • حوزه در مسائل شهر هوشمند و معماری به شهرداری کمک کند