Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی آغاز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان خاتم با دارا بودن بیش از ۴۰ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی جایگاه مهمی در تولید محصولات کشاورزی استان یزد دارد و اقلیم این شهرستان و بهره‌مندی آن تعداد زیاد روزهای آفتابی، تمایل به کشت‌های گلخانه‌ای را افزایش داده است.

وی افزود: بر این اساس تاکنون برای ۶۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان مجوز احداث گلخانه صادر شده که ۳۵ هکتار آن به بهره برداری رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آغاز بیان کرد: گیاهان دارویی مانند آلوئه‌ورا با نیاز آبی کم و بازدهی مناسب از جمله گیاهانی هستند که کشاورزان این شهرستان به کشت آن ترغیب شده‌اند و اکنون یک هکتار از گلخانه‌های این شهرستان به پرورش این گیاه اختصاص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی خاتم عنوان کرد: کاشت هر هکتار آلوئه‌ورا به ٢۵۰ هزار پاجوش نیاز دارد و در هر هزار مترمربع، ۳ هزار تن پاچوش تولید می‌کنند که کشاورزان خاتم اکنون به این قابلیت رسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه یک بوته آلوئه‌ورا بعد از دو سال ۲۰ تن برگ و بین سه تا پنج پاجوش تولید می‌کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در دو واحد گلخانه‌ای با مساحت ۱۲ هزار مترمربع، کشت این گیاه انجام شده و در صدد هستیم کشت این گیاه را درشهرستان توسعه دهیم.

آغاز یادآور شد: هر ۱۰۰ مترمربع برداشت آلوئه‌ورا به ‌طور مستقیم برای یک نفر اشتغال ایجاد می‌کند بنابراین توسعه کشت این گیاه می‌تواند در اشتغالزایی شهرستان نقش بسیار مؤثری ایفا کند.

وی با بیان اینکه گیاه آلوئه‌ورا در دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد با شوری بین پنج تا ۱۵ دسی به خوبی رشد می‌کند، ادامه داد: آلوئه‌ورا گیاهی ارگانیک است و برای رشد این گیاه به دلیل مقاومت در برابر بیماری‌ها و آفات کشاورزی از کود و سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان خاتم صادر کننده پاجوش به شهر ها واستان های همجوار است، تصریح کرد: گیاه آلوئه‌ورا ارزش تجاری دارد به طوری که درکشور ما هر هزار متر زمین گلخانه زیرکشت این گیاه سالانه ۵ میلیون تومان هزینه جاری دارد و در مقابل، حدود ۴۰ میلیون تومان درآمدزایی می‌کند.

آغاز تاکید کرد: متقاضیانی که قصد احداث گلخانه آلوئه‌ورا دارند می‌توانند برای دریافت تسهیلات و دریافت مجوز گلخانه‌های کوچک مقیاس به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خاتم مراجعه کنند.

به گزارش مهر، شهرستان خاتم در جنوبی‌ترین نقطه استان یزد واقع شده و قطب کشاورزی استان یزد به شمار می‌رود.

آلوئه‌ورا گیاهی دارویی است که در طب سنتی به آن صبرزرد هم گفته می‌شود و در واقع نوعی کاکتوس است با خواص دارویی بسیار است و از ژل آن در صنایع مختلف آرایشی، بهداشتی و دارویی استفاده می‌شود.

کد خبر 4489504

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی یزد شهرستان خاتم مجتبی آغاز یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۲۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مدیر برق شهرستان بردسکن گفت: نهضت «تولید محصول سبز با برق سبز» با هدف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تامین برق چاه‌های کشاورزی شهرستان، براساس ابلاغیه وزارت نیرو در خصوص توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک در بردسکن آغاز شد.    جواد رجبی اول افزود: لزوم مدیریت بار در روز‌های اوج بار تابستان سال ۱۴۰۳ و همچنین ضرورت حمایت از تولید پایدار محصولات کشاورزی از دیگر اهداف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق چاه‌های کشاورزی در شهرستان است.   وی بیان کرد: بردسکن یکی از شهرستان‌های پیشتاز در حوزه نصب و بهره برداری از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی بوده و تاکنون ۹۰ نیروگاه خورشیدی انشعابی به ظرفیت ۵۰۰ کیلو وات در شهرستان برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با مشارکت بسیج سازندگی نصب شده است.   مدیر برق شهرستان بردسکن گفت: پس از ابلاغ مصوبه مقام عالی وزارت نیرو و با توجه به اهمیت و فوریت موضوع نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی، بلافاصله جلسه فوری با حضور فرماندار شهرستان و ادارات مرتبط تشکیل و مصوبه و روش اجرایی ابلاغی تشریح شد که طی آن لازم است متقاضیان و کشاورزان به همکاران مدیریت برق شهرستان از صبح روز شنبه ۸ اردیبهشت مراجعه کنند تا راهنمایی لازم به آنها، داده و مقدمات کار آغاز شود.    رجبی افزود: مقرر شده با هدف انسجام بخشی و هم افزایی فعالیت‌های این نهضت، کمیته راهبری این نهضت با حضور فرماندار و سایر مسئولان تشکیل و به صورت هفتگی نشست‌هایی برگزار شود تا راهبری طرح تا قبل از آغاز روز‌های پیک تابستان ۱۴۰۳ انجام بگیرد.   به گفته وی ۴۰۰ مشترک از کل مشترکین شهرستان بردسکن را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد که بیشترین مصرف برق این شهرستان را در سال گذشته معادل ۴۴ درصد از کل مصرف برق مشترکین شهرستان را داشتند.

دیگر خبرها

  • آغاز نهضت تولید سبز با برق سبز در شهرستان بردسکن
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • بهره‌برداری از گلخانه ۳ هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف ۶ ماه آینده
  • آغاز عملیات احداث فاز اول پیست تارتان در اهر
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • احداث گلخانه در جهت خودکفایی شهرداری در تولید انواع گل + فیلم
  •  خودکفایی شهرداری شهرکرد با احداث گلخانه
  • احداث گلخانه تولید انواع گل