Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:58:29 GMT

ساخت یخچال خورشیدی قابل حمل توسط دانشجوی البرزی

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۳۰۵۶

ساخت یخچال خورشیدی قابل حمل توسط دانشجوی البرزی

کرج- ایرنا- دانشجوی مخترع مرکز علمی کاربردی میثاق البرز در اقدامی مبتکرانه و نوآورانه موفق به ساخت یخچال خورشیدی قابل حمل با مصرف پزشکی شد.

«یخچال خورشیدی قابل حمل ناجی» با شماره اظهارنامه 1396.50140003007239 در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت اختراع شده است.
معاون پژوهشی مرکز آموزش علمی کاربردی میثاق استان البرز روز چهارشنبه در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : این یخچال برای نخستین بار در ایران بدون اینکه نمونه خارجی داشته باشد، توسط این دانشجوی مخترع البرزی ساخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر افشین قنبری گفت: تمام مراحل و ساخت قطعات یخچال «حمل داروی و اعضای بدن ناجی» از نقشه تا امکان سنجی توسط دانشجو «محمد رضایی' به مدت یک سال انجام شده است.
وی اظهار داشت: این دستگاه که قابلیت حمل بالایی دارد و حمل و نقل آن آسان است و در مناطق محروم که دستیابی به انرژی های تجدیدپذیر مثل برق و الکتریسینه وجود ندارد می تواند حتی جان یک انسان را نجات دهد.
قنبری گفت: با استفاده از این یخچال خورشیدی می توان عضو قطع شده و سایر اعضای بدن انسان مانند قلب و کلیه و خون را حمل کرد.
وی با بیان اینکه نمونه آزمایشگاهی این یخچال حدود 50 میلیون ریال هزینه در برداشته، که بخشی از آن توسط دانشجو و بخشی نیز توسط هیات مدیره مرکز علمی کاربردی میثاق تامین شده، افزود: مزیت اصلی این یخچال بدنه بسیار سبک و قابلیت حمل راحت است که بدنه ریلی و کشویی دارد.
وی گفت: این یخچال دارای یک کمپرسور بسیار قدرتمند است که توان بازدهی بالایی داشته و انرژی زیادتری برای خنک سازی و اتمسفر داخل یخچال تولید می کند.

***ساخت موتور دورتور چرخشی همزمان
قنبری اضافه کرد که این دانشجوی مخترع، اختراعات دیگری همچون موتور دورتور چرخشی همزمان چپ و راست را هم در کارنامه خود دارد.
قنبری با بیان اینکه این اختراع نیز با شماره اظهار نامه 9185 -1396.01.27 در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده، گفت: این اختراع نیز نمونه خارجی ندارد و مزیت رقابتی آن نسبت به موتورهای دیگر به این شکل است که علاوه بر چرخش های دوجهته راست و چپ به طور همزمان دارای چرخش راست و چپ در جهت مختلف است.
وی ادامه داد: این وضعیت موجب ایجاد گشتاوری بسیار بالا در ملخ های بالگرد ها و موتورهای زیردریایی ها می شود.
وی اظهار داشت: نمونه آزمایشگاهی این طرح نیز حدود 20 میلیون ریال هزینه داشته و حدود 6 ماه زمان ساخت برده است.
معاون پژوهشی مرکز علمی کاربردی میثاق گفت: این موتور چرخش همزمان کاربرد صنعتی در بالگردها و موتورهای زیردریایی دارد و در این موتور با استفاده از یک اهرم کمکی در صورت از کار افتادن موتورهای اول و دوم، موتور سوم همچنان می تواند به کار خود ادامه دهد.
وی با بیان اینکه تمام این اختراعات به ثبت رسیده، افزود: موتور مدل خطی نیز از دیگر دستاوردهای دانشجویی این مرکز است که مشابه یک پیستون کار کرده با این تفاوت که از منبع تغذیه برق کمتری استفاده می کند زیرا حالت سه فاز دارد در عین حال بسیار بهینه و به صرفه است .
قنبری ادامه داد: موتور مدل خطی با توجه به حرکت پیستونی ایجاد شده نیروی زیادی تولید می کند که در یخچال ها کاربرد دارد.
قنبری با بیان اینکه مرکز آموزشی علمی کاربردی میثاق توسط شرکت قطعه سازان میثاق در شهرک صنعتی سیمین دشت ایجاد شده، افزود: حدود 2 هزار دانشجو در رشته های مختلف الکترونیک، رایانه، مکانیک، حسابداری، مدیریت امور فرهنگی و امور تبلیغات و علوم بین رشته ای در این مرکز مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی به دلیل خط مشی خود و پل ارتباطی که بین صنعت و علم ایجاد کرده، در تلاش است تا به شکل کاربردی و عملیاتی آموزه های تئوری را تبدیل به دستاوردهای صنعتی و قابل کارایی بسیار بالا بکند.
معاون مرکز علمی کاربردی میثاق گفت: پژوهش در کشور ما مظلوم است و بحث پژوهش رنگ و لاب بازاریابی را به خود گرفته است که باعث شده تا از اهداف اصلی خود دور بمانیم.
وی افزود: راه برون رفت از این معضل این است که اگر بخواهیم پژوهش عملیاتی و کاربردی شود تمام دانشجویان، اساتید و فعالان در عرصه فناوری باید از رنگ و لعاب بیزینسی خارج شوند.
وی اظهار داشت: تا زمانیکه به شکل سود و زیان این موضوع را دنبال می کنند و به دنبال نفع شخصی هستند یکی از موانع بازدارنده برای خارج شدن از مسیر اصلی است.
پنجمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان البرز از 24 تا 28 آذرماه از ساعت 9 صبح تا 16 در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی واقع در منطقه حصارک آماده بازدید علاقمندان است.
6156/ 6155

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي يخچال مركز علمي كاربردي البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۳۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۳۴۰ میلیارد ریالی خیرین البرزی در طرح پنجره‌های امید

 محمدباقر خلفی افزود: بیش از ۳۱۰ میلیارد و ۱۸۸ میلیون و ۱۹۰ هزار ریال کمک‌های خیرین در بخش‌های مختلف برای کمک به معیشت خانواده‌ها و تامین بخشی از نیاز‌های اقشار آسیب پذیر از جمله تهیه مسکن، کمک به پرداخت اجاره بهاء، تامین وسایل ضروری و امکانات زندگی اقشار کمتربرخوردار و زوج‌های جوان در قالب تامین بخشی از جهیزیه، اهداء کفش و لباس و سایر لوازم ضروری از قبیل یخچال، بخاری، کولر از طریق کمک‌های مردمی و خیرین داوطلب هلال احمر جمع آوری و ۹۹هزار و ۴۲۸ نفر از آن بهره‌مند شده اند.
 
وی گفت: در بخش حامیان سلامت و با مشارکت ۲۷ مرکز درمانی،۲۸ داروخانه و ۲۰۳ نفر از پزشکان خیر به ۴۴هزار و ۴۲۵ نفر خدمات دارویی، درمانی به ارزش ۳۳ میلیارد و ۸۷۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال ارائه داده است.
 
وی افزود: این کمک‌ها در قالب طرح پنجره‌های امید و با رویکرد حفظ کرامت انسانی، فرهنگ صلح، نوعدوستی و ایجاد امید، برابری و صمیمیت در جامعه انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • جهش تولید با فعالیت دانشگاه‌های مهارت‌محور محقق خواهد شد
  • رونمایی از برنامه کاربردی خودمراقبتی مبتنی بر تلفن هوشمند برای کنترل آسم در کاشان
  • منطقه آزاد چابهار در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی
  • دانشگاه فردوسی مشهد رتبه چهارم تولیدات علمی در فناوریهای سبز را به دست آورد
  • پیام تسلیت رییس دانشگاه تهران در پی درگذشت دانشجوی نخبه
  • مجوز اجرای ۲۴دوره کوتاه مدت اشتغال‌محور صادر شد
  • کمک ۳۴۰ میلیارد ریالی خیرین البرزی در طرح پنجره‌های امید
  • ایجاد مهارت و کمک به شعار سال هدف اصلی دانشگاه علمی و کاربردی
  • (تصاویر) عجیب‌ترین خودرو‌های رزمی دوران جنگ جهانی دوم
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله