Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، در دیدار  محمد حسین مختاری ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی و فیض محمد عثمانی وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان که با استقبال گرم وی همراه بود،محمد رضا بهرامی، سفیر فوق‌العاده و نماینده تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران و رضا ملکی رایزن فرهنگی ایران در کابل نیز حضور داشتند.

مختاری در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خرسندی از این دیدرا و قدردانی از زحمات و مساعدت های سفیر و رایزن کشورمان در افغانستان برای انجام این سفر و دیدارهای بین دانشگاهی، بیان داشت: بخشی از امنیت امروز ایران مرهون تلاش‌های علمی ما در حوزه تقریب است و اگر ما به دنبال امنیت می گردیم باید تلاش های تقریبی را در عرصه علمی افزایش داده و به صورت آکادمیک کارهای جدی در این زمینه انجام بدهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین آمادگی دانشگاه مذاهب اسلامی برای انتقال تجربیات موفق و فعالیت های آکادمیک خود در زمینه تقریب به کشور برادر افغانستان اعلام کرد.

وی به استقبال دانشجویان افغانستانی برای تحصیل در دانشگاه مذاهب اسلامی به ویژه در تحصیلات تکمیلی اشاره و آنان را سفیران تقریب معرفی کرد که در دانشگاه مذاهب اسلامی فارغ التحصیل شده اند.

مختاری از آمادگی دانشگاه برای برگزاری دوره های کوتاه برای علمای دینی افغانستان در خصوص آشنایی هرچه بیشتر آنها با موضوع «تقریب» در فضای آکادمیک خبر داد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه با تاکید بر این که وحدت و تقریب در جمهوری اسلامی برخاسته از باور دینی ماست، اظهار داشت: ما تقریب و وحدت را به عنوان یک باور دینی اعتقاد داریم و یک تاکتیک یا یک طرح کوتاه مدت نیست.

وی همچنین دانشگاه مذاهب را یک دانشگاه مهم در جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد که فعالیت های بین المللی اش مورد حمایت مسئولین جمهوری اسلامی است.

مختاری گفت: بهترین راه برای مبارزه با تکفیری‌ و افراط گرایی مطالعات آکادمیک و برخورد علمی است که دانشگاه مذاهب اسلامی در این مسیر تجربه جدی دارد.

فیض محمد عثمانی وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان نیز در این دیدار بیان داشت: ماهیت دنیای امروز بسیار تغییر کرده است و ما هم باید همزمان با  این تغییرات باید خودمان بتوانیم به روز رسانی کنیم.

وی به سفر اخیر خود به ایران اشاره کرد و گفت: در ایران شیعه و سنی به خوبی در کنار هم زندگی می کردند و فضای حاکم بر جریان شیعه و سنی و اقوام و مذاهب در ایران ستودنی است.

وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان با بیان این که ما بدون تقریب فقط به دشمنان خدا کمک می‌کنیم و به خودمان ضربه می زنیم، تصریح کرد: ما باید با تقریب راه علمای پیشین را ادامه بدهیم.

فیض محمد عثمانی همچنین اشاره کرد: علمای افغانستان و حکومت افغانستان از تقریب حمایت می‌کنند و با حرکتی که جلوی تقریب باشد، برخورد می کنند.

در این دیدار وی از جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی از سه میلیون مهاجر افغانستانی و همچنین حمایت از مردم افغانستان در دوران جهاد تشکر کرد و گفت: منشأ مشکلات در جهان امروز عدم معرفت و شناخت صحیح از یکدیگر است و این جهل سبب تکفیر و افراط گرایی می گردد.

وی همچنین وزیر از پیشنهاد ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی در برگزاری دوره های کوتاه مدت برای علمای دینی استقبال کرد.

در پایان این دیدار وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان با هدای هدایای ویژه ای از فعالیت های تقریبی دکتر مختاری ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی تقدیر کرد.

کد خبر 4489582 سارا فرجی

منبع: مهر

کلیدواژه: افغانستان دانشگاه مذاهب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۳۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت برای مقابله بر دشمن مشترک

شیخ علی الخطیب نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان و هیات همراه با حضور در دفتر حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیر کل مجمع تقریب با وی دیدار و گفت‌ گو کرد.

شیخ علی الخطیب در این دیدار به تشریح اوضاع کنونی لبنان از منظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، تعامل بین فرقه‌های مختلف موجود در این کشور اعم از شیعه و سنی، مسیحی و ...، تلاش‌های انجام شده برای جلوگیری از ایجاد فتنه‌های مذهبی و فعالیت‌های فرهنگی مجلس اعلای شیعیان لبنان از جمله نشست‌های برگزار شده با نخبگان فرهنگی و ...پرداخت.

وی در ادامه به اقدام اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله به مراکز نظامی اسرائیل اشاره کرد و با تمجید از این اقدام جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: ایران اسلامی با علم به همه خطرات و تهدیدهای احتمالی به اسرائیل حمله کرد و در کنار مردم فلسطین ایستاد.

شیخ علی الخطیب افزود: اقدام اسرائیل در حمله به سفارت ایران در دمشق اقدامی احمقانه بود و ایران اسلامی با اقدام اخیر خود ثابت کرد که علی رغم اینکه بسیاری از کشورهای عربی، فلسطین را به فراموشی سپرده‌اند، در کنار مردم این کشور ایستاده است؛ ایران ثابت کرد که قوی است و از رژیم صهیونیستی نمی‌ترسد.

نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان با بیان اینکه اقدام اخیر ایران علیه اسرائیل، موجب تغییر مواضع غرب شد، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با ایستادگی در کنار مردم فلسطین ثابت کرد که شیعه، دشمن سنی نیست بلکه حامی آن است.

وی با تأکید بر ضرورت همکاری بین نهادهایی همچون مجمع تقریب و مجمع جهانی اهل بیت(ع) با مجلس اعلای شیعیان لبنان اظهارداشت: ما باید در مسائل مربوط به جهان اسلام، مذهب‌گرایی را کنار بگذاریم و با جهان عرب و اسلام در تعامل باشیم و با نخبگان جهان اسلام همکاری کنیم؛ وجود اختلافات طبیعی است اما نباید از آنها به نفع کشورهایی چون اسرائیل و آمریکا سوء استفاده شود.

شیخ علی الخطیب گفت: ما باید با نخبگان جهان اسلام در مورد مسائل راهبردی به گفت‌وگو بنشینیم، تفکر کنیم و باهم تصمیم بگیریم؛ باید قدرت‌ها و توانمندی‌های خود را بسیج کنیم، فرصت‌ها را مغتنم بشماریم و در مقابل دشمنان مشترک خود بایستیم.

وی با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای تقریب بین مذاهب اسلامی از زمان امام خمینی(ره) تاکنون و تمجید از این اقدامات افزود: ظرفیت مجلس اعلای شیعیان لبنان نه فقط ظرفیتی منطقه‌ای بلکه ظرفیتی جهانی است که می‌توان از طریق آن با دیگر مجامع جهانی ارتباط برقرار کرد و اقدامات فرامنطقه‌ای را پیش برد.

نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان در ادامه پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین مجلس اعلای شیعیان لبنان و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله فرهنگی را مطرح کرد که با استقبال دبیرکل مجمع تقریب همراه شد.

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب هم در این دیدار ضمن جویا شدن اوضاع کنونی لبنان از شیخ علی الخطیب، به تشریح جزییات اقدام اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله به مراکز نظامی اسرائیل پرداخت و گفت: همه جهان اسلام با دیدن تصاویر و فیلمهایی که از این رویداد منتشر شد، به ایران اسلامی افتخار کرد.

وی افزود: این اقدام جمهوری اسلامی ایران نشان داد که حتی اقتدار هسته‌ای اسرائیل هم مانع هجوم به آن نشد.

شهریاری با استقبال از سخنان نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان برای ایجاد همکاری هر چه بیشتر نهادهای فرهنگی دو کشور برای ایجاد وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی اظهارداشت: ما به دنبال ایجاد تمدن اسلامی هستیم تا کشورهای اسلامی بتوانند با مشارکت یکدیگر با دشمنان مشترک مقابله کنند.

دبیرکل مجمع تقریب همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده مجمع تقریب در راستای وحدت بین مسلمین، از برگزاری کنفرانسی با موضوع تقریب در کشور عراق و در آینده خیلی نزدیک خبر داد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • «امین انصاری» دبیر شورای راهبردی اقوام، مذاهب و ادیان شد
  • انتصاب دبیر شورای راهبردی اقوام، مذاهب و ادیان ریاست‌جمهوری
  • اقدام شجاعانه ایران اسلامی در نتیجه وحدت و تقریب ملت آن است
  • بقاع متبرکه همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • مشارکت برای مقابله بر دشمن مشترک
  • تلاش ارتش در حوزه خودکفایی و ارتقا امنیت کشور ستودنی است
  • نماینده مجلس لبنان: اقدام ایران سبب تغییر مواضع غرب شد
  • حمایت شورای علمای افغانستان از عملیات وعده صادق
  • قدرت نظامی ایران، پوشالی بودن رژیم صهیونسیتی را اثبات کرد
  • پیام دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پی عملیات «وعده صادق»