Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، «شب روایت» در یازدهمین نشست خود، شامگاه سه شنبه 27 آذر ، با اجرای مسعود دیانی از شبکه 4 سما روی آنتن رفت.

گردش مالی کتاب های کمک آموزشی در آبان سال جاری، حدود 103 میلیارد تومان
در بخش اول برنامه همراه با محمد صادق علیزاده، خبرنگار و کارشناس حوزه ادبیات، بخشی از اخبارحوزه ادبیات در هفته گذشته مرور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیزاده در مورد داغ ترین خبر هفته گذشته توضیح داد: تعدادی از ناشران کمک آموزشی و کنکور، به دیدار بعضی مراجع تقلید در قم رفتند که باعث موضع گیری برخی علما و مدرسین حوزه علمیه قم در رابطه با حذف تکالیف در مدارس شد. این اظهار نظرها در جو رسانه ای، بین رسانه های مختلف جریان های سیاسی، با نقدها و انتقادات بسیاری روبرو شد.یکی از این ناشران ادعا کرده که  این حجم از انتشار  کتاب های کمک آموزشی تنها مربوط به مهرماه است و در طول سال این اتفاق نمی افتد. طبق نمودار منتشر شده از وضعیت بازار نشر در حوزه های مختلف در آبان ماه توسط موسسه خانه کتاب، بیشترین شمارگان انتشار در آبان سال جاری متعلق به کتاب های کمک آموزشی بوده است که گردش مالی آن حدود 103 میلیارد تومان بوده است.

    
در بخش گفتگو با موضوع «روایت اسارت» ،دیانی میزبان مهدی طحانیان، نویسنده «سرباز کوچک امام »و ابوالقاسم طالبی، کارگردان و فیلمنامه نویس «بازگشت پرستوها» بود.

اسارت، یک میدان جنگ واقعی
این حجم از شیطنت و شجاعتِ شما که در کتاب نوشته اید  از کجا آمده بود؟
طحانیان پاسخ داد: این برمی گردد به آن اعتقادات عمیقی که ما داشتیم و اینکه طرف مقابلمان دشمن بود بنابراین همه جا سنگ تمام می گذاشتیم. دشمن با تمام ظرفیت و امکاناتش به میدان آمده بود و یک میدان جنگ واقعی در اسارت برای ما به وجود آورده بود و من خیلی از این میدان جنگ لذت می بردم چون از جنگ جدا شده بودم، و این برایم انگیزه ای شده بود تا اسارت را دوام بیاورم. به یمن آرمان های مقدس و حب سرشار ما به امام عزیز، روحیه ای باور نکردنی داشتیم تا در مصاف با دشمن جان بر کف عمل کنیم. ذره ای کوتاه آمدن در برابر دشمن باعث چشیدن ذلت و خواری می شد ولی چون هیچ وقت به خودمان فکر نکردیم و تنها به آرمان هایمان که سربازی امام و اسلام بود اندیشیدیم، سبب پیروزی ما در همه عرصه ها مقابل دشمنمان شد.
طالبی در مورد ساخت فیلم «بازگشت پرستوها » گفت: من از قبل از آمدن آزاده ها تصمیم داشتم کاری در این مورد بسازم. هنگامی که آزاده ها قرار شد بیایند من به مرز خسروی رفتم و حدود 20 روز آنجا بودم و بعد به پادگان غدیر رفتم و حدود 20 روز هم آنجا بودم و با آزاده ها مراوده و مصاحبه داشتم. این دست نوشته ها خمیر مایه کار من شد. پژوهشی گسترده راجع به آزادگان کردم.

به تصویر کشیدن وقایع، مانع از افسانه خواندن آنها در آینده
طالبی در رابطه با بحث باور پذیری آزادگان گفت: خداوند ناگهان امام را به جوانان این کشور داد و شجاعت امام به مردم انتقال پیدا کرد. سیاست حزب بعث این بود که اینها را خرد کند اما بچه ها آنجا یک سازمان مقاومت ایجاد کرده بودند. ممکن است سال ها بعد بگویند این چیزها افسانه است، ما برای جلوگیری از این حرف باید چیزهایی که خودمان دیده ایم و حس کرده ایم را به تصویر بکشیم.

وی در مورد صحنه هایی از فیلم که بازگوی خیانت افراد داخل کشور همزمان با اسارت رزمنده هاست توضیح داد: در کشور ما از ابتدای انقلاب عده ای راحت طلب و فرصت طلب هستند که نمی گذارند ثمرات انقلاب به مردم برسد و عده ای هم انقلابی بودند و الان هم هستند. ما پهنه کشور و تمام اینها را در فیلم در نظر گرفتیم و این را از اصل جامعه گرفتیم.

مرگ آگاهی، شاخص ترین محور کتاب «سرباز کوچک امام»
طحانیان در مورد شاخص ترین محور کتاب که مرگ آگاهی است گفت: ترس در ما زائل شده بود و مرگ را دست خدا می دیدیم.

طالبی در ادامه بحث در مورد صحنه های فیلم گفت: تمام صحنه های اسارت در فیلم برگرفته از واقعیت بودند. کشورهای دیگر تاریخی که ندارند را می سازند و ایجاد می کنند اما ما خودمان این تاریخ را داریم که گنجینه و پشتوانه ایست و باید آن را به تصویر بکشیم.

سختی های اسارت، سبب تغییر نگاه ما به دنیا
طحانیان در رابطه با عوض شدن جای گریه و خنده در صحنه های کتاب گفت: سختی های اسارت یک نورانیت و بصیرت خاصی در آزادگان ما ایجاد کرده بود و باعث تغییر نگاه ما به دنیا شده بود و اینها همه از عنایت خداوند به بچه های ما بود.
برنامه با خواندن تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب سرباز کوچک امام به پایان رسید.

«شب روایت» چهارمین شب از « شب های هنر» و با محوریت ادبیات داستانی و روایت، به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی، هر سه شنبه شب ساعت 23 به صورت زنده از شبکه چهارم سیما پخش می شود.

انتهای پیام

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۴۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد

ایسنا/خراسان رضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شعار سال ۱۴۰۳ «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده و این امر بیانگر این است که اقتصاد اساساً زمینه‌ساز استقلال یک کشور است؛ زیرا وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد و این وابستگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن‌ها را مزدور می‌کند.

سید صولت مرتضوی امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در جشنواره امتنان که در سالن تلاش مجموعه فرهنگی ورزشی کارگران شهید برونسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خداوند را شاکرم که به بهانه جشنواره امتنان در جوار امام رضا(ع) گردهم جمع شده‌ایم و در هفته کارگر با کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان در میان شما عزیزان هستم. هفته کارگر فرصت مغتنمی است تا مدیران دستگاه اجرایی و دولتمردان به بررسی ابعاد پیدا و پنهان خدمات کارگران بیاندیشند و رسیدگی کنند.

وی بیان کرد: موضوع کار و کارگر دو مقوله‌ای هستند که اساسا عنصر تعالی، پیشرفت و آبادانی هر جامعه‌ای را رقم می‌زنند. در دیداری که در روزهای گذشته مقام معظم رهبری با کارگران داشتند، آیت‌الله خامنه‌ای به تفصیل در خصوص مقام کار و کارگر سخن گفتند و دو مقوله کارگر از منظر اسلام و کارگر از دیدگاه سایر مکاتب را تفکیک کردند؛ که از منظر احکام و آموزه‌های دینی جایگاه کارگر جایگاهی بسیار رفیع است و از آیات و احکام قرآن چنین برداشت می‌شود که جوهره پیشرفت و تعالی کار و تلاش است.

کارگر ستون فقرات تولید است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کارگر در منظر پویای اسلام، ابزاری برای تولید نیست بلکه کارگر خالق است و این خالق می‌تواند تولید را برای صنعت به ارمغان بیاورد. از منظر مقام معظم رهبری تولید ستون فقرات اقتصاد است و کارگر ستون فقرات تولید است و نفس کار و تلاش در مکتب اسلام صاحب ارزش است. وابستگی اقتصادی عوامل مختلفی از قبیل عدم ایمان به خداوند و شهوت قدرت را دارا است و اگر امروزه مشاهده می‌کنیم که نظام جمهوری اسلامی ایران قطب‌بندی حاکم و رایج بر جهان را فرو ریخته است به دلیل زحمت‌های کارگران جمهوری اسلامی ایران است که باعث پدید آمدن استقلال مالی در سطح کشور شده‌اند.

مرتضوی ادامه داد: ایرانی که در سال‌های گذشته برای خرید وانت‌تویوتا، سیم‌خاردار و امکانات اولیه دفاعی محتاج بیگانگان بود، امروزه به دست و توان کارگران ایرانی کروز پرتاب می‌کند و موشک‌های نقطه‌زن خاص را پدید می‌آورد؛ که این امور از تلاش و زحمت‌های کارگران جمهوری اسلامی ایران حاصل شده است. کارگران ایرانی در زمینه‌های مختلفی موفق شده‌اند و برای ایران موفقیت کسب کرده‌اند و این امر به این دلیل است که کار را جهاد می‌دانند و نگاهی خالص به کار دارند که می‌تواند استقلال اقتصادی را که بسترساز اقتصاد سیاسی است، فراهم کند. از سوی دیگر کارفرمایان هم در این امر دخیل بوده و متاسفانه برخی‌ از آن‌ها در جامعه کارگری و کارفرمایی به دنبال دوقطبی‌سازی هستند؛ اما باید توجه کنند که کارگر و کارفرما یکی هستند و رابطه کارگری و کارفرمایی رابطه محب و محبوبی است و طرفین باید همدیگر را دوست داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر توان علمی و اجرایی کارگران ایران اسلامی وجود نداشت، امروزه نمی‌توانستیم در معادلات جهانی اثرگذار واقع شویم. زیرا هیچ معادله‌ای در جغرافیای سیاسی جهان وجود ندارد که بدون در نظر گرفتن سهم جمهوری اسلامی ایران قابل حل باشد. جهش تولید امری است که کارگران و کارفرمایان می‌توانند آن را در جامعه به وجود آورند. زیرا امروزه در زمینه تولید به رشد رسیده‌ایم و انشاالله با همکاری مردم جهش را به ارمغان می‌آوریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: دولت مشتاق است که آحاد مختلف جامعه صاحب سرمایه شوند و در این راستا نیز تلاش‌های بسیاری کرده است. درست است که تورم، حقوق، نیازهای کارگران و ... مسائل بسیار مهمی هستند اما این امر در زمان خود بررسی می‌شود و این فرمایشات به حق است اما باید دلیل این امور هم برای مردم بیان شود. دلیل این مشکلات و معضلات اقتصادی این است که متاسفانه به دلیل پاره‌ای از ملاحظات و نگاه کردن به واکنش بیگانگان؛ کشور ایران یک دهه در رکود بوده است و این امر در جداول رشد به صراحت نمایان شده و رشد حدود نیم درصد بیان شده است؛ زیرا در آن دهه نقدینگی به شدت زیادی افزایش داشته است و تورم با رشد غیرمنطقی افزایش یافته است، لذا این امور باعث رکود جامعه اقتصادی ایران در یک دهه شده است.

افزایش ۱۱۷ درصدی درآمدها در سه سال اخیر

مرتضوی افزود: تمام تلاش دولت ایران این است که به فضل الهی تورم را مهار کند، تولید را افزایش دهد و رشد اقتصادی مطلوبی را کسب نماید. زیرا تورم نقطه به نقطه در اسفند سال ۱۴۰۲ به ۳۵ درصد رسیده است و بر اساس گزارشات مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه فروردین ۱۴۰۳ به کانال ۲۹ رسیده است و تورم کل فروردین به ۳۸.۸ درصد رسیده است، بنابراین با هدف‌گذاری که دولت انجام داده است، امیدواریم بتوانیم تا پایان سال نرخ رشد تورم را مدیریت کنیم و به کانال ۲۹ درصد دست یابیم.

وی ادامه داد: البته لازم به ذکر است که از نظر ریالی در سه سال اخیر بالغ بر ۱۷۵ درصد حقوق‌ها افزایش داشته است و از منظر درصدی هم ۱۱۷ درصد افزایش درامد را دارا هستیم که این امر در میانگین سالانه رقم ۴۰ درصد را به خود اختصاص داده است. اما با توجه به این آمار باز هم این افزایش کافی نیست و در تلاش هستیم که با وحدت این امر را افزایش دهیم. باید فردی و گروهی تلاش کنیم و در راستای حق قدم برداریم تا در جامعه تاثیرگذار باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص مسکن کارگران عنوان کرد: از مسئولین استانداری، شهرداری و کارفرمایان درخواست می‌کنم که به حوزه مسکن کارگری توجه ویژه کنند و کارفرمایان محترم در مکان‌های مناسب و در جوار کارگاه‌ها این امر را برای کارگران فراهم آورند. زیرا اگر عشق باشد، بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند؛ اگر بهره‌وری افزایش یابد، تولید ناخالص افزایش پیدا می‌کند و اگر این امر افزایش یابد سرانه درآمد افزایش پیدا می‌کند. لذا باید در این راستا قدم برداریم و دولت هم مصمم در این امر قدم بر می‌دارد تا گره از مشکلات کارگران باز کند. بنده از جانب خود شهادت شرعی می‌دهم که رییس جمهور در این امر هوشیار است و به تمامی مسئولین دولت در خصوص معیشت مردم در تمامی جلسات هشدار می‌دهد. بنابراین برای این امور تعابیر مختلفی اندیشدیده شده است که یکی از این تعابیر طرح کالابرگ است که برای عموم مردم جامعه ارائه شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار به معنای «میدان و عرصه» در رشت
  • ایثارگران میدان‌داران واقعی حکم‌رانی جمهوری اسلامی ایران هستند
  • محتواهای کمک‌ آموزشی برای امتحانات نهایی موضوعیتی ندارد
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دوست من کتاب برگزار می‌شود
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد
  • ◄ اسارت رانندگان کامیون در کشور آذربایجان به بهانه تصادف + فیلم
  • بهره برداری از طرح آبرسانی سد کوثر به شهرستان بهمئی تا آبان ماه