Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-20@00:43:08 GMT

برپایی 66 دوره امداد و نجات در اصفهان

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۴۳۱۱

برپایی 66 دوره امداد و نجات در اصفهان

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،امیر جلالیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر استان اصفهان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: مرکز آموزش‌های تخصصی امداد و نجات از سال 89 فعالیت خود را شروع کرده است، این مرکز به نسبت فعالیت، توانایی و موقعیت سوق‌الجیشی بی‌نظیر است، در کشور 5 مرکز آموزش تخصصی داریم که مرکز اصفهان میزبان دوره‌های بین‌المللی، کشوری، منطقه‌ای و استانی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر استان اصفهان افزود: در کنار آموزش‌ها به داوطلبان نیارمند اجرایی و عملیاتی کردن این آموزش‌ها هستیم که این مرکز نیز در همین راستا فعالیت دارد و در بحث مهارت، آموزش و بازآموزی آموزشی مؤثر است؛ اصفهان سردمدار مراکز آموزشی است.

وی به انجام طرح مطالعاتی در مراکز آموزش تخصصی اشاره و عنوان کرد: در این بخش بر روی 10 کشور دنیا که مراکز مشابه ما داشته و از نظر حوادث تابلوی کشور ما را دارند بررسی کرده‌ایم که چه برنامه‌های آموزشی دارند که بر اساس استانداردهای آن‌ها به دوره‌های آموزشی مناسب برسیم و در سطح بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و استانی قالب داشته و به کشور برای ایجاد مراکز آموزشی تخصصی کمک کنیم.

جلالیان همچنین عنوان کرد: وسعت و توانایی علمی و طبیعی این مرکز در کشور بی‌نظیر است، خوابگاه 200 نفره، 5 فضای آموزشی 50 نفره، سالن ورزشی به استعداد 700 نفر، استخر، سازه طبیعی کوهستان و سازه اسکان اضطراری را در این مرکز داریم که به واسطه این امکانات در بحث‌های آموزشی تخصصی امداد و نجات قدم برداشته‌ایم؛ سازه طبیعی برف و یخ را هم در پادنای سمیرم داریم که آموزش‌های مربوطه را داریم، در شهرستان چادگان در پشت سد آموزش‌های آب‌های خروشان را انجام می‌دهیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر استان اصفهان به بیان آموزش‌های امسال این مرکز پرداخت و گفت: دوره آموزشی اپراتورهای مراکز عملیاتی هماهنگ کننده کشور (DEC) با تلفن 111 را داشته‌ایم و ارتباط کل عملیات‌های سطح استان و ارتباط بین استانی و ارتباط‌های بین عملیاتی را انجام می‌دهد، نخستین دوره در اردیبهشت ماه برگزار شد؛ دوره بعدی دوره لجستیک بود که میزبان 480 نفر از رؤسای سازمان‌های مختلف و مسؤولان انبارهای شعب کشور در طی 9 دوره بودیم، دوره بعدی دوره جستجو با سگ بود؛ در کشور 83 مربی سگ‌های جست‌وجو و نجات داریم که این دوره با همکاری 6 نفر از مربیان بین‌المللی آلمانی به مدت 9 روز برگزار شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس قرار است این مرکز به عنوان مرکز آموزش تخصصی سگ‌های جست‌وجو و نجات شود، دوره تربیت مربی ویژه مدرسان بحث‌های تخصصی تغذیه، حمایت روانی، بهداشت محیط و بهداشت مادر و کودک با همکاری معاونت درمان جمعیت هلال احمر و استان برگزار کردیم که 62 نفر در 4 گروه آموزش دیدند.

جلالیان همچنین عنوان کرد: دوره تخصصی نجات در کوهستان به مدت 9 روز به صورت منطقه‌ای جهت امدادگران و داوطلبان در این مرکز برگزار شد، دوره بعدی آزمون ایثار بود، دوره بعدی دوره تخصصی نجات در ارتفاع و در فضاهای معلق به صورت منطقه‌ای برای 55 نفر از داوطلبان به مدت 8 روز برگزار شد.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر استان اصفهان در ادامه عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات آموزش همگانی است، امسال بالای 30 هزار نفر از افراد مختلف را در بحث امداد و کمک‌های اولیه آموزش دادیم و ارتباطات خوبی را با حوزه علمیه، سازمان مدیریت زندان‌های استان، بانک خون، شهرداری، تیروی انتظامی، ارتش، سپاه، بسیج و ادارات برای آموزش های مربوطه داشتیم که از این بین بالای 3 هزار نفر از کارمندان دولت را آموزش دادیم.

وی همچنین گفت: طرح خادم به دلیل بار مالی سنگینی که برای کشور ایجاد می‌کرد زاویه حرکت خود را تغییر داد و به طرح آمادگی در مخاطرات تغییر کرد، این طرح با نگاه کاهش آسیب‌پذیری در مخاطرات شروع شده و 196 مربی در کل شعب استان آماده اجرای این آموزش در استان هستند و این طرح از اوایل دی ماه در سطح شعب استان شروع می‌شود؛ در ابتدا پرسنل، امدادگران و نجاتگران سازمان که نزدیک به 8 هزار نفر هستند در استان آموزش داده می‌شوند، با پایان دی ماه وارد مرحله آموزش اعضای جوان و داوطلبان خواهیم شد و بعد از آن آموزش‌های برون سازمانی را شروع خواهیم کرد، این دروه آموزشی یک دوره 8 ساعته برای آموزش‌های ابتدایی اقدامات لازم در قبال حوادث و سوانح است.

جلالیان با اشاره به این‌که 33 بلیه از 43 بلیه ثبت شده در کشور ما اتفاق افتاده است، ادامه داد: تغییر فرهنگ در قبال حوادث و بلایای طبیعی کار سخت، هزینه‌بر و زمان‌بری است اما باید در این مسیر قدم گذاشت، در زمینه فرهنگ‌سازی در جامعه نیازمند کمک اصحاب رسانه هستیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر استان اصفهان اضافه کرد: امسال 66 دوره امداد و نجات برای هزار و 920 نفر برگزار شد، دوره تخصصی امداد 28 دوره برای 840 نفر از امدادگران و دوره بحث‌های تخصصی نجات را نیز در مراکز آموزش تخصصی دنبال کردیم؛ به دنبال آموزش نیروهای رسمی خودمان نیز هستیم که از اردیبهشت تا آذرماه امسال 19 دوره ضمن خدمت برای پرسنل استانی، منطقه‌ای و کشوری به تعداد 855 نفر در 250 ساعت آموزشی برگزار شد.

وی همچنین ابراز کرد: در بحث پژوهش طرح مطالعاتی مراکز آموزش تخصصی، طرح پژوهشی اعتبارسنجی طرح خادم، (طرح خادم به صورت پایلوت در کشور اجرا شد)، آمادگی استان ما با این طرح از 8.3 به 14.3 رسید؛ بررسی و تدوین ابعاد بحران در اپیدمی بیماری‌های خطرناک با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را نیز داشتیم.

جلالیان در ادامه اذعان کرد: کتاب «خدمات داوطلبانه در جمعیت» به زبان فارسی و انگلیسی که به عنوان منبع درکشور استفاده می‌شود، کتاب «سوانح ژئولوژیک» و کتاب و منبع «مباحث تخصصی و مقدماتی امداد و نجات» توسط این مرکز تدوین شده است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر استان اصفهان با اشاره به این‌که آمار رسمی جمعیت در کشور 9 درصد از جمعیت کشور است، عنوان کرد: ما تعامل خوبی در استان با آتش نشانی، پلیس و اورژانس داریم، پیشگیری، آمادگی، پاسخگویی و بازتوانی 4 مرحله در مقابله با حوادث است، اگر بتوانیم جامعه را آماده‌تر کنیم زیان مادی و معنوی حوادث در آن جامعه کمتر می‌شود و 6 ماهه اول بدون رسیدن بودجه از تهران آموزش‌های همگانی را متوقف نکردیم.

علی‌محمد هاشمی معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اصفهان نیز در ادامه این نشست به بیان اهمیت کار داوطلبان و اقدامات سال 97 پرداخت و گفت: سازمان ملل متحد در سال 1985 روز 5 دسامبر را روز جهانی داوطلب نامید، به مناسبت این روز طی یک هفته در کل استان سعی کردیم از داوطلبان نمونه کل استان به ویژه افراد مؤثر و مشارکت کننده در امدادرسانی زلزله کرمانشاه و برنامه همای رحمت با حضور معاونان جمعیت استان تقدیر شد.

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اصفهان در بیان چرایی اهمیت داوطلبان عنوان کرد: «داوطلبان جامعه تاب‌آور می‌سازند»، شعار سازمان ملل برای روز جهانی داوطلبان بود، اگر انعطاف پذیر باشیم و در یک حادثه نشکنیم بسیار اهمیت دارد؛ کار داوطلبانه در جامعه از سه جنبه اقتصادی، اجتماعی و شخصی قابل بررسی است.

وی ادامه داد: کار داوطلبانه به توسعه اقتصادی منجر می‌شود، برای نخستین بار در جمعیت هلال احمر این بررسی شد که ارزش اقتصادی خدمات داوطلبان در 6 ماهه اول امسال نزدیک 60 میلیارد ریال بوده است؛ اگر شهر، کشور و خانواده‌ای به دنبال توسعه است یکی از اقداماتی که باید انجام دهد کار داوطلبانه است.

هاشمی در ادامه توضیح داد: کار داوطلبانه توسعه اجتماعی هم ایجاد می‌کند، خیلی از معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق از طریق کار داوطلبانه قابل حل و بررسی است، شعار ما در معاونت داوطلبان این است که «حلقه بین نیاز نیازمندان و توان توانمندان هستیم»، در جمعیت هلال احمر تسهیل گر اقدامات داوطلبانه هستیم؛ از بعد شخصی هم کار داوطلبانه باعث ایجاد توسعه در وجود شخص می‌شود، کار داوطلبانه 2 حسن شادتر زندگی کردن و بهتر متوجه شدن معنای زندگی و توانمندتر شدن را دارد.

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اصفهان اضافه کرد: داوطلبان در 4 گروه حمایت، هدایت، مهارت و مشارکت تقسیم می‌شوند، گروه حمایت توان مالی دارند، گروه هدایت دانش دارند که در برنامه‌ریزی و هدایت کمک می‌کنند، گروه مهارت تخصص داشته و از این جنبه کمک می‌کنند و گروه مشارکت افرادی هستند که در برنامه‌های اجرایی کمک می‌کنند؛ زمینه را برای انجام کار داوطلبانه افراد مختلف ایجاد می‌کنیم.

وی با اشاره به ایجاد خانه داوطلبان رسانه‌ای در آینده نزدیک، عنوان کرد: انتظار ما از اهالی رسانه در ترویج فرهنگ کار داوطلبانه و بشردوستی در جامعه و در حین حوادث در اطلاع‌رسانی و جمع‌آوری کمک است،

هاشمی با اشاره به دوره‌های آموزشی برای داوطلبان ابراز کرد: دوره آموزشی مهارت‌های زندگی و انجام کار تیمی را برای داوطلبان داریم، 447 دوره با 9 هزار و 194 نفر در کل استان برگزار شد، همچنین 226 پروژه توسط 729 نفر با ارزش مالی حدود 9 میلیارد و 420 میلیون ریال اجرا شده است، طرح فرشتگان رحمت در ماه رمضان با بهره‌وری 5 هزار و 663 نفر و با ارزش 5 میلیارد و 560 میلیون ریال برگزار شد.

معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر استان اصفهان  در پایان مطرح کرد: در رابطه با کاروان‌های سلامت 20 کاروان سلامت و نیکوکاری داشتیم که 3 مورد برون‌استانی بوده است، کاروان شاخص کاروان سلامت سراوان در سیستان و بلوچستان بود، کاروان دندانپزشکی در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه و کاروان سلامت در منطقه ریگان کرمان را داشته‌ایم، بقیه اقدامات درون‌استانی بوده است.

 

انتهای پیام/م

 

اصفهان سردمدار مراکز آموزشی کشوری هلال احمر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هلال احمر امداد و نجات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۴۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه آموزش‌های امدادی هلال‌احمر بیرجند به بیش از ۱۱ هزار نفر از نیرو‌های مسلح

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، حسین ذاکریان گفت: با توجه به امضای تفاهم‌نامه میان جمعیت هلال احمر و قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی نیرو‌های مسلح، جمعیت هلال احمر بیرجند در سال ۱۴۰۲ برای کارکنان وظیفه پادگان‌های این شهرستان، دوره‌های کمک‌های اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات را برگزار کرد.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند افزود: در این رابطه ۱۶۷ دوره توسط واحد آموزش جمعیت هلال احمر بیرجند در سال گذشته در پادگان محمد رسول الله (ص)، پادگان ۰۴ و سپاه انصارالرضا (ع) بیرجند برگزار شده است.

ذاکریان از ارائه آموزش‌های امدادی به ۱۱ هزار و ۱۶۴ نفر از نیرو‌های مسلح خبر داد.

وی با قدردانی از مربیان مجرب این دوره‌ها افزود: این آموزش‌ها در سال ۱۴۰۳ نیز برای نیرو‌های مسلح برنامه‌ریزی شده است.

دیگر خبرها

  • انجام ۸۵ مورد عملیات امداد و نجات در ۸ استان متأثر از سیل و آبگرفتگی
  • انجام ۸۵ مورد عملیات امداد و نجات در ۸ استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از ۱۰ هزار نفر
  • نوزاد بیمار در سیل جنوب سیستان و بلوچستان با بالگرد به بیمارستان کنارک منتقل شد
  • ارائه آموزش‌های امدادی هلال‌احمر بیرجند به بیش از ۱۱ هزار نفر از نیرو‌های مسلح
  • اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای
  • آخرین وضعیت اقدامات امدادی در سیل جنوب کشور
  • اجرای مانور لحظه صفر نیرو‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن
  • آخرین وضعیت سیل در جنوب کشور
  • آخرین وضعیت اقدامات امدادی در سیل جنوب کشور/ امدادرسانی به هزار نفر و تداوم آماده‌باش
  • ثبت نام ۹۸۹ مددجوی کمیته امداد البرز در دوره‌های سوادآموزی