Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی نشان داد میزان محبوبیت حماس و شانس پیروزی اسماعیل هنیه در انتخابات ریاستی فلسطین بیشتر از جنبش فتح به رهبری محمود عباس است. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، مرکز مطالعات سیاسی فلسطین در بازه زمانی بین دوازدهم تا شانزدهم دسامبر ۲۰۱۸ یک نظرسنجی از افکار عمومی فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه به عمل آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این نظرسنجی که به روش نمونه‌گیری تصادفی صورت گرفته از یک هزار و دویست و هفتاد شهروند بالغ فلسطینی در ۱۲۷ موقعیت درباره اوضاع سیاسی و آرمان‌های فلسطین سوال شده است.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی (سما)، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد در حال حاضر جایگاه حماس بین عموم فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه ارتقا یافته است در حالی که جایگاه جنبش «فتح» تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.

بنا به گزارش مذکور، این احتمال وجود دارد که تغییر حاصل شده ناشی از تشدید درگیری‌های مسلحانه بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه و موفقیت حماس در واردات سوخت و پول برای پرداخت حقوق کارکنان نوار غزه به رغم مخالفت تشکیلات خودگردان باشد.

نتایج این نظرسنجی همچنین حاکی از افزایش محبوبیت اسماعیل هنیه، رئیس حماس در نوار غزه و کاهش محبوبیت محمود عباس در کرانه باختری و نوار غزه است.

شصت و چهار درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی خواهان استعفای محمود عباس و تنها ۳۲ درصد خواهان ماندن وی در قدرت هستند.

اگر همین امروز انتخابات ریاستی فلسطین بین این دو نامزد برگزار شود بر اساس نتایج نظرسنجی شانس پیروزی هنیه بالاتر از شانس پیروزی عباس است و ۴۲ درصد به عباس و ۴۹ درصد به هنیه رای می‌دهند و اگر انتخابات پارلمانی برگزار شود حماس و فتح تعداد برابری کرسی تصاحب خواهند کرد.

اما اگر به جای عباس مروان البرغوثی رقیب اصلی هنیه باشد البرغوثی با کسب ۵۵ درصد آراء دربرابر هنیه که صاحب ۴۰ درصد آرا خواهد شد به مقام ریاست فلسطین خواهد رسید.

نتایج این نظرسنجی همچنین حاکی از این است که مردم فلسطین امید خود را به موفقیت آشتی بین فتح و حماس از دست داده اند وتن‌ها ۲۹ درصد به موفقیت آشتی خوشبین و ۶۶ درصد بدبین هستند و در همین حال تنها ۲۳ درصد از عملکرد دولت وفاق فلسطین راضی هستند و ۶۶ درصد آن‌ها ناراضی اند.

غالب شرکت کنندگان در نظرسنجی (۷۷ درصد) هم به وضوح مخالفت خود را با سیاست‌های محمود عباس در قبال نوار غزه و مطالبه عباس از حماس برای تحویل کامل نوار غزه به دولت وفاق یا مطالبه موجودیت سلاح واحد را اعلام کردند، آن‌ها تاکید می‌کنند که گردان‌های مقاومت باید در کنار نیرو‌های امنیتی رسمی فلسطین به فعالیت خود ادامه دهند.

بیش از ۶۱ درصد شرکت کنندگان توافق آتش بس دراز مدت بین حماس و رژیم صهیونیستی را تایید و ۳۳ درصد با آن مخالفت کردند موافقان این قضیه بازگشایی گذرگاه رفح در مرز با مصر و تسهیل استفاده از بندر و فرودگاه در مناطق همجوار غزه را دلیل موافقت خود با آتش بس اعلام کردند، اما در عین حال ۶۲ درصد هم معتقدند که این آتش بس طولانی مدت نخواهد بود و به زودی فرو می‌پاشد و در صورت فروپاشی این توافق، ۶۲ درصد باز معتقدند که این امر منجر به بروز جنگی گسترده بین حماس و رژیم صهیونیستی می‌شود.

درباره روند سازش نیز نتایج نظرسنجی حاکی از کاهش تایید ایده تشکیل دو کشور و افزایش قابل توجه حمایت از عملیات مسلحانه و بازگشت به انتفاضه مسلحانه‌ای است، چون این باور تقویت شده (بنا به رای ۶۳ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی) که تشکیل دو کشور به دلیل گسترش شهرک سازی‌های اسرائیل دیگر ممکن و عملی نیست.

بخش اعظم شرکت کنندگان در نظرسنجی (۸۰ درصد) معتقدند دولت آمریکا در تلاش خود برای صلح جدی نیست و ۷۲ درصد معتقدند طرح آمریکا خواهان تشکیل کشور مستقل فلسطینی یا قرار دادن قدس به عنوان پایتخت آن یا تاکید بر مرز‌های ۱۹۶۷ به عنوان اساس مذاکرات مرزی یا دعوت به راه حل عادلانه مشکل آوارگان یا دعوت به پایان اشغالگری یا عقب نشینی ارتش اسرائیل از مناطق اشغالی ۶۷ نیست؛ از همین رو قریب به سه چهارم مردم فلسطین همچنین می‌گویند تشکیلات خودگردان باید طرح صلح ترامپ را رد کند.

هفتاد و هشت درصد هم می‌گویند جهان عرب مشغول دغدغه‌ها ودرگیری‌های داخلی خودش است و فلسطین دیگر مساله نخست جهان اسلام محسوب نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۵۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!

نتایج رصد و نظرسنجی‌های مختلف درباره میزان رویکرد مردم به سریال‌های نوروزی هشدار نگران کننده‌ای را به صدا درآورده است.

به گزارش خبرآنلاین، براساس این نظرسنجی سریال زیرخاکی ۱۹/۸۶ درصد مخاطب داشته و سریال رستگاری تنها موفق به جذب ۷/۳۴ درصد از مخاطبان صدا و سیما شده است. سریال هفت سر اژد‌ها نیز ۱۸/۱۶ درصد مخاطب داشته است! نکته مهم و قابل تامل در این نظرسنجی این است که ۵۴/۶۴ درصد مردم اصلا این ۳ سریال را ندیده اند.

به عبارت دیگر، صداوسیما علی رغم تدارک ویژه و پرهزینه شب عید و ماه مبارک، هنوز نتوانسته مخاطبان گذشته خود را پیدا کند. این ارقام نشان می‌دهد که صداوسیما همچنان دچار ریزش مخاطب بوده و طرح‌های تحول مدیران این سازمان نیز موفقیتی در پی نداشته است.

دیگر خبرها

  • تغییر در پیشنهاد آتش‌ بس رژیم صهیونیستی پس از موضع قاطع مقاومت
  • تغییر در پیشنهاد آتش‌بس رژیم صهیونیستی پس از موضع قاطع مقاومت
  • پرسپولیس و استقلال شانس قهرمانی هستند | پیشنهاد داشتم و می‌دانستم به زمین بروم گل ‌می‌زنم!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد/تحرکات دشمن شکست خورده است
  • السنوار، کابوس صهیونیست‌ها
  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • ۹۵ درصد سعودی‌ها موافق عملیات طوفان‌الاقصی هستند
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت/ تبدیل شدن نوار مرزی شمال اسرائیل به شهر ارواح+ فیلم
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح + تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشور‌های عربی ریخت