Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@07:15:56 GMT

تلاش هایی که شاخ غول بی سوادی را شکست

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۲۵۶۸۶

تلاش هایی که شاخ غول بی سوادی را شکست

گچساران- ایرنا- جهش خیره کننده توسعه زیرساخت های آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد در چهار دهه از عمر جمهوری اسلامی ،شاخ غول بی سوادی را در این استان که نرخ باسوادی در آن 30درصد بود ،شکست و آموزش را از مولفه های توسعه آن قرار داد.

به گزارش ایرنا، نبود مراکز آموزش عالی ، محدود بودن مدارس در نقاط شهری ، خشت و کپری بودن مدارس و نرخ 31 درصدی باسوادی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی گوشه ای از محرومیت های این استان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کمترین پیامد امکانات آموزشی ، بازماندگی فرزندان این استان از تحصیل بود.
پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کودکانی که دنبال تحصیل بودند مجبور بودند که از مسیرهای سخت و طولانی عبور کنند تا به مدرسه برسند ،سفرهای طاقت فرسایی که دیگر توانی برای یادگیری مطالب آموزشی برای آنان باقی نمی گذاشت.
اما هم اکنون حتی در دوردست ترین مناطق استان ،مدارس سیار کانکسی با امکانات استاندارد مستقر شده تا فرزندان این دیار از ادامه تحصیل محروم نمانند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیکوکاران و مسئولان دست به دست هم دادند تا دیو عقب ماندگی های آموزشی و فرهنگی را در دامنه های زاگرس از پای درآورند.
امری که رسیدن آمار با سوادی به بیش از 90 درصد،پوشش تحصیلی بالا و وجود مراکز اموزش عالی با تعداد فراوان دانشجو را موجب شده است.

** نگاهی به زیرساخت های مدارس
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد می گوید: برچیده شدن مدارس کپری و خشت و گلی از مهمترین دگرگونی های زیرساخت های آموزشی این استان در چهار دهه اخیر است.
جهان محرابی افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 270 مدرسه با 675 کلاس درس به مساحت 41هزار متر مربع در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کرد.
وی بیان کرد: مدارس در پیش از انقلاب اسلامی بیشتر در سه شهر یاسوج،دوگنبدان و دهدشت احداث شده بود و بسیاری از دانش آموزان برای بهره مندی از سواد باید به روستاهای پرجمعیت سفر می کردند.
محرابی با اشاره به سخت گذر بودن راه های کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این سفر روزانه برای کودکان و نوجوانان بسیار سخت و طاقت فرسا بود.
به گفته وی،پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکهزار و 849 مدرسه با هفت هزار و 939 کلاس به مساحت22 میلیون و 568هزار و 390متر مربع در این استان احداث شد.
محرابی بیان کرد: از این تعداد یکهزار و 300 کلاس درس از سوی خیران یا با مشارکت آنها در کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: افزون بر مدرسه سازی استانداردسازی و شاداب سازی فضای مدارس، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی از مواردی بوده که توجه چشمگیری به آن شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: سیستم گرمایشی افزون بر 310 مدرسه در سطح استان در قالب 2 هزار و 110کلاس درس از آغاز دولت تدبیر و امید تاکنون استانداردسازی شده است.
محرابی اظهار داشت: مجموع اعتبار هزینه شده برای استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس استان افزون بر 200 میلیارد ریال است.
وی عنوان کرد: تامین زمین یکی از مشکلات توسعه زیرساخت های آموزشی در این استان است.
محرابی ابراز داشت: تخریب و نوسازی مدارس فرسوده، تجهیز مدارس به ابزارهای مدرن و توسعه مدارس سبز از برنامه های آینده زیرساخت های آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد است.
هم اکنون هشت هزار و 602 کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد پذیرای 153 هزار نفر دانش آموز است.
براساس آمار تعداد دانش آموزان این استان تا پیش از پیروزی انقلاب اسللامی 30 هزار نفر است.

** مراکز آموزش عالی
رئیس دانشگاه یاسوج با اشاره به اینکه هم اکنون 40 هزار و 50 دانشجو در دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد در حال تحصیل هستند گفت: توسعه دانشگاه ها در این استان باعث جایگزینی قلم با تفنگ شده است.
احمد عریان یادآوری کرد که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی تنها یکهزار و 500 دانشجو در دانشگاه تربیت معلم کهگیلویه و بویراحمد مشغول به تحصیل بودند.
وی اظهار داشت: در حالی که زمانی شجاعت و تفنگ در ابتدای پیروزی انقلاب برای مردم این استان افتخار محسوب می شد اما اکنون رقابت خوبی برای پیشرفت علمی در این خطه ایجاد شده است.
وی بیان کرد: افزایش مشارکت اجتماعی مردم در سطح ملی و بین المللی و ارتقای کیفیت زندگی مردم از دستاوردهای توسعه دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد است.
عریان گفت: پیش از انقلاب اسلامی حتی نماینده های مردم منطقه درمجلس غیر بومی بودند اما هم اکنون تعدادی از نمایندگان استان های دیگری از فرزندان کهگیلویه و بویراحمد و هم برخی در مدیریت های ارشد کشوری خدمت می کنند که نشان دهنده افزایش مشارکت اجتماعی مردم این خطه است.
وی با اشاره به انتشار اسامی 16 نفر از برترین دانشمندان ایران در روزهای اخیر افزود: قرار داشتن مهر اورنگ قائدی از کهگیلویه و بویراحمد نشان دهنده پیشرفت علمی خیرکننده در این استان است.
مهراورنگ قائدی »عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج به همراه 15 دانشمند دیگر از جمهوری اسلامی در میان 4058 پژوهشگر پر استناد جهان قرار گرفت.
دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1361 نخستین مرکز علمی ایجاد شده در این استان است.
پس از آن دانشگاه یاسوج1362 سال، دانشگاه علوم پزشکی در سال 1369،دانشگاه پیام نور در سال 1372،دانشگاه، فنی و حرفه ای در سال 1372،دانشگاه علمی و کاربردی در سال 1375 و دانشگاه غیر انتفاعی دانا، فروغ دانش و فراز در سال 1386 در این استان شروع به فعالیت کردند.
رئیس دانشگاه یاسوج بیان کرد: هم اکنون 6 هزار و 200 دانشجو در دانشگاه دولتی،یکهزار و 900 نفر در دانشگاه علوم پزشکی،هشت و هزار و 600 نفر در دانشگاه پیام نور،دانشگاه فنی و حرفه 2 هزار ،هفت هزار نفر در دانشگاه علمی کاربردی و یکهزار و 500 نفر در دانشگاه غیرانتفاعی کهگیلویه و بویراحمد در حال تحصیل هستند.
به گفته عریان در زمان حاضر 800 عضو هیات علمی در مقاطع استادیاری تا دانشیاری در دانشگاه های این استان مشغول تدریس هستند.
رئیس دانشگاه یاسوج گفت: نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه یاسوج هم اکنون 24 دانشجو به یک عضو هیات علمی است که افزایش تعداد اعضای هیات علمی برای رسیدن به 18 به یک تلاش می شود.
عریان تصریح کرد: رشته های گردشگری،منابع طبیعی، گیاهان دارویی، نفت،گاز پتروشیمی و هنر از حوزه هایی است که در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند تلاش ایجاد و توسعه است.
وی افزود:متکی بودن به اعتبارات کشوری باعث شده توسعه زیرساخت هایی مانند آزمایش ها در حد انتظار نباشد که باید بودجه استانی به کمک مراکز علمی بیاید.
عریان اظهار داشت: 31 رشته مقطع دکترا، 61 رشته مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه یاسوج دانشجو می پذیرد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه یاسوج برای نخستین بار امسال دانشجوی خارجی از کشورهای حوزه خلیج فارس پذیرش کرد ابرازامیدواری کرد: توسعه کیفی این دانشگاه در آینده متحول شود.

** مدارس زیر 10 نفر
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد می گوید: 775 مدرسه با زیر 10نفر جمعیت دانش آموزی در این استان فعالیت می‌کند که نشان دهنده عزم مسئولان برای گستره فعالیت های آموزشی است.
هادی زارع پور با اشاره به اینکه هم اکنون سرانه جمعیتی دانش آموزان ابتدایی کشور 20 نفر است افزود: این آمار در کهگیلویه و بویراحمد 13.5 نفر است.
وی پراکندگی و سخت گذر بودن روستاها را دلیل اصلی بالا بودن تعداد مدارس کم جمعیت در این استان ذکر کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 118 مدرسه 2 نفره و 15 مدرسه تک نفره در این استان فعالیت می‌کند.

** وضعیت باسوادی
مدیر کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس سرشماری سال 95 حدود 96٫1 مردان و 89٫2 زنان در استان کهگیلویه و بویراحمد از سواد بهره مند هستند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس سرشماری سال 95 تاکنون 437 هزار و 46 نفر از جمعیت هدف 10 تا 49 سال در استان باسواد شده‌اند.
سیدحمدالله خواهش نیک افزود:از این میزان جمعیت باسوادی در استان 2 درصد کمتر از میانگین کشوری است.
خواهش نیک بیان کرد: 34 هزار و 106 نفر بی سواد در جمعیت 10 تا 49 سال این استان وجود دارد که 24 هزار و 901 نفر زن و 9 هزار و 205 نفر مرد هستند.
استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
/1662/8143

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي شكستن غول بي سوادي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۵۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست جدید دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد

به گزارش خبرنگار مهر، طی حکمی از سوی رئیس کل دیوان محاسبات کشور، «سید ایوب صدر پور» به عنوان سرپرست جدید دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد.

پیش از این «اسماعیل کیهان» این مسئولیت را بر عهده داشت، که بازنشسته شدند.

صدر پور پیش از این مسئولیت معاونت فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات استان را برعهده داشت.

کد خبر 6087736

دیگر خبرها

  • کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ لاله های واژگون
  • ادامه تلاش‌های سه روزه آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • ادامه تلاش‌های سه روز آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • سرپرست جدید دیوان محاسبات کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد
  • تلاش غواصان برای یافتن پیکر بی‌جان کودک غرق شده در رودخانه خرسان
  • برگزاری آیین تکریم و معارفه سرپرست بیمارستان شهید جلیل یاسوج
  • ادامه تلاش برای یافتن کودک چهار ساله غرق شده در رود خرسان
  • آمار داوطلبان نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ کهگیلویه و بویراحمد
  • تحصیل ۴۱۸ دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد کهگیلویه و بویراحمد
  • روزانه ۳ نفر در کهگیلویه و بویراحمد به سرطان مبتلا می شوند