Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي از تکميل مرمت و بازسازي 5 اثر تاريخي شهرستان بناب خبر داد.
به گزارش خبرگزاري آريا، مرتضي آبدار مديرکل ميراث فرهنگي استان با اشاره به اهم اقدامات اداره کل ميراث فرهنگي استان در راستاي مرمت و بازسازي ابنيه تاريخي شهرستان بناب، گفت: «با توجه به ظرفيت هاي غني شهرستان بناب در حوزه ميراث فرهنگي و وجود آثار تاريخي ادوار مختلف در اين شهرستان، اداره کل ميراث فرهنگي استان تاکنون در اجراي عمليات مرمت و بازسازي آثاري نظير "مسجد کبود بناب"، "مسجد زرگران"، "مسجد زوارق"، "کبوترخانه" و "پل پنج چشمه" اقدامات لازم را جامعه عمل پوشانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
آبدار در ارتباط با اقدامات انجام گرفته در خصوص "مسجد کبود" و "مسجد زرگران" بناب، اظهار کرد: «در مراحل عملياتي مرمت و بازسازي اين مساجد تاکنون برداشت سقف ديوار هاي هشتي ورودي (الحاقي)، پي کني – پي ريزي و اجراي شناژ هاي بتوني در قسمت هشتي ورودي، اجراي نماي سنگي و ازاره هاي سنگي و کف سازي هاي قسمت هشتي + چله هاي ورودي هشتي، اجراي نماي اجري در قسمت نماي بيروني و داخلي هشتي ورودي و برداشت رنگ از رويه عناصر چوبي در و پنجره هاي مسجد همراه با بتونه کاري اصلي انجام گرفته است.»
او همچنين رنگ آميزي عناصر چوبي مساجد (درب و پنجره هاي چوبي)، شاغلي و جابجايي ستون هاي چوبي شبستان اصلي، بتونه کاري و درزگيري چوبي شبستان مسجد، استحکام بخشي اطراف و زير ستون هاي چوبي، مرمت نماي آجري بخش هاي فرسوده و تعويض آجر و مرمت و تثبيت نقاشي هاي روي چوب درسقف، تير هاي فرعي سقف و سر ستونهاي چوبي را از ديگر اقدامات عملياتي مرمتي در اين مساجد تاريخي عنوان کرد.
مديرکل ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي با بيان اينکه مرمت "مسجد زوارق" از ديگر اقدامات مهم اين اداره کل در راستاي حفظ و صيانت از ميراث فرهنگي منطقه است، ادامه داد: «در راستاي اجراي عمليات مرمتي اين اثر تاريخي، اقداماتي نظير بند کشي نماي آجري در قسمت نماي جنوبي و غربي مسجد، بند کشي ازاره هاي سنگي، ساماندهي و مرمت ازاره هاي سنگي مسجد، اجراي اندود در نماي جنوبي و غربي مسجد (کاه گل)، اجراي کفسازي سنگي اسپراخون، برداشت رنگ از رويه عناصر چوبي، مرمت پنجره ها، رنگ کاري، بتونه کاري و روغن کاري پنجره هاي تمامي نماي جنوبي صورت گرفته است.»
او در ادامه اجراي ديوار سنگي به صورت ازره سنگي، تخريب لايه هاي سنگي و بخشهاي الحاقي در قسمت هاي مختلف، اجراي اندود کاه گل در قسمت هاي مختلف نماي داخلي و خارجي، اجراي پله سنگي، اجراي درب چوبي و همچنين اجراي تابلوي معرفي را از اقدامات مهم مرمت و بازسازي "کبوترخانه" شهرستان بناب عنوان کرد.
آبدار در پايان با اشاره به اينکه مرمت و بازسازي "پل پنج چشمه" از ديگر برنامه هاي مرمت و بازسازي اين اداره کل است، ادامه داد: «طي عمليات مرمتي اين پل تاريخي تاکنون خاکبرداري و تخريب لايه هاي الحاقي در قسمت هاي مختلف پل، مرمت نماهاي آجري در قسمت هاي مختلف پل، مرمت و بازسازي موج شکن سنگي و اجراي سنگ فرش روي موج شکن ها، بند کشي عناصر سنگي، کف سازي، نماي آجري زير طاق دهنه ها، زير سازي جهت اجراي عايق رطوبتي، اجراي اندود ايزوگام روي پل، اجراي کف سازي سنگي با سنگ لاشه روي عرشه پل، همراه با بند کشي، جراي ديوار هاي سنگي به صورت لاشه در قسمت هاي مختلف پل و اجراي دست اندازهاي آجري در قسمت هاي مختلف عرشه به مرحله اجرايي رسيده است.»

 


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تکميل مرمت و بازسازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۵۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲ برابری لایروبی قنوات در نطنز

فرماندار نطنز از رشد دو برابری لایروبی قنوات در این شهرستان نسبت به دو سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نطنز، محمد ظریفی در بیان آمار و ارقام مربوط به لایروبی قنوات در شهرستان نطنز، اظهار داشت: مرمت و لایروبی قنوات در شهرستان نطنز در سال 1402 نسبت به دو سال قبل رشد سه برابری داشته است.

وی در بیان اهمیت قنوات و لزوم لایروبی آنان در شهرستان نطنز ابراز داشت: قنوات به عنوان رگ حیات منطقه از اهمیت ویژه و بسزایی برخوردار هستند و لایروبی و مرمت آن‌ها از اولویت‌های شهرستان نطنز است.

فرماندار شهرستان نطنز افزود: در سال یک هزار و 400 تعداد شش رشته قنات، مرمت و لایروبی شد و در سال 1401 تعداد 13 رشته قنات و در سال 1402 تعداد 20 رشته قنات مرمت شده است که رشد 1.6 برابری را نسبت به سال 1401 و رشد بیش از سه برابری را نسبت به دو سال قبل از آن نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: قنوات منابع ارزشمندی برای تأمین آب هستند که نباید به راحتی از دسترس خارج شوند و با مدیریت صحیح و مشارکت بهره برداران، همراهی دستگاه‌های ذی ربط و اجرای طرح‌های زیر ساختی نسبت به صیانت و نگهداری از آن‌ها اقدام شود.

فرماندار شهرستان نطنز ضمن اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف در لایروبی قنوات این شهرستان تاکید کرد: از همکاری ادارات مرتبط به ویژه اداره جهاد کشاورزی شهرستان نطنز و بسیج سازندگی و همراهی مردم در این موضوع، تقدیر می‌کنیم.

انتهای پیام/804/

دیگر خبرها

  • رشد ۲ برابری لایروبی قنوات در نطنز
  • مرمت پل تاریخی زمان‌خان سامان مدیریت شود
  • ۵۰ درصد چاه‌های آب سمنان نیازمند مرمت و بازسازی است
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • اجرای ۱۸۰ برنامه شاخص هفته بسیج در شاهرود پیش‌بینی شد
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • محرومیت زدایی از چهره فارس با اجرای بیش از هزار برنامه جهادی
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • «باغ حاجی» از بیم تخریب تا امید آبادانی