Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس از مسکو، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر ­امور خارجه روسیه، روز سه‌شنبه در مصاحبه با نشریه کومرسانت اعلام کرد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) را نمی‌توان به حال تعلیق درآورد، بلکه تنها می‌توان آن را نقض کرد.

او در این‌باره گفت: مشارکت در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نمی‌توان به حال تعلیق درآورد و این در حالی است که آمریکا قصد دارد چنین کاری را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پیمان را فقط می‌توان آشکارا از طریق توسعه جنگ‌افزار‌های مربوطه نقض کرد.

 معاون وزیر ­امور خارجه روسیه افزود: مسکو اظهارات واشنگتن درباره به حال تعلیق درآوردن مشارکت در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را به عنوان یک اولتیماتوم یا اتمام حجت فرض نمی‌کند، اما آن را از دیدگاه عملی تجزیه و تحلیل می‌کند. از این منظر، اظهارات طرف آمریکایی در ۴ دسامبر مبنی بر این که اگر روسیه نقض این پیمان را متوقف نکند، آمریکا ظرف ۶۰ روز به پایبندی به تعهدات خود بر اساس این پیمان پایان خواهد داد و یک شمارش معکوس شش ماهه را برای خارج شدن از آن آغاز خواهد کرد، هیچ تغییری در اوضاع کنونی ایجاد نمی‌کند - نه از نظر بین المللی-حقوقی یا از لحاظ پیامد‌های نظامی-سیاسی.

او گفت: درک این موضوع ضروری است که واقعا هیچ چیزی برای به حال تعلیق درآوردن در اجرای پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد وجود ندارد؛ زیرا روند‌های نابودسازی و راستی‌آزمایی در سال ۲۰۰۰ میلادی تکمیل شدند. اساسا، تنها از طریق تولید و استقرار سامانه‌های موشکی ممنوعه، امکان نقض این معاهده وجود دارد.

این مقام روس افزود: هر چند آمریکا قول داده است در مدت این ۶۰ روز چنین سامانه‌هایی را مستقر نکند، کار تحقیقاتی بر روی این نوع سلاح‌ها تقریبا ادامه دارد. علاوه بر آن که به عنوان بخشی از ایجاد سامانه دفاع موشکی جهانی، استقرار عوامل ممنوعه تحت پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، در اروپا ادامه دارد.

ریابکوف در ادامه تاکید کرد کشورش کاملا به این پیمان پایبند است و در نتیجه دلایلی که واشنگتن برای به حال تعلیق درآوردن مشارکت در آن مطرح می‌کند، همگی متناقض هستند.

او افزود: در نتیجه تصمیم واشنگتن از لحاظ قانونی فاقد اهمیت است و پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان‌برد حتی پس از گذشت ۶۰ روزی که آمریکا تعیین کرده است، قابل اجرا و برای طرفین الزام آور خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنانش احتمال دستیابی به توافق با آمریکا بر سر پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان‌برد را ضعیف خواند، اما تاکید کرد کشورش برای گفتگو با آمریکا بر سر این پیمان آمادگی دارد. ریابکوف در این‌باره گفت: ما این موضوع را به کرات از جمله در این اواخر، به آمریکا تاکید کرده‌ایم. ما برای تلاش به منظور یافتن راه حل‌های واقعی آمادگی داریم، اما قصد نداریم به کاری که انجام نداده‌ایم، اعتراف کنیم.

ریابکوف در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه معتقد است آمریکا و ناتو واقعا قصد ندارند موشک‌های کوتاه برد و میان برد در اروپا مستقر کنند، گفت: حتی اگر بپذیریم واشنگتن و متحدانش امروز چنین برنامه‌ای ندارند، با توجه به بدتر شدن اوضاع امنیتی در فضای دو سوی اقیانوس اطلس، تاکید بر احساسات ضدروسی در کنگره آمریکا و فضای روسیه‌هراسی که در ناتو حاکم است، نمی‌توانیم این احتمال را رد کنیم که فردا هم چنین ایده یا برنامه‌ای را نخواهند داشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روسیه آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۵۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز: آمریکا به صورت مخفیانه به اوکراین موشک دوربرد ارسال کرده است

اکنون جهان درگیر دو منازعه بسیار بزرگ و خونین است که نقطه اشتراک هر دوی آنها حضور فعال آمریکا در حمایت مالی و تسلیحاتی یکی از طرف‌های جنگ است. جنگ اوکراین که از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد، با حمایت تسلیحاتی گسترده واشنگتن همراه بوده است، موضوعی که به هیچ عنوان به مذاق روسیه خوش نمی‌آید. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد: آمریکا طی هفته‌های اخیر اقدام به صورت مخفیانه اقدام به ارسال موشک‌های برد بلند به اوکراین برای استفاده در جنگ با روسیه کرده است. 

این موشک‌ها بخشی از بسته کمک‌های تسلیحاتی اخیر آمریکا به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار بوده است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ۱۲ مارس با آن موافقت کرده بود. با این حال، هنوز شمار این موشک‌های برد بلند فاش نشده است. 

این مقام آمریکایی تاکید کرد: این موشک‌ها برای نخستین بار در حمله ۱۷ آوریل اوکراین به یک پایگاه هوایی روسیه در شبه جزیره کریمه مورد استفاده قرار گرفت که ۱۶۷ کیلومتر با خط مقدم نبرد میان دو طرف فاصله داشت. 

پیش از این ارسال سامانه موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا موسوم به ATACMS به روسیه باعث ایجاد بحث و مناقشه در کابینه بایدن شده بود. این موشک‌ها ۳۰۰ کیلومتر برد داشتند. این موشک‌ها اواسط ماه سپتامبر به اوکراین ارسال شده بودند. 

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پیش از این بار ارسال موشک‌های برد بلند به اوکراین به دلیل نگرانی از خالی شدن ذخایر این کشور و آسیب به سطح آمادگی ارتش آمریکا اجتناب کرده بود. 

روسیه پیش‌تر به مقامات غربی درباره هر گونه ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین هشدار داده بود. مقامات غربی مسکو را متهم به خرید موشک‌های دوربرد از کره شمالی در ماه دسامبر و ژانویه می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه در مورد استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • رویترز: آمریکا به صورت مخفیانه به اوکراین موشک دوربرد ارسال کرده است
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم