Web Analytics Made Easy - Statcounter

کم آبیاری عبارت است از مصرف عامدانه و عالمانه کمتر آب، به منظور افزایش تولید در مجموعه اراضی تحت پوشش یا به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت کم آبیاری عبارت است از استفاده بیشتر و بهتر از واحد حجم آب می‌باشد.
عبدالله یوسفی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این استان 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 142 هزار هکتار آبی و مابقی دیم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه عرصه های آبی استان یک میلیارد و 700 میلیون متر مکعب نیاز آبی دارد افزود: منابع آبی در اختیار این بخش 950 میلیون متر مکعب است که هم اکنون با کم آبیاری محصولات کشاورزی مواجه هستیم که این حوزه را با روش های مختلف مدیریت می کنیم.
وی اظهار داشت: در شهرستان جاجرم بیشترین تنش آبی و رطوبتی و در بجنورد نیز کم تریم میزان تنش آبی وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه به ازای هر هکتار 6 هزار متر مکعب آب مورد نیاز است افزود: متوسط آبیاری در کشور 12 هزار متر مکعب است.
یوسفی بر افزایش بهره وری آب در حوزه کشاورزی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه با خشکسالی های پی در پی مواجه شده ایم باید منابع آبی در اختیار را به نوعی مدیریت کنیم.
وی میزان بارش باران در سال جاری را 70.5 میلیمتر عنوان کرد و افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال سال گذشته 27 درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت دو برابر افزایش یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای اجرای طرح های سامانه آبیاری نوین و ارتقای بهره وری بخش کشاورزی استان امسال 320 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
یوسفی اظهار داشت: برنامه ریزی شده با این رقم در سطح 6 هزار هکتار از عرصه های کشاورزی منطقه طرح آبیاری نوین اجرا شود.
وی کل عرصه کشاورزی این استان را 344 هزار هکتار عنوان و بیان کرد: از این سطح 50 هزار هکتار برای تجهیز به سامانه آبیاری نوین شناسایی شده که تاکنون 32 هزار هکتار مجهز به سامانه های نوین شده است.
وی میانگین عملکرد آبیاری سنتی را 44 درصد ذکر کرد و گفت: با اجرای شیوه های نوین، این عملکرد 30 درصد بهبود یافته و به 75 درصد می رسد.
وی گفت: روند نادرست استفاده از منابع آبی در سالیان گذشته و از طرفی خشکسالی های چند ساله موجب شده تا در سال‌های اخیر شاهد کاهش منابع زیرزمینی و نیز کاهش سطح زیر کشت کشاورزی در برخی مناطق خراسان شمالی باشیم.
بر اساس اعلام اداره پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی، میانگین بارندگی پاییز امسال این استان، نسبت به دوره آماری بلندمدت 54 درصد کاهش و میانگین دمای هوا یک درجه افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش 63 درصد گستره خراسان شمالی درگیر خشکسالی بسیار شدید است که نمود آن در مرکز استان و دیگر مناطق مرکزی بیشتر است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 40 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.
3007/ 6042
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جلیقه زردها مشق شب بهره وری خراسان شمالی خشکسالی کشاورزی محصولات کشاورزی منع به کارگیری بازنشستگان جلیقه زردها مشق شب امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۲۵۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز خراسان شمالی به استقرار سایت پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی

سیدمحمد پاکمهر در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اهمیت احداث سایت پرتودهی محصولات کشاورزی در خراسان شمالی به عنوان یکی از استان‌های با ظرفیت بالا در این حوزه گفت: باید با اقدامات جهادی و مدنظر قراردادن زمان تحقق این مهم در استان انجام شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در ادامه افزود: با پرتودهی محصولات کشاورزی و زراعت باغی ضمن افزایش مدت ماندگاری محصولات در انبار و سردخانه از هدر رفت محصولات جلوگیری به عمل می‌آید.

نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: ظرفیت و پتانسیل تولید غلات، حبوبات و زراعت باغی در خراسان شمالی بسیار بالا است و احداث و راه‌اندازی چنین سایتی خدمتی بزرگ به جامعه دامپرور، کشاورز و باغدار می‌کند.

وی بیان کرد: کوتاهی در مسیر راه‌اندازی مرکز پرتودهی محصولات کشاورزی از ناحیه هیچ کسی پذیرفتنی نیست و هر گونه سنگ اندازی در تحقق آن خسارت جبران ناپذیر به همراه دارد.

کد خبر 6085981

دیگر خبرها

  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • ایجاد ۳۰ هکتار شهرک فناوری در خراسان شمالی
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • ۳۴ هکتار به محدوده شهر گرمه الحاق شد
  • پهن شدن فرش صورتی رنگ در باغ‌های خراسان جنوبی
  • پیچیدن عطر گل محمدی از گلستانهای خراسان جنوبی
  • چالش تولید زعفران در سرزمین طلای سرخ
  • نیاز خراسان شمالی به استقرار سایت پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی
  • سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان زنجان ۳۲.۶ درصد است